بازدید 19981
حاشیه نگاری بر دفن 1700 تن سیب زمینی برای تنظیم بازار؛

چشم انتظار برخورد با مسئولانی که از حال فقرا و گرسنگان بی خبرند!

این ماجرا که ابتدا در قالب یک شایعه در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، ساعاتی پیش مهر تأیید خورد. به این صورت که یک خبرگزاری به نقل از مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس خبر داد، ایشان در شش ماه گذشته، برای تنظیم بازار اقدام به امحای بیش از 1700 تن سیب زمینی کردند.
کد خبر: ۵۴۷۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ 17 November 2015
چال کردن 1700 تن سیب زمینی به خودی خود خبری عجیب و سؤال برانگیز است؛ اما آنچه تعجب‌مان را تشدید می‌کند، چرایی این اقدام مسئولان نیست، بلکه چرایی دیده نشدن رنج مردمانی است که شمارشان زیاد است و همه جا هم هستند، ولی به چشم مسئولان نمی‌آیند.

به گزارش «تابناک»، هر چه مشکلات اقتصادی گریبان بسیاری از قشرهای جامعه را گرفته و بسیاری از مردم در تأمین معیشت خانواده شان با سختی های زیادی مواجه هستند، گاه اخباری به گوشمان می‌رسد که حکایت از فاصله زیاد میان مسئولان و مردم دارد؛ اخباری مثل امحای مقادیر عظیمی سیب زمینی در یک استان!

این ماجرا که ابتدا در قالب یک شایعه در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، ساعاتی پیش مهر تأیید خورد. به این صورت که یک خبرگزاری به نقل از مسئولان جهاد کشاورزی استان فارس خبر داد که ایشان در شش ماه گذشته، برای تنظیم بازار اقدام به امحا کردن بیش از 1700 تن سیب زمینی کردند.

بهجت حقیقی، مدیر تعاون روستایی فارس با تشریح عملکرد تعاون روستایی فارس در شش ماه گذشته به خبرگزاری میزان گفت:‌ در این مدت سازمان تعاون روستایی در حوزه بازرگانی به منظور تنظیم بازار سیب زمینی، اقدام به خرید و امحای بیش از 1700 تن سیب زمینی در فارس کرده است.

وی افزود: در این اقدام سازمان تعاون روستایی سیب زمینی‌های برداشت شده از شهرهای فسا و داراب را که دارای پایین‌ترین حد کیفیت بودند، از کشاورزان به قرار هر کیلو 360 تومان خریداری کرده و مجموع آن‌ها را معدوم نمود که در این اقدام 620 میلیون تومان پول بیت‌المال به منظور تنظیم بازار سیب زمینی از دست رفته است.

بدین ترتیب مشخص می‌شود که مسئولان به جای گردن گرفتن ناتوانی خود در تعیین نوع کشت کشاورزان و تنظیم بازارِ محصولات کشاورزی پیش از شروع فصل کشت، به کمک بیت المال اشکالات بروز کرده را رفع و رجوع می‌نمایند و از این بابت هیچ نگرانی خاطری هم ندارند که اگر این گونه بود، دست کم وعده می‌دادند این نقیصه بزرگ و هزینه آفرین را برای سال های دیگر رفع و رجوع خواهند کرد.

چشم انتظار تغییر مسئولانی هستیم که از حال فقرا و گرسنگان بی خبرند!

جالب اینجاست که می‌بینیم توجیه مسئولان برای معدوم کردن سیب زمینی های خریداری شده، کیفیت نازل این محصولات بوده که خود موضوعی ابهام آفرین و به نوعی نشانگر قصور مسئولان است، وگرنه چه توجیهی دارد این میزان محصول بی کیفیت در یک استان تولید شده و صفی از هزینه های بالاسری، از جمله تأمین آب، کود و... صرف تولید آن شود؟

این در حالی است که فارغ از حیف و میل بیت المال در این ماجرا، دفن این حجم سیب زمینی در حالی که بسیاری از مردم در تأمین مایحتاج روزمره خود در فشار هستند و آمارهای فراوانی از گرسنگی و سوء تغذیه در کشورمان اعلام می‌شود، خود موضوعی است که تعمق در آن، سؤالات فراوانی به ذهن متبادر می‌کند.

بر این اساس جا دارد از مسئولان بپرسیم چرا برای توزیع این محصول مازاد که قرار است در زمین دفن شود، در میان نیازمندان و در مناطق محروم، یا حتی اختصاص بخشی از آن به نهادهای حمایتی، ترجیح داده‌اند همه 1700 تن سیب زمینی را دفن کنند؟ آیا غیر از این است که برای دفن این میزان محصول هزینه‌ای صرف شده که می‌شد با آن مکانیزمی برای توزیع آن طراحی کرد؟

اصلا چگونه است که تصمیم گیران، از حال گرسنگان خبر ندارند و نمی‌دانند که دفن محصول یا راهکارهایی از این دست، مختص کشورهایی است که صادر کننده محصولات کشاورزی هستند و از فرط سیری نمی‌دانند چه کنند، نه همچون مایی که صف نیازمندان و افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی مان طولانی است و هنوز رشد آن متوقف نشده؟

چگونه است که نه ایشان متوجه این حقیقت تلخ شده‌اند و نه آنهایی که باید ناظر بر فعالیت های ایشان باشند و بررسی کنند که بودجه های اختصاص یافته از بیت المال به ایشان، در چه راهی صرف می‌شوند؟ آیا قابل قبول است، بودجه ای‌ تصویب کنیم که قرار است با آن بهای ندانم کاری مسئولان در تعیین نوع کشت پرداخت شده و با آن محصولی بخریم که قرار است چال شود؟!

با این حساب آیا جا ندارد از مسئولان بالادستی توقع داشته باشیم در این باره از مسئولان کشاورزی استان فارس توضیح خواسته و در صورت قانع نشدن از چرایی تصمیم بر دفن 1700 تن سیب زمینی، ایشان را به احترام گرسنگان و فقرای کشور از کار برکنار کنند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۸۹
انتشار یافته: ۲۳
مگر مسئولين باورشون ميشه كه افرادي در جامعه هست كه همين سيب زميني هم به زور تهيه ميكنند؟
یادم هست ، چندسال پیش میگفتن آمریکا برنج رو میریزه تو دریا تا قیمتش پایین نیاد و به فکر مردم فقیر دنیا نیست
جای تفکر عمیق داره !!!
در این سازمان را باید گل مالید
این آقای مسئول اگه کمی فکر می کرد با تبلیغات و کمک صدا و سیما در مورد مفید بودن سیب زمینی کمپینی راه می انداخت که تمام آن به سبد خرید مردم می رفت نه توی چال زمین . تو را بخدا این موضوع را به اطلاع ایشان و بقیه مسئولین برسانید.
باسلام
ایا بهتر نبود بجای یک روز در هفته ویا ماه ناهار ادارات دولتی ونهادها ودانشگاه ها وحتی ومدارس زندانها وشرکت نفت ووزاتخانه ها یعنی تمام ادارات وموسسات وابسته به دولت غذائی درست میشد که در ان سیب زمینی زیاد بکار رفته باشد .

این بهترین کمک دولت به سیب زمینی کاران بود
با سلام و کمال تاسف
این گونه اقدامات مشابه عمل آمریکایی ها در کنترل بازار.گندم است که در اوایل انقلاب طرح شد و مورد نکوهش هر انسان عاقلی است.
لازم است با این اقدام به گونه ای برخورد شود که در این کشور بعد از این کسی جرات اصراف کاری مشابه نداشته باشد
یک خسته نباشید به دولت و یک خسته نباشید به مسئولینی که مسئولیت به این مهمی رو به عهده گرفتن و این کار رو انجام دادن
اون دولت میگفت سر کوچمون ارزونه بیاین از اونجا بگیرین
این دولت چی میگه از کجا باید ارزون بگیریم؟
خدایی .... یعنی هیچی نگیم بهتره! اینهمه آب مصرف بشه تو فارس بی آب که بعد دفن بشه اینو میگن مدیریت ژاپنی!
احمدی نژاد که میداد به مردم همین براش سوژه شد .
اینها میتونستن چیپس یا نیم پخته کنند و صادرکنند
بنظر شایعه ناشی از عدم اطلاع باشه!
برای سالن ماندن سیب زمینی از انبار زمینی استفاده میشود . یعنی گودال بزرگی را در همان زمین زراعت حفر کرده و انبوه سیب زمینی را در آن ریخته و روی انرا خاک میریزند و در فصل دیگری آنرا باز کرده و به بازار می برند.
مبارکههههههههههههههههه
اسراف راه رضای ابلیس
کی به کیه
اینجا مگه کسی به کسی کار داره
دمش گرم که امحا کرده. امحا نکنه ما دلالای سیب زمینی نابود میشیم که
این یک فاجعه است
واقعا چیزی نمیشه گفت
تا زمانی که پاسخگویی در این مملکت مفهوم پیدا نکند وضع از این بهتر نمیشه

هر کس در هر پست و مقامی باید پاسخگویی عملکرد خود باشد
کار درست بوده لطفا با اطلاعات خبر بدید. کل دنیا واسه تنظیم بازار این کارو میکنن
تو گفتی و ما باور کردیم که سیب زمینی ها معدوم شده اند! از کجا معلوم به پول تبدیل نشده باشند؟
به خدا دیگه آدم داره دیونه میشه از کار بعضی ها مردم یک عظم جدی میخواهد جلوی این عتیقه ها رو بگیره در همه ی سطوح...........
من که شرمنده فقرا شدم
احسنت
1700 تن؟؟یعنی 1میلیون و هفتصد هزار کیلو سیب زمینی!! چند نفر با این مقدار سیب زمینی شکمشون سیر می شد؟ چند تا جوون با این 620 میلیون تومن مشکلاتشون حل میشد؟؟ خدایا این ملت چه گناهی به درگاه تو کردن که یه همچین مسئولینی باید داشته باشن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار