بازدید 24420
خلاف واقع گویی های آشکار مقامات دولتی؛

آمارهای خلاف واقع در مورد تعرفه خودرو را به خورد مردم ندهید!

نوع برخورد مسئولان با تعرفه واردات خودرو در کشور بسیار جالب توجه است. در حالی که دیگر هیچ کس به این نکته تعرفه واردات خودرو در ایران که جزو بالاترین تعرفه های ممکن در کل جهان است، شک و شبهه ای ندارد، به تازگی شاهد اظهارات جالب توجهی در مورد تعرفه واردات خودرو در ایران هستیم.
کد خبر: ۵۲۷۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰ 30 August 2015
موضوع حمایت از صنعت خودروی کشور با تعرفه واردات، موضوع جدید نیست. تعرفه واردات خودرو که اکنون برای سال ها بیش از 90 درصد حفظ شده است، طی چند سال گذشته و در پی افزایش شدید بهای خودرو و افت روزمره کیفیت ساخت خودروهای داخلی به یک موضوع چالشی تبدیل و منجر به آن شده که یک بازار انحصاری در حوزه خودروی کشور شکل بگیرد.

به گزارش «تابناک»، این مسائل منجر به آن شده است که از حدود دو سال گذشته، خواسته ها و مطالبات مردمی برای کاهش تعرفه واردات خودرو در راستای رقابتی تر شدن این صنعت در کشور از یک سو و دسترسی مصرف کنندگان داخلی به استانداردهای بین المللی از سوی دیگر افزایش یابد؛ موضوعی که البته هیچ گاه از سوی مقامات و مسئولان دولتی و مجلسی جدی گرفته نشد و به آن بهایی داده نشده که دلیل آن نیز کاملا مشخص است.

اما صرف نظر از همه اینها، نوع برخورد مسئولان با تعرفه واردات خودرو در کشور بسیار جالب توجه است. در حالی که دیگر هیچ کس به این نکته تعرفه واردات خودرو در ایران، که جزو بالاترین تعرفه های ممکن در کل جهان است، شک و شبهه ای ندارد، به تازگی شاهد اظهارات جالب توجهی در مورد تعرفه واردات خودرو در ایران هستیم.

آمارهای خلاف واقع در مورد تعرفه خودرو را به خورد مردم ندهید!

پیش از هر چیز، ذکر این نکته قابل توجه است که امروز مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک کشور در نشست خبری خود اعلام کرد: تعرفه واردات (خودرو) به اندازه کافی بالااست، ولی نمی‌توانیم این تعرفه‌ها را کاهش دهیم، زیرا باید از تولید داخلی نیز حمایت شود.

این سخن کرباسیان به این معناست که تلاش ها و مطالبات برای کاهش تعرفه واردات خودرو در کشور در دولت روحانی نیز به هیچ سرانجامی نخواهد رسید و مصرف کنندگان خودرو در کشور باید خوشحال باشند که تعرفه واردات خودرو از این بیشتر نشود! در حالی که در دوره محمود احمدی نژاد، قرار بر این بود که تعرفه واردات خودرو تا 5 سال و هر سال 5 درصد کاهش یابد، این مصوبه در دوره وی به فراموشی رفت و گویا دولت روحانی هم دوست ندارد از این مصوبه چیزی به یاد بیاورد!

اما اظهار نظر جالب در مورد تعرفه واردات خودرو را باید از زبان حسین ابویی، معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت شنید. وی روز گذشته و در یک نشست خبری ضمن اشاره به حمایت های بی دریغ وزارت صنعت از خودروسازان در شرایط رکود فعلی، آمار جالبی ارائه کرده که هیچ منبع و مأخذ معتبری ندارد.

ابویی گفته: متوسط تعرفه واردات خودرو در ایران از خیلی از کشورهای عضو WTO کمتر است.

واکاوی یک آمار عجیب و غریب


این گفته ابویی بلافاصله ذهن مخاطب را به این موضوع رهنمون می شود که شاید ما اشتباه می کنیم و در بسیاری از نقاط دنیا، تعرفه واردات خودرو بیش از 90 درصد است؛ اما با کمی واکاوی و دسترسی به اطلاعات معتبر، می توان به خوبی فهمید که ابویی چرا و چگونه این آمار عجیب و غریب را ارائه کرده است.

تعرفه واردات خودرو در ایران طی اولین دهه بعد از جنگ تحمیلی برای حمایت از صنعت خودروی داخلی، حدود بیش از 100 دردصد وضع شد. شرایطی که تا سال ها پس از آن ادامه یافت تا در سال 88 مجلس تعرفه واردات خودرو را از 90 به 70 درصد کاهش داد. البته این وضعیت چندان دوامی نداشت و سال بعد مجددا مجلس رإی به بازگشت تعرفه وادرات خودرو به 90 درصد داد.

این جریانات ادامه داشت تا آنکه در واپسین سالهای دولت احمدی نژاد، بر اثر افزایش سه برابری نرخ ارز، یک شعبده اتفاق افتاد و تعرفه واردات خودروهای زیر 2500 سی سی به 45 درصد و بالاتر از آن به 90 درصد رسید. البته با توجه به افزایش نرخ ارز، همه چیز طبق روال سابق بود و عملا هیچ تغییری در تعرفه واردات خودرو صورت نگرفته بود.

اما محمود احمدی نژاد طی مصوبه ای ـ ظاهرا برای آرام کردن جو شدید علیه خودروسازان و افزایش بی رویه قیمت خودرو ـ اعلام کرد که این تعرفه طی 5 سال و هر سال به اندازه 5 درصد کاهش خواهد داشت؛ موضوعی که نه در آن دولت و نه در دولت فعلی هیچ گاه عملی نشد.

اما بازگردیم به سخنان ابویی. هیچ مشخص نیست که منظور ابویی از متوسط تعرفه واردات خودرو در کشور چیست. در حال حاضر همان مکانیزم تعرفه ای 45 و 90 درصد برای واردات خودرو به شکل ظاهری برقرار است و البته غیر رسمی می توان حدس زد که تعرفه واردات خودرو در عمل به بیش از 100 درصد هم می رسد.

وی بیان کرده، این سیستم تعرفه ای از بسیاری از کشورهای عضو WTO یا سازمان تجارت جهانی پایین تر است. برای آزمون ادعای وی ما اقدام به استخراج داده های مربوط به تعرفه واردات خودرو سال 2015 کشورهای عضو WTO برای خودروهای با حجم موتور بین 1500 تا 3000 سی سی کردیم.

نکته جالب اینکه اگر تعرفه واردات خودرو در ایران را برابر با 45 درصد بدانیم، در بین 81 کشور عضو این سازمان، تنها شش کشور تعرفه های بالاتر از 45 درصد برای این دسته از خودروها دارند که عبارتند از: مصر (90)، هند (100)، نپال (80) پاکستان (91.7)، تایلند (76.8) و ویتنام (56.2).

اما در صورتی که ملاک تعرفه ای را برای ایران 90 درصد بدانیم، تنها سه کشور مصر، هند و پاکستان هستند که یا تعرفه مشابه با ایران داشته یا از این رقم تعرفه بالاتری را وضع کرده اند.

در فهرست کشورهای عضو WTO دوازده کشور از تعرفه 0 درصد برای واردات خودرو برخوردار هستند و مجموعا سی و سه کشور از تعرفه 10 و زیر 10 درصد برای این دسته از خودروها برخوردارند. جالب آنکه تقریبا همه کشورهای غول سازنده خودرو نظیر خودروسازان اروپایی، ژاپن، کره جنوبی و ایالات متحده تعرفه های 10 و زیر 10 درصد برای واردات خودرو دارند.

حال با این شرایط مشخص نیست که چطور ابویی معاون وزیر صنعت، خبر از تعرفه های بالای واردات خودرو در کشورهای عضو WTO داده است. نکته دیگر آنکه در این آمار باید به موضوع نرخ ارز نیز اشاره کرد که معاون وزیر به این موضوع نیز توجهی نکرده است.

تعرفه واردات خودرو در ایران، کشور ما را از این لحاظ جزو ده کشور برتر قرار می دهد. در این موضوع هیچ شکی نیست. شک و شبهه اساسی در دو موضوع است: نخست اینکه چرا با توجه به این شرایط و در حالی که دیگر همگان به موضوع تعرفه بالای خودرو در ایران اذعان دارند، مسئولان دولتی این گونه بی پرده و بدون هیچ واهمه ای آمار خلاف واقع برای منحرف کردن اذهان عمومی ارائه می کنند، آیا این مصداق نشر اکاذیب از سوی مقامات دولتی نیست؟

نکته دوم آنکه با وجود این شرایط، چه تغییر و تحولی در صنعت خودروی ایران به وجود آمده است؟ آیا این دیوار بلند تعرفه ای تنها منجر به عقبگرد و عقب ماندگی و انحصاری شدن بازار خودرو ایران، یا منجر به رقابت و بالا رفتن کیفیت محصولات خودرویی در داخل شده است؟ پاسخ این پرسش ها را قطعا مسئولانی می دانند که علاقه ای به پرداختن به تعرفه واردات خودرو ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۴۲
انتشار یافته: ۲۴
ببینیم اگر ایران خودرو و سایپا خصوصی بود هم دولت ازشون حمایت میکرد؟!!@
مسولین برای ادامه تولید خودرو های بی کیفیت

به بیکاری کارگران می اندیشند

ولی قربانیان و خانواده اونا را نمی بینند .
من که تا حالا در مورد خودرو سخن راستی از دولت نشنیده ام
فکرکنم ایشان مسول دولت قبل بودن
دولت در بحث خودرو و ارز روبروی ملت قرار گرفته.
ما ملت هم فقط در انتخابات میتوانیم بگوییم با چه کسی خواهیم بود.
آقای ابویی گفته متوسط تعرفه واردات خودرو در ایران از خیلی از کشورها کمتر است؟!
اونوقت این خیلی کشورها کجا هستن؟!
وقتی مسئولین فکر میکنن هر چه رو اعلام کنن مردم به حکم آیه قرآن قبول و باور میکنن نتیجش میشه همین که یکی از پشت کوه میاد و آی کیوی همه مردم رو در حد آ... تصور میکنه...
..
دولت هم همدست خودرو سازهاست و یا اینکه خودرو سازها خیلی قدرتمند هستند مثل بانکها تنها کاری که از ست مردم بر میاد نخریدنه تا نابود شن. کلا ملتو .... فرض کردن.
با سلام.منظور شما اينه كه بازار كشور را دو دستي به كساني تقديم كنيم كه در دوران تحريم حتي دارو به ما نمي دادند؟!
مي دانيم كه كيفيت خودروهاي داخلي مناسب نيست اما ما محصولات مشكل دار زيادي داريم.اگر نظركارشناس محترم را براي همه آنها بكار ببنديم كه كلاً كار و پيشه بايد در اين كشور تعطيل شود.
تعرفه رو بکنن 200 درصد. ولی خودروی آشغال داخلی نمیخریم
نسبت قیمت خودرو به در آمد را اگر بدست بیاوریم فکر کنم در دنیا اول باشیم
آقا این کمپین صفر نخرید باید تبدیل بشه به کمپین "کاهش تعرفه گمرک خودرو"
اگر کم نشه من یک نفر که دیگه به این ...رای نخواهم داد همش صحبت از کاهش تورمه ما که ندیدیم چیزی ارزون شده باشه...
چون متاسفانه مسئولان به گفتن حرفهای کیلویی عادت کرده اند و مطمئن هستند که شاخدار ترین دروغ دنیا رو هم بگن یک هفته بعد هیچکسی یادش نمونده چه برسه به بازخواست کردن و توضیح خواستن
از رو هم نمی رن!!!!!!!
این آمارها دو تا دلیل بیشتر نمی تونه داشته باشه، یکی بی سوادی که گول می زنن این معاون ها، اول حساب کتاب سرانگشتی بلد نیستن دوم این معاون ها خودشون قدرت جستجو در اینترنت رو ندارند، دلیل دوم هم مشخصه دیگه!!!!!!!!!!!!!!!1
درد مضاعف در پی دروغ آشکار
اگر تعرفه خودرو 45 درصده پس باید خودرو مزدا3 17000 دلاری باشه 17000*3250*1.45=80000000 تومن که عملا اینگونه نیست .
لطفا از اسم تولید داخل استفاده نکنید بهتر است بفرمایید مونتاژداخل!!
وقتی بی ارزش ترین قطعه خودرو پراید نیز از چین وارد میشود کلمه تولید داخل صحیح نمی باشد
این حمایت زمانی باید انجام شود که خودرو ساز محترماز قطعه سازان داخلی به حد کافی استفاده نماید
آقای ایوبی اینترنت بلدی ؟! یک جایی است که اطلاعات را به طور رایگان در اختیار همه می گذارد از جمله اطلاعات مربوط به تعرفه واردات خودرو . سیاه بازی خیلی وقته تموم شده . آمار های دروغ به جز برای عده ای بیسواد دیگر خریداری ندارد .
امام خمینی میزان رای ملت است . مردم ایران خواهان برداشته شدن تعرفه خودرو هستند به رای بگذارید . تابناک اگر دین دارید چاپ کنید .
من واقعا موندم تا کی مردم باید تاوان بی لیاقتی ایران خودرو رو پس بدن 30 سال بهشون فرصت دادن شدن این، هر روز بدتر از دیروز یعنی مسئولین بلند پایه هنوز به این نتیجه نرسیدن که اگر تعرفه بشه 1000 برابر تنها اتفاقی که میوفته بی کیفیت تر شدن خودرو هاست چون مردم بدبخت بیشتر مجبور میشن تا این ارابه ها رو بخرن
کذب محض است. یک بنز مدل سی 200 با حجم موتور 2000 و کمتر از 2500 مدل سال 2016 در کشور امارات 180.000 درهم و به عبارتی 160 میلیون تومان عرضه می شود. اگر 50% تعرفه واردات لحاظ کنیم می شود 160+80=240 میلیون تومان برای تحویل در ایران... . حال آنکه این خودرو در بازار امروز داخل کشور 470 میلیون تومان عرضه می شود!!؟؟؟چرا؟؟؟؟
دلیل پرواضح است. اجازه واردات فقط به اشخاص خاص اعطا می شود و ایشان نیز از رانت دولتی و سود حدود 100درصدی برخوردار می شوند. بدیهی است مسوولان مربوطه نیز متنفع می شوند و صدایی بلند نمی شود. تفاوتی میان دولت احمدی نژاد و روحانی و ... نبوده، نیست و نخواهد بود. رانت و امضای طلایی همیشه بوده، الآن هم هست و در آینده هم خواهد بود!
شما هم احتمالاً به عنوان یک رسانه مستقل متنفع می شوید و این متن هرگز منتشر نخواهد شد!!!
تعرفه واردات خودرو برای حفظ تولید داخل نیست، این تعرفه بالا هست چون:
1- درآمد قابل توجهی برای دولت است.
2-تعرفه بالا به خودروهای وارداتی هزینه سنگینی اضافه می کند طوری که از قدرت خرید بیش از 90% مردم خارج می شود و در نتیجه تقاضای محدود آن ارز محدودی را مصرف خواهد کرد.
3- با تحدید مصرف ارز ثبات قیمتی آن نیز حاصل می شود.
4- با تثبیت نرخ ارز یعنی کنترل عرضه و تقاضا جهش قیمتی بازار دلاریزه شده ایران نیز تحت کنترل موقتی دولت قرار می گیرد.
5- تنها نقطه قوت دولت در کنترل جهشی و نه خزنده تورم نیز از دست نمی رود.
6- چهارچرخه موتوردار سازان داخلی نیز در سایه این اجبار ناچار دولت به حیات نباتی خود ادامه می دهند.
جهت حمایت از صنعت خودرو بهتر است از مدیران لایق تر و متخصص تر نیز به موازات حذف تعرفه گمرک بهره جست. راستی چرا به مدیران و مدعیان اونور آبی که میگویند سمند را با 7 میلیون تومان تحویل مردم میدهند ارتباط برقرار نمیکنید؟
در کشور ما ۴۵ درصد شفاف تعرفه واردات می گیرند و ۴۵ درصد هم پنهان شامل خودرو فرسوده و .... و الان تقریبا ماشین حدود ۹۰ درصد هزینه بیشتر تا پلاک شدن دارد.
ًبا عوارض متفرقه نثل مالیات و فیش ده درصد و پنج درصد برای آمبولانس تعرفه ۴۵٪ به ۱۳۰٪ میرسه
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان
آخرین اخبار
وب گردی