بازدید 28192

شورای حکام پرونده «پی ام دی» ایران را مختومه اعلام کرد

پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی روز سه‌شنبه 24 آذر در جلسه فوق‌العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید.
کد خبر: ۵۵۴۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۰ 15 December 2015

پیش‌نویس قطعنامه 1+5 برای بسته‌شدن موضوع پی‌ام‌دی روز سه‌شنبه 24 آذر در جلسه فوق‌العاده شورای حکام با اجماع و به اتفاق آرا به تصویب رسید.طبق برجام، کشورهای 1+5 متعهد شده بودند پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کنند که با تصویب آن پرونده پی.ام.دی یا همان مطالعات ادعایی بسته شود. در تهیه این پیش نویس با ایران هم مشورت شد. دومین کمیسیون مشترک ایران و 1+5 که 16 آذر در وین با حضور سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام برگزار شد به همین موضوع اختصاص داشت.

به گزارش «تابناک»، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه با رأی به اتفاق آراء به قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5، پرونده «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کرد.

با تصویب این قطعنامه مسایل گذشته و حال پی ام دی ایران برای همیشه مختومه شد و راه برای اجرای برجام باز می شود.

به موجب این قطعنامه پرونده موسوم به پی.ام.دی یا همان مطالعات ادعایی بسته می شود و دستور کار آژانس از بررسی مسائل گذشته و حال ایران معطوف به آینده خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی 167 عضو و شورای حکام 35 عضو دارد که هر کدام یک حق رای دارند. آرژانتین ، استرالیا ، بلاروس ، برزیل ، کانادا ، شیلی ، چین ، مصر، فنلاند ، فرانسه ، آلمان ، غنا ، هندوستان ، ایرلند ، ژاپن ، کره جنوبی ، لاتویا(لتونی) ، مالزی ، مکزیک ، نامیبیا ، نیوزلند ، نیجریه ، پاکستان ، پاراگوئه ، فیلیپین ، روسیه ، عربستان سعودی ، آفریقای جنوبی ، اسپانیا ، سوییس ، مقدونیه ، ترکیه ، انگلیس ، آمریکا و اروگوئه، 35 عضو شورای حکام برای دوره سال 16-2015 میلادی هستند.

گزارش دفتر نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به دنبال انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موضوع پی. ام. دی، کشورهای 1+5 پیش‌نویس پیشنهادی خود برای قطعنامه جدید شورای حکام در موضوع برنامه هسته‌ای ایران را پس از مشورت با ایران به رئیس برزیلی شورای حکام رسما ارائه و ثبت کردند. این پیش نویس امروز سه شنبه 24 آذر در جلسه فوق العاده شورای حکام به تصویب رسید.

به گزارش دفتر نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، لازم به توجه است که این قطعنامه نه فقط برای بستن پی ام دی، بلکه از آن مهم تر به منظور تدوین فصل نوینی برای پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام، در پرتو برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت، طراحی شده و به همین دلیل است که تمامی قطعنامه‌های گذشته خود را لغو می نماید.

مهم‌ترین محورهای این قطعنامه عبارتند از:

- استقبال از انعقاد برجام و نیز «نقشه راه» بین ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات باقیمانده گذشته و حال (پی ام دی)،

- همراهی با شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه «انعقاد برجام نشانگر یک تغییر بنیادین در رسیدگی به این موضوع است»،

- توجه به گزارش اخیر مدیرکل به شورای حکام در خصوص موضوعات باقیمانده گذشته و حال (پی ام دی) به عنوان مبنایی برای بستن پرونده و اعلام خاتمه رسیدگی به این موضوعات،

- ابراز رضایت از اینکه نقشه راه طبق برنامه زمانی توافق شده انجام گردیده است،

- ملحوظ داشتن صریح بسته شدن پرونده پی ام دی با عنایت به تکمیل نقشه راه،

- لغو 12 قطعنامه شورای حکام که طی سالهای 2003 تا 2012 در رابطه با موضوع اجرای پادمان با ایران و از جمله مطالعات ادعایی علیه ایران تصویب شده اند،

- لغو تصمیم های قبلی شورای حکام در مورد منع ارائه مساعدت های فنی به ایران،

- ختم رسیدگی به دستورکار جاری شورا: «اجرای موافقتنامه پادمان ان پی تی و مفاد ذیربط قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران» که نگاه به گذشته داشت،

- ایجاد یک دستور کار جدید تحت عنوان: «اجرای برجام و راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت» که نگاه به آینده دارد،

- مشخص کردن دوره زمانی 10 ساله برای عادی سازی پرونده ایران در شورای حکام.

علاوه بر موارد فوق:

- در این قطعنامه برای اولین بار با لحنی مثبت در مورد همکاری ایران به منظور حل و فصل موضوعات هسته ای صحبت شده است، و هیچ نکته یا عبارت پردازی منفی همچون ابراز نگرانی و ... در آن وجود ندارد.

- قطعنامه هیچ درخواستی از مدیرکل برای ادامه کار روی موضوعات گذشته ندارد. حتی قطعنامه های گذشته شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته شده بود در مورد پی ام دی گزارش بدهد هم لغو شده اند. بدین ترتیب از نظر شورای حکام به عنوان رکن تصمیم گیری آژانس، مدیرکل دیگر در مورد پی ام دی وظیفه ای ندارد.

- از این به بعد طبق بند 4 قطعنامه، مدیرکل تنها در خصوص اجرای برجام و یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد. در حقیقت مدیرکل منبعد فقط نگاه به آینده دارد.

به طور خلاصه این قطعنامه واجد کلیه مؤلفه های لازم برای مختومه شدن موضوع پی. ام. دی می باشد. این مولفه ها عبارتند از:

- اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس،

- لغو 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص ایران،

- خاتمه دادن به موضوع «اجرای پادمان در ایران» در دستورکار آژانس و ایجاد موضوع جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام»،

- اذعان صریح به بسته شدن پرونده و استفاده از کلمه close در بند 9.


پیام وزیر خارجه کشورمان درباره به تاریخ پیوستن پی ام دی

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که با خاتمه دادن به بررسی موضوعات باقیمانده گذشته (موسوم به پی ام دی)، فصل نوینی را در رابطه با پرونده هسته ای ایران و همکاری های کشورمان با آژانس می گشاید، استقبال کرد.

وی اظهار داشت: سرانجام شورای حکام پس از 12 سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی ام دی را با استفاده از عبارت صریح close consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد.

ظریف افزود: این قطعنامه بسیار فراتر از بستن موضوع موسوم به پی ام دی رفته و رسماً 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص برنامه هسته ای ایران که حاوی اتهامات و محدودیت های جدی برای برنامه هسته ای کشور بود را لغو کرده است. همچنین شورا دستورکار ناظر به اقدامات گذشته را رسماً خاتمه داده و دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت مشخصی ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بر اساس این قطعنامه می توان به صراحت گفت موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته ای ایران، موسوم به پی ام دی، به تاریخ پیوسته است. اکنون بر اساس نص صریح گزارش اخیر آقای آمانو، با همه نقاط ضعف آن، عدم انحراف مواد هسته ای به سوی فعالیت های غیر صلح آمیز رسماً تأئید و در نتیجه نداشتن هرگونه تخلف ایران در هیچ بازه زمانی از معاهده اشاعه (ان پی تی) احراز گردیده و ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران یک بار دیگر به اثبات رسیده است. جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر سیاست همیشگی خود در زمینه حرمت سلاح های کشتار جمعی و پایبندی به مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی) برای اجرای کامل و با حسن نیت تعهدات خود در برجام، به شرط پایبندی کامل طرف های 1+5 به تعهدات متقابل خود، اعلام آمادگی می کند.

بیانیه آمانو

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین الملل انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود خطاب به شورای حکام این نهاد بین المللی اعلام کرد: آژانس مدرکی دال بر اقدام ایران برای ساخت وسیله انفجاری هسته ای پس از سال 2009 نیافته است.در این بیانیه که متن آن در سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده آمده است: آژانس هیچ مدرک معتبری دال بر فعالیت های مربوط به ساخت وسیله هسته ای انفجاری در ایران پس از سال 2009 در دست ندارد.

 متن کامل بیانیه آمانو مدیرکل آژانس انرژی اتمی خطاب به اعضای شورای حکام به شرح ذیل است :

آقای رئیس،

درخواست کردم که جلسه شورای حکام تشکیل گردد تا گزارش من تحت عنوان برآورد نهایی در مورد گذشته و حال موضوعات باقیمانده در مورد برنامه هسته ای ایران بررسی گردد. همانطور که به خاطر می آورید من 12 حوزه مورد نگرانی در مورد ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران را در پیوست گزارش خود به شورا در نوامبر 2011 ارائه کردم.

بیان کردم که اطلاعات در دسترس آژانس نشان می دهد که ایران فعالیتهایی در ارتباط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای انجام داده بود. آژانس آن اطلاعات را در مجموع موثق ارزیابی کرده بود.

در واکنش به گزارش من، شورا قطعنامه ای تصویب کرد که ایران و آژانس را ترغیب می کرد تا گفتگوهای خود را شدت بخشند تا موضوعات باقیمانده روشن شوند. در پی مذاکرات طولانی با ایران، سرانجام بر سر یک نقشه راه برای روشن ساختن این موضوعات توافق کردیم.

این گزارش نتیجه بیشترین تلاش های آژانس و در انطباق با روشهای راستی آزمایی مسبوق ما برای روشن ساختن موضوعات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی می باشد. در حالیکه ممکن نبود که آژانس تمام جزئیات فعالیت های انجام شده ایران در گذشته را بازسازی کند، توانستیم که عناصر کافی برای ارائه برآوردی از کل موضوع را روشن سازیم.

جناب رئیس،

برآورد نهایی من پاسخ های روشنی به دو سوال بسیار مهم می دهد: آیا ایران مشغول فعالیت های مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای بوده است؟ اگر اینطور بوده آیا هنوز مشغول به این فعالیت ها است؟اجزاء اصلی گزارش من به شرح ذیل است:

آژانس برآورد می کند که بخشی از فعالیتهای مربوط به ساخت وسیله انفجاری هسته ای به صورت اقداماتی هماهنگ پیش از پایان سال 2003 در ایران انجام شده بود و برخی فعالیت ها نیز پس از 2003 انجام گرفته است.

آژانس همچنین برآورد می کند که این اقدامات فراتر از مطالعات علمی و امکان سنجی و تهیه قابلیتها و توانمندیهای مشخص فنی مربوطه پیش نرفته است. آژانس نشانه موثقی از فعالیتهای مربوط به ساخت وسیله انفجاری هسته ای در ایران پس از سال 2009 نیافته است.

آژانس همچنین نشانه معتبری از انحراف مواد هسته ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران نیافته است.

همانند سایر گزارش هایم، این برآورد نیز بر مبنای حقیقت و از لحاظ فنی دقیق و متوازن می باشد. روش شناسی و اطلاعاتی که بر مبنای آن برآوردهای من شکل گرفته اند مشخص شده است.

امیدوارم که این گزارش بتواند شورا را قادر سازد تا در مورد اقدامات آتی تصمیم گیری نماید.

آقای رئیس،

باید فوراً به دو موضوع مهم رسیدگی کرد. نخست، ایران باید گامهای مقدماتی لازم برای آغاز انجام تعهدات خود در برجام را انجام دهد. روز اجرای برجام زمانی خواهد بود که آژانس تائید نماید ایران اقدامات مشخص شده در توافق را اجرا نموده است. زمانی که آژانس تائید نماید که گامهای مقدماتی برداشته شده است شورا را آگاه خواهم کرد.

دوم، چگونگی تامین مالی فعالیتهای اضافی مربوط به برجام آژانس در ایران

اجرای پروتکل الحاقی و تائید و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام شامل فعالیتهایی می شود که تامین مالی قابل تخمینی نیاز دارند. مطابق روشهای مسبوق تامین مالی، تخمین هزینه های اضافی سال 2017 را در پیش نویس بودجه ژانویه سال 2016 درج خواهم کرد.

در سالهای اخیر این تخمین های اولیه شامل هیچ افزایشی به جز تعدیل قیمت در سال دوم دوساله نشده است. اما در این مورد لازم خواهد شد که تامین مالی اضافی را برای عمل به مسئولیتهایمان ذیل برجام درخواست کنم.

حال که مشغول آماده سازی تخمین های اولیه برای سال 2017 هستم و در این مورد تصمیم گیری می کنم که آیا تمام هزینه ها در یک سال در بودجه عادی گنجانده شود یا در چند سال تقسیم شوند، محتاطانه و همانند گذشته ظرفیت کشورهای عضو را برای مشارکت مالی در نظر می گیرم.

آقای رئیس،

پیشرفت زیادی در موضوع هسته ای ایران به دست آمده است اما اکنون زمان استراحت نیست. این موضوع سابقه ای طولانی و پیچیده دارد و میراث بی اعتمادی بین ایران و جامعه جهانی باید برطرف شود. کار فراوانی پیش روی ما است. تمام طرف ها باید تعهدات خود را ذیل برجام تمام و کمال انجام دهند. نیل به این توافق مستلزم تلاش فراوانی بود. اجرای آن نیز مستلزم تلاش مشابه و مداومی است. آژانس در رسیدگی به موضوع هسته ای ایران همچون گذشته حرفه ای عمل خواهد کرد. در آینده نیز گزارش های خود را به شورا ارائه خواهم داد.

از خیل همکاران آژانس در گذشته و حال به خصوص معاونت پادمانها که در این موضوع بیش از یک دهه به سختی فعالیت کردند سپاسگزاری می کنم. همچنین از حمایت مداوم شورای حکام نیز قدردانی می نمایم.

متن کامل قطعنامه تصویب شده در شورای حکام آژانس بین‌المللی

قطعنامه کشورهای 1+5 درباره بسته شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد.

اجرا، راستی آزمایی و نظارت برنامه جامع اقدام مشترک در جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قطعنامه 2231 ( 2015 ) شورای امنیت سازمان ملل متحد

قطعنامه تصویب شده از سوی شورای حکام در پانزده دسامبر 2015

شورای حکام،

الف) با یادآوری همه قطعنامه ها و تصمیم های مقرر شده از سوی شورای حکام در خصوص برنامه هسته ای ایران.

ب) با یادآوری تصمیمات شورای حکام در خصوص همکاری فنی با ایران.

ج ) با یادآوری گزارش های مدیر کل درباره این موضوع و مد نظر قرار دادن گزارش های اخیر وی مندرج در GOV/2015/53 - GOV/2015/54 - GOV/2015/68

د ) با تاکید بر ضرورت پایبندی کامل همه کشورهای عضو معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای به وظایف خود و با یادآوری حق کشورهای عضو براساس بند اول و دوم این معاهده در زمینه توسعه تحقیقات ، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز بدون تبعیض به شکلی که در بند چهارم این معاهده آمده است.

ه ) با تمجید از دبیر کل و دبیر خانه برای تلاش های حرفه ای و بی طرفانه جهت اجرای موافقتنامه پادمان ها در ایران و به خاطر انجام فعالیت های ضروری راستی آزمایی و نظارت مرتبط با هسته ای در ایران براساس طرح اقدام مشترک بین ایران و گروه سه/ اتحادیه اروپا/ به علاوه سه E3/EU+3 در بیست و چهارم نوامبر دو هزار و سیزده.

و) با استقبال از دستیابی به برجام در چهاردهم ژوئیه دو هزار و پانزده بین ایران و گروه سه / اتحادیه اروپا/ به علاوه سه E3/EU+3 که طبق قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت به تاریخ بیست ژوئیه دو هزار و پانزده مورد تایید قرار گرفت و نیز « نقشه راه برای شفاف سازی موضوعات باقیمانده گذشته و حال برنامه هسته ای ایران » که در چهاردهم ژوئیه دو هزار و پانزده مورد توافق ایران و آژانس قرار گرفت و در سند GOV/INF/2015/14 آورده شده است.

ز ) با توجه به موارد مندرج در بالا ، ازجمله تایید شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه 2231 (2015) ، دستیابی به برجام تغییری اساسی در رسیدگی به این موضوع است.

ح) با استقبال از اینکه همه طرف ها گام هایی را برای اجرای تعهدات مربوط به خود براساس برجام برداشته اند.

ط) با قبول ماهیت دراز مدت مفاد برجام و آثار آن بر آژانس.

ی) با آگاهی از پیوست شماره سه برجام که در آن مولفه های همکاری هسته ای غیر نظامی با ایران در چارچوب برجام ازجمله از طریق همکاری فنی آژانس به نحو مقتضی مشخص شده است.

ک) با یادآوری تصمیم مورخ بیست و پنج اوت دو هزار و پانزده برای ارائه مجوز به مدیر کل جهت اجرای راستی آزمایی و نظارت لازم درباره تعهدات مرتبط هسته ای ایران طبق برجام و ارائه گزارش بر این اساس در تمام مدت این تعهدات مشروط به وجود بودجه مورد نیاز و منطبق با رویه های پادمانی استاندارد آژانس و تصمیم مربوط به ارائه مجوز به آژانس برای مشاوره و مبادله اطلاعات با کمیسیون مشترک مطابق با گزارش مدیر کل براساس سند GOV/2015/53 .

ل) با تاکید بر نقش ضروری و مستقل آژانس در راستی آزمایی پایبندی ایران به تکالیف خود براساس پرتکل الحاقی و توافقنامه جامع پادمانی از جمله زمانی که به صورت موقت اجرا می شود و در این قالب از حیث ارائه تضمین معتبر در خصوص ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و با تاکید بر نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته ای ایران بر اساس برجام.

م) با استقبال از تاکید مجدد ایران در برجام مبنی بر اینکه این کشور تحت هیچ شرایطی اقدام به توسعه یا دستیابی به تسلیحات هسته ای نخواهد کرد و موافقت ایران مبنی بر اینکه این کشور وارد فعالیت هایی نخواهد شد که می تواند منجر به توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای شود.

1) از تعهدات پذیرفته شده ایران براساس برجام درخصوص اجرای موقت پرتکل الحاقی موافقتنامه جامع پادمانی این کشور براساس بند هفدهم (ب) پرتکل الحاقی ، تلاش برای تصویب آن طبق بازه زمانی پیش بینی شده در پیوست شماره پنج برجام و اجرای کامل کد اصلاحی

3/1 ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان که در تاریخ 18 اکتبر 2005 توسط ایران به مدیر کل آژانس اعلام شد استقبال می شود.

2) یادآور می شود که بر اساس قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل، همه بندهای برجام فقط با هدف اجرایی شدن بین ایران و سه / اتحادیه اروپا به علاوه سه E3/EU+3 است و نباید به عنوان سابقه ای برای کشوری دیگر یا اصول حقوق بین الملل و همچنین سابقه ای برای حقوق و تکالیف درچارچوب پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای و سایر اسناد مرتبط و نیز برای اصول و رویه های شناخته شده بین المللی تلقی شود.

3- در این خصوص تاکید دارد که نظارت و راستی آزمایی آژانس بر تعهدات مرتبط هسته ای ایران که در برجام آورده شده است نباید به عنوان سابقه ای برای عملکرد و رویه های استاندارد راستی آزمایی آژانس تلقی شود و همچنین تاکید می کند این امر نباید به نحوی تفسیر شود که به هر شکلی با حقوق و تکالیف آژانس برای راستی آزمایی پایبندی کشورها به موافقتنامه های پادمانی آنها و در موارد مرتبط با پروتکل های الحاقی و گزارش آنها به شورای حکام تعارض پیدا کند یا آنها را تغییر دهد.

4) از مدیر کل می خواهد:

الف) پیش از هر نشست فصلی عادی شورای حکام و تا زمانی که شورای حکام رسیدگی به موضوع ایران را خاتمه نداده است گزارش مکتوبی در مورد اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام و موضوعات مرتبط با راستی آزمایی و نظارت در ایران در چارچوب قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت سازمان ملل ارائه نماید و بعد از آن قبل از هر جلسه فصلی عادی شورای حکام گزارش های مکتوب به روز شده درخصوص اجرای تعهدات مربوطه ایران براساس برجام برای کل دوره آن تعهدات ارائه نماید ، مگراینکه شورا به گونه ای دیگر تصمیم گیرد.

ب) در این خصوص هر زمان که مدیر کل دلایل منطقی مبنی بر موضوع مورد نگرانی داشته باشد می تواند براساس قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت یا اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام برای اقدام مقتضی ، و همزمان به شورای امنیت سازمان ملل گزارش دهد.

5) از دبیر خانه آژانس در انجام فعالیت هایی که براساس قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت و برجام بر عهده آن گذاشته شده است حمایت می شود.

6) همچنین از رایزنی و تبادل اطلاعات آژانس با کمسیون مشترک حمایت می شود.

7) از همه کشورهای عضو درخواست می شود با آژانس بین المللی اتمی برای انجام دادن وظایف مرتبط با این قطعنامه همکاری کنند.

8) گزارش مدیر کل به شورای حکام مندرج در GOV/2015/68 ، در راستای نقشه راه برای شفاف سازی مسائل باقیمانده گذشته و حال مرتبط با برنامه هسته ای ایران از جمله ارزیابی نهایی همه موضوعات گذشته و حال چنانچه در گزارش نوامبر دو هزار و یازده مدیر کل GOV/2011/65 آورده شده است مورد توجه قرار می گیرد.

9) همچنین توجه دارد که همه فعالیت ها در قالب نقشه راه برای شفاف سازی مسائل باقیمانده گذشته و حال برنامه هسته ای ایران براساس جدول زمانی توافق شده اجرا شده است و افزون بر آن توجه دارد این امر مسئله رسیدگی به این موضوع را از دستور کار شورای حکام خارج می کند.

10) مجددا تاکید دارد که ایران از طریق اجرای موافقتنامه جامع پادمان ها و پروتکل الحاقی ازجمله فراهم کردن دسترسی ، به طور کامل و به موقع با آژانس همکاری خواهد کرد و بار دیگر تاکید می کند که این همکاری و اجرا ( اجرای موافقتنامه جامع پادمان ها و پروتکل الحاقی ) برای دستیابی به نتیجه ای جامع تر توسط آژانس مبنی بر اینکه همه مواد هسته ای در ایران در فعالیت های صلح آمیز به کار گرفته می شود ضروری است و همچنین تاکید می کند که ایران به طور کامل و به موقع از طریق اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود براساس برجام ازجمله به شرح مندرج در بخش Q پیوست شماره یک برجام و بند 6/7 پیوست شماره 4 برجام با آژانس همکاری خواهد کرد.

11) مقرر می کند که بلافاصله پس از وصول گزارش مدیر کل به شورای حکام مبنی بر اینکه آژانس تایید کرده است که ایران اقدامات مشخص شده در بندهای 15/1 تا 15/11 پیوست شماره پنج برجام را انجام داده است ، مفاد قعطنامه های GOV/2003/69 (دوازده سپتامبر دو هزار و سه)، GOV/2003/81 (بیست و شش نوامبر دو هزار و سه)، GOV/2004/21 (سیزده مارس دو هزار و چهار)، GOV/2004/49 (هجده ژوئن دو هزار و چهار)، GOV/2004/79 (هجده سپتامبر دو هزار و چهار)،‌GOV/2004/90 (بیست و نهم نوامبر دو هزار و چهار)، GOV/2005/64 (یازده اوت دو هزار و پنج)، GOV/2005/77 (بیست و چهار سپتامبر دو هزار و پنج)، GOV/2006/14 (چهار فوریه دو هزار و شش)، GOV/2009/82 (بیست و هفت نوامبر دو هزار و نه)، GOV/2011/69 (هجده نوامبر دو هزار و یازده) و GOV/2012/50 (سیزده سپتامبر دو هزار و دوازده) پایان خواهد یافت و همچنین مقرر می کند که تصمیم شورای حکام درباره GOV/2007/7 و تصمیم های بعدی در خصوص همکاری فنی با ایران که از طریق کمیته همکاری فنی آژانس بر مبنای اسناد GOV/2008/47/Add.3، GOV/2009/65، GOV/2011/58/Add.3، GOV/2013/49/Add.3 و GOV/2015/60/Add.3 ، اتخاذ شده بود پایان خواهد یافت.

12) اهمیت پایبندی صادقانه همه شرکت کنندگان مربوطه را به تعهدات و تکالیف خودشان در چارچوب برجام مورد توجه قرار می دهد.

13) مقرر می دارد بلافاصله پس از وصول گزارش مدیر کل آژانس مبنی بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید نموده است که ایران اقدامات مشخص شده در بندهای 15/1 تا 15/11 پیوست شماره پنج برجام را اجرا کرده است دیگر به موضوع اجرای موافقتنامه پادمان های ان پی تی و مفاد مربوطه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در جمهوری اسلامی پرداخته نخواهد شد و از این پس به یک دستور کار جداگانه راجع به اجرای برجام و راستی آزمایی و نظارت در ایران در چارچوب قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت پرداخته خواهد شد.

14) مقرر می دارد تا 10 سال بعد از روز تصویب برجام یا تا تاریخی که مدیر کل گزارش دهد که آژانس به نتیجه ای جامع تر درباره ایران رسیده است ، هر کدام که زودتر فرا رسد ، این موضوع در دستور قرار داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵۱
انتشار یافته: ۵۰
به امید روزهای بهتر انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
یعنی چی میشه؟
ناشناس
| United States |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
متاسفانه امروز روز بدی در تاریخ ایران است.... روزی که ایران رسما به ژاپن و آلمان بعد از جنگ پیوست.... روزی که بزرگترین برگ برنده و باز درنده ایران یعنی‌ اراک شروع به اضمحلال می‌کند ، ببینید چه اندازه برای امریک و غرب مهم هست که حاضر شدند در مورد پی‌، اام، دی فعلا سکوت کنند....روزی که ایران رسما قبول کرد برای ۲۰ سال به تعهدات خود به آژانس عمل نکرده و گزارش خلاف داده.... روزی که ایران رسما پذیرفت رسما حداقل تا ۲۵ سال ۳ ماه به ۳ ماه، آژانس از ایران با ۱۵۰ بازرس گزارش تهیه کنه و مطمین بشه که مانند ژاپن و آلمان، همچنان تحت نظارت است... روزی است که ایران رسما پذیرفت که تنها کشوری در دنیا در گذشته و آینده باشه که چنین تحت نظارت قرار میگیره و همه دنیا تصویب کردند که ایران مورد خاص است و هرگز این روند در مورد سایر کشورها عمل نخواهد شد(آخر کدام کشوری حاضر به پذیرفتن این شرائط است؟!!!)

اما در قبال همه این امتیازات، ایران هرگز نمیتواند از مزایا این پذیرش مانند آلمان و ژاپن استفاده کند، چرا؟!... چون نزدیک انتخابات است و تندروها برای این سه ماه و یک دوره دیگر در اکثریت بودن حتی سعی‌ دارند قانون اساسی‌ را تفسیر به رای کنند که حتی در تاریخ خود ایران بعد از انقلاب سابقه ناداشته.... چون تندروها همچنن میخوان بگن مرگ بار این و آن و این رمز و کلید موفقیت برای در دست داشتن پستها هست، چون هرگز نمیخوان مجبور به قبول مسئولیت این فجایع بشوند و حتما آن مردم خسته از این همه مشکلات اقتصادی و فشار هستند که به دلیل وعده بهبود مساله اقتصادی ، حاضرند از همه مچکر باشد که از طلا بودن منصرف و ما را همان مس بگردانید، مسول هستند و نه آن دوستانی که می‌گفتند قطعنامه کاغذ پاره است و تحریم آثاری ندارد، و مگر میشود نفت ایران را تحریم کرد و حالا هم با محکومیت قضایی نایب زیاره در کشور خارجی‌ هستند!!!!
هادی حدادیان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
@ناشناس از امریکا
اصلا برجام رو خوندی؟
برو بخون.
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
بالاخره خرابکاری های دولت فسادپرور نهم و دهم داره شسته میشه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
خطاب به دوست عزیزی که یک کتاب نوشته اند از اباطیل و تصورات خودشان! کافی است به گلایه های اخیر بعضی کشورها مثل کره جنوبی در مورد چرخه سوخت مراجعه کنی.
مورد دوم ممکته بعضی ها بگن چرا اصلا باز شد که بسته بشه! خوب کدخداست دیگر! گاهی وقتها باز می کنه و گاهی وقتها می بنده! با مذاکره میشود کدخدا را در حد تواناییهای خودمان و نه بیشتر مجاب کنیم!
خدا را شكر.
خب خداروشکررررررررر
تبریک به همه ی ایرانیان عزیز، به رییس جمهور محترم، به دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده ی هسته ای، تبریک به سرداران گمنام امام زمان، تبریک به سردار سلیمانی و همه ی دلاوران مملکت
چو ایران مباشد تن من مباد
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
به کوری چشم صهیونیست ها و نتانیاهو
روحانی. ظریف مچکریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
شهدای هسته ای از شما ممنونیم که برای ایران چنان عزت و پیشرفتی آفریدید که قدرت های پوشالی دنیا هم به ایران سر تعظیم خم کردند.
متاسفیم که آنچه اندوخته بودید را بر باد دادیم تا به اصطلاح مشکلات اقتصادی و تحریم ها حل شود. (ولی حل نخواهد شد، چون این مشکلات به تحریم ها بر نمی گردد.)
تبریک............
تاکور شود هر آنکه نتواند دید .
ولو کره المشرکین.
راستی خوب بود حسین آقا شریعتمداری نگفته بود اگر تصویب شود ریشش را میزند وگرنه می شد مثل بعضیها که قول دادن وزیر قولشان زدند.!؟آن سندی که حسین آقا میگفت چی شد .نکند راوی یهودی بوده !؟دلواپسان طرح جدیدشان چیه !؟
ببینیم دولتمردان دیگر چه بهانه ای برای گرانی و بی کاری دارند
ظریف جان مچکریم
پاسخ ها
ظریف
| United Kingdom |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
قابلی نداشت
روحانی درود و دو صد بدرود
پاسخ ها
عمو حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
بدرود که به معنای خداحافظی است ، ببم!
دمت گرم اقای ظریف.حداقل ثابت شد که ما دنبال بمب هسته ای نبودیم واین مهم بادرایت ودیپلماسی عالی گروه اقای ظریف امکان پذیر شد.دیمپلاسی یعنی این. قابل توجه بعضیها
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
حمید جان حتما گزارش آژانس رو مطالعه کنید. من نظری مخالف شما دارم ولی اصلا نه من مهمم و نه نظرم مهمه. ولی حتما گزارش آژانس رو بخونید. متاسفانه آقایان کاملا جزییات رو به مردم نمیگن و حتی دروغ میگن. پرونده پی ام دی در حالی بسته میشه که ایران متهم شده در دوره دبیری آقای روحانی بدنبال بمب هسته ای بوده و در چندین و چند بند با جزییات این اتهامات رو متوجه ایران کرده.
در بند ۱۴ آمده است؛ آژانس مجموعه ای از اطلاعات را در اختیار داشت که نشان میداد ایران فعالیتهای مرتبط با توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای را انجام داده بود و این اطلاعات نیز معتبر است.
در بند ۲۲ آمده است؛ اطلاعاتی که پیش از نوامبر ۲۰۱۱ در اختیار آژانس قرار داشت نشان می داد که ایران از طریق تعدادی از ساختارهای مدیریتی متفاوت و متغیر، تمهیدات لازم برای فعالیت هایی در پشتیبانی از یک جنبه نظامی احتمالی برای برنامه هسته ای خود را فراهم کرده است. بر اساس این اطلاعات، ساختارهای سازمانی بیشتر حوزه های فعالیت مرتبط با تولید یک ابزار انفجاری هسته ای را پوشش می داد.
اسم فرد محقق را هم می آورد و می گوید: یک سازمان جدید با عنوان سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی توسط محسن فخاری‌زاده تاسیس شده و در سایت مژده در نزدیکی دانشگاه مالک اشتر در تهران مستقر شد.
و در ادامه در بند ۲۳ اسم شرکتش را می آورد و می گوید در "دفتر ارکیده" بوده است و دقیق در گزارش می‌گویند که ایران دروغ‌گو است.
در متن بند ۲۴ آمده است: «آژانس چنین ارزیابی می کند که، پیش از پایان سال ۲۰۰۳، یک ساختار سازمانی در ایران برقرار بوده که برای ایجاد هماهنگی برای طیفی از فعالیت‌های مرتبط با تولید یک ابزار انفجاری هسته‌ای مناسب بوده است.» معنی بند ۲۴ چیست؟ معنی آن این است که ایران اطلاعاتی را داده که کاملا کذب است. بعد از این همه که قرار شد اعتماد سازی کنیم به اینجا رسیدیم که دروغ‌گو شده‌ایم.
در بند ۲۵ آمده است: « تا پیش از نوامبر ۲۰۱۱ در اختیار آژانس بود، ایران قادر بود خریدهای خود را، عمدتا برای فعالیت های چرخه سوخت هسته ای خویش، از طریق شرکت هایی که مستقیما با سازمان انرژی اتمی یا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ارتباطی نداشتند انجام دهد، و لذا مصرف کننده نهایی را پنهان کند.» آژانس در چند بند به صورت پشت سر هم اتهاماتی را به ایران وارد می کند.
در بند ۲۶ آژانس آورده است؛ « آژانس همچنین نشانه‌هایی در دست داشت از برخی نمونه های خرید و اقدام به خرید اقلامی که، علاوه بر سایر امور، به تولید یک ابزار انفجاری هسته ای مربوط می شد. آژانس اطلاعاتی در اختیار ندارد که اقدام به چنین خریدهایی پس از سال ۲۰۰۷ صورت گرفته باشد.»
در بند ۲۹ آمده که معدن "گچین" برای تولید اورانیوم فعالیت های هسته ای اعلام نشده بود. در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ ایران اورانیومی را که از آنجا استخراج می کرد را برای تولید کلاهک هسته ای اختصاص می داد.
در بند ۳۳ آمده است؛ « اطلاعاتی که پیش از نوامبر ۲۰۱۱ در اختیار آژانس قرار داشت نشان می داد که، در اوایل دهه ۱۹۹۰ "یعنی سال ۱۳۸۰ در دولت اصلاحات" ، ایران ممکن است اطلاعات مربوط به طراحی یک ابزار نظامی هسته ای را از طریق یک شبکه مخفی عرضه هسته ای دریافت کرده باشد. » یعنی تند تند و پشت سر هم آژانس دارد می گوید که ایران در این ۱۲ سال به ما دروغ گفته است. پس از این همه عقب نشینی هایی که آقای روحانی و ظریف انجام داده اند، دستمزدش می شود این گزارش.
در بند ۳۴ آمده است؛ «که ایران کارهای مقدماتی، بدون مواد هسته ای، برای تولید اجزاء اورانیومی برای یک ابزار انفجاری هسته ای صورت داده است.»
در بند ۳۷ و ۳۸ آژانس آورده است که اطلاعاتی که ایران در خصوص تولید چاشنی های EBW داده است با برنامه چاشنی ها همخوانی ندارد. ایران اینجا دروغ می گوید. در ادامه همین بحث در بند ۴۰ آژانس می نویسد؛ « آژانس چنین ارزیابی می نماید که چاشنی‌های EBW تولیدی توسط ایران دارای مختصاتی هستند که به ابزار انفجاری هسته ای مربوط می شود.»
در بند ۴۱ آژانس می گوید ایران در سال ۲۰۰۳ آزمایش بزرگی با مواد منفجره در مکانی به نام "مریوان" و نه در "منطقه" مریوان انجام شده است.
در بند ۴۶ آمده است؛ « فناوری MPI توسعه یافته توسط ایران ویژگی های مربوط به یک وسیله انفجاری هسته ای را دارد.»
در بند ۴۷ آمده است؛ « ایران اجزای شبیه سازی شده برای یک وسیله انفجاری هسته ای از مواد دارای چگالی بالا را تولید کرده است.»
در بند ۴۸ آژانس آورده که ایران در سال ۲۰۰۰ یک سیلندر بزرگ برای مهار آثار انفجار تا ۷۰ کیلوگرم مواد منفجره با قدرت بالا در پارچین ایجاد کرده است.
در بند ۵۰ آورده که ایران هیچ توضیحی در خصوص فعالیت های مربوط به توانمندی های پژوهشی انفجاری به آژانس نداده است.
در بند ۵۱ آورده که با درخواست بازدید آژانس از پارچین، ایران سعی کرده است که مکان مدنظر در پارچین را تخریب و امکانات را ببرد. یعنی چی؟ یعنی ایران پنهان کاری می کند.
در بند ۵۳ دوباره در خصوص پارچین آژانس آورده است؛ « هنگامی که مدیرکل و معاون مدیرکل در امر پادمان ها از ساختمان اصلی مورد نظر آژانس در سایت پارچین در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵ بازدید کردند (۲ ماه پیش)، آنها یک محفظه یا هر گونه تجهیزات مربوطه را در داخل ساختمان مشاهده ننمودند. آنها از جمله نشانه‌های تازه‌ای دال بر نوسازی داخلی، یک سقف با یک سطح مقطع غیر معمول و یک سامانه تهویه مطبوع که به نظر می رسید ناقص است را مشاهده نمودند.»
آژانس گفته که ایران ادعا می کرد ما از آن مکان در پارچین برای انبار مواد شیمیایی استفاده می کرده ولی در بند ۵۵ آژانس آورده که «آژانس نمونه های محیطی را تجزیه و تحلیل نموده است. آژانس ترکیبات انفجاری یا پیش‌سازهای آنها را که نشان دهد ساختمان برای انبار کردن بلند مدت مواد شیمیایی مربوط به مواد منفجره مورد استفاده قرار داشته است را پیدا نکرد.» این اثبات دروغگویی ایران هست.
ادامه هم داره که داره پیامم طولانی میشه. حتما مصاحبه آقای نبویان با سایت رجانیوز رو بخونید. نه به این خاطر که حق با من یا ایشونه، چون میخام متن گزارش آژانس رو ببینید و حداقل بدونید آقایان ظریف یا عراقچی و روحانی اگه کاری هم کردن، این کاری که شما ادعا کردین رو انجام ندادن.
گفتند اتفاق آرا یعنی همه اعضای حتی .....؟؟؟؟؟
خدایا بحق دعای امام زمان کشور را از شر دشمن حفظ کن....همه بگین آآآآمیییین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
اونایی که منفی دادن فازشون چیه واقعا؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!!!!!!!!
سپهر
| Switzerland |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
بویژه داخلی
می تونست اصلا بازه نشه که الان بسته بشه
کیهان، بگیرم ناپلونی رو
منت خدای را که طاعتش موجب عزت است وبشکر اندرش مزید نعمت دست آقای ظریف وهمکارانش درد نکنه وهمه مردم ایران قدردان زحماتشان هستیم وتشکر تشکر تشکر
خدایا ملت ما را از شر دشمنان دانا و دوستان نادان محافظت فرما
الله اکبر
خسته نباشید به تیم زحمتکش امورخارجه
بیتابم.. بیتابم واسه تیتر فردای کیهان بیتاااااابم
پاسخ ها
کیهای کیهان زاده اصل
| United Kingdom |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۴
نامردم اگه از توش خیاینتی چیزی در نیارم
امیدوارم که تمامی مشکلات با گامهای پیوسته و منطقی و بدور از مسائل حاشیه ای حل گردد.
خدا رو شکر و صد افسوس که در هشت سال ریاست جمهوری قبلی کسانی مثل این تیم مذاکره کننده نبودند تا این همه مشکل اساسی برای مملکت و مردم به وجود نیاید...
واقعا دست همه انها که زحمت کشیدند بخصوص دکتر ظریف
ایول وزیر جان!
کسی میدونه تحریما دقیقا چند روز دیگه برداشته میشن؟؟!!!
خدارو شکر وخسته نباشید به کادر وزارت امور خارجه ودر صدر آنها به دکتر ظریف
ضمن درود بر خون پاک شهدا وخسته نباشیدبه اقای ظریف وهمکاران زحمتکش اش به کوری دشمنان ایران اسلامی تشکر تشکر تشکر مبارک مبارک مبارک
خیال خوش داشته باشید
خدا رو شکر
راجع به دوستی هم تیتر فردا ی اون کاغذ باطله رو میخواد بدونه بگم که مهم نیست ک چی توش نوشته باشه فقط باید شیشه رو خوب پاک کنه ۰
مطمئن باشید از فردا فشار همه جانبه علیه اصلاح طلبان جهت جلوگیری از برنده شدن در انتخابات شدت خواهد گرفت.
نکته: بیش از دودهه قبل در یک جلسه رسمی در سطح ملی یکی از اعضا جلسه دست بلند کرد تا تذکری بدهد. فرد دیگری گفت مخالفم. رئیس جلسه گفت چه چیزی را مخالفید؟ ایشان هم گفنند هر چیزی را که فلانی می خواهد بگوید من مخالفم!
کیهان هم همینگونه است. هر چه در این دولت بشود مخالف است و جای تعجبی ندارد.
درود بر روحانی

احسنت بر ظریف
سلام
یه بزرگواری در جواب کامنت اول اشاره کرده بود که ایران به آلمان و ژاپن بعد از جنگ جهانی پیوست !
البته تعبیر قسنگیه با این تفاوت که اینبار جنگی بدون خونریزی رو پشت سر گذاشتیم و اگه بقیه مسئولین دولت آقای روحانی و سایر مسئولین کشوری به مانند دکتر ظریف زیرک باشند, شرایط ماهم کمتر از ژاپن و آلمان نخواهد بود که هرکدام 40 سال اقتصاد دوم جهان بودند,انشالله.
هرچند که ترکیب دولت رو یکدست و پرتوان نمیبینم متاسفانه
اینه که میگن کار رو بسپار به کاردان .
مبارک باشه به کوری چشم دلواپسان داخل و خارج
این مسایل چیزی از ارزش تیم ملی ما کم نمیکنه
شک بین رکعت اول نماز اول و رکعت پنجم و ششم نماز دوم!!!!!!!!!!!!!!!
کثیرالشک ها تحویل بگیرید. البته اگر متوجه شوید.
به کوری چشم نتانیابو
از صمیم قلب به جهادگران سیاسی که با تحمل تمام ناسپاسی های عده ای نا آگاه و یا مغرض مردانه از منافع ملت دفاع دفاع نموده و بدون ادعا این پیروزی بزرگ را تحقق بخشیدند(آقایان روحانی،ظریف ،صالحی و ....،تبریک می گویم.
اجر شما عزیزان با خداوند متعال باد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر