بازدید 16108
تصمیمی که مدیر کل استانی از آن بی خبر است؛

دعوا بر سر نخواستن میهمان چندساله از سیبری بالا گرفت!

البته روس ها خوب پیش رفتند و حالا دلشان به دو توله ای خوش است که پلنگ های ایرانی در آنجا به دنیا آورده‌اند، ولی برای ما چیزی جز وعده تکرار معامله «پلنگ می‌دهیم، ببر می‌گیریم» به جای نماند؛ جز این وعده پوچ و ببری که چندسالی است در قفس مانده و تغییر دولت هم نتوانسته گره از کارش باز کند.
کد خبر: ۵۲۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲ 15 August 2015
میهمانی که از سیبری به کشورمان آورده شده بود تا به کمک آن نسل یکی از گونه های منقرض شده کشورمان به نوعی احیا شود و حتی مسئولان وقت سازمان محیط زیست از آن به «ببر مازندران» یاد می‌کردند، حالا اینقدر مورد بی مهری قرار گرفته که حتی حاضر نیستند جایی را که برایش در مازندران ساخته بودند، در اختیارش بگذارند!

به گزارش «تابناک»، در میان اقدامات شعاری مسئولان محیط زیست در دولت پیشین، یکی احیای نسل منقرض شده ببر مازندران بود. به این صورت که در زمستان 88، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان و همتایان روسی در تفاهم نامه ای دوجانبه، قبول کردند در ازای شش قلاده ببر سیبری، شش پلنگ ایرانی به روسیه منتقل شود تا هم روس ها بتوانند نسل پلنگ قفقاز ـ که منقرض شده بود ـ را احیا کنند و هم ما بتوانیم با اختصاص جایگاهی به ببرهای وارداتی، امید به زاد و ولد آنها بسته و انتظار احیای این گونه از دست رفته را با ژن های عاریه ای بکشیم.

البته این تفاهم نامه در اجرا دستخوش تغییراتی شد، زیرا هرچقدر روس ها آمادگی این کار را داشتند، مسئولان ایرانی یادشان رفته بود که چه تفاهم نامه‌ای را امضا کردند و به این دلیل، زمانی که دو پلنگ ایرانی را در طبیعت زندگی گیری کرده و تقدیم روس ها کردیم، نه حواسمان بود که سلامت میهمان های از راه رسیده را کنترل کنیم و نه حتی نکات مهم تری مانند منشا این ببرها (حیات وحش یا قفس) یا محل نگهداری شان برایمان سؤال شده بود!

بدین ترتیب، وقتی ببرها به تهران رسیدند، هنوز محلی که قرار بود برای نگهداری شان در میان کاله فراهم شود، آماده نبود و به دلیل این سهل انگاری، ببرهایی که قرار بود احیا کننده نسل ببر ایرانی باشند، راهی قفسی محقر در باغ وحش شدند؛ راهی مسیری که به ابتلای یکی از ببرها به بیماری مهلک مشمشه منجر شد تا تنها یک ببر برایمان بماند و هزار افسوس!

دعوا بر سر نخواستن میهمان چندساله از سیبری بالا گرفت!

البته روس ها خوب پیش رفتند و حالا دلشان به دو توله ای خوش است که پلنگ های ایرانی در آنجا به دنیا آورده‌اند، ولی برای ما چیزی جز وعده تکرار معامله «پلنگ می‌دهیم، ببر می‌گیریم» به جای نماند؛جز این وعده پوچ و ببری که چندسالی است در قفس مانده و تغییر دولت هم نتوانسته گره از کارش باز کند.

اوضاع به قدری عجیب است که همه امید فعالان محیط زیست ـ که خواستار رفع قرنطینه این ببر و انتقال آن به مازندران بودند و فکر می‌کردند این خواسته در سازمان محیط زیست دولت یازدهم محقق خواهد شد ـ هم رو به نومیدی گرایید و از آن عجیب تر، اعلام نظر رئیس سازمان محیط زیست نسبت به جابجایی قریب الوقوع این حیوان به یکی از دو جایگاه در نظر گرفته شده برایش در مازندران هم جامه عمل نمی‌پوشد.

بنابراین، به سراغ ناصر مهردادی، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست مازندران رفتیم تا علت را از وی جویا شویم که در کمال ناباوری شنیدیم: برنامه‌ای برای چنین انتقالی نداریم!

وی در واکنش به گفت‌وگوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که هفته گذشته اعلام کرد، برای انتقال ببر سیبری به سمسکنده ملاحظاتی وجود دارد، گفت: کسی درباره این انتقال با من صحبتی نکرده و از طرفی دلیلی برای انتخاب مازندران از میان استان های کشور، جهت پذیرایی از ببر سیبری وجود ندارد.

مهردادی در پاسخ به اینکه آیا جایگاه مذکور پس از جایگاه میانکاله، تنها جایگاه احداث شده برای نگهداری در ببر درکشور است، گفت: این دو جایگاه برای احیای نسل ببر ساخته شده بود؛ اما نگهداری از یک ببر تنها که برنامه ای برای تکثیر آن نداریم، کار بیهوده‌ای ا‌ست.

با این حساب، فرجام ببر باقی مانده که چندین سال است در قرنطینه مانده و به نوعی ثابت شده که مبتلا به هیچ بیماری ای نیست، پناهگاه هایی که برای نگهداری از این ببر با تأخیر فراوان ساخته شده و سرنوشت پروژه ای که قرار بود به احیای یکی از گونه های جانوری کشورمان منجر شود، همه و همه آنچنان مبهم به نظر می‌رسند که تنها مسئولان می‌توانند درباره آن پاسخ بگویند!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۲
انتشار یافته: ۱۸
واقعا محیط زیست مازندران جز سنگ اندازی چه کاری انجام داده؟ تا کی قراره ببر سیبری توی اون قفس بمونه . خدا بهش کمک کنه
محیط زیست و این حیوانات مظلوم انتقام سختی از ما خواهند گرفت
اونروز صدتا انرژی هسته ای هم دیگه به دردمون نمیخوره
بیابان شدن ایران و آسمان تیره تازه شروعشه
من نمیدونم چه عاقبتی در انتظار اون ببر هست
فقط میدونم خدا ازتون راضی نیست
با سلام . خواستار آزادی ببر هستیم. خواهشا توجه کنید
خواستار ازادی ببر.لفطا ازادش کنین
ببر رو به قرنطینه جدید منتقل کنيد
بابا این حیوون زبون بسته رو بفرستید بره از همون جایی که اومده. شاید اینجوری بتونه زنده بمونه.
اقا پلنگ رو خوب شد دادیم .
یوز رو هم بدیم . و بقیه ی گونه های در حال انقراض رو . اونا بلدن نگهشون دارن و تکثیرشون کنن . اینجا بمونن منقرض میشن . باز خدا رو شکر پلنگ رو دادیم حداقل نسلشون حفض بشه
پدر آمرزیده مسئولان ما برای مردم برنامه ندارند چه برسد به ببر سیبری که از لحاظ تابعیت هم مربوط به مسئولان ما نمی شود
این هم شاهکاری دیگر از دولت مهرورزی بود که نصیب ببرهای سیبری هم شد اما اگر بر سر ما رفت ان چیزهایی که همه می دانیم ما لااقل می توانیم با حرف زدن کمی سبک شویم اما خدا را خوش نمی اید که این حیوان زبان بسته این قدر اذیت شود این چه بوروکراسی فشلی است که هر مسیله ساده ای در ان تبدیل به معظلی پیچیده می شود یا این ببر را به سرزمین خودش برگردانید یا جای مناسبی را به جای این اتاق تنگ و تاریک به او بدهید
بی ... و بی ... اقایون رو این موجود بدبخت باید تاوانشو پس بده البته بیچاره یه روزی ببر بود برای خودش والله تواین مملکت شیرو پلنگم از دست ... شما در عذابه.تمام تصمیات این اقایون همیشه از ..... .اقا شماها را چه به این کارا اگه میتونین و راست میگید به فکر گونه های در حال انقراض مثل یوز پلنگ ایرانی باشین نمیخواد احیای نسل منقرض شده رو بکنید .واقعا که حییون به این قشنگی رو میخواد قربونی کنید حداقل جاییرکه براش هزینه کردید وساختید را بهش بدید یا به کشور خودش برگردونید .
اگر نمی توانید نگهداریش کنید آن را به روس ها پس بدهید تا حداقل حیوان بدبخت راحت زندگی کند
میشه جناب مهردادی توضیح بدن حالا که سمسکنده انتخاب شده چرا مخالفن؟؟یعنی چی نگهداری از یک ببر کار بیهوده ایست؟؟؟؟!!نظر این اقای مسئول ،معدوم سازیه؟؟؟!!واقعااا که!باید یه فکر اساسی برای این مسئولین سازمان به ظاهر حفاظت از محیط زیست بشه!!!شمایی که توانایی نگهداری از یک قلاده ببر رو ندارین واسه چی حیوون میارید از کشورای دیگه؟!که بدبخت بشن تو کشور ما؛بعد بزنید قتل عامشون کنید و بگید بیمار بودن؟؟؟!!جای تاسف داره که همچین طرز فکری مسئول باشه!حالا که همه موافق انتقال ببر به اون مکان شدن ؛باز یه مخالف پیدا شد گره بزنه همه چیزو...
یعنی نگهداری از یه قلاده ببر اینقدر سخته که یا سازمان به اون بزرگی اینجوری جا زده و کم اورده؟؟نمیتونن نگهداری کنن بدن به ابراهیم عقاب!این همه ببر داره هیچوقتم گله نکرده ولی کل سازمان محیط زیست برای مراقبت از یه دونه ببر شب و روز خواب ندارن از جمله اقای مهردادی!!!این همه ترس از چیه؟!مگه این ببر قراره چیکارتون کنه؟؟؟!
اقاي مهردادي تا جاي كه بنده خبر دارم شما حاظر به جبران خسارت حمله پلنگ به دام هاي روستاي ها نبودين
جناب مهردادي عزيز ببري كه ارگان شما ميخواست با هل هل كردن تكثير كنيد متاسفانه يكي از انها رو كشتين يكي هم داريد با دست خودتون به ميكشيد
بیچاره ببر...تمام سالهای عمرشو داره قربانی بی کفایتی بعضی از این آدما میشه...خوشحال شدیم که بالاخره یه جا پیدا کرد تا از اون قرنطینه بیاد بیرون...ولی انگار همچنان ادامه داره!!ایا ایای مهردادی و کسایی که دارن سنگ میندازن تو پروژه ی آزادی این ببر در جریانن دارن عمر یه موجود زنده از مخلوقات خدا رو تلف میکنن؟!آیا خدا رو قبول دارن؟؟؟اگه اره ؛ پس چرا اون حیوون بی گناه رو اسیر قرنطینه کردن ؟!
تو این مملکت مردم جون سالم بهدر نمی برند چه برسه به حیوانات اون هم وارداتیش
ببر رو به قرنطینه جدید منتقل کنید لطفا...
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی