بازدید 3837
کمالوندی مطرح کرد؛

تکرار جمله‌فعالیت‌های‌صلح‌آمیز ایران‌از‌طرف‌آژانس

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ما در صنعت هسته‌ای به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که با وجود تحریم‌ها راه را ادامه دهیم و آنچه که من مطمئنم این است که مسیر با عزم راسخ رو به جلو خواهد بود.
کد خبر: ۵۰۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹ 30 May 2015
سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: ما در صنعت هسته‌ای به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که با وجود تحریم‌ها راه را ادامه دهیم و آنچه که من مطمئنم این است که مسیر با عزم راسخ رو به جلو خواهد بود.

"بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، پیرامون گزارش جدید ارائه شده از سوی آژانس انرژی اتمی و تفاوت آن با گزارش‌های قبلی گفت: این گزارشی است که هر فصل داده می‌شود و تکرار شده است از این جهت که موضوعات و سرفصل‌ها همان‌هاست و اگر آنها را کنار هم بگذاریم تنها زمان آنها عوض شده است.
 
آژانس مکررا می‌گوید فعالیت‌های اعلام شده ایران صلح‌آمیز است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: نکته مهم این است که این گزارش‌ها پادمانی است و یکسری بحث‌های پادمانی و بحث‌های مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک و کار ایران و آژانس در آبان ماه 1392 را پوشش می‌دهد و راجع به این موضوعات صحبت می‌کند.

وی افزود: بحث‌های پادمانی آژانس مکررا می‌گوید تمام اقدامات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز بوده و تحت نظارت آژانس قرار دارد و در شرایطی نیستند که اعلام کنند که فعالیت‌های اعلام نشده جمهوری اسلامی هم صلح آمیز است و این یک بخشی از کار حرفه‌ای است که شاید ضرورت نداشته باشد این جمله را بیاورد زمانی که ضروری نیست.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هنگامی که کشوری پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند و آن کشور هم دسترسی نمی‌دهد اما وقتی که پروتکل را اجرا می‌کنید نیازی نیست که اعلام کند مناطق غیراعلام شده، چون این گواهی است که آن کشور می‌دهد و می‌گوید تمام آنچه که اعلام کردم صلح‌آمیز است و کافی است که او همین را تأیید کند.
 
کمالوندی تصریح کرد: اما براساس برداشت و تفسیری که از ابتدا آژانس داشته منوط به اینکه پروتکل الحاقی و اجرای آن برای ایران الزام‌آور است چون آژانس، شورای حکام و شورای امنیت تصمیم گرفته‌اند و لذا بر همین مبناست که این جمله را بعد از آن می‌آورند.
 
وی تأکید کرد: اگر بخواهیم خلاصه بگوییم فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح آمیز است در گزارش مدیرکل آژانس در حوزه برنامه جامع اقدام مشترک همه تعهدات جمهوری اسلامی ایران عمل شده و براساس مذاکراتی که در قالب 1+5 داشته به نحوی شایسته انجام شده است.
 
کمالوندی افزود: در خصوص موضوعات همکاری ایران و آژانس که مربوط به گذشته بوده اشاره شده که این دفعه هم به آن اشاره کردند که اطلاعاتی راجع به یکی از دو موضوع گذشته دریافت کرده‌اند و بهتر بود که گفته می‌شد کدام یک از این دو موضوع بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: یکی از این موضوعات مربوط به مقاله‌ای است که در دانشگاه منتشر شده و مباحث انتقال نوترونیک را می‌گوید که توضیح دادیم و بنابراین سندی نیست که نشان دهد که جمهوری اسلامی ایران محاسباتی برای تولید سلاح اتمی داشته است در کنار این محاسبات بحث آزمایش و انفجارات در مریوان را مطرح می‌کند و این‌ها تکه‌های پازلی است که اگر یک تکه آن اشکال پیدا کند کل پازل بهم می‌ریزد.
 
وی تصریح کرد: ما گفتیم اگر ادعا دارید بیایید و بازدید کنید و ببینید که در کجا انفجار قوی رخ داده است اما علیرغم پیگیری‌های مکرر ما دریغ از اینکه این‌ها یک بازدیدی داشته باشند و به نظر می‌رسد که این بازدید به این منتج شود که این اطلاعات غلط است و هنگامی که مجبور شوند و بگویند که این اطلاعات غلط است باید در مورد بقیه اطلاعات هم تردید کرد.
 
تکرار یک جمله در گزارش‌های آژانس

کمالوندی افزود: در حال حاضر یک جمله در همه گزارش‌های آژانس تکرار می‌شود و آن اینکه اطلاعاتی مربوط به برنامه نظامی هسته‌ای جمهوری اسلامی در گذشته آورده شده است و جمله بعدی هم در گزارشات بعدی بوده که اطلاعات گرفته شده بیشتر آنها را تأیید می‌کند اما ما اطلاعاتی داریم که آنها را کاملا تکذیب می‌کند و این‌ها تناقضاتی است که ناشی از عملکرد غیرحرفه‌ای است.

وی افزود: چرا که اگر به صورت حرفه‌ای گزارش تهیه می‌شد ایرادات دیگری هم در آن وجود دارد مانند اینکه ضرورتی ندارد به جزئیات پرداخته شود چرا که پرداختن به جزئیات در گزارش مدیر کل باعث می‌شود که اصل قضایا گم شود و یا اینکه اطلاعات در اختیار عموم قرار گیرد که براساس ماده 7 آژانس و ماده 5 موافقت‌نامه ما محرمانگی فعالیت کشور عضو باید محترم شمرده شود.
 
کمالوندی تصریح کرد: آژانس از یک طرف تأکید می‌کند که فعالیت‌های ما کاملا صلح آمیز است و از طرف دیگر در مواردی تلاش می‌کند که این فضا را نگه دارد که هنوز نمی‌تواند تأیید بکند فعالیت‌های جمهوری اسلامی در گذشته هم صلح‌آمیز بوده است.

آژانس همیشه نمیتواند تقاضای دسترسی داشته باشد/زبان حرفه‌ای باید در آژانس تقویت شود
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما این بحث‌ها را سالهاست که با آژانس داریم و پیگیری می‌کنیم، که همیشه نمی‌شود اینگونه سوال بکنند و تقاضای دسترسی داشته باشند چرا که قبلا دسترسی داده شده، نمونه‌برداری شده حتی از یک سایت حساس نظامی مانند پارچین و به نظر من این برای اینکه آژانس اطلاعاتی داشته باشد و دنبال این نگردد که چیزی هست و باید پیدا کند کفایت می‌کند.
 
کمالوندی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف بوده است و به نظر می‌رسد اگر ما بتوانیم زبان حرفه‌ای را در آژانس حاکم بکنیم که این آرزویی است که فعلا نمی‌تواند محقق شود چرا که سازمان‌های بین‌المللی تحت فشار قدرت‌های بزرگ هستند و سیاسی عمل می‌کنند اما تلاش ما و کشورهای مستقل این است که سازمان‌ها را به سمت حرفه‌ای شدن ببریم.

 جاسوسی "استرلینگ" تله‌ای برای ایران

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با جاسوسی به نام استرلینگ که متهم است که اطلاعاتی را به ایران لو داده است گفت: این برنامه‌ای است که می‌خواستند تله‌ای برای جمهوری اسلامی بگذارند و با فکر خودشان اطلاعاتی را که ناقص است اما برای تهیه بمب هسته‌ای است در اختیار ایران بگذارند و بعد ایران را متهم بکنند به اینکه دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای است که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت به چنین اطلاعاتی نیاز نداشته و ندارد اما به هر حال این برنامه خودشان بوده که لو رفته و این خلاف اخلاق و عرف بین‌المللی است.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ارائه گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حین برگزاری مذاکرات هسته‌ای تأمدا بوده است گفت: این یک گزارش فصلی است که هر سه ما یکبار ارائه می‌شود و معمولا یک هفته یا ده روز قبل از جلسه شورای حکام گزارش مدیر کل صادر می‌شود که این جلسه از 18 تا 21 خرداد ماه است و ما این گزارش را می‌خوانیم ایرادات آن به لحاظ حقوقی، ساختاری و تناقضات را از طریق سخنرانی نماینده ملاقات‌ها و یادداشت توضیحی مطرح می‌کنیم.

وی سازمان انرژی اتمیادامه داد:  در بحث PMD ما می‌گوییم که نمی‌شود یک موضوعی را مطرح کنیم در حالی که از همان ابتدا در آن اتهام مطرح باشد در بیانیه‌ای که بین آمانو و صالحی در آبان 92 امضا شد 18 موضوع حل شده و 2 موضوع باقی مانده و آژانس در حال حاضر گیر کرده است به همین انفجارات مریوان و این تناقض است چرا که یکجا موضوعات تحت همکاری گام به گام مطرح می‌شود و جای دیگر در چارچوب PMD مطرح می‌شود و به گونه‌ای است که همان موضوعات قبلی را در چارچوب قبلی در گزارش مطرح می‌کنند و کسانی که اطلاعات کافی ندارند ممکن است فکر کنند که جمهوری اسلامی ایران کارهای خلافی انجام می‌دهند در حالی که ما بارها اعلام کرده‌ایم و این کفایت می‌کند برای اینکه آنها اعلام کنند که گذشته جمهوری اسلامی ایران پاک است و ما در آینده هم شفافیت خواهیم داشت اهداف ما صلح‌آمیز است و شاهد بزرگ آن فتوای مقام معظم رهبری است.
 
اگر آژانس سیاسی برخورد نکند موضوعات گذشته بسته خواهد شد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اگر سیاسی برخورد نکنند گمان می‌کنیم که موضوعات گذشته بسته شوند و نگاه ما باید نسبت به آینده روشن باشد نه اینکه برگردیم و گذشته را ببینیم.
 
کمالوندی در پاسخ به سوالی در رابطه با PMD و گزینه بازرسی از سایت‌های نظامی که آیا در توافق اخیر وجود دارد یا خیر گفت: توافق چارچوبی دارد ما قرار است محدودیت‌هایی را برای یک دوره داشته باشیم مشروط به حفظ حقوق و اینکه بعد از این دوره زمانی به فعالیت‌های خود ادامه بدهیم که این مسئله هم تنها در حوزه غنی‌سازی است که ما پذیرفتیم تعداد سانتریفیوژها را محدود کرده و در ده سال بعد از آن به سمت توسعه صنعتی برویم و در این مدت هم می‌توانیم تحقیق و توسعه داشته باشیم و این در واقع چارچوب اصلی توافق است که در چارچوب توافق ژنو در مورد شفاف‌سازی هم آمده بود که براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران آنچه که در رابطه با آینده مطرح خواهد بود پروتکل الحاقی است.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: اجازه بازدید از سایت‌های نظامی را نداده‌ایم اما تفسیرهایی که می‌شود مبنی بر اینکه دسترسی برای بازرسی در همه‌جا داده شده است اشتباه است.

وی گفت: پروتکل الحاقی میوه تلاش کشورهای غیرمتعهد بوده هنگامی که آنها در موضوعات پادمانی که مطرح بود مثلا در مسئله عراق می‌گفتند چون آژانس نظارت لازم را ندارد این نظارت به شورای امنیت انتقال داده شود اما غیرمتعهدها انتقاد کردند و گفتند که اگر قرار بر تغییر است آژانس باید تقویت شود نه اینکه نظارت به شورای امنیت انتقال داده شود.
 
تصویب پروتکل الحاقی حاصل تلاش کشورهای مستقل

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با مقاومت کشورهای غیرمتعهد پروتکل الحاقی تصویب شد بازرسی به نقطه‌ای در کمتر از 2 ساعت بدهد که بیایند در آنجا نمونه‌گیری کنند که در ارتباط با پارچین اجازه بازرسی دادند اما در همان‌جا در پروتکل ذکر شده است که اگر کشوری معذوریت دارد می‌تواند بازرسی را به مناطق همجوار ارجاع دهد.

کمالوندی تأکید کرد: وقتی جایی فعالیت اتمی می‌کنند تقریبا پنهان کردن آن محال است و نمونه‌گیری از خاک، آب و فضا برای همین است و همین‌ها راه‌هایی است که می‌شود آژانس را متقاعد کرد مگر اینکه آژانس نخواهد متقاعد شود مثلا همین الان در مورد پارچین معلوم است که هدف سیاسی است نه حرفه‌ای و ما باید حرفه‌ای برخورد بکنیم و جمهوری اسلامی آمادگی شفافیت براساس سازوکارهای بین‌المللی شناخته شده را دارد و نه براساس سازوکار یک رژیم خاص.
 
در مورد پارچین هدف سیاسی مطرح است نه حرفه‌ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما چیزی را حتی در پادمان نداریم که آژانس امروز تصمیم بگیرد بازرسی کند، بازرسی برای جاهایی است که یک کشور بگوید که ما این فعالیت‌ها را در اینجا انجام داده‌ایم و آنها بیایند و بازرسی کنند و اجازه آن بازرسی دوساعته هم در همین مکان و محدوده بازرسی است و جایی که خود ما دسترسی می‌دهیم که آن هم قواعد خود را دارد.
 
وی درخصوص پذیرفتن پروتکل الحاقی افزود: پذیرفتن یا نپذیرفتن حق مجلس است و اگر تصمیمی گرفته شود براساس منطق و استدلال است که اگر بنا براتخاذ چنین تصمیمی باشد ما نیز جلسات و گزارش‌های خود را ارائه خواهیم داد.

کمالوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و تحقق چنین امری اظهار داشت: این مسائل کی اتفاق افتاده و چه چیزی بوده است چندان مهم نیست و اینکه مربوط به چه زمانی است خیلی مهم نیست چون همه دریک نظام‌ است آنچه که مهم است این است که در دوره‌ای بخاطر رفع مسائلی که انباشت شده و ابهامات بوجود آمده و برای حل آنها گفت‌وگو کردند و اطلاعاتی دادند که بیشتر از پادمان بوده است که آنها باید یک انتهایی داشته باشد.
 
کمالوندی گفت: نمی‌شود که ده سال اینگونه بازرسی کرد در حالی که اطلاعات کافی داده شده است و الان موقع تصمیم‌گیری آژانس است که در مورد گذشته آژانس یک گزارش مستقل ارائه کند و اگر صحبت‌هایی می‌کنند برای فرار از جمع‌بندی است که ما فکر می‌کنیم وقت آن رسیده و دسترسی‌های زیادی هم داده شده است.
 
وی تصریح کرد: ما در مذاکرات این را مطرح کرده‌ایم که باید به آنها پایان داده شود با اشاره به شش موضوع اصلی که در زمان آقای لاریجانی بسته شد و تنها یک سوال مطرح شد که در مورد آن سوال 117 صفحه گزارش دادند.

چیزی به نام مصاحبه با دانشمندان ایران نداریم
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: چیزی به نام مصاحبه نداریم و نه ما و نه هیچ کشور دیگری هم اجازه چنین امری را نمی‌دهد و بعید می‌دانم چرا که در گذشته هم همین‌طور بوده است آنها سوالاتی را دارند که ما جواب دادیم و بعضا موردی را می‌گویند که مصاحبه با یک فرد خارجی بوده که مدارکی داشته اما این‌ها موضوعاتی نیست که ما نگران باشیم.
 
کمالوندی افزود: برای جواب دادن به گذشته آنها روش‌هایی را امتحان می‌کنند و یا اینکه می‌گویند در گذشته به آنها دسترسی داده شده و این زمینه ترور دانشمندان شده است که مبالغه است جای نگرانی دارد که از اطلاعات ما سوء استفاده می‌شود یا بی‌جهت پخش می‌شود که یا مدیر کل آژانس می‌آید که مسئله‌ای است که ضرورت ندارد.
 
وی تصریح کرد: دسترسی به متخصصین و دانشمندان قطعا داده نمی‌شود قرار بر این نبوده و نیست و در خصوص موضوعات گذشته سوالاتی بوده که جواب داده شده و آنهایی که می‌گویند کافی نیست باید یک تصمیم قطعی در این مورد گرفته شود.
 
سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: باید نگاه به آینده داشته باشیم چرا که گذشته از نظر ما روشن است.

ارتباط تلفنی صالحی با محل مذاکرات در صورت لزوم

کمالوندی اضافه کرد: امروز آقای رحیمیان به ژنو رفتند و در حال مذاکره هستند جان‌کری و مونیز هم در آن جلسه هستند و اگر در موضوعات نیاز به حضور دکتر صالحی باشد ارتباط به صورت تلفنی برقرار می‌شود من خوش‌بین هستم چرا که چیزی را که بخواهیم و اراده کنیم می‌توانیم بدست آوریم و این را از امام یاد گرفته‌ایم ما تصمیم گرفتیم فضا را باز کنیم ، موانع را برداریم هرچند که با وجود موانع هم پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در صنعت هسته‌ای به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با وجود تحریم‌ها ادامه دهیم و آنچه که من مطمئنم این است که مسیر با عزم راسخ روبه جلو خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست