بازدید 6331

مجلس مخالف برجام نیست؛ راه های سوءاستفاده دشمن باید بسته شود

در حالی امروز مجلس وارد اولین روز بررسی جزئیات اجرای برجام می شود که عمده رسانه ها و فعالان سیاسی موافق و مخالف اصل برجام ، از یک نکته غفلت کرده اند و آن اینکه آنچه در روزهای گذشته و امروز و احتمالا روزهای آینده در مجلس وجود دارد، مخالفت یا موافقت با اصل برجام نیست...
کد خبر: ۵۳۸۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ 13 October 2015
در حالی امروز مجلس وارد اولین روز بررسی جزئیات اجرای برجام می شود که عمده رسانه ها و فعالان سیاسی موافق و مخالف اصل برجام، از یک نکته غفلت کرده اند و آن اینکه  آنچه در روزهای گذشته و امروز و احتمالا روزهای آینده در مجلس وجود دارد، مخالفت یا موافقت با اصل برجام نیست، بلکه مخالفینی که این روزها در مجلس وجود دارند، در مورد شیوه اجرای آن مخالفت می کنند و نه با اصل برجام.

به گزارش «تابناک» اگر برجام یک توافق نامه است که به گفته سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده ایرانی، یا باید کامل از سوی ایران تصویب و یا رد شود و نمی توان بندهایی به آن اضافه یا کم کرد. مشخص است که مجلس شورای اسلامی آن را تأیید کرده است، اما در مورد شیوه اجرای آن نظرات محکم و قابل توجهی دارد.

پس اول اینکه امروز و احتمالا روزهای آینده، دستور کار مجلس در مورد تأیید یا رد برجام نیست، زیرا کسی در مجلس به دنبال رد برجام نیست، بلکه فعالیت های این روزهای مجلس، ناظر به بررسی جزئیات اجرای برجام است.

دوم آنکه افرادی که این روزها به عنوان مخالف برجام در جریان مذاکرات مجلس از آنها نام برده می شود نیز مخالفتی با اصل برجام ندارند، بلکه در مورد شیوه اجرای آن توسط ایران استدلالاتی دارند و معتقدند، باید مجلس شرایط را به گونه ای برای دولت مهیا کند که دولت بتواند بیشترین دستاورد را از این توافق نامه داشته باشد و در صورتی که با بد عهدی هایی از سوی طرف های غربی مواجه شد، بتواند با استفاده از قانون مجلس، عکس العمل بهینه و نه انفعالی نشان دهد.

همانگونه که وزیر امور خارجه در مجلس اشاره کرد، نمره برجام هر چه باشد ـ پنج باشد یا نود ـ اگر درست اجرا نشود و درست از آن بهره برداری نشود، مایه خسران ایرانیان خواهد بود.

این چند روز شرایط حساسی پیش روی مجلس، دولتی ها و رسانه هاست. همه باید کمک کنند اجرای برجام توسط کشورمان در بهترین حالت ممکن صورت پذیرد و اگر کاستی هایی در خود برجام وجود دارد ـ که قطعا هست ـ با تدوین یک قانون محکم و قوی از سوی مجلس، به حداقل ممکن برسد.

بنابراین، این روزها کسانی که در مجلس مخالفت هایی می کنند، مخالفت آنان نه با دولت یا برجام، بلکه با بندهایی از طرح شیوه اجرای برجام است که تصور می شود، این طرح نمی تواند تضمینی قدرتمند برای شیوه اجرای برجام در آینده باشد.

دولت نباید خود را در مقابل این افراد بگذارد، اتفاقا دولت اگر دنبال برداشت بهینه از این توافق است، باید خود را در کنار این افراد بگذارد و از آنها هم سپاسگزار باشند که به دنبال تصویب طرحی برای کمک به اجرای قوی تر برجام هستند.

لذا به نظر می رسد در روزهای آینده، نباید اجازه داد فضای مجلس با حرف های احساسی  متشنج شود. اکنون دیگر بحث برجام در میان نیست، بلکه مهم، اجرای برجام است. دولتی ها و مجلسی ها باید درباره تقویت شرایط اجرای برجام همدل و هم نفس باشند. تخریب مجلس در این روزها به نفع منافع ملی نیست. باید از پتانسیل مجلس استفاده بهینه کرد


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی