بازدید 13252
مسئولان بگویند؛

سرقت مجسمه‌های پایتخت را چگونه تفسیر کنیم؟!

بسیاری که از سرقت آسیب دیده و دریافته‌اند ‌پیگیری‌ها در این باره کمتر به نتیجه می‌رسد، وقتی خبر سرقت یک مجسمه را می‌شنوند، ممکن است احساس کنند ‌به نوعی کنترل سارقان از دست همه خارج شده و نمی‌توان برای مقابله با سرقت ها، کاری جز پیشگیری و مراقبت شدید از اموال صورت داد، زیرا مالی که از دست برود، احتمال بازگشتش اندک است...
کد خبر: ۵۱۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰ 23 July 2015
باز هم سرقت مجسمه در تهران؛ باورش سخت است، ولی باز هم یکی از مجسمه‌های پایتخت به سرقت رفت و هیچ کس خبردار نشد تا این پرسش پیش آید که متولی حراست از در و دیوار شهر کیست؟

به گزارش «تابناک»، سال‌هاست ‌«مجسمه»‌های بی جانی که در گوشه و کنار شهرهای کشور نصب شده‌اند، گاه در کانون توجه عمومی قرار گرفته و آنچنان خبرساز می‌شوند که تا مدت‌ها سؤالات پیش آمده درباره‌شان ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌کند و شاخ و بال می‌گیرد؛ روالی که با افتادن جامعه از تب و تاب پیگیری موضوع به پایان می‌رسد و تا رقم خوردن حادثه بعدی از این دست، کسی خیالش نیست که پرونده‌های گشوده شده قبلی به کجا رسید.

شروع ماجرا البته متفاوت است؛ داستان گاه با اعتراض شهروندان نسبت به حذف یک مجسمه آغاز می‌شود، مثل حذف مجسمه میدان انقلاب تهران، حذف مجسمه اسب‌ها و سواران میدان امام ساری، برداشتن مجسمه فردوسی از میدان فردوسی در سلماس یا حتی مجسمه آریوبرزن در یاسوج، یا گاه با نصب این مجسمه‌ها آغاز می‌شود (که مثال زدن درباره آن ممکن است حاشیه‌هایی بیافریند!) و گاه با سرقت یک مجسمه کلید می‌خورد.

نمونه سرقت این‌ مجسمه‌ها را بسیاری از اهالی پایتخت در سال 89 به وفور دیدند، زیرا دوازده مجسمه از سطح شهر تهران غیب شدند و هنوز هیچ کسی نمی‌داند که سرنوشت اغلبشان چه شد و انگیزه سارقان زنجیره‌ای از رقم زدن این سرقت‌ها چه بود؛ سرقت‌هایی که دو روز پیش با ناپدید شدن مجسمه «صندوق» از مقابل موزه پست، باز ماجرایشان به یاد خیلی‌ها آمد و یادآوری شد.

مجسمه صندوق در حالی به سرقت رفته که یکبار سال گذشته انگشت هایش به سرقت رفته بود و توسط سازنده اثر ترمیم شده بود؛ بعد از آن اتفاق و پس از آنکه یکبار عده‌ای با پتک به سراغ مجسمه آمده بودند و با اعتراض مردم متواری شدند، سازنده اثر از مسئولان موزه پست درخواست نصب دوربین روی اثر با هزینه شخصی را مطرح می‌کند که مورد قبول واقع نمی‌شود.
مجسمه صندوق در حالی به سرقت رفته که یکبار سال گذشته انگشت هایش به سرقت رفته بود و توسط سازنده اثر ترمیم شده بود؛ بعد از آن اتفاق و پس از آنکه یکبار عده‌ای با پتک به سراغ مجسمه آمده بودند و با اعتراض مردم متواری شدند، سازنده اثر از مسئولان موزه پست درخواست نصب دوربین روی اثر با هزینه شخصی را مطرح می‌کند که مورد قبول واقع نمی‌شود.

بدین ترتیب جای تعجب نداشت که همه اخبار منتشر‌ه درباره این سرقت اخیر، به یادآوری آن پرونده گره بخورد و حتی برخی رسانه‌ها با تیتر بازگشت سارقان مجسمه‌ها آن را بازنشر دهند، زیرا ماهیت اتفاق رخ داده و جنس برنزی تمامی مجسمه‌های به سرقت رفته در تهران و عوامل دیگر همه به تقویت این ظن کمک می‌کنند که سرقت اخیر چیزی جدای آن سرقت‌های قبلی یا الگو گرفته از آنها نیست.

این در حالی است که اگر از این فرضیه سازی‌ها بگذریم و پیگیری پرونده را به کارآگاهان پلیس بسپاریم، سرقت مجسمه‌های نصب شده در سطح شهر برای بسیاری معنا و مفهومی فراتر از سرقت داشته و به نوعی مؤید این فرضیه است که امنیت جامعه آسیب دیده و سارقان بسیار جسور شده‌اند؛ شاهد ماجرا هم شمار کف زنی‌ها، جیب زنی‌ها، زورگیری‌ها و امثال جرایمی از این دست است که بسیاری از خانواده‌ها با گوشت و پوست خود آن را درک کرده‌اند!

به عبارت بهتر، بسیاری که از سرقت آسیب دیده و دریافته‌اند ‌پیگیری‌ها در این باره کمتر به نتیجه می‌رسد، وقتی خبر سرقت یک مجسمه را می‌شنوند، ممکن است احساس کنند ‌به نوعی کنترل سارقان از دست همه خارج شده و نمی‌توان برای مقابله با سرقت‌ها، کاری جز پیشگیری و مراقبت شدید از اموال صورت داد، زیرا مالی که از دست برود، احتمال بازگشتش اندک است.

بنابراین پرونده سرقت مجسمه‌ها رنگ و بویی متفاوت به خود می‌گیرد و به نوعی تبدیل به نمادی برای نشان دادن اوضاع جامعه می‌شود؛ چیزی شبیه ضرب‌المثل «مشت نمونه خروار» که چه بخواهیم و چه نخواهیم، غیب شدن مجسمه‌ها از پایتختی که در آن زندگی شبانه هم کم و بیش در جریان است، بر آن مهر تایید می‌زند و اوضاع را نگران کننده جلوه می‌دهد.

اینکه مجسمه ها در شیشه بگذاریم یا برایشان دزدگیر تعبیه کنیم، کار جالبی به نظر نمی‌رسد ولی کدام مهم تر است؛ ممانعت از سرقت مجسمه یا نازیبا کردن آن با این شیوه ها؟ سازندگان مجسمه علی کریمی پاسخ اول را ترجیح داده‌اند!‌‎
اینکه مجسمه ها در شیشه بگذاریم یا برایشان دزدگیر تعبیه کنیم، کار جالبی به نظر نمی‌رسد ولی کدام مهم تر است؛ ممانعت از سرقت مجسمه یا نازیبا کردن آن با این شیوه ها؟ سازندگان مجسمه علی کریمی پاسخ اول را ترجیح داده‌اند!‌‎

همه اینها در حالی است که نه تنها مجسمه‌های سرقت شده یافت نمی‌شوند، بلکه توضیحی درباره پیگیری‌های صورت گرفته هم ارائه نمی‌شود و از آن بدتر، ماجرا از منظر بررسی انگیزه سارقان از انجام این کار هم مورد توجه کسی قرار نمی‌گیرد، حال آنکه یکی از انگیزه‌های سارقان مجسمه‌ها ممکن است تزریق حس ناامنی و مخدوش کردن گوهر گرانبهای امنیت در جامعه باشد؛ گزاره‌ای که توسط برخی در سال 89 مطرح شد و بر اساس آن انتظار داشتیم مسئولان امنیتی به ماجرا ورود کرده و از سرنخ‌های موجود به دستگیری سارقان مجسمه‌ها یا یافت شدن برخی از این اجسام بی جان شهرها شوند که وقتی نیست می‌شوند، جای خالی شان خیلی‌ها را آزار می‌دهد.

البته همه اینها در حد حدس و گمانه زنی است، ولی هنوز جا دارد ‌از مسئولان انتظامی و امنیتی بپرسیم که چگونه نتوانستند بعد از سرقت چند مجسمه، سرقت دیگر مجسمه‌ها را برای سارقان دشوار کنند و تدابیری به کار ببندند که مانع از به سرقت رفتن این گنجینه‌های شهری و مطرح شدن حرف و حدیث‌های فراوان شود؟

آیا تجهیز مجسمه‌ها به ابزارهای ضدسرقت ممکن نبود یا ترسیدیم که به رغم نصب این ابزارها باز شاهد تکرار سرقت مجسمه‌ها باشیم؟ دیگر روش‌های مراقبتی چطور؛ نرده کشی، محکم کردن پایه‌های مجسمه در زمین و...؟ راستی چه کسی باید از مجسمه‌ها مراقبت کند و آیا قصور مرتکب شده که مجسمه‌های شهر یکی یکی غیب و ناپدید می‌شوند؟ اصلا چرا هیچ یک از مسئولان و نهادها درباره این پرونده که برای مردم مهم است سخن نمی‌گویند و سعی ندارند برخی از ابهامات فراوان دزدی مجسمه‌ها را پاسخ بگویند؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۲۱
کار خاوری بوده.
شاید هم سیل با خودش برده !!
نادانی محض است اگر بخواهیم فکر کنیم برخی دستگاههای اجرایی شهری مثل ... از این کار بی خبر و بی اطلاع بودند.
شاید قیافه مجسمه شباهت زیادی به پدر سارق داشته و فکر کرده باباشه !!
نگران نباشید. بزودی یک کشتی پر از مجسمه های بودا و اژدها و قورباغه و .... از چین راهی ایران میشه !
نکنه برداشته شدن این مجسمه از شروط مذاکره بوده ؟
آقا تو را به خدا اینقدر بنویسید تا فکری هم به حال کیف قاپی و زورگیری بکنند. این کیف قاپی همه ی اسناد و مدارک شخصی و غیر شخصی مرا برده و بیش از یک ماه است که زندگی مرا فلج کرده است.
مجسمه در سطح شهر که همان حکم بت و بت پرستی را دارد نباشد اولاتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
در اینصورت دولت باید اینها را ذوب کرده در تهیه اشیا غیر بت استفاده گردد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
عکس بزنی که از یک کیلومتری خوب دیده شود بت پرستی نیست مجسمه نیم متری بت پرستی است؟
من ساکن صادقیه تهران هستم در محله ما سرقت خودرو و زورگیری وسرقت از منزل دیگر به یک امر عادی وپیش پا افتاده تبدیل شده وقتی با کلانتری محل تماس گرفتم وبه سرقتهای متعدد اعتراض کردم پاسخ دادند امکانات گشت ما بسیارمحدود است ودر موارد بسیار متهم دستگیر میشود وفردا صبح قاضی او را آزاد میکنئد وروز از نو و روزی از نو !!!
خاک بر سر داعش
موضوع چیز دیگریست!!
مجسمه های قبلی چی شد !!!!

اینم رفت پیش همونا ....

...
مجسمه نماد بت پرستی است و همانطوری که در سالهای اول انقلاب مجاز نبودند باید دوباره ممنوع کردند.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
واقعأ متأسفم بابت این طرز فکر کردنتان.
داداش ما ميدونيم، شما هم ميدونيد كه كار كيه... پس بيخودي وقت ملت رو نگيريد!
هر وقت مشخص شد كي مسول پارازيت است مسول سرقت مجسمه ها هم مشخص مي شود
كل پايتخت را دزديدند شما بفكر مجسمه هاش هستي؟!!!!
مگه میشه ......مگه داریم....!
...
گوشی موبایل منم شب عید فطر سرقت کردن.مشاهدات شخصی پس از مراجعه به دادسرای مربوطه: یه خانم بیمار از شهرستان اومده بود برا درمان جلو مطب دکتر کیفشو قاپیدن.زورگیری درب منزل از یه آقا,سرقت از منزل در حضور افراد خانواده(این دیگه جدید بود!!!) اینا مشتی نمونه خروار بود., مسئولین یه فکر اساسی بکنن امنیت از جامعه رخت بر بسته و از همه بدتر اثر روانی هست که از خودش بجای میگذارد.
احتمالا کار استکبار جهانی بوده!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار