بازدید 5037
واشنگتن پست گزارش داد

اعدام «شیخ نمر» غیرقابل توجیه است

روزنامه آمریکایی در مطلبی پیرامون اعدام رهبر شیعیان عربستان با تاکید بر «بی‌ملاحظگی رژیم سعودی»، اعدام آیت‌الله النمر را غیرقابل توجیه و خطرناک خواند.
کد خبر: ۵۵۸۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۰ 04 January 2016
روزنامه آمریکایی در مطلبی پیرامون اعدام رهبر شیعیان عربستان با تاکید بر «بی‌ملاحظگی رژیم سعودی»، اعدام آیت‌الله النمر را غیرقابل توجیه و خطرناک خواند.

به گزارش فارس، در ادامه تحلیل‌ها درباره تحرکات اخیر سعودی‌ها، یک روزنامه مطرح آمریکایی ضمن انتقاد از سیاست‌ها دولت ملک سلمان، عربستان سعودی را «رژیم بی ملاحظه» خواند.

در یادداشت «واشنگتن پست» با عنوان «یک رژیم بی‌ملاحظه» آمده است: «ملک سلمان یک سال سلطنت خود را به اقدامات متهورانه و گهگاه بی‌ملاحظه‌ای برای تقویت قدرت خاندان پادشاهی هم در خانه و هم در خارج از آن انجام داده است».

روزنامه آمریکایی ادامه داد: «اکنون او(ملک سلمان) اقدامی کرده که نه تنها خطرناک و بی‌رحمانه بلکه غیرقابل توجیه بود و آن اعدام روحانی ارشد شیعه است؛‌کسی که از زبان اقلیت سرکوب شده پادشاهی حرف می‌زد. به نظر می‌رسد این اقدام درگیری و نزاع شیعیان و سنی‌ها در سراسر خاورمیانه را بیش از قبل شعله‌ور کند و شاید این اقدام اصلا برای این منظور انجام شده باشد».

این روزنامه با شاره به اعدام 47 نفر در یک روز نوشت: «روحانی محبوب و مردمی، مانند بقیه آنهایی که کشته شدند، نبود؛ کسانی که ستیزه‌جویان سنی وابسته به القاعده بودند. شیخ النمر با ادبیات گزنده‌اش رژیم سعودی را کلافه کرده و پوست آن را کنده بود اما او حامی خشونت یا فرقه‌گرایی نبود. او حامی انتخابات به عنوان ابزاری برای اصلاحات در عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس بود».

واشنگتن پست ادامه داد: «رژیم سعودی با اعدام او تقریبا جهان را در محکوم کردنش متحد کرد. از رهبر عالی ایران تا وزارت خارجه آمریکا و گروه‌های مختلف حقوق بشری در جهان عربی و غربی که گزارش داده بودند دادگاه شیخ النمر در سال 2014 به اتهام فتنه و آشوب، ناعادلانه بود».

 این رسانه آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «پادشاه 80 ساله با رهبری محمد بن سلمان وزیر دفاع و پسر 30 ساله خود درگیر جنگی خونین در یمن شده که در آن نمی‌تواند پیروز شود و رژیم سعودی در همان زمان، در حال سرکوب همه انواع مخالفان داخلی است».

این رسانه همچنین نوشت: «بخشی  از این پرخاشگری و تجاوزگری شاید از تصورات سعودی مبنی بر این موضوع ناشی شود که آمریکا دیگر مایل نیست یا قادر نیست مانع حرکت و قصد ایران برای تبدیل شدن به هژمون خاورمیانه شود. دولت اوباما سعی کرده با ارائه سلاح‌های جدید از جمله فروش 11 میلیارد دلار انواع کشتی‌ها در ماه اکتبر و 3.1 میلیارد دلار انواع بمب و مهمات، رضایت پادشاهی با توافق هسته‌ای را بخرد».

واشنگتن پست در پایان نوشت: «رئیس‌جمهور اوباما درباره تمایلات خودزنی و خودمخرب رژیم(سعودی) صحبت کرده است. در ماه آوریل او گفت که "بزرگترین تهدید (در برابر کشورهای سنی) از سوی ایران نیست بلکه از سوی مخالفت و نارضایتی داخلی این کشورها است". او قول داد که "گفتگویی سخت" با حاکمان آنها می‌کند اما این موضوع مشخص است که ملک سلمان به این چیزها گوش نمی‌دهد. به خاطر منافع آمریکا و آینده خود عربستان سعودی، کاخ سفید برای جلب شدن توجه او(ملک سلمان) به استراتژی بهتری نیاز دارد».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار