بازدید 7574
از «کمیته اخلاق فیفا» تا «کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال»

تعطیلی کمیته ای که می تواند کفاشیان را محروم و عزل کند

کمیته مهم و سرنوشت ساز در فدراسیون فوتبال ایران در چنین برهه حساسی در حالت نیمه تعطیل است و اساسا ماه هاست درگیر ماجراهایی شده که گویا پایان ندارد. ماحصل این حواشی این است که امروز کمیته ای که بنا بر وظیفه ذاتی خود باید نقش اصلی را در برخورد با مفاسد فوتبال ایفا کند، خودش در حالتی شبیه تعلیق است.
کد خبر: ۵۵۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 05 January 2016
فضای فوتبال ایران در آستانه انتخابات اسفندماه برای تعیین رئیس چهارسال آتی خود، بار دیگر دستخوش التهاب خودساخته مدیرانش شده است.

به گزارش «تابناک»، از طرفی رئیس فدراسیون فوتبال تحرکات چهار سال پیش خود برای اعمال تغییرات تازه در اساسنامه فدراسیون فوتبال را در خفای کامل دوباره کلید زده و اگر پیگیری رسانه ها نبود بندهای تحت تغییر همچنان مخفی می ماند. از سوی دیگر، نهادهای نظارتی برای رفع شائبه های متعدد بر عملکرد علی کفاشیان در دفتر کار وی حاضر شده و اقدام به ضبط برخی اسناد و مدارک کردند که همین موضوع با واکنش برخی جریان های داخلی برای برقراری ارتباط با نهادهای بین المللی مواجه شده است تا در صورت نیاز و در خطر قرارگرفتن منافع شخصی و گروهی، پروسه تعلیق فوتبال ایران را پیگیری کنند.

با نگاهی مقایسه ای به اتفاقات اخیر فدراسیون جهانی فوتبال که منجر به دستگیری 28 مقام عالی رتبه فوتبال دنیا و همچنین محرومیت سنگین دو چهره نخست آن یعنی بلاتر و پلاتینی شد، با آنچه در فدراسیون فوتبال ایران رخ می دهد، می توان به راحتی ردپای یک صحنه گردانی ماهرانه را دید.

دخالت نهادهای نظارتی و بازرسی در فوتبال جهان که منجر به دستگیری غافگیرکننده و بازجویی از بزرگترین مقامات این ابررشته ورزشی شد، به کشف اسناد و گرفتن اعتراف هایی انجامید که با تحویل آنها به کمیته اخلاق فیفا، به محرومیت سنگین و هشت ساله رئیس معلق فیفا و یوفا انجامید و پرونده باقی مدیران خاطی این نهاد معتبر ورزشی نیز در همین کمیته اخلاق در حال رسیدگی و بررسی است.

با این حال این کمیته مهم و سرنوشت ساز در فدراسیون فوتبال ایران در چنین برهه حساسی در حالت نیمه تعطیل به سر می برد و اساسا ماه هاست درگیر ماجراهایی شده که گویا پایان ندارد. ماحصل این حواشی این است که امروز کمیته ای که بنا بر وظیفه ذاتی خود باید نقش اصلی را در برخورد با مفاسد فوتبال ایفا کند، خودش در حالتی شبیه تعلیق است. به آسانی می توان دریافت که قرار گرفتن کمیته اخلاق در این وضعیت به سود چه جریانی است.

گزارش تابناک از تعطیلی کمیته ای که می تواند کفاشیان را محروم و عزل کند

چهار ماه از پذیرش استعفای تحمیلی به رئیس قبلی کمیته اخلاق فدراسیون می گذرد، ولی هنوز اثری از جانشینان قطعی علی اکبر محمدزاده و همکارانش نیست و تا جایی که رسانه ها می دانند و اخبارش از کانال رسمی منتشر شده، این کمیته جلسه رسیدگی نداشته که منتج به اتخاذ تصمیم یا صدور رایی شود. یعنی فوتبال ایران طی این مدت طولانی هیچ فساد و پرونده ای برای برخورد و اصلاح نداشته است؟ یا اینکه مدیران رده بالای فدراسیون بنابر دلایلی که البته بر آگاهان پوشیده نیست، به چنین وضعی در کمیته اخلاق رضایت دارند؟

نهادهایی چون  FBI آمریکا و دستگاه قضایی سوییس با اطلاع از اساسنامه بزرگترین نهاد ورزشی دنیا از لحاظ مالی، ضمن ورود ضربتی به فوتبال و تهیه گزارش های مستند، پرونده را برای تصمیم گیری به کمیته مستقل «اخلاق» فیفا سپردند و رای نیز در کوتاه ترین زمان ممکن پیش از انتخابات آتی فیفا اعلام شد؛ اما اگر در بررسی های جاری به مدارک و اسناد فدراسیون فوتبال ایران، مواردی یافت شود که همان خاصیت مشابه خارجی خود را داشته باشد، چه نهادی می خواهد به این ابهام ها رسیدگی و در نهایت رأی فوری صادر کند؟

موافقت شتاب زده با استعفای محمدزاده و خواستن عذر اعضای همکار او در این مجموعه که هیچ گاه استعفا نداده بودند، حاوی چه پیامی برای کارشناسان و اهالی فوتبال است؟ اگر فوتبال ایران تا این اندازه پاک است که برای حدود نیمی از فصل باشگاهی خود، هیچ پرونده ای برای صدور رأی ندارد، باید اساسا به وجود این کمیته تشکیک وارد کرد که یقینا چنین نیست و نیمه فعال بودن کمیته اخلاق دلایلی «خاص» دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار