بازدید 6764

پیگیری‌ کشف اثر تاریخی ۹۰۰ ساله برخوار اصفهان

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان برخوار گفت: پیگیری‌ها برای کشف اثر تاریخی ۹۰۰ ساله سین برخوار ادامه دارد
کد خبر: ۵۳۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶ 08 September 2015
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان برخوار گفت: پیگیری‌ها برای کشف اثر تاریخی ۹۰۰ ساله سین برخوار ادامه دارد اما هنوز نمی‌توان به طور قطع درباره وجود یا نبود آن صحبت کرد.

علی‌محمد فصیحی در گفت‌وگو با تسنیم در برخوار، با بیان اینکه چندی پیش خبری مبنی بر کشف یک اثر تاریخی 900 در شهر سین برخوار منتظر شد، اظهار داشت: در برخی مواقع مسئولان بر اساس شواهد گمانه‌زنی می‌کنند اما تا زمانی که مطالعات و کارشناسی لازم در این زمینه صورت نگیرد، نمی‌توان نظر قطعی داد.

وی افزود: نتایج مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی، بازگوکننده آن است که چنین اثر تاریخی با قدمت 900 ساله وجود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوار با اشاره به اینکه شهر سین پس از گز به عنوان قدیمی‌ترین شهر، در شمال اصفهان به شمار می‌رود، تصریح کرد: شهر سین آثار تاریخی متعددی دارد و شاخص‌ترین اثر تاریخی این شهر مسجد و مناره سین متعلق به دوران سلجوقی است.

وی افزود: این مسجد در  سال 526 هجری قمری درمرکز شهر سین ساخته شده و مساحت آن بالغ بر 400 متر مربع بوده و به سبک 2 ایوانی ساخته شده است.

فصیحی بیان کرد: اصلی‌ترین قسمت این بنا، ایوان جنوبی است که  محراب زیبا و تزئیات گچ‌بری و کاشی‌کاری فیروزه‌ای  بی‌نظیر دارد که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

وی درباره مناره این مسجد نیز خاطرنشان کرد: مناره این مسجد 30 متر ارتفاع دارد و از وسط کج شده است.در پایین مناره کتیبه ای قرار دارد که بر روی آن نام سازنده اثر با خط کوفی نوشته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوار تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر سین یک شهر تاریخی به شمار می‌رود، احتمال  دارد اثرتاریخی با قدمت طولانی در این شهر وجود داشته باشد ولی میراث فرهنگی تنها بر اساس شواهد و مدارک می تواند اعلام کند که چنین اثری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که بررسی و کارشناسی لازم انجام نشود، نمی‌توان به طور قطعی در ارتباط با وجود این اثر صحبت کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی