بازدید 8529

ارشاد: «یالثارات» دیگر منتشر نمی‌شود

کد خبر: ۵۵۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 08 January 2016
در پی انتشار هفته‌نامه «یالثارات» بعد از لغو مجوزش، سخنگوی وزارت ارشاد این اقدام را غیرقانونی دانست و تاکید کرد که این هفته‌نامه دیگر منتشر نخواهد شد. 
 
حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: انتشار این هفته‌نامه پس از رأی هیات نظارت بر مطبوعات که نهادی نظارتی و قانونی است، فی‌النفسه تخلف است. 
 
او ادامه داد: پس از این‌که روز چهارشنبه (16 دی ماه) شماره جدید این هفته‌نامه پس از لغو مجوز منتشر و توزیع شد، بلافاصله معاونت مطبوعاتی مراتب اعتراض خود را از این اقدام غیرمتعارف و غیرقانونی اعلام کرد، اما دست‌اندرکاران این نشریه اظهار کردند که حکم لغو امتیاز به آنان ابلاغ رسمی نشده و به همین دلیل دوباره نشریه خود را منتشر کرده‌اند. 
 
نوش‌آبادی با اشاره به لغو امتیاز انتشار این هفته‌نامه در روز دوشنبه (14 دی ماه) یادآور شد: ادعای دست‌اندرکاران یالثارت برای ما قابل قبول نبود؛ چرا که روز دوشنبه بعد از صدور رأی، تمام رسانه‌ها به این موضوع پرداختند و این چنین نبود که کسی از این رأی بی‌اطلاع باشد. همچنان که خود من نیز در نشست خبری‌ام در روز دوشنبه اعلام کردم که این هفته‌نامه لغو امتیاز شده است. 
 
سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به حضور نمایندگان مختلف در هیات نظارت بر مطبوعات، خاطرنشان کرد: هیات نظارت بر مطبوعات مرجعی فرادستگاهی است که هم منبع صدور مجوز است و هم مرجع رسیدگی به تخلفات و لغو پروانه انتشار. 
 
وی در ادامه با تشریح ساختار هیات نظارت بر مطبوعات تشریح کرد: برخی به وزارت ارشاد خرده می‌گیرند و فقط این وزارتخانه را مسوول توقیف این نشریه می‌دانند، در حالی که هیات نظارت بر مطبوعات هفت عضو دارد و فقط یک عضو آن نماینده وزارت ارشاد است و دیگران، نمایندگانی از سه قوه مجریه، قضاییه، مقننه، شورای عالی انقلاب فرهنگی، حوزه علمیه، وزارت علوم و دیگر نهادها هستند؛ یعنی شورای نظارت نهادی فرادستگاهی است و این ادعای درستی نیست که این نشریه فقط توسط وزارت ارشاد لغو امتیاز شده باشد بلکه نماینده ارشاد فقط یک رأی داشته و دیگر نمایندگان نیز در این تصمیم دخیل بوده‌اند. 
 
نوش‌آبادی گفت: پروانه انتشار هفته‌نامه «یالثارات» لغو شده و انتشار آن غیرقانونی است، به همین دلیل روز چهارشنبه بلافاصله بعد از انتشار این هفته‌نامه، حکم رسمی به آنان ابلاغ شد. 
 
او در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی وجود دارد که این هفته‌نامه از این حکم تمکین کند؟ تصریح کرد: روز چهارشنبه علاوه بر این‌که به هفته‌نامه حکم رسمی لغو مجوز ابلاغ شد، به شرکت پخش‌کننده آن هم تذکر دادیم که تخلف انجام داده است و از آنها خواسته شد تا نسبت به جمع‌آوری نشریه اقدام کنند. 
 
نوش‌آبادی اضافه کرد: دست‌اندرکاران این نشریه از آنجا که در آستانه توزیع و پخش آن بودند و با این ادعا که حکم رسمی به آنها ابلاغ نشده، نشریه را توزیع کردند، اما با توجه به اینکه به آنها تذکر داده و حکم رسمی هم ابلاغ شد، مطمئن باشید که دیگر این نشریه منتشر نخواهد شد. 
 
سخنگوی وزارت ارشاد در عین حال متذکر شد: ما بنا را براین گذاشتیم که چون دست‌اندرکاران این نشریه می‌گویند حکم رسمی به آنها ابلاغ نشده، نسبت به انتشار و توزیع آن اقدام کرده‌اند، اما خودمان هم می‌دانیم که اصل مساله به اطلاع‌شان رسیده بود، چگونه است که وقتی روزنامه‌ای توسط مرجع دیگری توقیف می‌شود همه از طریق مطبوعات باخبر می‌شوند و آن روزنامه دیگر منتشر نمی‌شود؟! 
 
نوش‌آبادی گفت: امیدوارم که همه ما که ادعای قانون‌مداری داریم، به قانون پایبند باشیم و به رأی نهادهایی که به صورت قانونی حق صدور و لغو مجوز نشریات را دارند، احترام بگذاریم. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل