بازدید 4742
۲

مناطق آزاد دروازه ورود سرمایه گذاران

مشاور عالی رئيس جمهور با بيان اينکه سهم مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از کل صادرات کشور 70 درصد است، گفت: در دو سال اخير ساخت چندين فرودگاه و بندر خشک در مناطق آزاد آغاز شده است.
کد خبر: ۵۵۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵ 04 January 2016
مناطق آزاد درتعريف سازمان ملل متحد (يونيدو) به عنوان «محركه»در جهت تشويق صادرات صنعتي تلقي مي‌گردد. همچنين در برداشت جديد از مناطق آزاد، به ناحيه صنعتي ويژه‌اي در خارج از مرز گمركي، كه توليداتش جهت‌گيري صادراتي دارند، گفته مي‌شود.

فلسفه اين اصطلاح را مي‌توان در تغيير استراتژي واردات به استراتژي توسعه صادرات دانست. استفاده از مناطق آزاد کشور جهت توسعه صادرات و بویژه صادرات مجدد بدلیل مهیا بودن مقررات تسهیل کننده و کاهش بروکراسی های اداری و خارج بودن از قلمرو گمرکی دارای اهمیت بسیار زیادی است كه اين امر با توجه به نزدیک شدن اجراي برجام و علاقه‌مندی بسیاری از هیات‌های خارجی برای شروع فعالیت با ایران از راه مناطق آزاد از اهميت مضاعفي برخوردار خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اکبر ترکان درحاشيه همايش حمل و نقل صادراتي گفت: تا کنون دستاوردهاي متعددي در حوزه مناطق آزاد به دست آمده است که اميدواريم با سياست‌هاي ابلاغي رئيس جمهور بتوانيم سرانجام خوبي را براي مناطق آزاد رقم بزنيم و خوشبختانه در دو سال گذشته مناطق آزاد کشور به ريل اصلي خود بازگردانده شده‌ است.

وي سياست جدي دبيرخانه شوراي هماهنگي مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي را ايجاد سکوهاي صادراتي بيان کرد و افزود: دو سکوي صادراتي شلمچه و ماکو افتتاح شده و پايانه‌هاي صادراتي ديگري نيز در حال ساخت است.

ترکان درباره علت انتخاب مناطق آزاد جديد براساس رويکرد گسترش صادرات به کشورهاي همسايه گفت: فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي بازار‌هاي جهاني دارد و بايد براي کالاهاي صادراتي به کشورهاي همسايه بازار‌سازي کنيم كه اين بازار بسيار قابل توجه است.

مشاور عالی رئيس جمهور با بيان اينکه سهم مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از کل صادرات کشور 70 درصد است، گفت: در دو سال اخير ساخت چندين فرودگاه و بندر خشک در مناطق آزاد آغاز شده، بندر خشک شلمچه و پايانه صادراتي ماکو به پايان رسيده است و در هندورابي بندر و فرودگاهي در دست ساخت داريم که امسال ساخت باند فرودگاه به پايان مي رسد.

وی گفت : در قشم بندر توسعه اي بهمن را در دست ساخت داريم البته بندر کاوه که بندر فولادي است در شبکه خليج فارس از قبل در دست ساخت بود که در حال ادامه آن هستيم.

ترکان افزود: در کيش ساخت بندر بزرگ 35 هزار تني از ابتداي اين دولت آغاز شده و ترمينال جديد کيش براي پذيرش ظرفيت هاي بالاي مسافري در دست ساخت است که اميدواريم سال آينده افتتاح شود.

وي افزود: در منطقه آزاد چابهار غير از فرودگاه کنارک فرودگاه مستقل براي چابهار را در دست طراحي داريم زيرا فرودگاه کنارک در درون منطقه آزاد چابهار نيست. موقعیت جغرافیایی مناطق آزاد کشور به گونه ای است که هرکدام می تواند ارتباط اقتصادی بخشی از کشورهای همسایه را تحت پوشش قرار دهد .چابهار به عنوان نقطه ای استراتژیک برای ارتباط ایران با کشورهای عضو ECO و بویژه هند – پاکستان و افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

منطقه آزاد اروند راه ورود به بازارهای عراق است موقعیت ویژه این منطقه و نیازهای اساسی کشور عراق ، هم زبانی اهالی و ساکنین منطقه و مراودات و مردم دو طرف مرز اهمیت این منطقه را دو چندان می کند .

قشم با موقعیت استثنایی به عنوان بزرگترین جزیره در منطقه با امکان منحصر به فرد برای تولید و دپوی کالا ، دسترسی به آبهای آزاد و عمق مناسب آب در بندر کاوه – امکان ویژه سوخت رسانی به کشتی ها و نزدیکی به سرزمین اصلی برای ایجاد حلقه ارتباطی کشورهای هند و چین با کشورهای Cis را باید مورد توجه قرار داد.

علاوه بر آن، مناطق آزاد تجاری - صنعتی بویژه در کشورهای درحال توسعه ضمن فراهم آوردن امکانات برای توسعه صادرات، سبب ایجاد اشتغال شده و انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی را نیز به همراه دارد و موجب افزایش درآمد ملی و درآمدهای ارزی می شود .

سرمایه گذاری دولت در بخش امکانات و تاسیسات زیربنایی ، فراهم کردن شرایط مناسب برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه های خارجی ، اتخاذ سیاستهای کلان اقتصادی و ارزی متناسب با مناطق آزاد و همچنین وجود ثبات سیاسی و اقتصادی و تضمین سرمایه در مناطق آزاد را می توان از عوامل اصلی جذب سرمایه خارجی به حساب آورد و در صورتیکه موانع شناخته شده موجود در این مسیر از بین رفته و متناسب با شرایط خاص ویژه هریک از مناطق آزاد اعمال سیاست گردد می توان امیدوار بود که مناطق آزاد کشور نیز مانند بسیاری از مناطق آزاد جهان ، عملکردی متناسب با اهدافشان داشته باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
آقای ترکان فعلا که نمایندگی فروش احناس چینی یا ترکیه ای هستند و در حقیقت حمالی کارخانه داران این دوکشور .
همش حرف وشعار قشم ودرگهان فراموش شده اند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست