بازدید 93598
اعلام نظر شورای نگهبان تا پایان وقت اداری امروز

تاييد صلاحيت 42 درصد داوطلبان مجلس

تکلیف تایید و رد صلاحیت شدن کاندیداهای مجلس دهم امروز مشخص می‌شود. در فاصله 41 روز به برگزاری انتخابات مجلس در هفتم اسفندماه امسال یکی از مراحل مهم اجرایی انتخابات امروز به سرانجام می‌رسد و شورای نگهبان در خصوص بیش از دوازده هزار نفری که برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کردند اعلام نظر خواهد کرد.این خبر تکمیل می‌شود...
کد خبر: ۵۶۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 16 January 2016
تکلیف تایید و رد صلاحیت شدن کاندیداهای مجلس دهم امروز مشخص می‌شود. در فاصله 41 روز به برگزاری انتخابات مجلس در هفتم اسفندماه امسال یکی از مراحل مهم اجرایی انتخابات امروز به سرانجام می‌رسد و شورای نگهبان در خصوص بیش از دوازده هزار نفری که برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کردند اعلام نظر خواهد کرد.

به گزارش تابناک، پس از بررسی وضعیت صلاحیت کاندیداها در هیات‌های اجرایی حالا همه منتظر اعلام نظر نهایی شورای نگهبان در خصوص وضعیت کاندیداها هستند. اینطور که دکتر سیامک ره‌پیک، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و سخنگوي هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات اعلام کرده تا پایان وقت اداری امروز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شوراي اسلامي به پایان می‌رسد و دلالیل رد صلاحیت شدن کاندیداها به انها اعلام می‌شود. 

سيامک ره‌پيک در خصوص روند بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات مجلس افزود: بعد از بررسي‌هايي که در هيئت اجرايي صورت گرفت، فرصتي براي اعتراض به آراء هيئت هاي اجرايي بود؛‌ در اين فاصله هيئت هاي نظارت استاني پرونده‌هاي داوطلبان اعم از کساني که در هيئت هاي اجرايي رد صلاحيت شدند يا غير آنها را بررسي کردند. طبق قانون، هيئت هاي نظارت استاني ضمن اينکه پرونده هاي داوطلبان را بررسي و اعلام نظر مي کنند بايد نظر هيئت مرکزي را هم کسب کنند. اين کار در حال انجام شدن است و  اميدواريم در مهلت مقرر باقيمانده تمام پرونده هاي مربوط به داوطلبان، چه کساني که در مراحل قبلي رد صلاحيت شدند و چه کساني که به شکل ديگري پرونده‌شان بررسي شده است، مورد بررسي قرار گيرد و نتايج اعلام شود. بر اساس زمان بندي قانوني، انتهاي روز 26 دي بايد بتوانيم نتايج را اعلام کنيم که اميدواريم در موعد مقرر اين کار انجام شود.

اگرچه از هفته گذشته گمانه‌زنی‌های فراوانی در خصوص آمار رد و تایید صلاحیت‌های احتمالی مجلس دهم وجود داشت اما با نزدیک شدن به روز نهایی اعلام رای شورای نگهبان و از عصر روز گذشته گمانه‌زنی‌ها شدت بیشتری گرفته و حتی در این میان لیست‌های مختلفی هم ارائه شده که بعضا مربوط به انتخابات مجلس هفتم و یا هشتم می‌باشند که به اشتباه و به عنوان لیست‌های مجلس دهم دست به دست می‌گردند. در این میان البته اصلاح‌طلبان هم که سابقه بیشتری در رد صلاحیت کاندیداعای خود دارند با شور و حرارت بیشتر و البته اخبار درست و غلط بیشتری انتخابات را پیگیری می‌کنند.

 تاييد صلاحيت 42 درصد داوطلبان مجلس

حدود 42 درصدداوطلبان دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هيئت نظارت استان ها تأييد شده اند.

به گزارش شوراي نگهبان قانون اساسي بر اين اساس، صلاحيت حدود 30 درصد از داوطلبان احراز نشد و حدود 25 درصد از داوطلبان نيز رد صلاحيت شدند.

شماري از داوطلبان نيز انصراف دادند در عين حال با توجه به بررسي مجدد به شکايات داوطلبان، احتمال دارد تعدادي به تأييد صلاحيت ها اضافه شود.

18:35 آیت‌الله جنتی با استعفای سخنگوی شورای نگهبان مخالفت کرد

دبیر شورای نگهبان استعفای نجات‌الله ابراهیمیان را نپذیرفت.

آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با استعفای نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی این شورا موافقت نکرد.

بنابر اعلام روابط عمومی این شورا آیت‌الله احمد جنتی استعفای ابراهیمیان را نپذیرفته است.

16:45 سخنگوی شورای نگهبان استعفا داد

نجات الله ابراهیمیان با اعلام این خبر گفت: صبح امروز استعفای خود را از سمت سخنگویی شورای نگهبان ارائه کردم.وی از بیان دلیل استعفای خود امتناع کرد و افزود: در حال حاضر وقت مناسبی نیست که دلیل استعفای خود را بیان کنم. در حال حاضر مشخص نیست که چه کسی برای سمت سخنگویی شورای نگهبان تعیین می‌شود.

15:55 نتیجه بررسی صلاحیت‌ کاندیداها هنوز اعلام نشده است

رییس دفتر نظارت شورای نگهبان در استان یزد با تاکید بر این که هنوز اسامی نامزدهای احراز یا رد صلاحیت‌ شده استان از سوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اعلام نشده است، گفت: تا اعلام رسمی این هیات، نمی‌توان اطلاعاتی در این رابطه ارائه کرد.

15:50 قصد پاسخگویی به اظهار نظرها در مورد عملکرد هیات‌های اجرایی را نداریم

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: ما نه تنها از جدول زمان بندی انتخابات عقب نیستیم، بلکه نسبت به این جدول نیز جلوتر حرکت کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از فردا مهلت 7 روزه هیات نظارت استان‌ها برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات به پایان می‌رسد افزود: بعد از آن افرادی که رد صلاحیت شده‌اند فرصت دارند تا به شورای نگهبان شکایت خود را اعلام کنند. قانون ظرفیت‌های مناسبی را در این رابطه در نظر گرفته و ما این ظرفیت‌ها را باید در اختیار داوطلبان قرار دهیم. پورعلی مطلق همچنین با اشاره به اینکه تاکید وزارت کشور در این انتخابات اجرای قانون بوده است خاطر نشان کرد:‌ قانون تنهاملاک تایید یا رد صلاحیت افراد در هیات‌های اجرایی بوده است ما در وزارت کشور نمی‌توانیم توصیه کنیم که صلاحیت کسی تایید یا رد شود. توصیه ما فقط اجرای قانون است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه ما قصد نداریم وارد مباحث افرادی شویم که اخیرا در مورد روند تایید صلاحیت‌ها درهیات‌های اجرایی اظهار نظر کرده‌اند افزود: تمام امور در هیات‌های اجرایی براساس قانون انجام شده است.

اطلاعیه شورای نگهبان در خصوص اعتراض به رد صلاحیت

هيأت مركزي نظارت بر انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: آن عده از داوطلبان نمايندگي مجلس كه بر اساس رأي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات، صلاحيت آنان احراز نگرديده، مي‌توانند شكايت خود را تحويل دهند.

متن اين اطلاعيه به شرح زير مي باشد: 

به اطلاع آن دسته از داوطلبان محترم نمايندگي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه بر اساس رأي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات، صلاحيت آنان احراز نگرديده مي‌رساند:
بر اساس ماده 52 قانون انتخابات وماده 34 آئين‌نامه اجرايي آن، در صورت تمايل مي‌توانند طي روزهاي يكشنبه 1394/10/27 الي سه‌شنبه 1394/10/29 از ساعت 8 الي 16 در تهران به ورزشگاه تختي واقع در بزرگراه بسيج بلوار هجرت و در مراكز استان‌ها به محل‌هاي تعيين شده از سوي دفاتر نظارت و بازرسي شوراي نگهبان مراجعه و پس از تكميل فرم شكايت، رسيد دريافت نمايند.

هيأت مركزي نظارت بر انتخابات 
دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي

دکتر سیامک ره‌پیک هم در خصوص زمان بررسی اعتراضات می‌گوید: شوراي نگهبان مجموعاً براي زمان اعتراض و رأي گيري حدود 20 روز فرصت دارد که بررسي و نتايج را اعلام کند، البته بعد از آن هم يک مهلتي براي بعضي اعتراضات ديگر وجود دارد که در زمان خودش اعلام خواهد شد.

محمد رویانیان از کاندیداتوری مجلس انصراف داد
محمد رویانیان دقایقی پیش با انتشار اطلاعیه‌ای از کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی انصراف داد.  رویانیان در این باره گفت: با توجه به فراز و نشیب‌ها و اعلام تایید صلاحیت‌ها، حرف‌های زیادی نیز در این باره منتشر شد اما در نهایت بنده از کاندیداتوری انصراف دادم. 

معاون سیاسی فرماندار تهران: لیست رد صلاحیت‌ها غیررسمی است
رئیس ستاد انتخابات شهرستان تهران گفت: هیات نظارت استان هنوز اسامی داوطلبان تایید یا رد صلاحیت شده را به فرمانداری اعلام نکرده است. علی اصغر ناصربخت اظهار کرد: مطابق آن چه در قانون آمده است هیات نظارت استان تا پایان امروز مهلت دارد نتیجه بررسی‌های خود را به فرمانداری اطلاع دهد. وی همچنین تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه بررسی‌های هیات نظارت استان را به داوطلبان اعلام کنیم. معاون سیاسی و امنیتی فرماندار تهران همچنین درباره انتشار اسامی افرادی که توسط هیات نظارت استان تایید یا ردصلاحیت شده‌اند، گفت: اسامی منتشر شده غیرواقعی بوده و شایعه و گمانه‌زنی غیررسمی است زیرا هنوز رسماً نتیجه بررسی هیات نظارت استان به ما در فرمانداری اعلام نشده است.

 آغاز بررسی صلاحیت غیرعلمی داوطلبان خبرگان

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت‌های غیرعلمی برخی از داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری در این شورا خبر داد.

نجات‌الله ابراهیمیان درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت‌های علمی (اجتهاد) داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری و آمار بررسی‌های صورت گرفته، اظهار داشت: با توجه به اینکه مهلت بررسی صلاحیت‌ها فعلاً باقی مانده است، هنوز نتایج آماری دقیقی نداریم.

وی افزود: در حال حاضر هم صلاحیت علمی و هم سایر شرایط داوطلبان (صلاحیت‌های غیرعلمی) در دست بررسی است؛ چرا که برخی از داوطلبان چون وضعیتشان از جهت صلاحیت علمی روشن و محرز است، بررسی سایر شرایط آنها توسط اعضای شورای نگهبان آغاز شده و در دست انجام است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: بعد از اتمام مهلت یک ماهه بررسی صلاحیت این داوطلبان، تا حدود دو هفته دیگر یعنی چهار یا پنج بهمن ماه نتایج بررسی‌ها اعلام می‌شود.

ابراهیمیان همچنین درباره زمان دقیق اعلام نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی با توجه به اتمام بررسی هیات نظارت طی امروز، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های نظارت تا آخر وقت اداری امروز و یا حتی بیشتر، ادامه دارد و پس از اتمام بررسی‌ها، آمار افراد تائید یا عدم احراز صلاحیت شده، اعلام می‌شود.

تنها یک سوم از ثبت نام شده ها احراز صلاحیت شدند

برخی منابع غیررسمی کسب اطلاع داده اند که از میان 12 هزار و 123 نفری که برای نامزدی در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده بودند، تاکنون بیش از 900 نفر در طول روند بررسی صلاحیت‌ها انصراف داده‌اند.

این منابع غیررسمی می‌گویند از تعداد باقی مانده، حدود یک سوم ثبت‌نام‌کنندگان برای انتخابات اسفند صلاحیتشان احراز شده، یک سوم به طور قطعی صلاحیتشان برای این  انتخابات رد شده و یک سوم دیگر نیز تاکنون مشمول "عدم احراز" شده‌اند. این خبر هنوز از سوی مقامات رسمی تایید نشده و در حد یک گمانه‌زنی از طریق کسب‌اطلاع از منابع غیررسمی است.

تفاوت آنهایی که به طور قطع صلاحیتشان احراز نشده و آنهایی که تاکنون مشمول عدم احراز هستند، آنجاست که احتمال تایید صلاحیت دسته دوم تا زمان آغاز تبلیغات همچنان وجود دارد. این افراد می‌توانند با ارائه اسناد و مدارک و یا معرفی معرف‌های مورد اعتماد دستگاه‌های نظارتی در راستای احراز صلاحیت خود اقدام کنند.

در صورت صحت این گمانه ها، برای هر کرسی نماینده مجلس بیش از 13 نفر باید رقابت کنند.

 ۲۳ نفز از کاندیداتوری انتخابات خبرگان رهبری انصراف دادند

دبیر ستاد انتخابات کشور از انصراف ۲۳ نفر برای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری خبر داد. به گزارش تسنیم، علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور امروز در نشست خبری از انصراف 23 نفر از کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد.

گزارشی از نفوذ دشمن در انتخابات نرسیده است

رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه طبق قانون وزارت کشور مسئول اجرای انتخابات و شورای نگهبان هم مسئول نظارت بر اجرای انتخابات است، گفت: در هیچ کجای قانون نیامده که نیروهای مسلح مسئولیت دارند روابط بین هیات‌های اجرایی و نظارت را ساماندهی کنند. محمد حسین مقیمی صبح امروز در نشست خبری خود در واکنش به اظهارنظر یکی از مقامات نظامی کشورمان مبنی بر این که هیات‌های اجرایی وظیفه‌ی خود را به درستی انجام نداده‌اند، گفت: طبق قانون هیچ سازمان و دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان مجاز نیست در انتخابات دخالت کند؛ بنابراین هیچ نیروی مسلحی نمی‌تواند بگوید هیات نظارت یا اجرا وظایف خود را درست انجام دادند یا نه. وی افزود: افراد وابسته به نیروهای مسلح هیچ مسئولیتی در انتخابات ندارند اما اگر بخواهند می‌توانند به عنوان یک فرد نه به عنوان یک نظامی اظهار نظر کنند. مقیمی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت‌ها به صورت قانونی انجام شده است و هیات‌های اجرایی وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام داده‌اند اظهار کرد: ما از اول ملاک کار خود را قانون قرار داده‌ایم. مقیمی در پاسخ به سوالی دربار‌ه نفوذ دشمن در انتخابات گفت: در نظام وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی هستند که وظیفه‌ی آنها شناسایی و برخورد با عوامل نفوذی است. اگر این سازمان‌ها به ما گزارشی بدهند حتما در تایید صلاحیت‌ها مد نظر قرار می‌گیرد که تا این لحظه چنین گزارشی به ما نرسیده است

این خبر تکمیل می‌شود...
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار