بازدید 26089

جزئیات جدید از توافق محرمانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

دو دیپلمات غربی، جرئیات جدیدی از توافق محرمانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را افشا کرده اند؛ توافق محرمانه ای که نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود، اجازه نخواهد داد که جزئیات آن به بیرون درز پیدا کند.
کد خبر: ۵۳۰۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ 12 September 2015
«خبرگزاری رویترز» به نقل از دو دیپلمات غربی گزارش داده است، بازرسان بین المللی، هنگام نمونه برداری از مجتمع نظامی پارچین به همراه تکنسین های ایرانی، حضور فیزیکی خواهند داشت.

به گزارش، «تابناک»، دو دیپلمات غربی که با موضوع آشنا هستند، این مطلب را از توافق محرمانه ایران و آژانس بین اللملی انرژی اتمی به رویترز گفته اند.

این در حالی است که در ماه آگوست، خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود، بنا بر اطلاعی که از متن اولیه توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دریافت کرده است، بازرسان بین المللی اجازه حضور در مجتمع پارچین را نخواهند داشت و بر اساس نمونه برداری هایی که تکنسین های ایرانی از پارچین انجام داده اند، گزارش خود را تنظیم خواهند کرد؛ موضوعی که در کنگره آمریکا سر و صدا زیادی به پا کرد و جمهوریخواهان چندین روز در این باره صحبت کردند؛ گزارشی که البته همان زمان توسط یوکیوآمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رد شد.

این دو دیپلمات غربی همچنین تصریح کرده اند، علاوه بر نمونه برداری که تکنسین های ایرانی انجام می دهند، بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی هم دسترسی کامل به مجتمع پارچین خواهند داشت. آنان همچنین اضافه کرده اند، در حالی که تکنسین های ایرانی و آژانس، کار نمونه برداری را انجام می دهند، همزمان دوربین ها هم در حال ضبط مراحل انجام این کار هستند. این دو دیپلمات غربی، نمونه برداری تکنسین های ایرانی در حضور بازرسان آژانس را رویه ای معمولی در فرایند بازرسی ها می دانند و تصریح می کنند، نباید در این باره کشورها اظهار نگرانی کنند. این دو همچنین اشاره کرده اند، درباره این نوع از بازرسی ها در رسانه ها گزارش های غیر دقیقی منتشر شده، زیرا رسانه ها نمی دانند که مکانیسم و شیوه کار این نوع بازرسی چگونه است.

تا کنون مقامات ایران در وین یا نیویورک به این خبر واکنشی نشان نداده اند. فقط روز پنجشنبه رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته بود که ایران به هیچ وجه اجازه نخواهد نداد، جزئیات توافق ایران و آژانس، به بیرون درز پیدا کند. مقامات آژانس هم تا کنون درباره گزارش رویترز واکنشی از خود نشان نداده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار