بازدید 5808

جوابیه یک شرکت فرآوری خشکبار به خبر «تابناک»

به نظر می رسد با توجه به دغدغه جدی مسئولان سایت وزین تابناک در رابطه با سلامتی مردم به ویژه در حوزه خشکبار، شایسته است گزارشی در رابطه با واقعیات و مضرات خشکبارهایی که به صورت فله ای و با نظارت کم و یا بدون نظارت بهداشتی و... تهیه شود.
کد خبر: ۵۶۱۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴ 16 January 2016
در پی درج خبری با عنوان «"تخمه آبلیمویی" نخرید، چون با اسید درست می‌شود!»، یک شرکت فرآوری، بسته بندی و توزیع خشکبار جوابیه ای ارسال کرد که عینا درج می‌شود.

به گزارش «تابناک»، این جوابیه در حالی صادر شده که در خبر «تابناک» نامی از هیچ شرکتی برده نشده، ابهام اصلی وارد شده به عملکرد برخی شرکت ها در این زمینه، استفاده نکردن از «آبلیمو» در تولید این محصول خاص ذکر شده و پیرو آن، از مضر بودن این محصول برای سلامت عموم مورد تذکر قرار گرفته است.

این در حالی است که در جوابیه ذیل به این موضوع اشاره ای نشده است. اشکالی که زمانی پر رنگ تر می‌شود که بدانیم در بخش محصولات در سایت شرکت صادر کننده جوابیه، نامی از «تخمه آبلیمویی» دیده نمی‌شود!

با یادآوری این نکات عجیب و ابهام آفرین، توجه شما را به جوابیه شرکت تولیدی صنعتی کی نیا که به امضای ماشااله توفیقی رسیده، جلب می‌نماییم:

1- متاسفانه روز 25 دی ماه شاهد چاپ مطلبی بدون بررسی های کارشناسی لازم از سوی سایت وزین تابناک بودیم. انتظار می رود مسئولان و نویسندگان سایت وزین تابناک با جایگاه رفیع و قابل اتکایی که این سایت بین مخاطبین پیدا کرده است، پیش از درج مطالبی که مستقیما با سلامتی جامعه در ارتباط است، حتما به قوانین و استانداردهایی که به راحتی و حتی از طریق اینترنت نیز در اختیار عموم قرار گرفته است رجوع کنند و در صورت تعدی شرکت ها از آن قوانین، اقدام به نشر این گونه اخبار بکنند؛ چرا که متاسفانه بارها دیده می شود پس از درج خبر، به ویژه در حوزه سلامت، حتی در صورت اعلام پاسخ شرکت ها و سازمان های مخاطب مبنی بر اشتباه و یا نقص در خبر، خبر اولیه بارها و بارها در رسانه های اجتماعی بازنشر شده و اثرات سوء خود را بر نگاه مخاطب می گذارد.

2- اسید سیتریک در دو نوع خوراکی و غیر خوراکی عرضه می شود. جالب است بدانید نقش اسید سیتریک خوراکی به عنوان اسیدی کننده، آنتی اکسیدان، ارتقاء دهنده طعم محصول، افزایش دهنده طول عمر مفید محصول غذایی، عامل پراکندگی در تشکیل سوسپانسیون کلوئیدی، تنظیم کننده PH، اسیدی با حلالیت بالا و حداقل سمیت سبب شده تا به عنوان افزودنی پر کاربرد در صنعت غذا مورد استفاده قرار بگیرد.
همچنین اجازه استفاده از نوع خوراکی آن به صراحت در دستورالعمل های معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استانداردهای ملی ایران  و حتی سازمان هایی با وظایف مشابه در کشورهای دیگر مانند سازمان غذا و دارو ایالات متحده امریکا (FDA)، عنوان شده است. همچنین در آیین نامه هایی جداگانه چگونگی استفاده از طعم دهنده های مجاز نیز توضیح داده شده است که در صورت نیاز، قابل ارائه است.

3- تنها مسئله ای که در این خصوص می تواند مورد بحث قرار گیرد و مسئولین محترم وزارت بهداشت نیز بارها بر این موضوع تاکید داشته اند، استفاده از عناوین اشتباه بر روی برخی بسته ها می باشد. البته محصولات خود این شرکت با نام "تخمه آبلیمویی" عرضه نشده و بر روی بسته ها عینا عبارت "با طعم لیمو" درج شده و در افزودنی ها نیز به صراحت مواد استفاده شده نام برده شده اند، اما با توجه به دیدگاهمان مبنی بر عدم تضعیف شرکت های رسمی تولید کننده، این پاسخ ارسال شده است.

4- به نظر می رسد با توجه به دغدغه جدی مسئولان سایت وزین تابناک در رابطه با سلامتی مردم به ویژه در حوزه خشکبار، شایسته است گزارشی در رابطه با واقعیات و مضرات خشکبارهایی که به صورت فله ای و با نظارت کم و یا بدون نظارت بهداشتی و با انواع افزودنی ها و رنگ های غیر مجاز به وفور در دسترس عموم قرار دارند، بابت آنها مالیات بر ارزش افزوده ای نیز پرداخت نمی‌شود و متاسفانه مردم نیز به علت عدم آگاهی در رابطه با فرآیند تولید و صرفا به علت قیمت پایین تر و ظاهر پر زرق و برق آنها را خریداری می کنند، تهیه شود. این شرکت از همین فرصت استفاده کرده و آمادگی خود را جهت همکاری در تهیه گزارش مذکور اعلام می دارد.

5- همانطور که مستحضر هستید، شرکت های خشکبار بسته بندی به علت هزینه های زیادی که بابت فرآیند تولید بهداشتی این کالاها انجام می دهند و همچنین به علت رقابت کاملا ناعادلانه و نابرابر در پرداخت مالیات، به ویژه مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی که سایر فعالان خشکبار از پرداخت آن معاف هستند، با مشکلات زیادی در حوزه تولید روبرو شده اند و اخباری این چنین، جز دلسردی تولید کنندگان رسمی و قدرت گرفتن تولید زیرزمینی، آن هم در آستانه نوروز، اثری نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی