بازدید 5917

آصفی: با قطع رابطه، ریاض ضرر می‌کند نه تهران

سعودی‌ها با فضایی که برایشان به وجود آمده بود به دنبال فرار از آن وضعیت بودند و حمله به سفارت بهانه و مستمک خوبی برای سعودی‌ها بود.
کد خبر: ۵۵۸۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 05 January 2016
سخنگوی اسبق وزارت خارجه در خصوص اقدام ریاض در قطع رابطه با تهران گفت: عربستان ضرر می‌کند نه ایران و با این کارهایشان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت پاسخگویی در قبال پرونده‌های سنگینی که روی دوششان است، خارج شوند.

به گزارش فارس، حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه و سفیر سابق ایران در ابوظبی امشب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در تشریح اقدام اخیر عربستان در قطع رابطه با تهران و به تبع آن قطع رابطه منامه و سودان با تهران و همچنین کاهش سطح رابطه امارات با ایران گفت: سعودی‌ها با فضایی که برایشان به وجود آمده بود به دنبال فرار از آن وضعیت بودند و حمله به سفارت بهانه و مستمک خوبی برای سعودی‌ها بود.

وی ادامه داد: بپذیریم تعداد معدودی از تظاهرکنندگان اشتباه بزرگی مرتکب شدند خواسته یا ناخواسته بهانه‌ای دست سعودی دادیم که مظلوم نمایی کند و بگوید ایران امن نیست و سفارتش امنیت ندارد. ما در داستان انگلستان یک تجربه داشتیم که تمام مسئولان نظام آن را تقبیح کردند. یک آدم مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.

آصفی افزود: پول‌های سعودی اینجا جواب داد کشورهایی مثل بحرین،‌جیبوتی و سودان را همراه خودشان کردند. این کشورها فقط از جهت سمبلیک که یک کشور هستند برای ما مهم هستند؛ ولی به لحاظ وزن خیر.

وی با بیان اینکه روابط ما با بحرین شکننده و در سطح کاردار بود، یادآور شد: در مورد امارات هم نتونستند تحمیل کنند. دنبال این بودند امارات هم رابطه را قطع کند که البته سطح رابطه را کاهش داد. اگرچه باید به امارات اعتراض کنیم.

سفیر سابق ایران در امارات بهانه‌ای که سعودی‌ها برای قطع رابطه به آن متوسل شدند را بی پایه خواند و افزود: به بسیاری از سفارتخانه‌های ایران از جمله لندن، آلمان (بن)، هلند نیز حمله شده است. قطع رابطه باید دلایل جدی داشته باشد، ولی سعودی‌ها دلیل جدی نداشتند.

به گفته سخنگوی اسبق وزارت خارجه ما نیازی نداریم دستپاچه شویم و سعودی‌ها خودشان برمی‌گردند.

آصفی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها برای فرافکنی و فرار رو به جلو این کار را صورت دادند.

وی گفت: بخش زیادی از این اتفاقات و دلایل آن لوس کردن این کشور توسط غربی‌هاست. وقتی کشوری که ناقض حقوق بشر است به عنوان رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل انتخاب می‌شود، چنین رخ می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: سعودی‌ها پدرخوانده داعش هستند و در حال حاضر به همین خاطر بر روی آنها فشار وجود دارد و به همین دلیل می‌خواهند از این مخمصه فرار کنند.

آصفی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در داخل ایران برای برخورد با عاملان حمله به سفارت عربستان، اظهار داشت: این رفتارهای سعودی دیگر قابل فهم نیست. عربستان برای سرپوش گذاشتن بر مشکلاتش دنبال غوغاسالاری بود و چند کشور جیره خور هم از این کشور دنباله روی کردند.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی باید از ظرفیت‌های دیپماتیک خود برای گفت‌وگو با دیگر کشورها استفاده کند باید با اروپایی‌ها صحبت کنیم برای اینکه عربستان را از ریاست کمیسیون حقوق بشر اخراج کنند.

به گفته وی این کار رژیم صهیونیستی بود که کشورهای اسلامی درگیر منازعه شوند و این برای این رژیم ایجاد آرامش می‌کند و از تفرقه و اختلاف بین کشورهای اسلامی سود می‌برد.

آصفی در خصوص ادامه رفتار ایران با حاکمان آل سعود گفت: باید متانتمان را حفظ و مواضعمان را محکم و قاطع اعلام کنیم و برای جهان اسلام و کشورهای عربی توضیح دهیم که کار عربستان در خدمت به رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه عربستان چند بدهی به ما دارد، گفت: آنها در قضیه تعرض به دو نوجوان ایرانی در جده، فاجعه منا و اعدام شیخ نمر به ما بدهکارند.

سخنگوی اسبق دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: باید چهره کریه این حاکمان را افشا و از ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کنیم. چون سعودی‌ها در رسانه‌هایشان خرج می‌کنند که کمپینی را علیه ایران به راه بیندازند.

وی در پایان گفت: آنکه ضرر می‌کند سعودی‌ها هستند باید بدون دستپاچگی، محکم بایستیم.

به گفته آصفی سعودی‌ها با این کارهایشان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت پاسخگویی در قبال پرونده‌های سنگینی که روی دوششان است، خارج شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر