بازدید 5141
تابناک خبر می دهد؛

واگذاري 3.7 هزار ميليارد تومان دارايي سهام عدالت در دولت يازدهم

از مجموع دارايي‌هاي واگذار شده بابت سهام عدالت 3 هزار و 783 ميليارد تومان در دو سال 92 و 93 واگذار شده كه در مجموع 12.5 درصد از كل واگذاري هاي سهام عدالت را شامل مي‌شود.
کد خبر: ۵۵۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 29 December 2015
از مجموع دارايي‌هاي واگذار شده بابت سهام عدالت 3 هزار و 783 ميليارد تومان در دو سال 92 و 93 واگذار شده كه در مجموع 12.5 درصد از كل واگذاري هاي سهام عدالت را شامل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، از ابتداي واگذاري سهام عدالت تاكنون يعني از سال 85 تا به حال 30 هزار و 80 ميليارد تومان دارايي بابت سهام عدالت واگذار شده و اين درحالي است كه هنوز آزادسازي اين سهام به رغم تاكيد چند باره مسئولان هنوز آغاز نشده است.

براساس اصل 44 قانون اساسي، سهام عدالت بايد تا پايان سال 94 تعين تكليف شود. به عبارت ديگر، سهام عدالت براي دو دهك اول جامعه كه زير مجموعه بهزيستي، كميته امداد و افشار مستضعف بودند با 50 درصد تخفيف تخصيص داده شده و 50 درصد مابقي از محل سود پرداختي اين سهام قرار بود تسويه و تا پايان سال 94 تعيين تكليف شود.

در صورتي كه طبق قانون پيش بيني شده كار انجام مي‌شد امسال بايد براي سهام عدالت دو دهك اول آزادسازي صورت مي‌گرفت اما در سال‌هاي گذشته به جز سال‌هاي 85 و 86 كه سود اندكي به صاحبان سهام پرداخت شد؛ هيچ پرداختي صورت نگرفت.

از ابتداي سال گذشته سازمان خصوصي‌سازي قرار را بر اين گذاشت كه طرح آزادسازي سهام عدالت را پيگيري كند؛ وعده‌اي كه با گذشت دو سال مشمولین سهام عدالت را كه شمار آنها امروز به عدد 49.1 میلیون نفر رسیده، هنوز منتظر گذاشته است.

سهام عدالت 10 سال پيش با هدف واگذاري سهام شركت‌ها و كارخانجات سودده در ميان اقشار مختلف جامعه توزيع شد و 49 ميليون نفر يعني نيمي از جمعيت كشور را سهامدار كرد.

سهام عدالت در واقع تكليفي بود كه از برنامه سوم توسعه به عنوان يك حكم قانوني برعهده دولت گذاشته شد. اين حكم اما در دولت هشتم اجرايي نشد و بنابراين به عنوان يك بند تنفيذي به قانون برنامه چهارم منتقل شد و دولت احمدي نژاد اين ماده را از سال 85 عملياتي كرد.

حكم واگذاري سهام شركت‌هاي سودده در ميان هفت دهك كم توان بود ولي آنچه اجرا شد فاصله عميق با اهداف داشت. برگه‌هايي دست مردم داده شد كه هيچ ماهيتي ندارد و مشخص نيست مربوط به كدام شركت است.

امروز نحوه آزادسازی سهام عدالت، افراد مشمول آن، سبد شرکت های سهام عدالت، نحوه ساماندهی و مدیریت، از جمله مشکلات پیش روی آزادسازی سهام عدالت است که بسته سیاستی برای رفع این چالش ها در دولت تدوین شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها