بازدید 22172
حاشیه نگاری بر اقدام جالب توجه یکی از نمایندگان مردم بندرعباس؛

گاهی باید اینچنین فریاد زد بلکه گوش‌های سنگین بشنود!

کافی است به آبیاری سبزی های جنوب پایتخت با پساب فاضلاب تهران اشاره کنیم، یا سرازیر شدن فاضلاب های مختلف شهری و صنعتی به دیگر منابع آبی کشور را به یاد آوریم و مرور کنیم که پساب های سرازیر شده از صنعت نیشکر چه بر سر کارون آورده، مرداب انزلی با پساب ها و فاضلاب هایی که مستقیم به دریا می‌ریزد به چه حال و روزی افتاده و... تا متوجه شویم چند مسئول در فریاد زدن اعتراض عمومی به این اتفاقات دیر جنبیده‌اند.
کد خبر: ۵۳۳۲۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 22 September 2015
برای مقابله با یک روند معیوب چه باید کرد؟ اعتراض؟ چگونه و از چه مسیری؟ اگر به نتیجه نرسید چه؟ به تازگی پاسخی به این سؤال ها داده شده که چه بسا بهترین پاسخ ممکن باشد!

به گزارش «تابناک»، روز گذشته، زمانی که یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس با کت و شلوار و احتمالا در معیت برخی اهالی رسانه کنار خلیج فارس حاضر شد، کسی انتظار نداشت اتفاقی رقم بخورد که تا ساعاتی بعد شبکه های اجتماعی را فتح کرده و احتمالا تا مدت ها نقل محافل اجتماعی مجازی شود، زیرا پیشتر چنین اعتراضی در کشورمان به ثبت نرسیده بود.

اما کیانوش جهانبخش به خوبی از نیت خود آگاه بود و می‌دانست که شیوه اعتراضی‌اش برای جلب توجه به معضل لاینحل شهرشان جواب خواهد داد. اصلا همین امید بود که موجب شد کفش هایش را از پا خارج کرده و با همان لباس رسمی به آب بزند؛ به آب که نه! مقابل لوله بزرگی که پساب فاضلاب شهری را به دریا می‌ریزد، قرار گرفته و بعد با همان لباس به شورا برود تا سوژه خبری عکاسان و رسانه ها شود، بلکه صدای اعتراضش به گوش مسئولان برسد.

حالا تصاویری خلق شده بود که برای رساندن صدای اعتراض این نماینده شورا به گوش مسئولان، به قدر کافی رسا به نظر می‌رسید. اعتراض به تداوم چندین و چند ساله ریختن پساب فاضلاب شهری به دریا که همه می‌دانیم چه عواقب شومی برای دریا و جانداران پرشمار آن در پی دارد و رهاورد تداوم آن، چه خطراتی برای ساحل نشینان منطقه است.

البته پیام این اعتراض بیش از این حرف ها بود، زیرا فردی که مسئولیت دارد، چنین اعتراض بی سابقه ای کرده که معنای اعتراض را متفاوت جلوه می‌دهد. یعنی نومیدی این عضو شورا از اثرگذاری تذکر به نهادهایی همچون آب و فاضلاب استان یا حتی مأیوس شدن از پیگیری دستگاه‌های متولی پاسداشت و حفاظت از دریا مثل سازمان محیط زیست یا اداره شیلات وگرنه اگر این نهادها به وظایف خود عمل می‌کردند یا دست کم بهبودی در روند ایجاد می‌شد تا نگرانی ها از سرازیر کردن پساب فاضلاب به دریا کاهش پیدا کند، چه دلیلی داشت کسی خود را مقابل فاضلاب قرار دهد؟


از این شواهد و قرائن که بگذریم، کافی است به این بخش از سخنان جهانبخش توجه کنیم تا دستمان بیاید که چرا اعتراضی با چنین شیوه عجیبی صورت گرفته است: «‌12 سال است که شرکت آب و فاضلاب بندرعباس،‌ پساب فاضلاب این شهر را به دریا می‌ریزد و نمی‌دانم که کدام قانون این کشور به این شرکت اجازه چنین اقدامی و تخریب این چنینی زیست محیط بندرعباس را می‌دهد»!

اینجاست که تنها می‌توان منتظر ماند تا نتیجه این رفتار اعتراضی جالب بروز و ظهور پیدا کند. به این صورت که مسئولان آب و فاضلاب استان یا نهادهای نظارتی درباره این اعتراض اظهار نظر کرده و سعی کنند به ابهاماتی که حالا به مدد تصاویر منتشره از آب تنی منحصر به فرد نماینده مردم به ثبت رسیده، پاسخ بگویند یا حتی به مانند دوازده سال گذشته که پساب فاضلاب به دریا می‌ریخته، این روند ادامه پیدا کند و چه بسا اعتراضات عجیب و غریب دیگری بیافریند.

بماند که اقدام اعتراضی روز گذشته، متأسفانه بدی هایی هم به همراه داشت؛ بدی هایی مثل خرج شدن یک ایده ناب؛ ایده نابی که می‌شد در خیلی جاهای دیگر هم خرجش کرد، ولی با رقم خوردن اتفاق دیروز، تکرارش ممکن است معانی عجیب و غریب و حتی سیاسی پیدا کند و حتی مانع از اثربخشی اقدام خارق العاده عضو شورای شهر بندرعباس هم شود.

کافی است به آبیاری سبزی های جنوب پایتخت با پساب فاضلاب تهران اشاره کنیم، یا سرازیر شدن فاضلاب های مختلف شهری و صنعتی به دیگر منابع آبی کشور را به یاد آوریم و مرور کنیم که پساب های سرازیر شده از صنعت نیشکر چه بر سر کارون آورده، مرداب انزلی با پساب ها و فاضلاب هایی که مستقیم به دریا می‌ریزد به چه حال و روزی افتاده، جنگل های حرا در عسلویه چه مشقت هایی از توسعه صنعتی دیده و می‌بینند و... تا متوجه شویم که چند مسئول در فریاد زدن اعتراض عمومی به این اتفاقات دیر جنبیده‌اند و چقدر در مراقبت از منابع رایگان خدادادی عقبیم.

اینقدر که جا دارد آرزو کنیم کمپین به پساب زدن مسئولان به راه افتد، بلکه گوش های سنگین صدای اعتراضات را بشنوند و با چرخیدن نگاه ها به سمت این مشکلات فراوان، اتفاقی مبارک و شایسته رقم بخورد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۶۶
واقعا حرکتش زیبا و درخور بود. خیلی لذت بردم.
پاسخ ها
بابک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
به شرطی که انقدر تکرارش نکنند که حال به هم زن بشه
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
اتفاقا باید اونقدر تکرار بشه حتی توسط مردم که ضرباتش سنگین تر بشه ... شاید صداش شنیده بشه ... شاید
ميثم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
الآن به جاي اينكه به فلسفه‌ي اين حركت توجه بشه، همه ظاهر قضيه رو مي‌بينن و از فردا هر روز خبر آبتني در فاضلاب توسط مردم و مسئولان را مي‌شنويم!!! مثل قضيه تراشيدن موي معلم به احترام دانش‌آموز بيمارش!
این شعور و انسانیت این هم وطن عزیز را نشان میدهد که باید تن و لباس خود را با آب فاضلاب نجس کند تا دیگران را از انجام کار نجس باز دارد
آفرين بر آقاي جهانبخش،
خود من بعنوان يك مسافر ايراني به سايت شوراي شهر انزلي ايميل زدم كه ساختمان تاريخي دادگستري در ميدان امام انزلي در حال تخريب است كه هيچ جوابيه اي بعداز يكسال دريافت نكردم.
خرج شدن یک ایده ناب بدیش هست؟ تو چه جای دیگه میشد این ایده رو خرج کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
ترجمه کن لطفا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
مثبت داد ولي منظور شمارو درك نكردم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
دوست عزیز متن رو بخونی منظور آقا محمد رو میفهمی
آفرین به این مسئولیت پذیری و حس نوعدوستی ایشان
آفرین به این نماینده شایسته
دمش گرم. لا اقل این به فکر مردم هست.خدا قوت.
این کارها اگه حتی نمایشی باشه بازهم قابل تقدیره.
دمش گرم
واقعا لذت بردم ، واقعا این مرد همانی است که در لحظات سخت نظامی هم حاضر است جان خود را فدای وطن کند ، خدا حفظش کنه
به نظر من اقدام به جا وشایسته ایشان مصداق عینی امر به معروف و نهی از منکر است . اگرمی خواهیم جامعه ای رو به رشد داشته باشیم باید بنا به فرموده مقام معظم رهبری امر به معروف و نهی از منکر را که به تعبیر ایشان یک نظارت همگانی موثر است را با ادامه این نوع کارها استمرار بخشیم
آفرين بر اين مرد بزرگ
احسنت به انسانیتت۰
وای نگاه کن دریا را هم آلوده کردند
تخلیه فاضلاب تصفیه شده (پساب) به منابع پذیرنده آب مانند دریا و رودخانه در صورتی که کیفیت مناسبی را دشاته باشند بلامانع است. اما مشکل اینجاست که تصفیه خانه های فاضلاب شهری در کشور هیچ یک به خوبی کار نمیکند و کیفیت مناسبی ندارند. تلاش برای حفظ محیط زیست در این زمانه بسیار حیاتی و مهم است و قابل احترام. درود بر ایشان
اگر تو هر شورايي در سطح كشور يك نفر مثل تو داشتيم. اونوقت ديگه هيچ غمي نداشتيم. و كشوري داشتيم به آبي آسمان و پاكي دريا!!! يادتون كه نرفته دريا هميشه مظهر پاكي بوده!!! كه ميخواهند تبديلش كنند به مظهر آلودگي!!! خدا نگهدارت و جاودانه باشي....
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
البته اونقدر شورا های پر خاصیت و کم پول خرج کن ما داریم که اگه این نوع اعتراض به عنوان شغل مطرح بشه نرخ بیکاری میره زیره 1 درصد
خواهشمندم سمت اجرایی و بالاتری برای ایشان مانند وزارت در نظر بگیرید تا جامعه بتواند از مدیریت ارزشمند ایشان استفاده نماید . جامعه نیاز به چنین افرادی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
جوگیری که میگن همینه!
سلام.
بنده از ورود فاضلاب شهر انزلی به دریا که در غرب این شهر است برای شما عکس و گزارش خواهم فرستاد تا همه ببینند که چه بر سر محیط زیست این کشور حادث میشود.
باور کنید از بوی تعفن این فاضلاب که در مجاورت یک پارک زیبا واقع شده متعجب خواهید شد. چسبیدن به صندلی ریاست تا کی و به چه بهائی؟!!!!
اخیرا به شمال رفته بودم تمام زمینهای ساحلی را سند زده اند و ویلاهای طاغوتی ساخته اند یکی از این ویلا ها را اجاره کرده بودم که در داخل مجموعه ده ویلا بود حتی دریا را با تخنه سنگ های عظیم اشغال کرده بودند سرایدار میگفت آب شبکه آلوده است نخورید و فاضلاب این مجموعه راهی دریا میشد
و در چرخش این فاضلاب ماهی های سرطان زا را تناول مکنیم آخر چرا ساحل دریا که متعلق به احاد ملت ایران دارد به دست ارگان ها و بساز بفروش ها چپاول شود
در مورد آبياري سبزيجات با فاضلاب بايد توجه داشت آيا اين سبزيجات در زمين هاي غير قابل كشت كاشته مي شود يا در زمين هاي مزروعي اگر جواب گزينه دوم است چرا مسير فاضلاب به سمت زمين هاي كشاورزي هدايت مي شود و يا در بقيه موارد صنايعي كه توليد فاضلاب مي كنند چرا در جايي احداث نمي شوند كه به محيط زيست كمترين آسيب را برسانند ؟
دمش گرم
سایت محترم تابناک لطفا از دریاچه زریوار مریوان هم یه گزارش تهیه کنید بخدا داره از بین میره وهیچ کس هم به فکرش نیست
کاش نمایندگان شورای شهر رشت هم از این کارها می کردند.
سری به رودخانه های زرجوب و گوهر رود بزنید. اینها آلوده ترین رودخانه های جهان هستند.
"بدی هایی مثل خرج شدن یک ایده ناب." با اين بخش از تحليلتان اصلا موافق نيستم. خرج كردن يك ايده ناب، تعبير درستي نيست. مهم تلاش و دلسوزي يك فرد و اقدام عملي يه فرد مسئول براي جلوگيري از يك امر مخرب و اشتباه به حال جامعه و زيست بوم ماست. خرج كردن نيس. هر كسي ديگه اي و با هر نيتي و هر بهره برداري بياد جلوي اين اتفاق رو بگيره بسم الله...
چشم بیناییی هست؟!!
دست مریزاد
احسنت !
جالبه 30 سال قبل که توبندرعباس محصل بودم فاضل اب تو دریا میریخت و با این همه پیشرفت شهر بعد از این همه مدت همونه که هست !
آین آلودگی تو تمام شهرهای جنوبی ایران که کنار ساحل هستند دیده می شود. بیشتر فاضلاب شهر بوشهر که بنده در آن زندگی می کنم نیز همینطوری وارد آب دریا میشه و دیگه کسی رغبت شنا کردن در این ساحل زیبا رو نداره! هر چند که تمام ساحل بوشهر به بهانه پارک و جاده ساحلی گرفته شده و امکان شنا نیست ولی همان دو سه جای چند متری هم که بازه باز هم آلوده و بیماری زا می باشد. به امید راه افتادن کمپین به فاضلاب زدن مردم تا مسئولان بیدار بشن!
آفرین به این میگن نماینده ی مردم..
من ندیده بودم دستتو ن درد نکنه اطلاع رسانی کردین
کاش این حرکت تلنگیر باشد برای مسئولین تا از خواب غفلت بیدار شوند و یه فکری به حال و روز این مملکت بکنند.
ای تهران ای مشهد ای اصفهان ای تبریز ای شیراز ای اراک ای بندرعباس ای .... به داد محیط زیست ایران برسید.
ما هم تو رود خونه كارون يك زماني تابستونا شنا مي كرديم ولي حالا مدتييه اگر شنا كني، بيماري پيوستي مي گيرم !
مظلومیت جنگلها و دریای زیبای شمال هم پشت زیبایهاش گم شده یکی به داد محیت زیست شمال برسه. ل ط ف ا
ایران به این نماینده شورا افتخار میکنه .که ثابت کرد خلیج فارس مال ایرانه.دلواریها را هنوز داریم.
تابناک به فریاد کارون هم برسید بغل پل عامری وسط آب دارند کافی شاپ احداث میکنن
به محیط زیست زنگ زدم میگن به ما مربوط نیست
زنده باد جهانبخش
خدا کنه این یکی دیگه سیاسی از آب در نیاد تا به بود چنین اشخاصی هنوز امیدوار باشیم!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
بابا سیاسی هم باشه عیب نداره به خدا. حد اقل یه مشکلی رو داره علنی عنوان میکنه..... الان سیاست مدارای ما دیگه زحمت فیلم بازی کردن هم به خودشون نمیدن ....
درود به شرفت جهانبخش جوانمرد
آن شخصی که گفته بدی اش خرج شدن ایده های بکر است. پس ما هر ایده ای داشتیم برای اون دنیای پس از مرگ بگذاریم چون حیف است در این دنیا خرج شود. عجب نظر بکری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
دمش گرم!
همین دوکلمه گویاست....
سلام
درود بر جهانبخش عزیز
من تو زمستان که به بندرعباس رفته بودم واقعا بوی تعفن از کنار دریا آزار دهنده بود . حالا ببین تو تابستان چه خبره. خدا از سر تقصیرشون نگذره
واقعا مرحبا داره
درود به غیرتش آفرین
درود به غیرتش آفرین
جرکت قشنگی بود
واقعا دمت گرم مردی
درود بر اقای جهانبخش . من به عنوان یک ایرانی به شما افتخار میکنم .
باعث خجالت هست. ساحل همین خلیج فارس یاپارس که ادعای اسمش فقط برای ماست کافیه ساحل عرب نشین انرا با ساحل ایران مقایسه کنید.یکطرف گردشگری ویک طرف زباله دان دریایی
نتیجش چی شد؟
فقط چند تا عکس ...؟
قا انوش از قهرمانان دومیدانی کشور هستند که مدال های زیادی برای استان هرمزگان به ارمغان آوردن
1
1
1
1
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست