بازدید 5358

شیر مادر سپر نوزاد در برابر بیماری‌ها

شیر مادر یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای نوزادان محسوب می‌شود و کودک را در برابر بسیاری از بیماری‌ها واکسینه می‌کند.
کد خبر: ۵۰۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۰ 28 May 2015
شیر مادر یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای نوزادان محسوب می‌شود و کودک را در برابر بسیاری از بیماری‌ها واکسینه می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ شاید کلمه شیرمادر برای بسیاری از زنان به شعار تبدیل شده باشد، تغذیه با شیر مادر می‌تواند سیستم ایمنی شیرخوار را تقویت  کند بنابراین توصیه می‌شود تا جایی که برای مادر مقدور است، مدت طولانی‌تری به کودک شیر دهد. تا قبل از 12 ماهگی، کودک بعضی از مواد مغذی را از طریق غذاهای جامد دریافت نمی‌کند، شیرمادر اولین و مهم‌ترین تغذیه برای کودک می‌باشد.

در این گزارش قصد داریم شما را با خواص شیر مادر و سایر مکمل‌های غذایی آشنا کنیم:
 
شیر مادر یک رژیم غذایی کامل
مریم نوری فوق تخصص کودکان با اشاره به خواص موجود در شیر مادر می‌گوید: شیر مادر یک رژیم غذایی کامل و متعادل برای نوزادان است، تغذیه با شیر مادر بلافاصله بعد از تولد، خطر هموفیلی شدن کودک را کاهش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: ذخیره آهنی که در بدن نوزاد تازه متولد شده وجود دارد، حوالی شش ماهگی به حداقل می‌رسد، بنابراین اگر نوزاد آهن را از شیر مادر و یا قطره آهن دریافت نکند به کم خونی مبتلا می‌شود.

نوری معتقد است تغذیه با شیر مادر احتمال ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد، عفونت ادراری در زیر یک ماهگی بین دختران و پسران به یک اندازه وجود دارد، اما بعد از آن این عارضه در دختران شایع‌تر می‌شود.

از یک ماهگی تا پایان 3 سالگی علائم عفونت ادراری به صورت سوزش ادرار، تکرار ادرار، دردهای شکمی و عدم کنترل ادرار ظاهر می‌شود.

شیر مادر از ابتلای شیرخوار به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند مطالعات نشان می‌دهد که تغذیه نوزادان با شیر مادر به کاهش درد ناشی از تزریق سوزن جهت نمونه گیری خون کمک می‌کند. شیرمادر از ابتلای شیرخوار به هپاتیت، چاقی بیش از  حد جلوگیری می‌کند.
 
شهرزاد محمدیان فوق تخصص تغذیه در همین راستا نیز می‌گوید: بعد از 11 ماهگی، زمان انتقال کودک از غذاهای مخصوص به غذای سفره‌ خانواده است، در سال دوم زندگی تعداد دفعات تغذیه غیر از شیرمادر 4 تا 5 بار در روز است.

وی در ادامه گفت: بهتر است از برنج کته برای کودک استفاده شود تا هضم راحت‌تری برای کودک داشته باشد.

محمدیان معتقد است، شیر  بز یک جایگزین سالم برای غذای کودک است، 40 درصد از نوزادان به شیر گاو حساسیت دارند اما در برابر شیر بز مقاوم هستند، هضم شیر بز مثل شیر مادر است و تقریبا خواصی نزدیک به شیرمادر دارد.
 
شیر بز دارای خواص ضد التهابی است کلسیم موجود در شیر بز از کلسیم موجود در شیر گاو بیشتر است، شیر بز دارای خواص ضد التهابی بوده و در تهیه لاکتوز و چربی مناسب در بدن کودکان بسیار مفید است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی