بازدید 17357
نفس‌های پایانی یک باغ در تهران؛

قرار بود این باغ، بوستان عمومی شود نه زمین بایر! +تصاویر

از ابتدا قرار بود، باغ دامپزشکی به فضای سبز تبدیل شود، ولی متأسفانه شهرداری‌ غیر قانونی بخشی از این زمین را برای ساخت واحدهای مسکونی به تعاونی مسکن داده است. درباره ساخت و ساز واحد مسکونی برای کارکنان شهرداری در این محل هم باید گفت، این زمین در پهنه‌ای نیست که بتوان در آن واحد مسکونی ساخت.
کد خبر: ۴۹۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 26 April 2015
باغی که توسط نیروی زمینی به شهرداری سپرده شده بود تا به بوستان عمومی تبدیل شود، اکنون قرار است مالکان جدیدی بیابد؛ مالکانی که قرار است در این باغ ساکن شوند!

به گزارش «تابناک»، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۸ باغ بزرگی به مساحت بیش از ۲۲ هزار متر مربع را برای ایجاد فضای سبز و پارک عمومی به شهرداری تهران واگذار کرد؛ باغی با بیش از ۴۰۰ درخت کهنسال به نام «باغ دامپزشکی»؛ باغی که به خاطر نزدیکی به بزرگراه نواب صفوی و میزان آمد و شد خودروهای بسیار و آلودگی هوای منطقه روزنه‌ای بود برای تنفس اهالی منطقه ۱۱ تهران.


عکاس: حسن قدیانی

درختان شناسنامه‌دار باغ دامپزشکی در زمینی بود که ایده ایجاد مجتمع مسکونی ۶۰۰ واحدی، ریشه‌های آنها را در سکوتی مرگبار خشک کرد و با قطع آبیاری درختان طعم تشنگی ابدی را به آنان چشاند.

پس از چند سال بلاتکلیفی، باغ دامپزشکی در اختیار کارگاه خط متروی تهران قرار گرفت تا این بار فعالیت‌های ساختمانی و راه‌سازی بلای جانش شود و همه فضای سبز باغ را به زمینی بایر تبدیل کند؛ البته این تنها بخشی از فاجعه است، زیرا خبر می‌رسد قرار است بخشی از باغ، به ساخت‌و‌ساز اختصاص یابد!

محمد حقّانی، عضو شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: از آغاز قرار بود باغ دامپزشکی تبدیل به فضای سبز شود، ولی متأسفانه شهرداری ‌‌غیر قانونی بخشی از این زمین را برای ساخت واحدهای مسکونی به تعاونی مسکن داده است. درباره ساخت‌و‌ساز واحد مسکونی برای کارکنان شهرداری در این محل هم باید گفت، این زمین در پهنه‌ای نیست که بتوان در آن واحد مسکونی ساخت.


وی افزود: تا جایی که می‌دانم، سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای از شهرداری تهران در این باره پرسید و بیان کرده است، ‌مسکونی شدن این محل، خلاف پهنهٔ تعریف شده برای این منطقه است. این منطقه بافتی ریز دانه دارد و پر جمعیت است و نیاز به چنین بوستانی دارد.

محمدباقر قالیباف نیز در خصوص آخرین وضعیت باغ دامپزشکی در شانزدهم فروردین ۱۳۹۴ به ‌ایلنا گفت: بر اساس طرح‌های تفصیلی و جامع این باغ جزو محدوده فضای سبز محسوب نمی‌شود و اکنون در اختیار تعاونی مسکن است، حتما این موضوع را پیگیری کرده و ظرف یک هفته این مسأله تعیین تکلیف می‌شود.

البته حالا بیش از یک هفته از روزی که شهردار برای رفع و رجوع مشکلات این زمین وعده کرد می‌گذرد، ولی نه تنها خبری در این باره منتشر نشد‌، بلکه مستندانی به دست آمده که قابل تأمل به نظر می‌رسند.


از یک سو تصاویر تهیه شده از این باغ، از بریده شدن درختان و تخریب فضای سبز این حکایت دارد که حتی به صرف پذیرش این موضوع ـ که پهنه‌بندی زمین، فضای سبز نبوده ـ حکایت از وقوع تخلفی دارد که نادیده گرفته شده است، حال آنکه حدود چهارصد درخت کهنسال و ثبت شده در این باغ شناسنامه داشته‌اند که حالا اثری از آثارشان نیست.

از سوی دیگر، با مراجعه به تارنمای سازمان نوسازی شهر تهران درخواهیم یافت که مالکیت این باغ به نام شهرداری ثبت شده (پیش درآمد تبدیل باغ‌ها و زمین‌های دیگر به بوستان‌های عمومی، تغییر مالکیت آن به نام شهرداری تهران است که درباره این زمین رعایت شده) ولی شهردار تهران مدعی است که متعلق به یک تعاونی مسکن است؛ حال چگونه چنین چیزی ممکن شده، پرسشی است که باید مسئولان به آن پاسخ دهند.

جالب‌تر اینجاست که بدانیم بر پایه قانون، اگر مالکی خواسته باشد، با خشکاندن و از بین بردن درختان، باغ را به زمینی بایر تبدیل کرده و سپس فرایند تغییر کاربری آن یا هر نیت دیگری را پیگیری نماید، شهرداری موظف است آن باغ را محافظت ‌و آبیاری کند، در حالی که در باغ دامپزشکی شاهدیم که قطع درختان و تبدیل آن به زمین بایر، به دست این نهاد صورت گرفته است!

البته شاید این مشکلات همگی ‌جبران شدنی باشند، به شرطی که وعده‌ها محقق شود و مسئولان فراموش نکنند که رهبری چه تأکیداتی بر حفظ محیط زیست و مقابله با تغییر کاربری، به ویژه در مقوله فضای سبز دارند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل