بازدید 8135
حعفرزاده در گفت و گو با «تابناک»؛

مردم حق دارند از میزان غیبت نمایندگانشان در مجلس مطلع شوند

ما در مجلس ساختاری برای غیبت نداریم، نماینده پزشکی در مجلس داریم که به صورت کیلویی برای خود گواهی پزشکی صادر می کند. هم اکنون ما نماینده ای در مجلس داریم که برای ورود و خروج خود خیلی مقید به برگه و مجوز نیست و با لابی های پشت صحنه، می تواند رفت و آمد کند.
کد خبر: ۵۶۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 14 January 2016
غیبت نمایندگان هر چقدر زمان می گذرد و به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک تر می شویم، تنور تبلیغات انتخاباتی نیز گرم تر می شود. مردم هم که رکن اصلی این انتخاب هستند، تلاش دارند با شناخت افراد مختلف، فرد شایسته را به مجلس روانه کنند.

به گزارش «تابناک»، در این میان، نمایندگان فعلی مجلس ـ که بیشتر آنها از کاندیداهای نمایندگی در دوره دهم مجلس هستند ـ نیز از این قاعده مستثنا نیستند و با شیوه های مختلف، سعی در نشان دادن عملکرد مثبت خود در دوره نهم هستند؛ اما متأسفانه کارنامه مشخصی از این نمایندگان در دسترس نیست.

بنا بر آیین نامه مجلس، هیأت رئیسه موظف است اسامی غایبان را در هر جلسه اعلام و همچنین در پایان هر جلسه، نام غایبان را در صورت جلسه مجلس ثبت کند؛ جالب اینکه مجلس تا کنون تنها یک بار آن هم محرمانه تعداد غیبت های نمایندگان را به آنها اعلام کرده است.

بنا بر این گزارش، در روزهای گذشته، اخبار مختلفی از سوی برخی سایت ها و خبرگزاری ها درباره غیبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد و جالب آنکه هیأت رئیسه مجلس، آماری که از تریبون رسمی مجلس اعلام شد، رد و اعلام کرده است؛ البته این آمار به هیچ عنوان مورد تأیید مجلس نیست و آمارهای مربوط به حضور و غیاب نمایندگان در هیأت رئیسه مجلس محفوظ است.

جدای از بحث غیبت نمایندگان در مجلس، موضوعات زیاد دیگری در پشت پرده مجلس وجود دارد که از دید همگان پنهان مانده است، به گونه ای که شنیده ها حکایت از آن دارد، برخی نمایندگان با لابی های قوی که با برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس دارند، می توانند از فرصت های بیشتری برای سخنرانی استفاده کنند، یا برخی از نمایندگان با استفاده از این لابی ها از کنترل ورود و خروج معاف هستند یا افرادی که در داخل مجلس برای خود مرخصی استعلاجی رد می کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه هیأت رئیسه در این خصوص مماشات زیادی می کند. هم اکنون ما نماینده ای در مجلس داریم که برای ورود و خروج خود خیلی مقید به برگه و مجوز نیست و با لابی های پشت صحنه، می تواند رفت و آمد کند. برخی نماینده ها به دلیل وجود برخی ارتباطات خاص، هر زمان هم که بخواهند اجازه صحبت دارند، حتی اگر شده در حد مطرح کردن یک ماده واحده الکی!

وی گفت: هیأت رئیسه تا کنون کارنامه مشخصی از نماینده ها بیرون نداده و احتمال دارد که گفته شود در آیین نامه وجود دارد، حال آنکه این موارد در آیین نامه هست و کسانی که غیبت زیادی دارند، باید به مردم معرفی شوند. متأسفانه چیزی که مشاهده می شود، عدم قاطعیت هیأت رئیسه و ندادن یک کارنامه مشخص به مردم است.

وی همچنین افزود: مردم باید بدانند نماینده ای که به مجلس فرستاده اند تا چه اندازه در مجلس بوده است، حتی باید میزان مشارکت نماینده ها در رأی گیری ها نیز مشخص باشد. برای نمایندگان ما مهم نیست که چه میزان مشارکت دارند، این از گلایه هایی است که ما در این مورد داشته ایم.

جعفرزاده گفت: در طول مجلس نهم، یک بار کارنامه ای به خود نمایندگان ـ آن هم محرمانه ـ داده شد، ولی بعد از آن، نکته جالب این بود که در آن زمان مشخص، برخی نمایندگان در مجلس بودند، ولی در رأی گیری شرکت نکردند و برایشان اصلا موضوعات اهمیتی نداشته، در حالی که می توانستند سرنوشت یک عده را با آن عوض کنند.

این نماینده مجلس افزود: ما در مجلس ساختاری برای غیبت نداریم، نماینده پزشکی در مجلس داریم که به صورت کیلویی برای خود گواهی پزشکی صادر می کند. ما در مجلس یک پزشک معتمد نداریم. پزشکان ما در مجلس می توانند هم برای خود و هم همکاران دیگر گواهی استعلاجی صادر کنند. ما اساسا نظم و نسخ خوبی را در این مجلس ندیدیم.

وی همچنین ادامه داد: مردم این حق را دارند که بدانند نماینده آنها در مجلس چه کاری انجام می دهند. نمایندگان خودشان آیین نامه مجلس را تهیه کرده اند. ما اکنون تنها 5/2 روز در کل هفته را صحن علنی داریم و بقیه روزها نمایندگان می توانند به امورات دیگر بپردازند، رهبری هم بر این موضوع تأکید دارند که هیچ کار نماینده ای اصلح تر از جلسه علنی نیست.

وی یادآور شد: نماینده ها به بهانه های مختلف، قانونی را که خودشان نوشته اند، نقض می کنند. آیین نامه چیزی است که ما خودمان تنظیم کرده ایم. خوب اگر نمی توانیم به آن پایبند باشیم و روزهای آن را کم کنیم، این نشان می دهد، برای برخی نمایندگان مجلس مهم نیست؛ تنها اسم نمایندگی است که اهمیت دارد.

به نظر می رسد، برای روشن شدن افکار عمومی و اطلاع موکلان از عملکرد وکلای خود در مجلس، هیأت رئیسه باید قبل از آنکه آمار از جاهای دیگری به بیرون درز کند، خود آنها را منتشر نماید. این اقدام هیأت رئیسه می تواند وضعیت نمایندگان و میزان فعالیت و حضور نمایندگان در جلسات مختلف را آشکار سازد و از هر گونه شک و شبهه در مورد عملکرد افراد و مماشات هیأت رئیسه با نمایندگان جلوگیری کند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل