بازدید 4905

مهلت بررسی آب‌های معدنی تمام شد

ضرب الاجل وزیر بهداشت برای بررسی آب‌های بسته بندی ۱۷ شهریور پایان یافت.
کد خبر: ۵۳۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 09 September 2015
ضرب الاجل وزیر بهداشت برای بررسی آب‌های بسته بندی ۱۷ شهریور پایان یافت.

به گزارش همشهری، 17مرداد سیدحسن هاشمی به رسانه‌ها گفت به سازمان غذا و دارو مأموریت داده تا ظرف حداکثر یک‌ماه آینده از تمامی آب‌های معدنی تولیدی کشور نمونه‌برداری و نسبت به ارزیابی سلامت وکیفیت آنها اقدام کنند تا مشخص شود از بین آب‌های بطری شده موجود در بازار، کدام‌ها واقعا آب معدنی وکدام‌ها آب‌های دیگری هستند.

حتی در مورد آب‌های بطری شده هم وزیر بهداشت اعلام کرد، آب‌های چند منطقه خاص مشخص شده که اطلاعات مندرج روی بسته بندی با محتوای آن یکسان نیست، باید با بررسی دقیق کارشناسی جلوی سوءاستفاده تولیدکنندگان این اقلام گرفته شود. همان زمان مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، شدت و حدت وزیر را درباره بی‌سامانی آب‌های بطری شده نداشت. او اعلام کرد، نظارت‌ها و بازدیدها از کارخانه‌های تولید آب معدنی به‌صورت برنامه‌ریزی شده همواره توسط کارشناسان صورت می‌گرفته و علاوه بر آن مسئول فنی با حضور مداوم در کارخانه مسئولیت تأیید کیفیت آب را ازهمه جنبه‌ها دارد.

دکتر رستگار گفت که تا آن روز در بررسی‌ها هیچ‌گونه مشکلی دیده نشده و اگر مشکلی وجود داشته باشد حتما اعلام خواهد شد و مردم در این خصوص هیچ نگرانی نداشته باشند. با وجود این اظهارات وی گفت از زمانی که وزیر بهداشت بر این موضوع تأکید کرده ریاست سازمان غذا و دارو آن را در اولویت برنامه‌های ما قرار دادند به همین سبب تمامی آب‌های معدنی و آشامیدنی کشور مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند. با مصاحبه وزیر بهداشت و علنی کردن بررسی ویژه آب‌های معدنی، پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی اعلام کرد اگر این کار صورت گیرد حتم بدانید سلامت آب‌های معدنی و آشامیدنی تأیید و پرشدن بطری‌ها با آب‌های بی‌کیفیت تکذیب خواهد شد.

وی افزود:سال گذشته نیز شایعه‌ای مطرح شد که به‌دلیل آلودگی و... کشورعراق آب‌های معدنی صادراتی از ایران را پس فرستاده که صحت نداشت زیرا 90درصد بازار 11میلیون دلاری صادرات آب معدنی در سال گذشته به عراق و افغانستان بوده است. وی تصریح کرد: تصور اینکه بطری‌ها را از آب شهری پر کرده و به نام آب معدنی به فروش برسانند باید فراموش کرد زیرا براساس قانون کارخانه‌های تولید آب معدنی اصلا نمی‌توانند در کنار شهرها، جوامع انسانی، مراکز صنعتی، جوامع دامی، فاضلاب‌ها و... باشند و جواز به آنها داده نمی‌شود.

بنابر آمار 3 درصد از مردم ایران آب معدنی مصرف می‌کنند که سرانه آن برابر با 20-15لیتر است. میزان مصرف آب معدنی در کشورهای حوزه خیلج فارس 100لیتر، ترکیه 120لیتر، اتحادیه اروپا بالای 110لیتر است.تردید در سلامت آب آشامیدنی پیش از این هم سابقه داشته است که گاهی به سود و گاهی به زیان تولیدکنندگان آب بسته بندی تمام‌شده است. پیش از قاضی‌زاده هاشمی یک‌بار مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت سابق بالابودن میزان نیترات در آب شرب مناطق جنوب و غرب تهران را خبری کرد که به افزایش فروش آب‌های بسته بندی منجر شد. مرضیه وحید دستجردی در جمع خبرنگاران توصیه کرد زنان باردار و کودکان شیرخوار این مناطق به جای آب شهری از آب بسته بندی استفاده کنند.اظهارات دستجردی را بعدها مسئولان وزارت بهداشت رد کردند.

این قصه سر دراز دارد


تردید در سلامت مواد غذایی فقط به آب هم منحصر نمی‌شود. مرداد93هاشمی وزیر بهداشت از وجود روغن پالم در شیر و ماست پرچرب برخی از شرکت‌ها خبر داد. همزمان رئیس انجمن صنایع لبنی با متهم کردن وزیر به تشویش اذهان عمومی گفت که «دستگاه نظارتی کنترل کیفی محصولات مواد غذایی زیرنظر وزارت بهداشت و درمان است و اگر مجوزی برای تولید شیر چرب به کارخانه‌ای داده نشده بنابراین تشویش اذهان عمومی درست نیست و نباید این مسائل مطرح شود در ضمن اگر یک یا چند واحد متخلف وجود دارد نباید کل صنایع لبنی زیر سؤال برود. درحالی‌که انجمن‌های تولیدی خواستار اعلام اسامی متخلفان و جلوگیری از تعمیم تخلف به کل صنعت بودند بعدها دیناروند معاون سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، در پاسخ به سؤالی درباره علت رسانه‌ای نشدن اسامی شرکت‌های متخلف لبنی که از روغن پالم در تولید محصولات‌شان استفاده کرده‌اند گفت، شرکت‌های معتبری وجود دارند که ممکن است در یکی از محصولات آنها تخلفی وجود داشته باشد، بنابراین اگر بخواهیم بیش از تخلف مربوطه با این شرکت‌ها برخورد کنیم ممکن است کل تولید آن شرکت آسیب ببیند.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی ایران هم از برگشت بیش از 50درصدی فرآورده‌های لبنی پرچرب همچون شیر و ماست به کارخانجات خبر داد. به گفته وی سخنان رسانه‌ای وزیر بهداشت، سبب گردید بخش عمده محصولات لبنی مرجوع و به کارخانجات عودت داده شود و فروش این محصولات 20 تا 30 درصد کاهش یابد. تولیدکنندگان خواستار آن بودند که وزارت بهداشت به جای ایجاد نگرانی در جامعه، واحدهای لبنی متخلف را معرفی و با آنان برخورد قانونی ‌کند نه آنکه این موضوع را به کل صنایع لبنی تعمیم دهد.

رئیس مؤسسه استاندارد در این زمینه با تولیدکنندگان هم نظر بود. به گفته فیروزبخت قبلا نظارت بوده و چندین مورد هم با متخلفان برخورد شده اما استاندارد نمی‌خواسته که مردم نگران شوند. درحالی‌که انجمن‌های تولیدی خواستار اعلام اسامی متخلفان و جلوگیری از تعمیم تخلف به کل صنعت بودند. بعدها دیناروند معاون سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، در پاسخ به سؤالی درباره علت رسانه‌ای نشدن اسامی شرکت‌های متخلف لبنی که از روغن پالم در تولید محصولات‌شان استفاده کرده‌اند گفت، شرکت‌های معتبری وجود دارند که بیش از 100 محصول تولید می‌کنند که ممکن است در یکی از محصولات آنها تخلفی وجود داشته باشد، بنابراین اگر بخواهیم بیش از تخلف مربوطه با این شرکت‌ها برخورد کنیم ممکن است کل تولید آن شرکت آسیب ببیند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان