بازدید 15929

چرا تل‌آویو از استعفای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نگران است؟

در شرایطی که جمهوری خواهان کنگره آمریکا، این اواخر به شدت درگیر بحث درباره توافق هسته ای ایران بوده اند، اعلام ناگهانی تصمیم رئیس مجلس نمایندگان این کشور برای کناره گیری از سمت خود، موجی جدید از بحث های سیاسی را در محافل مختلف برانگیخته است. در این میان، به نظر می رسد صهیونیست ها و هواداران آمریکایی آن ها بیش از دیگران از این موضوع نگران هستند.
کد خبر: ۵۳۴۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳ 26 September 2015
چرا تل‌آویو از استعفای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نگران است؟در شرایطی که جمهوری خواهان کنگره آمریکا، این اواخر به شدت درگیر بحث درباره توافق هسته ای ایران بوده اند، اعلام ناگهانی تصمیم رئیس مجلس نمایندگان این کشور برای کناره گیری از سمت خود، موجی جدید از بحث های سیاسی را در محافل مختلف برانگیخته است. در این میان، به نظر می رسد صهیونیست ها و هواداران آمریکایی آن ها بیش از دیگران از این موضوع نگران هستند.

به گزارش «تابناک»، روز جمعه جان بینر، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان امریکا، به هم‌حزبی‌های خود گفت، قصد دارد اواخر ماه آینده میلادی از سمت خود کناره‌گیری ‌کند. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، او در جلسه‌ای با اعضای حزب جمهوری خواه این تصمیم خود را اعلام کرد و علت آن نیز جلوگیری از ایجاد دو دستگی در حزب اعلام شده است.

به نوشته «آسوشیتدپرس»، این نماینده باسابقه ایالت اوهایو با ۱۳ دور حضور در کنگره، که با اعلام این تصمیم هم‌حزبی‌های خود را «متعجب» کرده، اخیراً با فشار جناح محافظه‌کار حزب جمهوری خواه روبه رو بوده است. جمهوری خواهان محافظه‌کار می‌خواهند تصویب بودجه دولت فدرال و ادامه فعالیت بخش‌های دولتی پس از مهلت نیمه شب چهارشنبه، مشروط به حذف بودجه برنامه تنظیم خانواده شود؛ خواسته‌ای که با مخالفت نمایندگان میانه‌رو روبه رو شده است.

به تازگی بینر با تهدید رأی‌گیری در صحن علنی بر سر صلاحیت او برای ماندن در سمت ریاست مجلس نمایندگان روبه رو شده بود؛ اقدامی که در صد سال گذشته بی سابقه بوده است. جان میکا، نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه برخی می‌خواهند جان بینر را در کنگره و خارج از آن تبدیل به سوژه کنند، گفت: او «فقط نمی‌خواهد تبدیل به سوژه شود». بینر در ژانویه سال ۲۰۱۱ برای ریاست مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد.

اما از زمان اعلام تصمیم بینر برای کناره گیری، این موضوع بیش از همه مورد توجه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته و از سوی آن ها با حساسیت خاصی دنبال شده، زیرا به زعم آن ها، این امر می تواند تأثیر بسیار مهمی بر ماهیت روابط واشنگتن با تل آویو و همچنین وضعیت یهودیان آمریکایی داشته باشد.

روزنامه «هاآرتص» از جمله این مطبوعات است که به موضوع استعفای بینر پرداخته و می نویسد، هرچند تردیدی نیست که جانشین وی، به اندازه خود او حامی رژیم اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم خواهد بود، این مسأله که کناره گیری بینر به طور کلی برای یهودیان امری مثبت یا منفی به شمار می رود، بحثی بسیار پیچیده تر است.

به عقیده این روزنامه، درگرفتن نبردی سخت برای جانشینی بینر در میان جمهوری خواهان، می تواند سبب بروز انشقاق در این حزب شده و با سوق دادن بیشتر آن به سوی جناح راست، سبب کاهش اعتبارش در میان عامه مردم شود. همین امر، بخت حزب جمهوری خواه را برای موفقیت در انتخابات سال 2016 کاهش خواهد داد. چنین پیامدی به طور کلی سبب ناخرسندی نتانیاهو و رژیم اسرائیل خواهد بود.

نکته دیگری که در این موضوع مورد اشاره هاآرتص قرار گرفته، این است که استعفای بینر که تحت فشار منتقدان افراطی اش صورت گرفته، نشانه دیگری از اوج گیری جو ضد ساختارگرا در میان جمهوری خواهان است که امثال دونالد ترامپ، نامزد احتمالی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نماد و نماینده آن به شمار می روند. برخی ناظران بر این باورند که این گروه، تعهد کمتری به دفاع از اسرائیل داشته و اهمیت کمتری نیز برای یهودیان قائلند.

در حال حاضر، کوین مک کارتی، نماینده ایالت کالیفرنیا، از جمله بخت های اصلی برای جانشینی بینر به شمار می رود. وی نیز همچون بینر، سابقه فراوانی در دفاع از رژیم اسرائیل دارد، اما احتمالاً او هم از سوی جناح تندرو و افراطی حزب جمهوری خواه، موسوم به «تی پارتی»، فردی بیش از حد میانه رو در نظر گرفته خواهد شد.

یکی دیگر از مباحثی که در حال حاضر درباره این موضوع در آمریکا وجود دارد، این است که استعفای بینر و قدرت گیری مخالفان افراطی وی سبب شود نگرانی های موجود درباره احتمال تعطیلی دولت به سبب ایجاد اخلال در روند تصویب بودجه، به حقیقت بپیوندند. گفته می شود این نیز یکی از دلایل مهمی بوده که بینر را به سوی استعفا سوق داده است.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل