بازدید 4499

12000شکایت پزشکی در سالی که گذشت

کد خبر: ۵۰۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 06 June 2015
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی چگونگی رسیدگی به تخلفات و شکایت‌های پزشکی را توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر فتاحی در نشستی خبری ضمن اشاره به روند رسیدگی به شکایت‌های حوزه پزشکی در سازمان نظام پزشکی، گفت: در تمام دنیا 3 درصد اقدامات درمانی به شکایت منجر می‌شود. رسیدگی به شکایت‌ها نیز از دو بعد کاملا مجزا برخوردار است؛ اما مسلم آن است که تشخیص قصور با پزشک و متخصصان فنی است. انتخاب این کارشناسان نیز شرایط خاصی دارد. بعد دوم صدور رای در دادگاه‌هاست که قاضی برحسب نظر کارشناس رای صادر می‌کند.

وی ادامه داد: در کل کشور 198 دادسرا داریم. از طرفی سازمان نظام پزشکی به دنبال شاکی نمی‌گردد، چراکه وظیفه ما رسیدگی به شکایت‌هاست. این امر مبحثی است که در قانون بر آن تاکید شده است. پس از صدور قرار نیز شاکی می‌تواند تا سه مرتبه اعتراض کند و در هر سه این موارد، مبحث در هیات‌های مربوطه مورد کارشناسی مجدد قرار می‌گیرد.

فتاحی افزود: در سال 93 در کل کشور، 670 میلیون بار مراجعه درمانی داشتیم که حدود 7.5 میلیون بیمار نیز بستری شده‌اند. کل شکایت‌ها از جامعه پزشکی در دادسراهای عمومی انقلاب، دادسرای سازمان نظام پزشکی و همچنین سازمان تعزیرات، 12 هزار مورد بوده است که از این میان 5000 مورد آن در سازمان نظام پزشکی پرونده تشکیل شده است. در دادسرای عمومی انقلاب نیز تعداد آمار محکومیت‌ها 40 درصد بوده است این در حالی است که محکومیت‌ها در دادسرای نظام پزشکی 42 درصد بوده است که تمام موارد را در برمی‌گیرد. در چنین شرایطی آیا ما با پزشکان متخلف برخورد صنفی داریم؟

وی ادامه داد: در سال گذشته در استان تهران 18 هزار شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی شده است که 97 درصد آن از مراکز تولیدی، کارخانه‌ها، رستوران‌ها و ... بوده است، 2.3 درصد از شکایت‌ها به کادردرمانی مربوط می‌شود که نهایتا 400 پرونده در این راستا در استان تهران تشکیل شده است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: در سال 93 در استان تهران 96 میلیون بار مراجعه درمانی و یک میلیون بستری و 400 شکایت صورت گرفته است که از این میان 80 مورد آنها شکایت تعرفه‌ای بوده است.

فتاحی درباره سامانه 1690 که مسوول رسیدگی به تخلفات تعرفه‌ای است نیز گفت: این سامانه سه ویژگی بارز دارد؛ اخذ شکایت تلفنی، بازرسی فعال بر حسب گزارش‌ها و کارشناسی‌های متمرکز شده. از آبان‌ماه سال گذشته 128 شکایت منجر به تشکیل پرونده در نظام پزشکی تهران شده است که در این میان 117 مورد آن به بیمارستان بازمی‌گشت که البته 70 درصد آنها تبرئه شدند و تنها 30 درصد مشکل داشتند. با فعالیت این سامانه بسیاری از مشکلات بیمارستان‌ها کاهش یافته است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در این باره افزود: از این 128 شکایت در تهران، 11 مورد شکایت تعرفه‌ای از پزشک بوده است که از این میان نیز 5 مورد مربوط به دریافت وجه اضافی از بیمار بوده که برای تمام این پرونده‌ها نیز رای لازم صادر شده است. در کل کشور نیز (به غیر از تهران) 64 پرونده تشکیل شد که 12 درصد آن به دریافت وجه اضافی مربوط بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر