بازدید 23192

دهقان از خرید یک جنگنده از روسیه خبر داد

کد خبر: ۵۲۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 23 August 2015
وزیر دفاع با بیان اینکه اس ۳۰۰ را تا پایان سال ۲۰۱۵ تحویل می‌گیریم گفت: خودباوری و اعتقاد عوامل اصلی پیشرفت صنعت دفاعی کشور است.

به گزارش ایسنا،سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در برنامه نگاه یک اظهار داشت: زمان تولید ایده به محصول از پنج سال به سه سال کاهش یافته و تلاش می‌کنیم ان را به زیر سه سال برسانیم.

وی تاکید کرد: برای تولید محصول در صنعت دفاعی چند مرحله خرید اقلام، مونتاژ، مهندسی معکوس، بهسازی، طراحی و تولید را پشت سر گذاشتیم.

وزیر دفاع ادامه داد: ما قادریم آنچه که از ایده به محصول صورت می‌گیرد را بومی سازی و تولید کنیم.

سردار دهقان با اشاره به تفاوت نمایشگاه امسال با سال گذشته یادآور شد: امسال محصولات زیادی برای رونمایی داشتیم که تنها از یکی از محصولات برگزیده رونمایی کردیم.

سردار دهقان اظهار داشت: یک محصول به صورت سمبل رونمایی شد و بقیه محصولات در نمایشگاه به نمایش درآمدند.

وی با تشریح ساز و کار برنامه تحولی وزارت دفاع تاکید کرد: تلاش ما براین است تا فضا به گونه ای متحول شود تا افزایش راندمان و بازه زمانی برای تولید محصول در نیروهای مسلح فراهم شود.

وزیر دفاع یادآور شد: خودباوری و روحیه بسیجی و فرهنگ انقلابی کلید موفقیت در صنعت دفاعی است.

سردار دهقان با اشاره به تاریخچه صنعت دفاعی و مقابله با رژیم صدام و تشکیل نخستین ریشه های صنعت دفاعی در دوران جنگ گفت: پس از گذار از دوران جنگ جوانان مبادرت به تولید اقلام دفاعی کردند و قبل از انقلاب ایران به نیابت از آمریکا به عنوان ژاندارم منطقه عمل می‌کرد.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه متناسب با ظرفیت‌ها به افراد کار سپرده شود، گفت: باید توان تولید خودمان را به وسعت جغرافیایی کشور توسعه دهیم که هر کجا و هر استعدادی که وجود دارد که می‌تواند در خدمت بحث صنایع دفاعی قرار گیرد را در شبکه خود تعریف کنیم.

سردار دهقان با اشاره به اینکه با 96 دانشگاه ارتباط داریم، ادامه داد: بعضاً با برخی از آن‌ها پژوهشگاه‌های مشترکی را راه‌اندازی کرده‌ایم به طوری که قطب‌بندی را در مجموعه دانشگاه‌های کشور به وجود آورده‌ایم که در حوزه‌های خاصی با توجه به توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند به ما کمک کنند.

وی با بیان این که تعداد قابل توجهی از رساله‌های دکتری را مورد حمایت قرار داده‌ایم، اظهار داشت: ذات صنعت دفاعی در این است که هر نوع فناوری جدید را در بخش دفاعی عمومی‌سازی کند.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه ذات بخش دفاع زنده بودن در عرصه دفاع و بحث مرگ و حیات است، خاطرنشان کرد: حوزه دفاع جای شوخی و بازی نیست بنابراین نمی‌توان فرض را بر اشکالی ندارد، بگذاریم.

سردار دهقان با اشاره به اینکه باید در این عرصه رقابت به صورت زنده، فعال و هشیار باشیم تا پیشرانی به وجود آید، افزود: ما متمرکز می‌شویم بر روی آن چه امنیت‌مان را تهدید می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون ترکیب صنعت دفاعی با صنایع دیگر بیان کرد: باید به طور طبیعی از ظرفیت‌های موجود استفاده و به بخش غیرنظامی در این راستا کمک کنیم.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه باید توسعه‌های خود را متناسب با بخش دفاع پیش ببریم، اظهار داشت: در بحث ذخیره‌سازی الکتریکی انواع و اقسام باتری‌ها را داریم به طوری که عمده مصرف مخابرات کشور را تأمین می‌کند.

سردار دهقان ادامه داد: باتری لیتیومی را امروزه در کشور تولید کرده‌ایم و به سمت تولید خودرو، موتور و دوچرخه برقی گام برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در بحث سیستم‌های ارتباطی بالاترین و پیچیده‌ترین تجهیزات را برای مخابرات ارتباط نیروهای مسلح داریم اظهار کرد: باید ارتباطات امن و پایداری داشته باشیم.

وزیر دفاع با اشاره به این که در بحث صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اقلام پیچیده‌ای موجود است، گفت: خوشبختانه مهندسین تراز اولی را در کشور داریم که می‌توانند به ما کمک شایانی کنند و در این امر به صورت ساده کارها را انجام می‌دهند.

سردار دهقان با اشاره به بازدید امروز رئیس جمهور از نمایشگاه صنایع دفاعی افزود: اگر ما به دنبال صلح و امنیت هستیم باید به لحاظ نظامی قدرتمند باشیم.

وی با اشاره به این که یک ملت دارای قدرت است و به همان میزان دارای امنیت گفت: توسعه و امنیت دو روی یک سکه هستند.

وزیر دفاع گفت: در محیط امنیتی که برای ما فرض است اگر به دنبال امنیت و ثبات در منطقه هستیم باید به صورت قدرتمند عمل کنیم.

‌ سردار دهقان افزود: مناسبات‌مان را با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی بر مبنای تعامل سازنده استوار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بخش دفاع تمام اعتبارات پیش‌بینی شده خود را در بودجه عمرانی دریافت کرده است گفت: با این که به رغم همه محدودیت‌هایی که دولت در بخش درآمدها دارد ولی حداقل در طول دو سال گذشته بخش دفاع تمام اعتبارات پیش‌بینی شده خود را در بودجه عمرانی دریافت کرده است.

وزیر دفاع ادامه داد: سال 93، تا 107 درصد بودجه مصوب‌مان را دریافت کرده‌ایم در حالی که تحقق درآمدهای دولت حدود 80 تا 85 درصد بوده است.

سردار دهقان با اشاره به محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد ادامه داد: باید این محدودیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد لذا دولت باید توجه بیشتری را داشته باشد تا اقتصاد بهتر شود.

وی با اشاره به این که باید نیروهای مسلح عزتمند و مجهز به تجهیزات روزآمد به جلو پیش بروند، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام سیاسی متفاوت در عرصه بین‌المللی رفتار می‌کند. این در حالی است که نظام سلطه درگیری ریشه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد.

وزیر دفاع با اشاره به این که دشمن در طول زمان بر علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده است، افزود: همه کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه‌ای جنوب خلیج فارس بر این باور و معتقدند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تجاوز به آن‌ها نیست و نبوده.

سردار دهقان با اشاره به این که نظام سلطه که در رأس آن آمریکا و اسرائیل است به دنبال دو هدف تأمین امنیت اسرائیل و تأمین امنیت انرژی است، ادامه داد: آن‌ها برای این که بتوانند این امنیت را برقرار کنند باید به دنبال دلیلی برای حضور خود باشند.

وی ادامه داد: آن‌ها به دنبال این هستند که یک زمینه و بستر حضور برای خود فراهم کنند ضمن این که یک بازار گسترده برای فروش سلاح‌هایشان به وجود می‌آید و سوم این که با حفظ این وضعیت می‌توانند همواره یک جریان پیوسته را در مقابل یا مواجهه با انقلاب اسلامی و شعاع آن که دارد ملت‌های منطقه را به حرکت وامی‌دارد، دنبال کنند.

وزیر دفاع اظهار داشت: پیام ما به کشورهای همسایه این است که در اعتقادات دینی ما تجاوز به احدی پذیرفته نیست و در این راستا نیز ما دکترین خود را دفاعی تعریف کردیم و به دنبال هیچ تهاجم و توسعه یا تولید سلاح‌های تهاجمی نبوده و نیستیم اما در موضع دفاع از کیان نظام و تمامیت ارضی خودمان با کسی تعارف نداریم.

سردار دهقان در ادامه به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به رغم این که همه دنیا پشت صدام بودند و کشورهای منطقه نیز تمام ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی خودشان را در اختیار صدام گذاشته بودند باز این ملت با اتکا به ظرفیت خود آن تهاجم ددمنشانه صدام را عقب زد و آن را به نقطه‌ای رساند که دنیا پذیرفت که نمی‌تواند طرف غالبی را ایجاد کند و خواسته‌های ملت ما را تمکین کردند لذا بنده گمان می‌کنم آن‌ها خود می‌دانند این ملت، ملتی نیست که پای تسلیم بیاید یا بتوانند با تهدید و تحریم آن را به نقطه تسلیم برساند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص تحولات کشورهای سوریه، عراق و یمن و درگیری این کشورها با گروه‌ها تروریستی تکفیری و نگاه ایران به تحولات این کشورها اظهار داشت: آن چه که برای ما مهم است و در سیاست خارجی ما نیز همواره عینیت پیدا می‌کند این است که ما از تمامیت ارضی تمام کشورها دفاع می‌کنیم و معتقدیم که امنیت و ثبات به نفع همه است و از همین امنیت و ثبات همگان بهره‌مند می‌شوند، لذا هر آنچه که بتوانیم در حوزه ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهانی انجام دهیم حتماً آن را انجام خواهیم داد و به طور فعال نیز در این حوزه‌ها حضور پیدا خواهیم کرد.

وزیر دفاع یادآور شد: اگر ما به عقب برگردیم زمانی که طالبان در افغانستان حاکم شد، آمریکایی‌ها دنبال این بودند که یک چهره متفاوتی از اسلام را به دنیا معرفی کنند تا بگویند این اسلام، اسلام خشونت و بی‌رحمی است و هیچ حد و مرزی را برای حقوق کسی قائل نیست.

سردار دهقان اضافه کرد: از دل طالبان، القاعده به وجود آمد که خود آمریکایی‌ها را در حادثه 11 سپتامبر مورد هجوم قرار داد اما با توجه به تمام شدن تاریخ مصرف این جریان فروکش کرد اما به دنبال آن بحث بیداری اسلامی در شمال آفریقا و کشورهای عربی مطرح شد.

وی تصریح کرد: زمانی که موج بیداری اسلامی به وجود آمد آمریکایی‌ها سعی کردند سوار این موج شوند و آن را در اختیار بگیرند و این موج را به نفع خود مصادره کنند لذا سوار بر این موج گفتند ما محور مقاومت را با بهره‌گیری از این موجی که می‌تواند خاستگاه و پایگاه اجتماعی هم داشته باشد، مورد هدف قرار می‌دهیم و آن را تضعیف می‌کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد: بر اساس همین استراتژی آن‌ها کشور سوریه را که موقعیت تعیین کننده‌ای در خط مقاومت داشت با تحریک گروه‌های تکفیری مورد هجمه خود قرار دادند و کم کم آن‌ها را به شمال عراق کشاندند.

سردار دهقان تصریح کرد: تقابلی که آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در مقابله با جریان مقاومت شکل داده‌اند، هدفی جز این ندارد که جبهه مقاومت را تضعیف و یا حتی آن را به نفع خودشان به تضعیف کامل بکشانند، نقطه محوری بحث مقاومت هم به جمهوری اسلامی ایران می‌کشد بنابراین آنچه که در حال رخ دادن است به نوعی بیانی از تقابل درگیری است که با بیداری اسلامی توسط نظام سلطه و اسرائیل برنامه‌ریزی شده و توسط کشورهای مرتجع منطقه نیز حمایت می‌شود.

وی تأکید کرد: ما مدافع استقلال، تمامیت ارضی، تعیین سرنوشت توسط خود ملت‌ها و مدافع جریان مقاومت هستیم و در این مسیر نیز آن چه که در امکان‌مان باشد را حتماً انجام می‌دهیم.

وزیر دفاع درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در خصوص محور مقاومت پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: حیات و قدرت مقاومت هرچه بیشتر باشد یک هدف راهبردی برای ماست لذا در این زمینه در بعد معنوی، سیاسی و مشاوره‌ای کمک می‌کنیم و خواهیم کرد و در بحث تجهیزات نیز آنچه که دولت‌ها از ما بخواهند در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. در عراق، سوریه و چه در یمن یا در هر جایی از عالم اگر دولت قانونی حاکم کمکی را رسماً بخواهد، ما حتماً این کمک را انجام می‌دهیم و کمک می‌کنیم تا بتوانند در موضع دفاع از خودشان قاطعانه بایستند و دفاع کنند.

سردار دهقان در خصوص تحرکات جدید گروه‌های تروریستی تکفیری در عراق و در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به این تحرکات جدید راهبرد جمهوری اسلامی ایران تغییری خواهد کرد یا خیر نیز اظهار داشت: ملت عراق باید انسجام، وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کند.

وی اضافه کرد: نغمه‌هایی که مبنی بر تجزیه و قومی کردن سرزمین عراق سرداده می شود نه به مصلحت ملت عراق و نه به مصلحت ثبات و امنیت منطقه است زیرا این‌ها تنها اهداف استعماری است که از قدیم‌الایام در دستور کار انگلیس و آمریکا بوده و هست لذا اساساً فکر می‌کنم یک چنین حرکت و طرح چنین موضوعات جاهلانه‌ای به نفع خود آن‌ها نیست.

وزیر دفاع اظهار داشت: باورم بر این است که ملت عراق به دنبال چنین موضوعاتی نیست اما آنچه در عراق در حال رخ دادن است این است که گروه‌های تکفیری به دنبال این هستند که سرزمینی را در اختیار بگیرند و دولتی را در آن اقامه کنند و از آنجا بخواهند ناامنی ایجاد کرده و دامنه حضور و نفوذ خود را توسعه دهند.

سردار دهقان تأکید کرد: بارها اعلام کردیم که جریان تکفیری تروریستی امروز تنها بلای کشورهای اسلامی نیست بلکه یک عارضه و پدیده شومی است که امنیت جهانی را به خطر انداخته و خواهند انداخت.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص صحبت‌های اوباما که عنوان کرده آمریکا توانایی نابود کردن نیروی نظامی ایران را دارد، اظهار داشت: یک زمانی اوباما اعلام کرد که اگر قادر بود تمام تأسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کرد و نمی‌گذاشت یک پیچ سرجای خود باشد و یک روز هم اعلام کرد که توان هسته‌ای ایران قابل بازپس‌گیری نیست.

وزیر دفاع ادامه داد: امروزه سیاستمداران آمریکایی دنبال تأمین منافع ملت آمریکا نیستند بلکه آن‌ها مالیات را از مردم آمریکا می‌گیرند و به سمت جنگ‌افروزی برای تأمین منافع اسرائیل می‌روند؛ یعنی لابی صهیونیسم امروز حاکم بر جریان تصمیم‌گیری آمریکایی‌هاست و این‌ها در انفعالی از فشاری که لابی صهیونیست بر آمریکا به وجود آمده آقای اوباما یک چنین اظهاراتی را عنوان می‌کند که به نوعی اطمینان بخشی به آن‌هاست برای این که سروصدا نکنید، بگذارید این مسئله را حل کنیم.

سردار دهقان تصریح کرد: بنده گمان می‌کنم این بیان قدرت جمهوری اسلامی ایران است نه بیان قدرت آمریکایی‌ها یعنی امروز رئیس جمهور آمریکا حاضر می‌شود که بگوید من آمادگی دارم که با این دولت و این نظام بخواهم مقابله کنم و اگر ما یک ملت قدرتمندی نبودیم نیازی به این حرف‌ها نبود لذا بنده عنوان می‌کنم که این اظهارات اوباما ناشی از استیصال و انفعال وی است که این ناشی از فشار صهیونیست‌های جریان جنگ طلب در آمریکاست و آمریکا از قدرت ملت ایران اطلاع دارد و آن‌ها بارها قدرت ملت ایران را تجربه کرده و تجربه را آزمودن خطاست.

وی درباره متن جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و این که اجرایی شدن برجام چه تأثیری بر صنعت دفاعی ما خواهد داشت، گفت: همواره تحریم‌ها برای ما فرصت‌ساز بوده یعنی هرچه دشمن حلقه را بر ما تنگ‌تر کرده ما در مسیر خوداتکایی و خودکفایی باورمندانه‌تر حرکت کردیم و همه محدودیت‌هایی که قرار بود روزی بر ما تحمیل شود که ما را به نقطه تسلیم بکشاند درست تبدیل شد به نقطه قوتی که ما بتوانیم ظرفیت‌های خود را فعال‌سازی کنیم.

وزیر دفاع ادامه داد: از ابتدایی که بحث مذاکرات هسته‌ای مطرح شد همواره مقامات مسئول ما این جمله را بارها تکرار کردند که اساساً مذاکرات ما با 1+5 خارج از موضوع هسته‌ای است.

سردار دهقان به قطعنامه 2231 اشاره کرد و اظهار داشت: در قطعنامه شورای امنیت آمده که ایران نباید به مدت 8 سال هیچ گونه فعالیت در خصوص موشک‌های بالستیکی انجام دهد، چیزی که قبلاً در قطعنامه 1929 شورای امنیت آمده بود این بود که هر نوع فعالیت نظامی ما در حوزه موشک‌های بالستیکی را مطلقاً ممنوع کرده بود و همه دنیا را نیز از همکاری در این وادی منع کرده بود اما در این جا این را برای یک بازه زمانی محدود کردند ضمن این که از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده که از طراحی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای فعالیتی انجام ندهد که ما از ابتدا به دنبال چنین موضوعی نبوده‌ایم.

وی اظهار داشت: اساساً مقوله دفاع حق همه ملت‌هاست و هیچ کس حق ندارد برای دیگری در حوزه دفاع از خودش محدودیتی را تعریف کند و هر ملتی به اقتضای ظرفیت‌های ملی خود دفاع خود را تأمین می‌کند.

وزیر دفاع تأکید کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران شاید امروز در عرصه جهانی، یگانه کشور مستقلی باشیم که به معنی تمام کلمه مستقل هستیم یعنی هیچ اراده‌ای خارج از مرزهای ما بر اراده ما نمی‌تواند خود را تحمیل کند. لذا اگر این کلیت را بپذیریم متناسب با تهدیدها اراده و عزم خود را برای افزایش توان دفاعی خود افزایش می‌دهیم.

سردار دهقان تأکید کرد: بر این اساس متناسب با تهدیدهایی که صورت می‌گیرد تشخیص می‌دهیم که تمامی موشک‌ها از جمله بالستیک، کروز و پدافندی را طراحی و تولید و تست کنیم و به هنگام خودش نیز مانورها را انجام دهیم و این گونه نیست که به ما بگویند انجام ندهیم و ما نکنیم.

وی در خصوص این که برخی‌ها عنوان می‌کنند محدودیت 8 ساله زمینه را برای ارتقای سامانه ضد موشکی رژیم صهیونیستی و دشمنان بالقوه خود فراهم می‌کند نیز اظهار داشت: شما دو موضوع را مفروض گرفته‌اید؛ یکی این که قرار نیست ما هیچ کاری کنیم و دوم این که رژیم صهیونیستی تاکنون کدام یک از قطعنامه‌های شورای امنیت را تمکین کرده که این قطعنامه بتواند برای او فرصت ایجاد کند لذا ما هیچگاه این فرض را نمی‌پذیریم و قرار نیست تا بنشینیم تا دشمن بر ما مسلط شود.

وزیر دفاع درباره این که نپذیرفتن محدودیت در ارتقای توان موشکی زمینه را برای بهانه‌گیری غربی‌ها باز نخواهد گذاشت، گفت: زمانی که همه این صنعت به صورت بومی در اختیار ماست آن‌ها چگونه می‌خواهند اعمال محدودیت کنند، اگر حلقه‌ای از حقله‌های طراحی تا تولید محصول وابسته به جایی بود، می‌شد نگران این موضوع باشیم اما زمانی که این گونه نیست موضوع کلاً منتفی است.

سردار دهقان در خصوص این که آیا محدودیت در برد موشک‌ها مدنظر قرار دارد یا خیر، گفت: ما متناسب با تهدید محتملی که فکر می‌کنیم برد موشک‌هایمان را متناسب با عنصر تهدید کننده توسعه می‌دهیم و الان هم متناسب با آن عنصر تهدید کننده بردهای موشکی ما کفایت تهدید را می‌کند و بیش از آن هم نیاز نداریم.

وی در ادامه درباره این سوال که آیا فعالیت ما در حوزه ماهواره‌برها کاهش داشته است یا خیر اظهار داشت: یک برنامه فضایی در دولت قبل طراحی شده بود و قرار بود که حجمی از اعتبارات در این حوزه سرمایه‌گذاری شود و اهداف مشخصی هم برای حضور در فضا تعریف شده بود که نهایتاً ما بتوانیم در مداراتی بالاتر از مدارهای میان خودمان را قرار دهیم این برنامه پیش رفت اما به دلیل محدودیت اعتبارات که به طور عموم در سطح درآمدری کشور به وجود آمد از سال 90 این با کندی پیش رفت ولی امروز ما در بخش ایستگاه زمینی موقت پرتاب و کلیه زنجیره خاص ماهواره‌ها برنامه‌های خود را پیش می‌بریم.

وزیر دفاع تأکید کرد: بر این اساس تنها عاملی که فعالیت ما را در این حوزه کند کرده بود بحث محدودیت منابع مالی است و هیچ اراده دیگری جز این مورد محدود کننده نبوده است.

سردار دهقان با اعلام این خبر که ان شاء الله ما امسال مراحل اولیه ماهواره‌ بر سیمرغ را تست خواهیم کرد، گفت: قادر خواهیم بود ماهواره‌ای سنگین تا 200 کیلو را در مدارات بالا قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اخیراً رسانه‌های بیگانه جوسازی سنگینی در خصوص پارچین داشته‌اند، عنوان کرده بودند که در پارچین عملیاتی صورت می‌گیرد که هدف از آن پاک کردن رد اقدامات نظامی گذشته است، اظهار داشت: در جاده پارچین در کنار سد ماملو، زمانی که سد قرار بود آب‌گیری شود از آنجا که جاده قبلی در حوزه آب‌گیری قرار می‌گرفت، مسیر از جاده نشست کرد و برای رفع مشکل تردد می‌بایست جاده ترمیم می‌شد که آن‌ها این موضوع را با عنوان پاک کردن رد اقدامات نظامی عنوان کردند.

وزیر دفاع ادامه داد: این موضوعات بحث‌هایی است که اسرائیلی‌ها و منافقین همواره دنبال مدرک‌سازی و سندسازی علیه ملت ما بوده و هستند و همه مدارکی که آن‌ها دارند که به اتکای آن پرونده اتهامی دروغ را علیه ما شکل دادند به استناد همین مطالعات و به همین کیفیت است.

سردار دهقان در بخش دیگری از این برنامه درباره این که اس 300 چه زمانی تحویل نیروهای مسلح ما می‌شود نیز اظهار داشت: طرف روس قرارداد قبلی را لغو کرده بود و ما نیز در آن زمان کلیه مبلغ واگذاری به آن‌ها را پس گرفتیم و عملاً اجرای قرار داد متوقف شد.

وی یادآور شد: در دوره اخیر در ملاقاتی که بنده با مقامات روس داشتم و همچنین ملاقات‌های آقای رئیس جمهور با آقای پوتین این بحث مجدداً پیگیری شده و دولت روسیه سال گذشته به ما قول داد که به گونه‌ای رفتار کند که موانع فعال شدن قرارداد را بردارد که یکی از این موانع، موانع حقوقی داخلی خودشان بوده است.

وزیر دفاع درباره این که گفته می‌شود قرارداد جدیدی در بین ایران و روسیه بسته شده، اظهار داشت: قرارداد جدید در کار نیست بلکه ما یک متمم به قرارداد قبلی اضافه کردیم چرا که در بخش‌های راداری و هدایت کننده اس 300 تغییراتی ایجاد شده که خود به خود هزینه آن افزایش پیدا می‌کند و ما باید هزینه آن را بپردازیم.

سردار دهقان خبر داد: طبق قولی که طرف روسی داده تا پایان سال 2015 اکثر این مجموعه را تحویل می‌گیریم.

وی درباره سرنوشت باور 373 و آیا این که با تحویل گرفتن اس 300 نیازی به پیگیری ساخت این سامانه هنوز وجود داد، اظهار داشت: این دو سیستم کاملاً متفاوت است البته مأموریت آن‌ها یکی است، ضمن این که ما برای پوشش کامل هوایی خود نیاز به دو سیستم اس 300 و 373 داریم و قطعاً 373 را تولید خواهیم کرد.

وزیر دفاع اظهار داشت: گمان کنم تا سال 95 این سیستم را به صورت عملیاتی در اختیار خواهیم داشت.

سردار دهقان در پایان از خرید یک جنگنده از روسیه خبر داد و گفت: بحث‌های مقدماتی صورت گرفته ولی زمانی که موضوع بخواهد عملیاتی شود قطعاً بحث‌های انتقال دانش فنی و ساخت در داخل را نیز پیگیری خواهیم کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان