بازدید 15121
بیم‌ها و امیدهای فروشندگان و خریداران ارز؛

این روزها در چهارراه استانبول چه خبر است؟

اگرچه تصور می‌رفت با تحولات اخیر در اقتصاد سیاسی ایران، حس‌گرهای بازار به سرعت بر مبنای احساس خریداران و فروشندگان واکنش نشان داده و نرخ دلار را پایین کشد اما بعد از ماه‌ها، جوی منطقی بر بازار ارز کشور حاکم شد و هیجانات نتوانست بر منطق اقتصادی غلبه کند.
کد خبر: ۴۸۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶ 06 April 2015

اگرچه تصور می‌رفت با تحولات اخیر در اقتصاد سیاسی ایران، حس‌گرهای بازار به سرعت بر مبنای احساس خریداران و فروشندگان واکنش نشان داده و نرخ دلار را پایین کشد اما بعد از ماه‌ها، جوی منطقی بر بازار ارز کشور حاکم شد و هیجانات نتوانست بر منطق اقتصادی غلبه کند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، این روزها که اقتصاد ایران سرخوش از صدور یک بیانیه است و تصور می رود که تحولات بسیاری را بعد از برداشته شدن تحریم‌ها که مفاد این بیانیه است در پیش گیرد، جو عمومی جامعه ایجاد هیجاناتی در برخی بازارها از جمله طلا و ارز و بورس را انتظار می کشید. اما این انتظار چندان جامه عمل به خود نپوشاند، در دو بازار اول تحول برخلاف انتظار بود ولی در بازار بورس، همانطور که انتظار می رفت، صف خرید سهام تشکیل شد و بورس رکورد زد.

در این میان اگرچه بسیاری پیش‌بینی می‌کردند به سرعت قیمت دلار و سایر انواع ارز در بازار کاهش چشمگیری را تجربه کند، اما گویا این بار چهارراه استانبول می خواست که بر خلاف منطق اقتصادی حرکت نکند و حال که اقتصاد به سمت شفافیت و منطق بیشتر پیش می‌رود، او هم در این مسیر هم گام شود.

این در شرایطی است که انتظار می رفت سرمایه گذاران خردی که روزی دلارها را به بهانه افزایش نرخ و سود خریداری و در پستوها نگهداری کرده بودند، اکنون به سرعت وارد بازار شوند و همین افزایش عرضه، قیمت را بشکند، اما این طور نشد.

عده ای در این میان می گویند چون هنوز تکلیف نهایی مذاکرات ایران مشخص نیست و صدور قطعنامه های جدید شورای امنیت به نفع ایران، فضای جدید را رقم خواهد زد و تحریم‌ها نیز باید برداشته شود تا فضای اقتصادی ایران به سمت شفافیت پیش رود، بازار واکنش جدی نشان نداده و دارندگان ارز، به صورت جدی روانه بازار نشده اند.

این تحلیل از یک منظر صحیح است، چراکه به هرحال برخی دارندگان دلار، هنوز این اطمینان را از ارزانی نرخ ارز در اقتصاد حاصل نکرده اند که بخواهند به سرعت واکنش نشان داده و هیجانی و احساسی، دلارهای خود را بفروشند.

از سوی دیگر، عده ای می گویند که صرافان نیز دست نگه داشته اند و اجازه نمی دهند قیمت به سرعت پایین آید تا بتوانند دلارهای ذخیره شده خود را با سود معقول تری به فروش برسانند، نه اینکه یکباره با عرضه فراوان ارز به بازار، فضا را ملتهب کرده و خود هم متضرر شوند.

به هرحال این اولین باری است که بازار به دور از هیجانات و احساسات مقطعی، واکنش نشان داده است و البته برخی دیگر نیز بر این باورند که دلار افت خود را طی هفته های قبل از بیانیه لوزان کرده بود و همین امر سبب شده تا به این بیانیه، برخلاف انتظار پاسخ مثبت ندهد.

بررسی های میدانی خبرنگار تابناک اقتصادی نشانگر این است که در آخرين ساعات معاملات روز گذشته چهارراه استانبول، قیمت دلار به 3 هزار و 290 تومان رسیده که اين قيمت در قياس با اولین روز کاری هفته جاری، رشد بیش از 80 توماني را تجربه کرده است.

پيش از اين فعالان بازار و تحليلگران اقتصادي پيش بيني کرده بودند در بهترين حالت قيمت دلار تنها 100 تا 200 تومان کاهش مي يابد ولي در نهايت بازهم بهاي دلار رشد پيدا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل