بازدید 55756
نقشه راه تازه برای یک همکاری وسیع؛

ممنوع‌الفعالیتی سینماگران همکار شبکه‌های ماهواره‌ای

سینماگری که در این فیلم‌ها کشف حجاب کرده یا کارگردانی که چنین فیلمی را با بازیگر ایرانی ساخته و یا عوامل سرشناس دیگری که در چنین پروژه‌ای مشارکت داشته، برای مدت قابل توجهی، امکان فعالیت در سینما و تلویزیون را نخواهد داشت و اگر شمار این چهره‌ها حتی سه رقمی شود، اراده تصمیم گیران بر این است که این قاعده شکسته نشود.
کد خبر: ۵۵۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 30 November 2015
ممنوع‌الفعالیتی سینماگران همکار شبکه‌های ماهواره‌ایپس از انتشار خبرهایی درباره همکاری گسترده طیفی از سینماگران از جمله هفت کارگردان با برخی کمپانی‌های تأمین کننده برنامه برای شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین همکاری هفت کارگردان سرشناس با شبکه‌های ماهواره‌ای، احتمال ممنوع‌الفعالیت شدن همه چهره‌های حاضر در این فضا تقویت شده است.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه چندین فیلم سینمایی با کارگردانی و بازیگری چهره‌هایی که تاکنون در سینمای ایران فعال بودند، در برخی شبکه‌های فارسی‌زبان پخش شد، این خطر پررنگ‌تر از قبل شد تا سرمایه‌های انسانی سینما و تلویزیون ایران به دلایلی نظیر مسائل اقتصادی ایران را ترک کرده و در تولید برنامه برای این شبکه‌های ماهواره‌ای مشترک کنند؛ مشارکتی که عملاً در راستای تقویت این شبکه‌های ماهواره‌ای است.

گفته‌های مهدی مظلومی که در کنار چمن‌ماه و مانی کسرائیان، همکاری برای تولید سریال با این شیوه‌های تازه را آغاز کرده، پرده از این حقیقت برداشت که بر خلاف گذشته با یک اتفاقِ موردی مواجه نیستیم، بلکه این بار سخن از یک همکاری وسیع با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در میان است و اگر ادعای این کارگردان سینما صحت داشته باشد، بیش از چهار کارگردان نامدار مشغول کارند و سه نفر دیگر در راهند.

شاید اینکه برخی کارگردان‌های سینما به جای همکاری مستقیم با این شبکه‌های ماهواره‌ای با شرکت‌های واسطه همکاری دارند و مستقیم با شبکه‌های ماهوارهای فارسی زبان همکاری ندارند، توجیهی برای کاهش نگرانی‌ها از تبعات همکاری‌های انیچنینی شود اما آنچه مبنای ارزیابی نهایی قرار می‌گیرد، خروجی تولید چنین فیلم‌هایی ـ آن هم خارج از عرف مرسوم فرهنگی در سینمای ایران ـ است.

در این میان آن‌گونه که خبر داده شده، طیف وسیعی از عوامل فنی شناخته سینما نیز همکاری‌ مستقیم با این پروژه‌ها دارند که طبیعتاً به مرور با انتشار این فیلم‌ها می‌توان به ابعاد و گستره این همکاری‌ها پی برد و تا بدین جا اگر عوامل فنی مطرحی با این شبکه‌ها همکاری داشته‌اند، نامی از ایشان در تیتراژهای فیلم‌های مجموعه‌های تولیدی این شبکه‌ها برده نشده است.

در این میان اما اتفاق خاصی نیز در کشورمان در حال وقوع است و احتمالاً با مشخص شدن اولین موج سینماگرانی که بنای همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای را گذاشته‌اند، شاهد مشخص شدن اولین لیست تازه ممنوع‌الفعالیت‌ها نیز خواهیم بود.

شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که تاکتیک وسعت بخشیدن به حضور سینماگران در این شبکه‌ها برای غیرممکن کردن ممنوع الفعالیت شدن این طیف گسترده نتیجه بخش نخواهد بود و اراده جدی مبنی بر تفکیک فعالیت سینماگرانی که در این شبکه‌ها همکاری می‌کنند ـ به خصوص چهره‌های صاحب نام ـ با فعالیت سینمای ایران وجود دارد.

در واقع سینماگری که در این فیلم‌ها کشف حجاب کرده یا کارگردانی که چنین فیلمی را با بازیگر ایرانی ساخته و یا عوامل سرشناس دیگری که در چنین پروژه‌ای مشارکت داشته، برای مدت قابل توجهی امکان فعالیت در سینما و تلویزیون را نخواهد داشت و اگر شمار این چهره‌های حتی سه رقمی شود، اراده تصمیم گیران بر این است که این قاعده شکسته نشود.

از این منظر می‌توان چهره‌های حاضر در این چند فیلم ماهواره‌ای تازه را در صدر لیست تازه نوشت؛ لیستی که باید دید چه سینماگران مطرح دیگری در آن جای می‌گیرند و بدین ترتیب حضورشان در سینمای ایران برای طولانی مدت کمرنگ می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل