بازدید 11251
اعتدال و توسعه حزبی که خبرسازتر خواهد شد؛

از نرسیدن روحانی به مجلس در ۷۸ تا رسیدن مجلس به روحانی در ۹۴

یک سال مانده به انتخابات مجلس دهم، حزبی در حال محوریت یافتن در میان حامیان دولت مستقر است که پانزده سال پیش، اولین شکست انتخاباتی روحانی را شاهد بود. یک سال دیگر روشن خواهد شد، آیا روزهای تلخ مجلس ششم برای حسن روحانی تکرار خواهد شد یا اینکه بعد از دولت یازدهم، مجلس دهم نیز به حامیان وی خواهد رسید یا خیر.
کد خبر: ۴۸۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸ 03 March 2015
یک سال مانده به انتخابات مجلس دهم، حزبی در حال محوریت یافتن در میان حامیان دولت مستقر است که پانزده سال پیش، اولین شکست انتخاباتی روحانی را شاهد بود. یک سال دیگر روشن خواهد شد، آیا روزهای تلخ مجلس ششم برای حسن روحانی تکرار خواهد شد یا اینکه بعد از دولت یازدهم، مجلس دهم نیز به حامیان وی خواهد رسید یا خیر.

به گزارش «تابناک»، هرچند اعتدال و توسعه (حزبی که در پانزده سال اخیر، فراز و نشیب‌های زیادی را شاهد بوده و برخی از اعضای خود را از دست داده) مانند کارگزاران، مشارکت و یا جریان رایحه خوش خدمت‌، گروهی دولت‌ساخته نیست، اکنون به محور برنامه‌های حامیان دولت برای انتخابات مجلس دهم تبدیل شده است؛ انتخاباتی که مقدمه‌چینی برای آن مثل همه انتخابات مجلس قبلی حتی یک سال مانده به انتخابات آغاز شده است.

با اینکه محمدرضا باهنر همزمان با گرایش به طیف‌های سرسخت‌تر اصولگرایان مدعی است ‌«مملکت وقت و پول برای تبلیغات زود‌هنگام ندارد و تشکل‌های سیاسی باید سه ماه قبل از انتخابات رقابت را آغاز کنند تا مردم از رقابت‌های زودهنگام خسته نشوند‌»، روشن است که هم دوستان و همفکران باهنر، هم طیف‌های دیگر اصولگرا و هم اصلاح‌طلبان و هواداران دولت با جدیت مشغول آماده شدن برای انتخابات بعد هستند.

شواهد زیادی وجود دارد که دولت یازدهم نیز علاقه دارد، مجلس بعدی همگرایی بیشتری با دولت داشته باشد و برای رسیدن به این هدف، تدابیری نیز اندشیده شده است.

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته است: «ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده و این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه ‌تنها باید منسجم باشند، بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند‌». مرعشی عضو سابق کارگزاران مدعی شده است، ‌«نوبخت ستادهای روحانی را فعال کرده» و همایش سراسری جوانان عضو و هواداران حزب نیز شاهد حضور پررنگ مقامات دولتی بود.

نوبخت، محمود واعظی وزیر ارتباطات، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مقامات دولتی بودند که در این همایش حاضر شدند.

سهم حزب در دولت البته به مراتب بیشتر از این چند تن است. محمدرضا نعمت‌زاده و اکبر ترکان که در ستاد انتخاباتی روحانی مسئولیت‌های اصلی را بر عهده داشتند، در دولت نیز به وزارت و مشاورت رئیس‌جمهور رسیدند و بابک دربیگی و محمد سلطانی‌فر، دیگر مسئولان ستاد روحانی به وزارت ارشاد رفته‌اند.

هرچند اولین شکست انتخاباتی روحانی یعنی انتخاب نشدن وی در انتخابات مجلس ششم در سال ۷۸ و بعد از پنج دوره عضویت پیاپی در مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم سمنان و تهران ذیل فهرست حزب تازه تأسیس اعتدال و توسعه نیز اتفاق افتاد، فهرست‌های مورد حمایت این حزب از انتخابات مجلس هفتم تاکنون، افرادی را در خود جای داده بود که اکنون مسئولیت‌های بیشتری از دولت را در اختیار گرفته‌اند.

مجید انصاری، اسحاق جهانگیری، سید رضا اکرمی، عباسعلی زالی، الهام امین‌زاده، عادل آذر، مسعود سلطانی‌فر، رضا طلایی‌نیک، علیرضا محجوب، مهدی سنایی و امیررضا خادم از جمله مقاماتی هستند که پیش از این مورد حمایت انتخاباتی این حزب قرار گرفته بودند.

اعضای جدا شده از این حزب نیز که همگرایی فکری آن‌ها با روحانی ادامه دارد ‌می‌توانند امید داشته باشند در انتخابات آینده، سهمی از مجلس داشته باشند. کاظم جلالی نماینده شاهرود که در آذرماه ۸۶ به همراه حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان، محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجید قاسمی از عضویت در اعتدال و توسعه استعفا کرد، اکنون در کانون تلاش‌ها برای ایجاد حزبی متشکل از اعضای فراکسیون رهروان مجلس قرار دارد که در صورت تشکیل شدن، با این سؤال مواجه خواهد بود که این حزب تازه تأسیس به اصولگرایان نزدیک‌تر است یا دولت روحانی.

هواداران دولت، می‌توانند به کمک یک تشکیلات دیگر برای مسلط شدن بر مجلس آینده نیز امیدوار باشند. نسل جدید اصلاح‌طلب که طبق قاعده کار حزبی، کسب قدرت را در دستور کار خود قرار داده است و هر چه احزاب قدیمی اصلاح‌طلب برای رسیدن به مجلس آینده با مانع بیشتری مواجه باشند، جایگاه مهم‌تری در انتخابات آینده خواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل