بازدید 34957

فضاسازی تندروهای آمریکایی و سعودی در موضوع ملوانان آمریکایی

در پی اعلام توقیف دو قایق نیروی دریایی ایالات متحده و بازداشت 10 ملوان آمریکایی توسط سپاه پاسداران، مقامات آمریکایی اذعان کردند، این قایق ها وارد آب های سرزمینی ایران شده بودند. با این حال، برخی منابع خبری وابسته به تندروهای آمریکایی و همچنین سعودی، تلاش دارند ضمن فضاسازی، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته و حقایق را وارونه جلوه دهند.
کد خبر: ۵۶۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 13 January 2016
فضاسازی تندروهای آمریکایی و سعودی در موضوع ملوانان آمریکاییدر پی اعلام توقیف دو قایق نیروی دریایی ایالات متحده و بازداشت 10 ملوان آمریکایی توسط سپاه پاسداران، مقامات آمریکایی اذعان کردند، این قایق ها وارد آب های سرزمینی ایران شده بودند. با این حال، برخی منابع خبری وابسته به تندروهای آمریکایی و همچنین سعودی، تلاش دارند ضمن فضاسازی، انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته و حقایق را وارونه جلوه دهند.

به گزارش «تابناک»، خبر بازداشت 10 ملوان آمریکایی به دست نیروهای سپاه پاسداران در خلیج فارس، در حالی تیتر یک مطبوعات و خبرگزاری های بین المللی شده که خط خبری و تحلیلی این واقعه در میان همه آن ها یکسان نیست؛ به عبارت دیگر، برخی از رسانه ها سعی دارند با اضافه کردن موضع گیری ها و تحلیل های خاص به گزارش های خود، به فضاسازی علیه ایران بپردازند. 

فضاسازی تندروهای آمریکایی و سعودی در موضوع ملوانان آمریکایی

در این راستا، در شرایطی که مقامات آمریکایی بلافاصله پس از اعلام این خبر، موضع گیری کرده و ضمن اذعان به ورود قایق های این کشور به آب های سرزمینی ایران، تأکید کردند که اقدامی خصمانه از جانب ایران علیه آمریکا صورت نگرفته، پایگاه اینترنتی «بیزنس اینسایدر» با انتشار مطلبی مدعی شده، ایران احتمالاً عامدانه قصد محک زدن شکیبایی آمریکا را در این موضوع داشته است.

این سایت می نویسد، به باور برخی «کارشناسان»، به نظر می رسد، اقدام ایران، اقدامی عمدی و تحریک آمیز بوده است. جاناتان شانزر، قائم مقام «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» (مؤسسه ای که به داشتن مواضع ضد ایرانی مشهور است) مدعی شده، این واقعه نشانه ای دیگر در تأیید این امر است که ایران در رابطه با آمریکا به خطوط قرمز نزدیک می شود.

وی در ادامه ادعاهای خود، ایران را به انجام اقداماتی تهاجمی متهم کرده که هرچند نقض مستقیم توافق هسته ای حاصل شده با قدرت های جهانی به شمار نمی رود، به نظر می رسد با هدف محک زدن میزان شکیبایی آمریکایی ها انجام می گیرد.

این سایت در ادامه مطلب خود، به موضع گیری برخی دیگر از چهره های تندرو آمریکایی درباره این ماجرا اشاره کرده و از جمله می نویسد، دونالد ترامپ، نامزد پیشرو جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته: «ایرانی ها دوست دارند، ما را به سخره بگیرند، زیرا آن ها برای رهبران ما احترامی قائل نیستند».

در بخشی دیگر از این مطلب، بار دیگر به اظهارات شانزر استناد شده که ادعا دارد، واقعه مذکور، نتیجه اقدامات «گروهی در داخل حکومت ایران است که با توافق هسته ای مخالف اند». وی همچنین تلاش کرده این موضوع را شکستی برای سیاست خارجی باراک اوباما جلوه دهد.

سایت شبکه سعودی «العربیه» نیز در مطالب خود تلاش داشته، به نحوی زیرکانه به فضاسازی درباره این موضوع بپردازد. در یکی از این مطالب، ضمن تلاش برای متناقض جلوه دادن مواضع طرفین، چنین آمده که هرچند مقامات آمریکایی از موافقت ایران با آزادی فوری ملوان ها سخن می گفتند، فرماندهان سپاه پاسداران این موضوع را رد کرده اند.

در این مطلب همچنین اشاره شده که واقعه مذکور، اندکی پیش از سخنرانی سالانه اوباما در کنگره رخ داده است؛ سخنرانی که وی در آن اشاره کرد، با حصول توافق هسته ای، جلوی وقوع یک جنگ دیگر گرفته شد.

فضاسازی تندروهای آمریکایی و سعودی در موضوع ملوانان آمریکایی

همین سایت در یکی دیگر از مطالب خود، اقدام به انتشار تصویری از یک ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک های هدایت شونده کرده که در آب های تنگه «بسفر» در حال حرکت است؛ تصویری که می توان آن را تلاش برای القای این موضوع دانست که آمریکا در واکنش به بازداشت ملوان ها، اقدام نظامی خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی