بازدید 14052
کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

انتقاد صریح اوباما از سناتورهای امضاکننده نامه برای ایران

موضع وزارت خارجه آمریکا درباره ارجاع توافق هسته‌ای ایران به سازمان ملل، موضع‌گیری اوباما در قبال نامه اخیر جمهوری‌خواهان، حمایت شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از ۴۷ سناتور امضاکننده نامه اخیر، اظهارات میت رامنی علیه توافق هسته‌ای با ایران و تقدیر فرمانده عراقی از نقش ایران در این کشور، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۴۸۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳ 14 March 2015
انتقاد صریح اوباما از سناتورهای امضاکننده نامه برای ایرانموضع وزارت خارجه آمریکا درباره ارجاع توافق هسته‌ای ایران به سازمان ملل، موضع‌گیری اوباما در قبال نامه اخیر جمهوری‌خواهان، حمایت شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از ۴۷ سناتور امضاکننده نامه اخیر، اظهارات میت رامنی علیه توافق هسته‌ای با ایران و تقدیر فرمانده عراقی از نقش ایران در این کشور، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

انتقاد صریح اوباما از سناتورهای امضاکننده نامه برای ایران

به گزارش «تابناک»، در ادامه روند تقابل کاخ سفید و جمهوری‌خواهان بر سر موضوع هسته‌ای ایران، ‌«رویترز» جدید‌ترین واکنش دولت آمریکا به انتقادات مطرح ‌از سوی سناتورهای جمهوری‌خواه را مورد توجه قرار داد‌.

به نوشته این خبرگزاری، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، هرگونه اقدامی در راستای برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، گزینه‌های آمریکا را در آینده برای اقدام علیه این کشور محدود نخواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن بیان این موضوع گفته: بحث ضرورت نقش‌آفرینی سازمان ملل در زمینه برداشتن تحریم‌ها در صورت دستیابی به توافق، همیشه مطرح بوده است. با این حال، وی تأکید کرده، صرف اقدام شورای امنیت، توافق را برای آمریکا به حالت الزام‌آور در‌نخواهد آورد.

انتقاد صریح اوباما از سناتورهای امضاکننده نامه برای ایران

این در حالی است که روز گذشته، رئیس جمهور آمریکا مستقیم‌ در برابر نامه اخیر جمهوری‌خواهان به رهبران ایران درباره مذاکرات هسته‌ای موضع‌گیری کرده است. به نوشته «واشنگتن پست»، باراک اوباما اقدام ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه را مایه شرمساری دانسته است.

وی اظهار داشت: «من برای آن‌ها متأسفم. آن‌ها برای رهبران کشوری نامه نوشته‌اند که می‌گویند دشمن بزرگ ماست و استدلال اصلی مطرح ‌از سوی آن‌ها نیز این است که با رئیس جمهور ما معامله نکنید، زیرا نمی‌توانید درباره توافق به وی اعتماد کنید». این اظهارات بخش‌هایی از مصاحبه یک شبکه تلویزیونی با اوباماست که قرار است به زودی پخش شود.
 

انتقاد صریح اوباما از سناتورهای امضاکننده نامه برای ایران

اما در مقابل، شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز به هم‌قطاران خود در سنا پیوسته و از نامه جمهوری‌خواهان حمایت کرده‌اند. به نوشته «واشنگتن اگزمینر»، ۲۵۰ عضو مجلس نمایندگان با فرستادن نامه‌ای برای اوباما، حمایت خود را از مواضع ۴۷ سناتور جمهوری خواه اعلام کرده‌اند.

در این نامه آمده، در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، برداشته شدن تحریم‌های موجود علیه این کشور ـ که توسط کنگره وضع شده ـ نیازمند تصویب قانونی جدید است. در همین راستا، توافق نهایی باید ‌از سوی کنگره بازبینی شده و اطمینان حاصل شود که بر اساس آن، همه راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای مسدود خواهد شد.
 

انتقاد صریح اوباما از سناتورهای امضاکننده نامه برای ایران

در همین راستا، میت رامنی، از چهره‌های سر‌شناس جمهوری‌خواهان نیز با انتشار مطلبی در روزنامه «یو اس‌ای تودی»، خواستار کنار رفتن آمریکا از پای میز مذاکره با ایران شده است.

وی با بیان اینکه روند سیاست خارجی اوباما، تنها سبب خشوندی رقبای آمریکا شده، می‌نویسد: رئیس جمهور آمریکا باید اقدامی «شجاعانه» انجام داده و مذاکرات هسته‌ای با ایران را متوقف کند. رامنی توافقی را که قرار است با ایران حاصل شود، با توافقاتی که تاکنون میان آمریکا و کره شمالی حاصل شده و هیچ یک اجرایی نشده، مقایسه کرده و بر همین اساس، استدلال می‌کند که اقدام صحیح در حال حاضر، کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران است.

انتقاد صریح اوباما از سناتورهای امضاکننده نامه برای ایران

در ‌‌نهایت‌ در میان دیگر موضوعات، بخشی از مطالب امروز مربوط به ایران در مطبوعات جهان به بحث حضور ایران در عرصه مبارزه با داعش در عراق اختصاص یافته است. در این زمینه، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهارات یک فرمانده عراقی را بازتاب داده که از نقش ایران در مقابل با داعش تقدیر کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، هادی العامری، فرمانده سپاه بدر عراق گفته، آمریکا به تعهدات خود مبنی بر کمک به عراق برای مبارزه با داعش عمل نکرده، در حالی که ایران حمایت بی‌قید و شرط خود را نثار این کشور کرده است. وی همچنین از کسانی که «دست آمریکایی‌ها را می‌بوسند اما در ازای آن چیزی دریافت نمی‌کنند» انتقاد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار