بازدید 64547
یادداشتی به قلم «محمد مطهری»؛

چرا در ایران، نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می‌شود؟!

وقتی دختر ده ساله‌ای به نام هولی جونز در کانادا ناپدید شد، دو روز «خبر اول» تمام شبکه‌های مهم خبری این کشور بود. ما چه می‌کنیم؟ فورا این گونه اخبار را پنهان می‌کنیم تا زمان دستگیری مجرم. نهایت جدیت ما آن است که در عصر رسانه، مجرم را معمولا چند سال پس از وقوع حادثه با حضور چند صد نفر اعدام و تصور می‌کنیم همه مجرمان ترسیدند در حالی که...
کد خبر: ۵۴۳۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱ 01 November 2015
از دختر دبستانی روستایی فقط کفش‌هایش پیدا شده بود. چندی بعد جنازه خفه شده او پس از تعرض نیز یافت شد. متجاوز و قاتل که بود؟ مردی متأهل! او شرح ماجرا را چنین خلاصه کرد: «دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، نیت خود را عملی کردم!»

به گزارش «تابناک»، حجت الاسلام محمد مطهری در یادداشتی (اینجا) به بررسی چرایی شیوع پدیده تجاوز در کشورمان پرداخته و تلاش کرده با استناد به اعترافات ثبت شده از متجاوزان در پرونده‌شان، به این پرسش پاسخ دهد که چرا در ایران فاصله پیوند خوردن نیت شیطانی به تجاوز تا این اندازه کوتاه است؟

در این مطلب (به صورت خلاصه) آمده است:

چگونه است که دیدن یک دختربچه هفت ساله با مانتو و مقنعه مدرسه، آنهم توسط یک فرد متأهل، نیت شیطانی تجاوز را پدید می‌آورد و مهم‌تر اینکه چگونه است که در ایران این نیت های پلید شیطانی زود به مرحله عمل می‌رسد؟

اگر قرار باشد نیت شیطانی اینقدر سریع ایجاد شده و به مرحله عمل برسد، در کشورهای غربی که استخر‌ها مختلط، مشروب فروشی‌ها در دسترس، تابلوهای نیمه عریان در مقابل و فیلم های شهوت انگیز تلویزیون در دید همگان است، باید روزانه دهها هزار نفر مورد تعرض قرار گیرند.

اعتراف سه قسمتی قاتل دخترک روستایی، بار‌ها و بار‌ها توسط متجاوزان - که اتفاقا اکثر آنان متأهل بوده و یا روابطی از نوع دیگر داشته و هیچ مشکلی برای ارضای جنسی خود ندارند – تکرار می‌شود.

پاسخ عنوان این مقاله که «چرا در ایران نیت شیطانی اینقدر زود به تجاوز منجر می‌شود؟» در این نکته است که این جمله سه قسمتی (دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، نیت خود را عملی کردم) در حقیقت جمله‌ای چهار قسمتی است: دخترک را تنها دیدم، نیتی شیطانی به ذهنم رسید، «دیدم انگار در این مملکت کسی به کسی نیست»، نیت خود را عملی کردم!

کشورهای غربی برای کاهش جنایات و تعرض‌ها تلاش فراوانی می‌کنند تا این جمله مقدر و محذوف در اذهان شکل نگیرد. آنان با در اختیار گرفتن درست قدرت رسانه‌ای، به هر نافهمی فهمانده‌اند که در این شهر نسبت به جرم های خشن، به ویژه نسبت به کودکان و دختران حساسیت زیادی وجود دارد و «کسی به کسی هست». وقتی دختر ده ساله‌ای به نام هولی جونز در کانادا ناپدید شد، دو روز «خبر اول» تمام شبکه‌های مهم خبری این کشور بود.

ما چه می‌کنیم؟ فورا این گونه اخبار را پنهان می‌کنیم تا زمان دستگیری مجرم. پس از دستگیری مجرمان، اگر بر حسب اتفاق خبرنگاری از مجازات مجرم مطلع شود در چند سایت این خبر منتشر می‌شود. ‌‌نهایت جدیت ما آن است که در عصر رسانه، مجرم را معمولا چند سال پس از وقوع حادثه با حضور چند صد نفر اعدام و تصور می‌کنیم همه مجرمان ترسیدند، در حالی که اکثریت آنان اساسا از آن مطلع نمی‌شوند.

قطعا اگر قرار بود غربی‌ها به روش ما عمل کنند، آمار جرم و تعرض و جنایت در غرب چندین و بلکه ده‌ها برابر رقم فعلی بود. آیا غربی‌ها که روحیه لذت گرایی در میانشان موج می‌زند، کمبود عقلی دارند که با پخش این گونه اخبار خشونت آمیز، آن هم گاهی در صدر اخبار، خاطر مردم خود را مکدر و آنان را نگران می‌کنند؟ آیا از کم شعوری آنهاست که برنامه‌های مهم تلویزیونی را قطع کرده و تعقیب و گریز یک مجرم را به طور زنده پخش می‌کنند؟

اتفاقا غربی‌ها در این موارد بسیار عاقلانه عمل می‌کنند، چون می‌دانند مسأله اصلی، دستگیری مجرم نیست، بلکه فهماندن این امر به مجرمان بعدی است که اینجا شهر است نه جنگل، و ربودن یک کودک و یا تعرض به او یعنی مواجهه با کل حکومت و مردم.

...
آری، انبار موشک های دوربرد به دشمنان نشان داده می‌شود ـ و باید نشان داده شود ـ تا در فاصله ده هزار کیلومتری از ما حساب ببرند، اما آیا کسی نیست که شرورانی را بترساند که به خاطر یک تذکر زبانی از طرف یک جوان مظلوم ناهی از منکر، از‌‌ همان ابتدا مثل آب خوردن، قمه را بر شاهرگ او فرود می‌آورند؟ آیا ننگ آور نیست که در یک کشور اسلامی طبق آمار اعلام شده در تلویزیون، تاکنون هشتاد ناهی از منکر به شهادت رسیده و صد‌ها نفر مجروح شده‌اند؟

من نمی‌دانم تعداد «جنگل بانان» در این کشور چند نفر است، ولی هر چه هست تعداد «جنگل بینان»، یعنی کسانی که جامعه ایران را مثل جنگل تلقی می‌کنند و از قمه کشی و ربایش و تهدید و تجاوز و جرم های دیگر ابایی ندارند کم شمار نیست. به سبب جمعیت رو به رشد «جنگل بینان» است که اگر آینه دو خودرو، کمی با شدت به هم برخورد کند، پیاده شدن از خودرو با قمه منظره نادری در تهران نیست. مردم عادی به کنار، در کدام کشور جهان، شروران در مواجهه با پلیس به جای فرار، مکررا با قمه به مأموران مسلح حمله می‌کنند؟ آیا این پدیده‌ها دلیلی بر گسترش تعداد «جنگل بینان» نیست؟ (جا دارد در اینجا یاد جنگلبانان و محیط بانان پرشمار با غیرتی که جان خود را در درگیری با اشرار و البته در سکوت خبری از دست دادند گرامی بداریم.)

شایان ذکر است که اصلاح روش خبری کنونی نه به دست صدا وسیماست و نه قوه قضاییه و نه نیروی انتظامی، زیرا در این صورت، مقامات انتظامی و قضایی و رسانه ملی متهم به سیاه نمایی و بر هم زدن آرامش مردم خواهند شد. تنها تصمیم گیری در سطح کلان مثل شورای عالی امنیت ملی می‌تواند این روش خانمانسوز را تغییر دهد.

...
در پایان ذکر چند نکته لازم است:


۱. اینکه آمار جنایت و تجاوز در غرب بالا هست یا نیست، هیچ دخلی به استدلال این مقاله ندارد. بحث در شیوه مواجهه است. من مانند برخی معتقد نیستم که از غرب فقط باید ایراد گرفت، بلکه نکات مثبت غربی‌ها را به تعبیر شهید مطهری باید «تحسین» و «تقلید» کرد...

۲. اینکه عوامل دیگری هم در رشد جرم و جنایت در کشور دخیل اند در این نوشتار نفی نشده است. بحث در اساسی‌ترین نقصی است که در مواجهه با تهدید جان و ناموس و امنیت مردم وجود دارد.

۳. روشن است که مقصود این نیست که همه دستگاه‌ها وظیفه خود را در قبال تهدیدکنندگان امنیت مردم درست انجام داده و می‌دهند جز رسانه ملی، بلکه مراد آن است که اقدام جدی باید توسط رسانه ملی آغاز شود...

۴. پیشنهاد من هرگز این نیست که به مسائل مهمی مانند سوریه و یمن کمتر پرداخته شود. اهتمام نورزیدن به امور مسلمین، ما را از مسلمان بودن دور می‌کند...

اعضای محترم شورای عالی امنیت ملی!


با تغییر این روش خبری شرورپرور، مردم را کمی نگران کنید، ولی در عوض، جان و ناموسشان را بهتر حفظ کنید و در کنار ده‌ها و صد‌ها رعبی که در دل دشمنان خارجی نظام ایجاد می‌کنید، گاهی هم اخم خود را علنا متوجه جانیان و مجرمان داخلی کنید. دانش دینی و عقل ناقص من می‌گوید قبل از آنکه در قیامت از ما بپرسند که با دشمنان خارجی چه کردید، از ما خواهند پرسید برای حفظ نوامیس مردم و امنیت مردم کوچه و بازار و ناهیان از منکر چه کردید. اگر یک درصد از تشر‌ها و خط و نشان‌ها برای دشمنان نظام، متوجه دشمنان جان و ناموس و امنیت مردم شود، تحولی در ارتقای امنیت مردم پدید خواهد آمد.


muhamadmotahari@gmail.com

کانال نوشته‌های اجتماعی محمد مطهری در تلگرام: 
https://telegram.me/m_motahari
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹۲
انتشار یافته: ۷۳
چه ادم باشعوری. کو گوش شنوا.
مقاله بسیار منطقی و وزینی بود دستتان درد نکند
تلویزیون فعلا درگیره که تو آمریکا یه پلیس یه فرد سیاه پوست را زده. کافیه یه صبح تا شب اخبار شبکه 6 یا 1 را ببینید. همه چیز تو ایران عالیه شاید نهایت تعداد خبرها راجع به ایران 5 تا تو روز باشه. مشکلات و معضلات مردم که هیچ.
واقعا که بجا و سنجیده همه چی تحلیل شده بود. امیدوارم روزی برسه که شروران در زیر پنجه های قدرت مردم و حکومت نیست و نابود بشن. و استخوان هایشان در هم بشکند.
خدا خیرت بده کو گوش شنوا
احسنت
مقاله بسیار علمی و عالی
متاسفانه متاسفانه متاسفانه ... درسته حرفاشون
مقاله جالبی بود ممنون. روانپریشی داره موج میزنه. به حیوانات هم گاهی رحم نمیشه
نویسنده بسیار زیبا و حقیقت را نوشته بود. جمله آخر را به حق گفته است که: ((اگر یک درصد از تشر‌ها و خط و نشان‌ها برای دشمنان نظام، متوجه دشمنان جان و ناموس و امنیت مردم شود، تحولی در ارتقای امنیت مردم پدید خواهد آمد.)) اما حیف و صد حیف که دفاع از جان و ناموس و مال مردم برای قوه قضاییه جزو اولویت های دست چندم می باشد.
الان اگر كامنت بنويسيم و از كوتاهي پليس بگيم شما سانسور ميكني. اگر بگيم پليس تمام فكر و ذكرش شده حجاب، يك سري مياند و ميگند مملكت شهيد داده براي حفظ حجاب. اگر بگيم به دختري تجاوز شده اكثرا دختر رو مقصر ميدونند. اگر دختري با پسري دوست بشه و پسر بهش تجاوز كنه، اكثرا دختر رو مقصر ميدونند كه اصلا چرا دوست شده.
حتي توي متن هم به كودك بودن دختر و داشتن مقنعه اشاره ميشه تا كسي قرباني رو مقصر ندونه هر چند كه اخر باز هم يه تعدادي پدر و مادر رو مقصر ميدونند.
خلاصه تو ايران همه مقصرند الا دولت و پليس
دقیقا به نکات مهمی اشاره نموده است وباید توسط مسئولین امر مورد توجه قرار گیرد تا امنیت نوامیس مردم در سرزمین شیعه نشین واسلامی حفظ شود
گل گفتی
تنها راهش اعدام متجاوز هاست
مرحبا به غیرت اسلامی ایرانی جناب حجه الاسلام دکتر محمدپ مطهری فرزند برومند استاد مطهری...این دوبرابر مایه ی امیدواری اند.همیشه از زوایای متفاوت وموثر ومهمی به قضایا نگاه میکنند ارثیه مبارک پدریست دیگر...
بسیار عالی و منطقی کاش گوش شنوایی باشد.
من هم با نظر ایشان کاملا موافقم. با پخش نکردن این اخبار چه کسی را می خواهیم گول بزنیم.
عالی بود !! خدا کنه توجه بشه ! الان متاسفانه فساد خیلی زیاد شده ... از سنین خیلی کم در نظر بگیرید .
احسنت ، رحمت بر پدر بزرگوار شما
میدونم سانسور میکنی ولی حرفمو میزنم.
وقتی سن ازدواج رسیده به30 سال خودت تا اخرشو بروووووو
در ایران هر خلافکاری از هر مدل خلافی که دستگیر میشه، اسم و تصویرش پخش نمیشه چرا؟ چون آبرویش میره.
اصولا خلافکار اعتقادی به ابرو نداره. ارزشی برای ابروی خودش قائل نیست اما پلیس و قوه قضائیه ایران، برایش احترام و ابرو قائلن. بهمین دلیل، در ایران کسی به کسی نیست
واقعا درست كفتيد
آقا دمت گرم گل گفتی
درود
حاضرم دست آقای محمد مطهری رو ببوسم به خاطر این نوشته . واقعاً دست مریزاد!
تابي اين جملتو بايد با طلا نوشت:
ديدم انگار در اين مملكت كسي به كسي نيست
دمت گرم
احسنت
بنظر من دليلش محدوديت هاي زيادي هست كه ايجاد شده و باعث عقده هاي جنسي ميگردد . همچنين با برخي موارد جزئي چنان برخورد ميشود كه انگار جرم سنگيني رخ داده و اين باعث ميشود جرم هاي واقعا سنگيني مثل تجاوز و قتل در انبوه برخوردها و جرائم خرد و بزرگ ، گم شود .
خدا پدرتو بیامرزه
آدم ساده ! اینجا کسی نگران مردم نسیت
احسنت ‏، بالاخره يك نفر در اين مملكت با جرأت وكارشناسانه حرف زد و مطلب نوشت
ولي
تا وقتي دغدغه رسانه فلان بازيگر يا فلان ورزشكار است كه اين چه گفت و آن چه شد جناب مطهري شما ومثل شما آب در هاون مي كوبيد.
سلام
بسیار عالی، انشاء ا... همیشه خوش قلم باشی. یاد جمله شهید مطهری (رض) افتادم که فرموده بودند: "بعضیها می نویسند تا نون بخورند، ولی من نون می خورم تا بتونم خوب و شایسته بنویسم".
بسيار هوش،ندانه تذكر داديد. ممنون از تابناك
احسنت
تابناک خیلی قشنگ گفتی، منم همیشه این برام سواله...که چرا تو ی مملکت مسلمان که محرم و صفر و رمضان و نماز و روزه و اعتقادات وجود داره، انقدر راحت تجاوز و دزدی و فساد صورت میگیره و از اون بدتر چرا هیچ کس ککشم نمیگزه؟ البته اگه کسی اهمیت میداد که این همه ملت خودشونو به آبو آتیش نمیزدن تا به همین کشورای غربی که گفتی مهاجرت کنن!
انصافا که همان رعبی که در دل دشمنان خارجی ایجاد کرده ایم را در دل دشمنان داخلی ایجاد کرده ایم ، ولی این متجاوزان دشمنان نظام نیستند !
قضیه به این سادگی ها هم نیست عقده های جنسی هم خیلی نقش داره
متن تحسین برانگیزی بود... بعد از مدتها از خواندن این متن حس خوبی به من منتقل شد... عادلانه بود و روشنگرانه و منصفانه... باشد که آنها که باید بشنوند بشنوند... و بدانند که تظاهر به بودن امنیت همان بودن امنیت نیست!
باسلام
مردم ازبی عدالتی وبی مسئولیتی این جماعت بظاهرمسئول بیشترین ضربه رامی خورند
خدا خیرت بده که این مقاله ات به خیرخواهی ما ملت بود!
آقای تابناک من فدای کلام حق شما برم الحق که میگن حرف حساب جواب نداره شاید با پیگیری شما این آمار وحشتناک جنایت و تجاوز کم بشه خدا خیر بدهد بر شما مردمان روزگار
احسنت
رحمت فراوان به روح بلند شما و والدین گرامیتان.
نوشته های آقای محمد مطهری همیشه دلنشین است. ای کاش ذر سطح گسترده منتشر میشد.
احسنت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با سلام و احترام
فقط یک جمله:
جانا سخن از زبان ما می گویی.
ايول داري. دمت گرم
خیلی مطلب جالبی بود و ای کاش مطابق با پیشنهادات این مقاله عمل میشد
کمی امیدوار شدم .باور نمی کنم که این مطلب را گذاشتید، خیلی خوشحال شدم که اجازه دادید یک نفر کمی در باره واقعیت صحبت کند نه خیال خام بعضی ها... و البته این یک مطلب کوتاه و بسیار مختصر بود باید به این معضل نا امنی بخصوص برای دختران و کودکان در جامعه بیشتر پرداخته شود از دیدگاه صحیح و توسط یک کارشناس با سواد یادم نمی رود که چند سال پیش در توجیه تجاوز یک پسر جوان 19 ساله به اطفال بی گناه،کارشناس(کارشناس نمایی) نبود امکان ازدواج را دلیل کارهای زشت او می دانست و این مطلب سخیف و منحرف در روزنامه چاپ شده بود و دلها را به درد میآورد.
نوشته های آقای محمد مطهری همیشه دلنشین است. ای کاش ذر سطح گسترده منتشر میشد.
جالب بود. بی وجدان شدن و بی اعتباری قانون توی کشور هر کی هرکی که ارقام دزدی و اختلاس و فساد اصلا به شماره نمی آيد هم اضافه شود.
عالی بود تشکر
به مطلب بسیارمهم ونکته دقیقی اشاره شد!واقعا دررسانه ملی جای اطلاع رسانی بموقع دراین مواردکه ازجنبه های مختلف میتواند به کاهش اینگونه جنایات وافزایش امنیت وآسایش مردم کمک کندخالیست!!!
بسیار منطقی بود
چقدر وافع بینانه,ممنون....
هزار تا لایک
صحیح است! صحیح است!
بسیار عالی. آفرین
احسنت
چقدر وافع بینانه,ممنون....
احسنت
واقعا عالي بود
چقدر وافع بینانه,ممنون....
چنین رفتارهای هنجار شکن و ناپسند، از حدود دو دهه پیش در ایران به وجود آمده است. ای کاش از همان روز اول اقدامی در این باره صورت می گرفت؛ اگرچه هنوز هم دیر نشده و می توان حداقل کارها را انجام داد.
دمتون گرم ولی ما از شنیدن حقیقت واهمه داریم همین
چقدر وافع بینانه,ممنون....
چقدر وافع بینانه,ممنون....
یعنی هوش مندانه بود ها ... خودت فهمیدی دیگه .
گل گفتی آقای مطهری .بدی کشور ما این است که حقیقت وراستگویی جایی ندارد.
احسنت
خوشحالم که چند روشن بین مانند خاندان مطهری در این کشور هستند الحمد الله .
احسن باور کنید هرجه نگاشت عین جواهر است ! در صدا وسیمای ما به مصداق :همه جی آرومه ،من جقدرخوشحالم .اخبار تنظیم میشه !!
با سلام ، در تائيد حرف نويسنده ميتوان گفت كه شما وقتي با جرم و جنايت مواجه ميشوي ، آنچه كه مشترك در همه مجرمان است ، اينست كه همه سابقه دار هستند يعني از كسي حساب نميبرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر