بازدید 58559

در غوغای پناهندگی، ایرانیان با دهان بسته در مرزها چه می‌خواهند؟

در روزهای گذشته، خبری دردناک در رابطه با پناهجویان ایرانی به گوش رسید که بعد از اعتصاب غذا و دوختن لب شماری از پناهجویان ایرانی در مرز مقدونیه، این افراد همچنان در همان نقطه بلاتکلیف اند. سؤال مهم اینکه چرا برخی جوانان ایرانی نیز خانه و کاشانه خود را رها می کنند و بدون هیچ چشم انداز مشخصی قدم در عرصه ای می گذارند که پایان آن گاه به مرگ ختم می شود؟
کد خبر: ۵۵۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 29 November 2015
جامعه جهانی در دنیای امروز از بحران های متعددی از قبیل تروریسم، افراط گرایی، جنگ، خشکسالی و ... رنج می برد. با وجود این، یکی از بحران های اخیر که ریشه در بسیاری از این مشکلات دارد و امروز دامنگیر بسیاری از افراد و جوامع شده است، «بحران پناهندگی» نام دارد.

به گزارش «تابناک»، پناهنده به فردی گفته می‌شود که به کشور دیگری برای زندگی و کار پناه می‌برد که گاه این پناهندگی سیاسی است که از آن به «پناهندگی سیاسی» یاد می شود و گاه پناهندگی علل دیگری از جمله خشکسالی، زلزله، سیل، توفان و یا فقر و تهیدستی و ... دارد که باعث اجبار فرد به ترک خانه و کاشانه می‌شود.

پناهندگی در برخی موارد از جمله جنگ و خشکسالی و بلایای طبیعی و یا برخی مشکلات شدید اقتصادی در برخی از کشور رایج و دارای سابقه بسیار طولانی است؛ برای نمونه، در این روزها که کشور جنگ زده سوریه با بحران خانمان سوز جنگ داخلی دست و پنجه نرم می کند، میلیون ها سوری مجبور به پناهندگی اجباری شده اند.

در همین زمینه، کشورهای دیگر نیز برای جلوگیری از ورود این مهاجرین غیرقانونی، قوانین و مقررات بسیار سختی وضع کرده اند که عموما موجب خسارات و زیان های جسمی و روحی فروانی برای آوراگان و پناهندگان شده است. در بسيارى موارد، پناهجو چندين سال در شرايط حقوقى نامعين و بلاتكليفى است تا با تقاضاى پناهندگى اش موافقت شود. به جرأت مي توان گفت، در اين مرحله پناهجويان يكى از سخت ترين دوران اقامتشان را چه از نظر حقوقى و چه از نظر روحى می گذرانند.

عموما کشورها برای اینکه پناهنده ای را بپذیرند، مقرارت بسیار سخت و پیچیده ای وضع می کنند. برای مثال بیشتر کشورهای اروپایی از هر فردی که درخواست پناهندگی کند، می پرسند چه اتفاقی برای شما در کشورتان رُخ داده و اگر مجبور به بازگشت شوید، چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟

بنا بر آمار کمیساریای عالی پناهندگان، اروپا مرکز ثقل ورود پناهجویان محسوب می گردد، به گونه ای که ورود روزافزون هزاران پناهجو و مهاجر از کشورهای جنگ زده خاورمیانه و آسیا به بزرگترین بحران سیاسی و اجتماعی قاره اروپا پس از جنگ جهانی دوم تبدیل شده است.

بر اساس آمار، کشورهای عربی بیش از یک سوم پناهجویان جهان را میزبانی می کنند و لبنان و اردن زیر فشار فوق العاده ای هستند. جنگ تنها در چهار سال گذشته بیش از 12 میلیون سوری را مجبور به ترک خانه و کاشانه و آوارگی کرده است.

با این حال در روزهای گذشته، خبری دردناک در رابطه با پناهجویان ایرانی به گوش رسید که بعد از اعتصاب غذا و دوختن لب شماری از پناهجویان ایرانی در مرز مقدونیه، این افراد همچنان در همان نقطه بلاتکلیف اند.


بر طبق قوانین جدید مهاجرت، تنها مهاجران کشورهای عراق، سوریه و افغانستان به دلیل وجود جنگ داخلی در کشورهایشان اجازه ورود به اروپا را به دست می‌آورند؛ بنابراین در این شرایط، امکان پناهندگی برای ایرانی ها وجود ندارد.

اما ویدویی که این روزها درباره ایرانیان پناهنده دست به دست در شبکه های اجتماعی و برخی شبکه های خارجی پخش می شود؛ سؤالی را به ذهن متبادر می نماید که چرا برخی جوانان ایرانی، خانه و کاشانه خود را رها می کنند و بدون هیچ چشم انداز مشخصی، قدم در عرصه ای می گذارند که گاه پایان آن به مرگ ختم می شود؟

همان گونه که مشاهده شد، پناهندگی اجباری بیشتر در مواردی دیده می شود که در آن کشور جنگ، قحطی و یا بلایای طبیعی رخ داده باشد؛ اما اینکه برخی جوانان ایران، اینگونه پناهنده می شوند، باید ریشه در مسائل دیگری داشته باشد!

هرچند به ظاهر علت مهاجرت برخی ایرانیان در این روزها را موضوع پذیرش مهاجرین و پناهندگان سوری اعلام می کنند، که ایرانی ها هم می خواهند از طریق ادغام شدن با آنها به رویای زندگی در اروپا جامه عمل بپوشانند.

اما برخی شواهد حاکی از آن است که برخی از این افراد، گرفتار مافیاهای قاچاق انسان و همچنین بهره برداری اقتصادی و سیاسی می شوند. در واقع برخی سودجویان از طریق اغوای برخی جوانان سعی در مجذوب کردن آنها برای سفر به اروپا حتی از راه غیرقانونی می کنند، بدون اینکه عاقبت این اقدام را برای آنها روشن کنند.

این عده از جوانان نیز بدون داشتن تجربه یا حتی دانستن زبان انگلیسی قدم در این ورطه خطرناک می گذارند و هنگامی که از مرزها خارج می شوند با دنیایی روبه رو می شوند که با دنیای خیالی آنها از زمین تا آسمان متفاوت است.

البته در این میان برخی جوانان ایرانی نیز در جستجوی کار و شغل پا در این ماجرای پرخطر به نام پناهندگی می گذارند، ولی این تجربه به قدری خطرناک است که حتی در بهترین حالت ـ اگر زنده بمانند ـ کارهای پستی به آنها داده خواهد شد که نه تنها نیازهای اساسی اقتصادی آنها را تأمین نمی کند، بلکه شخصیت آنها را نیز از میان می برد، زیرا شغل هایی با شأن اجتماعی پایین از جمله کارگری در رستوران ها، چیز دیگری عاید آنها نخواهد شد. البته با توجه به اینکه برچسب پناهدگی نیز بر آنها خورده است، هیچگاه حقوق و مزایای مشابه سایر کارگران را دریافت نخواهند کرد.

با وجود این، برخی دیگر نیز در آرزوی آزادی اقدام به پناهندگی می کنند، ولی هنگامی که در این وادی پای می گذارند، می بینند که حتی رسیدن به آزادی اسمی بدون برخوردار بودن از ثروت و جایگاه اجتماعی سرابی بیش نخواهد بود.

بنابراین بر همه دستگاه های حاکمیتی و اجرایی لازم است که اطلاعات لازم و ضروری پیرامون برخی تبلیغات اغواگرانه سودجویان را به جوانان دهند و با مراکزی که چنین اقداماتی را انجام می دهند به شدت برخورد نمایند.

تعداد بازدید : 100
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸۳
انتشار یافته: ۳۸
هرچی سرشان می آید حقشان است این بدبخت ها اگر اهل کار بودند که مگر در کشورمان کم است اینها جز بردن آبروی ایران کار دیگری بلد نیستند و دولت هم نباید یک قدم برای اینها بردارد ما که راضی نیستیم که دولت قدمی برای این وطن فروشان بردارد با آن قیافه های اجق وقشان
این عزیزان با آن طرز لباس پوشیدنشان مایه شرمساری هر ایرانی هستند آیا پناهجویان سایر کشورها چنین حرکتی داشته اند ؟؟
از حكومت بپرسيد
من نمی دونم با این همه زحمتی که دولت تدبیر و امید در زمینه اشتغال مسکن رفاه و آسایش جوونامون می کشه قبل از اون دولت مهر نهم و دهم این همه خونه تو بیابونا واسه جونا ساخت ارزش پول بالا باز این نمک نشناس ها می رن آبروی ما رو تو دنیا می برن حقتون همینه که لباتونو بدوزن
خاک بر سرشون که آبروی ایران و ایرانیا رو بردن .
کاش اون کلمه ایران رو استفاده نمی کردن و فارسی هم صحبت نمی کردن لااقل .
البته خیلی هم فکر نکنید این افراد بدون هدف و ... هستند . ایرانیانی که در کشورهای دیگر تحت تعقیب محلی یا حتی فراری از ایران و تحت تعقیب میباشند و با ارائه اوراق هویتی و به هنگام تردد از مبادی رسمی و قانونی ، دستگیر میشوند ، در بین این افراد به وفور یافت میشوند .
فقر و بیکاری و گرانی و...عامل مهاجرت میباشد
اگر دقت كنيد افرادي كه دهانهايشان را دوخته اند افرادي هستند كه ميخواهند كشورشان مثل كردستان از هم جداشود.پس ايراني نيستند
من اینجا به عنوان مسئول و مددکار پناهندها مشغول کارم همزمان دارم تحقیقات تحصیلم رو هم انجام می دم ، به نظر من مقصر اصلی در گام اول حاکمیت ایرانیه که سیاستهاش باعث شده که ارتباط ایرانیان با اروپا و آمریکا دچار اختلال بشه . بسیاری از پناهجوها وقتی وارد کمپ ها میشن با حقیقتهای تلخی در جامعه میزبان روبرو می شن که اصلا تصورش براشون بسیار سخت و غیر قابل باوره ، عدم ارتباط با دنیا باعث شده که مردم توی ذهنشون یه مدینه فاضله از اینجا برای خودشون بسازن ، کاش ایرانیها این امکان رو داشتن تا کمافی السابق به راحتی به کشورهای اروپایی سفر کنن تا ببینن اینجا با رویاهای اونها خیلی فاصله داره . اینجا بدون تسلط بر زبان کشور مقصد و داشتن مهارت و تحصیلات کسی چندان پذیرای شما نیست .
جدا نمیدونید چرا جوانها پناهنده میشن؟ وقتی کار نباشه، درآمد نباشه، امکان ازدواج و تشکیل زندگی آبرومند نباشه وقتی نشه جوانی کرد، اون کشور با یک کشور جنگ زده یا قحطی زده هیچ فرقی نمیکنه، سرتون رو از زیر برف در بیارید و واقعیت های اجتماع رو ببینید.
اکثرا با دلخوش نمیرن. برای داشتن زندگی بهتر (اجتماعی،اقتصادی، و...) راهسپار این مسیر مشقت بار میشن. کاش بتونیم شرایطی و فراهم بیاوریم که این هموطنانمون در وطن خودشون درجات پیرفت و طی کنن. به این امید...
واقعا نمیدنید چرا مردم تصمیم میگیرن پناهنده شوند مخصوصا جوانان
؟؟؟؟!!!!
کار پستی به آنها داده میشود!!!!!!
یه مقاله در مورد وضعیت جوانان داخل کشور هم بده
اشتباه شده...اینا معترضین برجام هستن...
نمیدونید چرا پناهنده میشن یا خودتونو به اون راه زدین؟
کاش یکی می گفت چر؟
کم احمق نداریم
تابناک عزیز دلایل دیگه هم داره
نمیدونی یا خودتو زدی به آون راه؟؟
ای کاش به جای این همه صغری و کبری، که در پایان تنها راه حل مشکل را در "به شدت برخورد کردن" دانسته اید، از خود می پرسیدید که: چه کرده ایم که جوانان ما این همه رنج و مصیبت و تحقیر و توهین را به جان می خرند و با به خطر انداختن جان خود ترک دیار می کنند؟
تابناک جان، در مورد تیتری که زدی چو دانی و پرسی سوالت خطاست!؟ اگه چاپش کنی مردی وگرنه میشه یکی از دلایل همینا که رفتن
سوال خوبی بود ولی اصلاحش برای مسئولینی که جوابش رو میدونند اهمیتی نداره !!
وقتی یک عده پولهای کشور رو می برند اونور و اب از اب تکان نمیخورد و بالطبع جوانان بی کار می شوند جوانان مجبورند بروند جایی که پولها رفته شاید بتوانند کار پیدا کنند
همان چیزی را میخواهند که غربی ها با دهان بسته پشت مرزهای ایران نشسته اند
عمده دلیل خروج جوانان ایران بیکاری و آینده نامشخص و مبهم برای افراد می باشد
امیدی به آینده نیست ، فقط همین
کارگری در رستوران شغل پستی نیست! در غرب شخصیت یک کارگر رستوران هم دارای احترام است و امید به زندگی و پیشرفت باعث میشود شخص در رستوران کارگری کند.
ایرانی پاشو جای نمیزاره که سوخت کنه، بلکه از جایی که داری میسوزه با شجاعت حتی به قیمت جونش فرار میکنه.
آقا مشخصه، درسشون رو خوب خونده بودن،دور و بر خلاف نرفته بودن و در دانشگاه خوب در ايران درس خوندن.حالا چرا پاي پياده راه افتادن و خود آزاري مي كنن و اينارو ،،، شما هم گاهي راستشو بگو!!!
اخه فکر میکنند که اینجا اینده ای ندارند
متاسفانه پناهجویان ایرانی .نه برای خوشگذرانی ونه برای گردش میروند بلکه از روی ناچاری وبیکاری ووضعیت اسفناک اقتصادی .برای اشتغال خانه وکاشانه خود را ترک میکنند وبا هزاران مشکل مواجه میشوند بخاطر یک لقمه نان .
فقط باید بگم برای چنین ادمهایی واقعا متاسفم
اینها از : تبعیض و بی عدالتی و اختلاسهای بدون ترس و در حاشیه امن ،فرار میکنند
امنیت از هر لحاظ!!!!
وقتی یکی 3000 میلیارد می خوره دیگه چیزی به یک جوان بیکار نمیرسه. باید بره خودش رو به آب و آتیش بزنه.
از درد بی کاری
تابناک جان به خاطر یک کلمه ساده: بیکاری
اونا با دشمن درگیرند و ایرانی ها با تفکر دشمن ...
بیکاری
واقعا نمی دانی چه می خواهند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار