بازدید 85918

جدول تفاوت قیمت خودروها در ایران و امارات

چند ماهی می‌شود امضای وزیر صنعت پای دستورالعمل واردات خودرو نشسته است اما قیمت خودروهای خارجی همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تفاوت قیمت میلیاردی در ایران و امارات روایتی دیگر دارد.
کد خبر: ۵۲۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ 10 August 2015
چند ماهی می‌شود امضای وزیر صنعت پای دستورالعمل واردات خودرو نشسته است اما قیمت خودروهای خارجی همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تفاوت قیمت میلیاردی در ایران و امارات روایتی دیگر دارد.

به گزارش جام جم، دو ماهی به پایان سال ۹۳ باقی بود. آن روزها دیگر 10 سال از زمان صدور اجازه واردات خودروهای خارجی به بازار ایران می گذشت. زمستان معاملات بازار خودروهای وارداتی را همچنان سرد و بی روح نشان می داد.

آن روزها، وزیر صنعت، معدن و تجارت در تب و تاب امضای دستورالعملی بود که به نوعی بتواند واردات خودروهای خارجی را ساماندهی کرده و کاری کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

نه واردکنندگانی که از وزارت صنعت مجوز گرفته بودند، بازار را به غیررسمی ها ببازند و هم مصرف کنندگان نسبت به دریافت خدمات پس از فروش برای خودروهای میلیونی خود، احساس نگرانی داشته باشند.

بازخوانی پرونده ساماندهی واردات خودرو

آن روزها این دستورالعمل، مخالفان و موافقان بسیاری داشت. واردکنندگان رسمی از این بابت خوشحال بودند که بالاخره می توانستند بخش عمده ای از بازار را از آن خود کنند و برخی فعالان بازار، سخت نگران بودند که مبادا این امر، انحصار ایجاد کرده و بازار را از روال خود خارج کند.

کار البته به شورای رقابت هم کشیده شد. این شورا به شدت معتقد بود که بازار انحصاری شده است و دستورالعمل وزیر صنعت، بازار را در تنگنایی قرار داده است که کار رقابت را سخت می کند.

از این پس، واردات خودرو تنها باید از سوی ۴۲ نمایندگی انجام می شد. سایرین حق واردات خودرو را نداشتند.

کار این مصوبه البته به ابلاغ به سازمان توسعه تجارت ایران و سامانه ثبت سفارش واردات هم کشیده شد و از این پس، تنها کسانی که نمایندگی رسمی خودروسازان خارجی را داشتند، می توانستند ثبت سفارش واردات خودرو انجام دهند.

به مرور، ماجرا طوری رقم خورد که نعمت زاده، وزیر صنعت تصمیم گرفت تا بخشی از بندهای این دستورالعمل را اصلاح کرده و زمینه ساز انجام واردات از سوی واردکنندگان غیررسمی هم بشود.

او اعلام کرد که واردکنندگان غیررسمی هم می توانند با امضای توافق نامه هایی که البته چارچوب آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده بود، واردات انجام دهند و البته کار ارایه خدمات پس از فروش را به واردکنندگان رسمی بسپارند.

حال حداقل ۱۹۰ روز از ابلاغ این مصوبه می گذرد. بازار چرخش های زیادی داشته است. حال دیگر بازار خود را پیدا کرده است.

واردکنندگان غیر رسمی هم به نوعی با واردکنندگان رسمی جوینت شده اند و کارها به ظاهر خوب پیش می رود و گویا همه چیز روی روال است اما باید پای صحبت مصرف کنندگان هم نشست. اگرچه به هرحال، هنوز هم غل و غش در بازار خودروهای وارداتی زیاد است.

در این روزها و هفته ها هم سر و کله خارجی ها در بازار ایران پیدا شده است البته این ردپا این بار شرایط دیگری دارد.

دیگر واسطه ها قرار نیست خودروهای وارداتی روز دنیا را به ایران وارد کنند. این نمایندگی های رسمی هستند که می خواهند به صورت مستقیم کار را با شرکای خود در ایران آغاز کنند. دفترهای بسته فروش خود در ایران را بازگشایی کنند و خود نماینده رسمی باشند.

در چنین فضایی و در دوره هایی، بازار خودروهای خارجی و برخی واردکنندگانش هم به مردان هزار چهره ای تبدیل شده بودند که در واقع، کار را برای مصرف کنندگان به چالش می کشید؛ کسانی که خودروهای خارجی را با کمترین آپشن اما به قیمت ها گزاف وارد ایران کرده و گاه هم، خودروهای با سال ساخت بالاتر را به جای سال ساخت پایین، به خریداران بی اطلاع بازار خودروهای وارداتی می فروختند.

به گزارش مهر، تا پیش از دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، بودند افرادی که اگرچه به ظاهر، خودرویی صفر را خریداری کرده بودند اما در واقع، بسیاری از آپشن هایی که نمایندگان اصلی خودروسازان خارجی بر روی یک خودرو قرار می دادند را نمی دیدند و در واقع، در امارات با هماهنگی واردکنندگان برای کسب سود بیشتر، برخی آپشن ها از روی خودرو برداشته می شد یا حتی برخی قطعات اصلی خودرو تغییر می کرد اما مصرف کنندگان بدون اطلاع و البته بدون دسترسی به اطلاعات و کاتالوگ های اصلی یک خودروی خارجی، اقدام به خرید کرده و به آنچه که به عنوان یک خودروی خارجی می خریدند، می بالیدند، در حالی که کلاه گشادی به سر آنها رفته بود که البته عدم شفافیت بازار و وجود رقابت، این وضعیت را برای آنها رقم می زد.

حتی بودند واردکنندگانی که با کارت های بازرگانی جعلی یا حتی کارت های بازرگانی افرادی در روستاهای دورافتاده، اقدام به واردات خودرو می کردند و هیچگونه نام و نشانی از خود نیز در بازار به جا نمی گذاشتند. نه مالیاتی می دادند و نه در قبال ارایه خدمات به مصرف کنندگان، خود را مسئول می دانستند. حال و روز نبود نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی هم روایتی برای خود دارد.

تفاوت نرخ خودروهای وارداتی در ایران و امارات

در این میان اگرچه واردات خودروهای خارجی و قیمت گذاری آنها هم دستورالعملی جداگانه دارد اما به هرحال، به نظر می رسد کمتر واردکننده ای این دستورالعمل را رعایت می کند یا شاید هم، این دستورالعمل، نرخ گذاری معقولی ندارد.

دلیل این مدعا هم تفاوت قیمتی است که از امارات تا ایران، برای خودروهای خارجی وجود دارد. البته زمزمه ورود نمایندگان رسمی خودروهای خارجی و بازگشایی دفاتر آنها در ایران شاید بتواند اندکی طلسم قیمتی خودروهای وارداتی را بشکند.

بررسی های نشان می دهد که تفاوت قیمتی که میان خودروهای خارجی در امارات با ایران مشاهده می شود، گاه به حدود یک میلیارد تومان هم می رسد.

در این میان همین واردکنندگان نیمه رسمی باز هم از تعرفه و شرایط ورود خودرو و مسائلی از این دست، نالان هستند و می گویند که به ظاهر، تعرفه ۴۵ درصدی برای واردات خودرو لحاظ شده است.

آنها می گویند که در حال حاضر علاوه بر هزینه تعرفه ای که از سوی دولت برای واردات خودرو های کمتر از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی وضع شده، هزینه عوارض شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه اسقاط و نوسازی ناوگان آمبولانس، هزینه های ترخیص نیز به آن اضافه می شود.

بر همین اساس، تعرفه موثر خودروهای کمتر از ۲۰۰۰ سی سی به ۱۰۷ درصد و برای خودروهای بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی به ۱۲۴ درصد می رسد، این در حالی است که مصوبه دولت تعرفه این خودروها به ترتیب ۴۰ و ۵۰ درصد تعیین کرده است.

واردکنندگان بر این باورند که آنچه تفاوت قیمت را میان خودروهای خارجی در ایران و امارات رقم زده، مسائلی از این دست است و البته نرخ موثر ارز که به گفته آنها، ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است. به هرحال بازار خودروهای خارجی در ایران به لحاظ قیمتی، شرایطی متفاوت دارد.

جدول تفاوت میلیاردی قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات

نام برند نام خودرو قیمت نمایندگی در ایران

قیمت در امارات

هیوندا اکسنت فول کامل از ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان از ۴۰ میلیون تومان تا ۴۷ میلیون تومان
النترا (فول آپشن) ۱۲۰ میلیون تومان از ۶۰ میلیون تا ۶۳ میلیون تومان
جنسیس کوپه ۲۸۰ میلیون تومان از ۱۶۶ تا ۱۸۹ میلیون تومان
تویوتا کمری از ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۸۳ میلیون تومان از ۸۰ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان
پرادو ۴ در ۳۲۵ میلیون تومان از ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۷۰ میلیون تومان
پورشه کاین جی تی اس
۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان (در بازار) ۳۳۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان
مزدا مزدا ۲ هاچ بک فول ۶۹ میلیون تومان ۴۵ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان
مزدا ۳ هاچ بک ۹۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
کیاموتور موهاوی ۲۲۵ تا ۲۳۵ میلیون تومان ۱۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان
سول موتور ۱.۶ ۱۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ۵۶ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان
رنو رنو داستر از ۹۶ میلیون و ۷۰۰ تا ۹۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ۴۴ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان
رنو کولیوس ۱۶۸ میلیون تومان ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
بی ام دبلیو بی ام دبلیو X۵۳۵ یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان (در بازار) ۲۸۸ میلیون تومان
بی ام دبلیو ۱۵۲۰ ۳۴۹ میلیون تومان ۱۹۸ میلیون تومان
نیسان قشقایی ۱۲۷ میلیون تومان ۶۵ میلیون تومان
ماکسیما ۹۸ میلیون تومان ۹۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تومان
آئودی تی تی ۲۴۰ میلیون تومان (در بازار) ۱۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
سوزوکی گرند ویتارا ۱۲۴ تا ۱۳۵ میلیون تومان ۶۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
گیزاشی ۱۳۰ میلیون تومان (در بازار) ۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶۸
انتشار یافته: ۶۳
حالا تفاوت قیمت هیچی جالب اینه که اونها می توانند با چهار ماه حقوق یه ماشین مناسب بخرن در حالی که ما با 100 ماه حقوق!! آخه این انصافه
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
خودرو ملي، توليد ملي
كيفيت جهاني!!!
اون ماکسیمای جدیده این ماکسیمای عتیقه است.
خوب اگه این قیمتها رو توی ایران اعمال کنن که سایپا و ایران خودرو باید درشون و تخته کنن همه مشکلات خودروی ایران مسببشون همین به اصطلاح دو غول صنعتی ایران هستن با کلی صنعت در پیت
قیمت ایران با 45% تعرفه هست و قیمت امارات بدون تعرفه ...
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
داداش حالت خوبه؟ 45درصد؟
عزیزم 100درصد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
آفرین به هوش و ذکاوتت
بيچاره مردم
پاسخ ها
اسماعیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
ببخشید، خیلی حرف شما را "بیچاره مردم " را قبول ندارم. چرا؟ چون عموم مردم ایران پول خرید ماشینهای 30 میلیونی تولید داخل را هم ندارند، مثلاً خود من که حدود 2300000 تومان حقوق می گیرم بعد از کسر هزینه های سنگین زندگی باید چیزی در حدود 50 تا 60 ماه پس انداز کنم تا بتوانم مثلاً یک سمند بخرم. یا اینکه بعد از 30 ماه 15 میلیون وام بگیرم و ....
ماشینهای خارجی برای کسانی است که درآمدهای میلیاردی دارند و توان خریدش را دارند
کاش دولت بتوانند ترتیبی اتخاذ کند که خودروسازهای بزرگ دنیا بتوانند خودشان مستقیماً در ایران خودرو تولید کنند که هم اشتغال ایجاد شود و هم اینکه با قیمت ارزانتری خودروهای با کیفیت در اختیار عموم مردم قرار بگیرد نه فقط افراد ثروتمند!
آقا جان ما رفاه می خواهیم
آرامش می خواهیم
من جوان دوست دارم پول که از کار کردن بدست می آرم
ماشین خوب سوار شم.
اجحاف بسه دیگه...
تعرفه را بردارید...
واقعا" چرا ما باید اینقدر ماشین و تو ایران گرون بخریم ؟؟؟ چرا
لا اقل همین ماشین های ایرانی نسبت به ماشین های خارجی باید خیلی ارزون تر باشن
بعد درآمد در ایران یک چهارم اماراته..
اینارو به کی نشون میدی؟
به ما؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
بيچاره مردم
تفاوت قيمت نشون ميده ما چقدر درآمدمون بالاست و وضع مالي خوبي داريم، كلاس داره !!!
کلاهی که سر پولدارها میره
واسه ما که با مترو میریم میایم فرقی نمیکنه
ببخشید! پراید توی دبی چنده؟!
احساس میکنم پورشه یه کم گرونه و گرنه بقیه رو راحت میشه خرید!!!
پس پراید کو؟؟؟؟؟؟؟
قیمت ماشینها نصف ایران و درامد آنها چندین برابر ما. چرا یکطرفه مقایسه میکنی- درامد اونها رو هم مینوشتی
من که با اتوبوس میرم
دل اون کسی که بی ام دبلیو X۵۳۵ سوار میشه بسووووووزه
تمام این اختلافات عجیب و غریب قیمتی، به خاطر سیستم اشتباهه، از یه طرف عوارض سنگین واردات خودرو هست که حول و حوش 50 درصد هستش به دلیل حمایت تولید داخل بی کیفیت از همه نظر، از طرفی 9 درصد ارزش افزوده و سایر هزینه ها، در حالیکه مالیات بر ارزش افزوده در کشورهایی اجرا میشه که عوارض واردات خودرو صفر هستش، از طرف دیگه بالا نگهداشتن قیمت دلار هستش که یه فقر سیستماتیک بوجود آورده،همه می دونیم که ایران صادر کننده مواد خام ( نفت و محصولات پتروشیمی) و وارد کننده تجهیزات و تکنولوژیه که مردم باید پرداخت کنند اونهم با نرخ سنگین و نتیجش میشه هزینه تمام شده بسیار بالا.
اينجا ايران است .
ساده اندیشی که فکر کنیم این اختلاف حذف بشه
دوچرخه کوهستان توی آمار نیست؟
عزیزم پول ما که به اینها نمیرسه قیمت پیکان و پراید را بگو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
والا پول من به موتور گازي هم ديگه نميرسه
پراید تو امارات چنده؟!!!
من موندم که چرا اونجا که خبری از یارانه نیست و همه چیز ازاده اینقدر قیمتها مفته اما اینجا 100جور حمایتشون میکنن باز هم سیر نمیشن ما که همه چیز وارد میکنیم بریم 4 تا مدیر هم وارد کنیم شاید فرجی شد
تا ماشین 30 سال پیش را با این قیمتهایی که به هر کس بگی شاخ در میره ندن
ببینم کدام مدل ماکسیما را مقایسه میکنی?
عهد دقیانوس با 2016 رو?????
در هر دو قیمتش ما که نمیتونیم بخریم .دیگه پرایدم واسه ما شده ستاره سهیل
اينارو گذاشتين دل مارو بسوزونين؟
ايوي چيتو شد كه ايتوشد(شيرازي بخونيد)
فکر کنم پرایدو اونجا رایگان بدن
ارزش پول ملی پایین، قیمت خودروی معمولی بیش از 2 برابر میانگین دنیا، جقوق یک چهارم میانگین جهانی، بانک داری غلط و ......
تنها را ه !آزادسازی ورود شخصی با دادن تعهد قبول مسئولیت و تجمیع مالیاتها و کاهش واقعی ان به حدود ۳۰% برای خودروهای باکیفیت اروپایی و ژاپنی و افزایش ان تا ۱۰۰% برای چینی ها و بدون کیفیت اروپایی است.
جالبه ، با پول یه پژو206 ایرانی میشه امارات بعضی از اینارو خرید!!!
قیمت ماشینهای داخل رو با شرایط اونور بزنن خوب میشه...
حالا پیدا کنید پرتقال فروش!!!!
دلال هم دل داره بابا می خواد کاسبی کنه !!! چرا دکانش رو تخته می کنید ؟!!!
ای بابا پس پرایدو چرا توی این جدول نیاوردید.. اسم پورشه رو آوردید اونوقت اسم پرایدو نههههههههههههه....
چه باهال سه بار به دنيا بيام بازم نميتونم يكيشو بخرم
کارشناسان دبی سودهی حالیشون نیست بخاطر همین در فلاکت هستند دیگه !!!!
کشورامارات یک روستا بود حالا شد قطب اقتصادی کشور ولی ما از افغانستان هم کمتریم
با.این.جدول.قیمتها.نمک.به.زخم.دل.ملت.نپاشید.بگذارید.دربیخبری.وجهل.بمانیم.ونفهمیم.
اختلاف قیمت درست برابر یا مبلغ تعرفه گمرک است
تازه شما بايد متوسط درآمد سرانه را در كشور ما با ساير نقاط جهان در نظر بگيريد
انشاالله روزی برسه که دیگر نه ایران خودرو و نه سایپایی در این کشور ببینیم الان 2 ماهه رانا خریدم هنوز 2هزارتا کار نکرده صفحه کلاج پرید! ای کاش جون مردم کمی برای ایشان که خودشان سوار بهترین ماشینها میشند کمی مهم شود
آقا قیمت آئودی هم اگه میشه بگید خیلی میخوام بدونم
تابناک خسته نشدی ؟خواهشا این بحث خودرو و تمام بحث های دیگه رو جمع کن تو اینجا دست روی هر چیزی که میذاری پای تعدادی منفعت طلب وسط هست
هیچ اراده ای برای بهبود این شرایط وجود نداشته و نداره پس بهتره به جای اینکه هر روز مشکلات مردم رو به یادشون بیاری 4 تا عکس خنده دار مثلا از شکاف دیوار بذاری
حالا اینو داشته باش که به ما می گن باید بنزین را به قیمت امارات بخرید ولی حساب نمی کنند تفاوت قیمت ماشین را اگر در بانک ها بگذاری ماهیانه می توانی سودی که می گیری برای دهها ماشین بنزین ازاد بخری و صدات هم در نیاد. قیمت بالا و بی حساب ماشین را بزار در کنار عوارض و مالیات و نرخ بنزین و کیفیت خدمات زبر صفر می گم حالت خوبه چرا بیهوش شدی شوخی کردم الکی لکی
پراید ایران 22.000.000 امارات2.200.000
405 ایران تک سوز 29.800.000 امارت خریدار ندارد
کارا25.000.000 امارات برگشتی
یکی به من بگه اگر تعرفه 50 درصد است ، چرا یک مرسدس بنز اس 500 که حدود 450 میلیون تومان در آلمان قیمت دارد به ایران که می رسد به 2 میلیارد تومان می رسد ؟!!!
یکی این تعرفه 50 درصد را برای من تعریف کند.
پورس باکستر 2004 در عمان حدود 25 میلیون تومان قیمت دارد در ایران بالای 200 میلیون !
اخه چرا چرا چرا ...........
یعنی اینقد مردم ایران عزیزمان بدبختن......
خیلی جای فکر کردن داره!!!!!!1؟؟
مردم ما به زور پراید میتونن بخرن حالا اینا....
جدول کامل نبود محصولاتی همچون رانا دنا جیلی لیفان ..... ذکر نشده بود
من از
مجلسیها ودولتمردان محترم خواهشمندم
به این نکته توجه فرمایند که حمایت خودرو ساز اصل است ولی به چه قیمت به قیمت اینکه 70 میلیون مردم از ماشین خوب بی بهره باشند یا اینکه ماشین خوب ایرانی سوار شوند که متاسفانه به نظر غیر ممکن می اید
در ضمن خودروساز ها درمورد قیمت به مردم ثابت کردند که در مواقع حساس مثل تحریم چقدر حامی مردم میباشند لذا حمایت از خودروسازی که فقط منافع خودش را حفظ میکند به نظر ظلم به اقشار عمومی مردم میباشد و در نظر خداوند متعال نیز مضموم وناپسند میباشد ایکاش از دولتمردان و نمایندگان محترم مجلس این کامنت ها را خوانده وبه نظرات مردم ارزش بدهند چون اگر همه پرسی صورت گیرد فکر نمیکنم حتی یک درصد مردم به تعرفه های ظالمانه راضی باشند.
ایامردم ایران حق سوار شدن بر خودروی امن و راحت را ندارد؟؟ایا مسولین می توانند این مافیا را مهار کنند؟؟؟؟
حالا این تعرفه کجا می ره و کجا خرج میشه؟؟؟
جالب تر اینکه میگن قیمت بنزین باید فوب خلیج فارس بشه!!! اگه مردین قیمت ماشین رو فوب خلیج فارس کنید! حتی با همین اختلاف سطح درآمد.
چند سال باید مثل تراکتور کار کنیم و پس انداز کنیم تا بتونیم یه ماشین معمولی بگیریم.
اونوقت چرا باید به ایرانی بودنمون افتخار کنیم؟!!
می دونید اگر تعرفه برداشته بشه خوب کی حاضر میشه بجای مثلا یه ماشین ژاپنی که قیمتش 38 تومنه سوار پرشیا با قیمت مساوی بشه؟
اینجوری صنعت خودرو سازی تعطیل می شه و شاید یک میلیون نفر بی کار بشن اما بنظرم بهتره که یک میلیون نفر بیکار بشن وقتی نمی تونن یک خودرو رو به قیمت بسازند مثالی می زنم:
مثلا ما در ایران اگر اشتباه نکنم نمی تونم بخاطر آب و هوا انبه پرورش بدیم واسه همین از خارج وارد می کنیم و وقتی به دست مصرف کننده می رسه قیمتش میشه مثلا کیلویی 6000 تومن حالا من اگر بیام با یک عالمه تکنولوژی یه هوایی مث خارج درست کنم و تو زمینم انبه ای پرورش بدم که قیمتش میشه کیلیویی 14000 تومن آیا دولت از من حمایت می کنه؟

تازه این مثال حالتی رو نشون میده که برای من قیمت بالا تموم میشه اما ماشین تو ایران فقط الکی گرونه
البته این نوشته ها دردی رو هیچ وقت دوا نکرده و نمی کنه
با تشکر از شما::ای کاش قیمت فولکس واگن رو هم می زدید:: خودروی کوچک این شرکت معروف به بیتل (بیتل) که در ایران قریب به 200 میلیون هست، در بازار جهانی 15 تا 17 هزار دلار هست:: یعنی 45 تا 50 میلیون!!!
دقیقا قیمت مناطق آزاد هم همینطوریه البته در بعضی موارد اشتباه شده و اصلا قیمت فول با بیس در نظر گرفته نشده.
ماکسیما اینجا برای 10 سال پیشه اما اونجا 2015-16 هستش.
بدبخت مردم ما بیشترین فشارها رو تحمل میکنن اما به جای اینکه گمرک ماشین ها رو بردارن تا مردم ماشین های خوب سوار بشن یه دیوار دورمون کشیدن و فقط مجبوریم ماشین های بی کیفیت ایرانی رو بخریم . آخه ما چیمون از مردم امارات کمتره . چرا حق نداریم ماشین های خوب سوار بشیم . بردارید این گمرکی را
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان