بازدید 7025
۶

برق، بی‌خبر گران شد

معاون وزیر نیرو با هشدار نسبت به خاموشی اجتناب‌ناپذیر در تابستان ۱۳۹۴و کسری ۳ هزار مگاواتی تراز تولید، درصورت عدم‌همکاری مردم هشدار داد و گفت: از ابتدای اسفند‌ماه قیمت برق ۱۰درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۴۷۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵ 23 February 2015
معاون وزیر نیرو با هشدار نسبت به خاموشی اجتناب‌ناپذیر در تابستان ۱۳۹۴و کسری ۳ هزار مگاواتی تراز تولید، درصورت عدم‌همکاری مردم هشدار داد و گفت: از ابتدای اسفند‌ماه قیمت برق ۱۰درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، معاون وزير نيرو اين خبر را در شرايطي اعلام كرده كه در سوي ديگر هم مجلس در جريان بررسي لايحه بودجه عوارض 50توماني را براي مشتركان برق وضع كرده و پيش‌بيني مي‌شود در قالب قانون هدفمندي يارانه‌ها، مجوزهاي جديدي براي افزايش قيمت انرژي ازجمله برق صادر شود. با اين حال دولت خود زودهنگام به استقبال افزايش قيمت برق رفته و از ابتداي اسفند‌ماه آن‌را گران كرده است.

آنگونه كه خبرگزاري ايسنا گزارش داده است روز گذشته، هوشنگ فلاحتيان، معاون وزير نيرو در نشستي خبري با اعلام گراني 10درصدي برق گفت: اگر مردم 10درصد در مصرف برق نسبت به تابستان 1393صرفه‌جويي داشته باشند و از لوازم پرمصرف در ساعات پيك استفاده نكنند، درصورتي كه بتوانيم بار را در رقم 50مگاوات مديريت كنيم تجربه خاموشي نخواهيم داشت، اما در غيراين صورت اعمال خاموشي اجتناب‌ناپذير است.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به اينكه در سال آبي جاري بارش‌هاي آسماني كاهش قابل توجهي داشته‌اند، گفت: در سال آينده با تابستان زودهنگام مواجه مي‌شويم لذا مردم بايد همكاري و مساعدت لازم را داشته باشند تا بتوانيم برق مورد نياز را تأمين كنيم.

    طرح گذر از تابستان

وي با اشاره به اينكه در لايحه بودجه 1394پيشنهاد داديم كه مشتركين مگاواتي در طول سال كه حدود 8‌هزار ساعت است، حداقل به ميزان 300ساعت و به‌صورت عمده در تيرماه و مرداد‌ماه بارشان را متناسب با جدول زماني كه شركت‌هاي برق با آنها تفاهم مي‌كنند در ساعات اوج كاهش دهند.

فلاحتيان افزود: درصورت قانوني‌شدن اين ماده تعاملات لازم با مصرف‌كنندگان مگاواتي صورت مي‌گيرد. پيك بار در تابستان 1393، 45هزار و 600مگاوات بوده و پيش‌بيني مي‌شود در تابستان 1394به 52هزار مگاوات برسد، اما با توجه به ظرفيت جديد ايجاد شده 3 هزار مگاوات كسري وجود دارد كه بايد با مديريت تقاضا آن را پوشش دهيم تا با خاموشي مواجه نشويم.وي در ادامه از افزايش 10درصدي قيمت برق از اول اسفند‌ماه خبر داد و گفت: تعرفه برق خانگي و كشاورزي 10درصد و ساير بخش‌ها، صنايع، اداري و تجاري 20درصد از ابتداي اسفند‌ماه سال‌جاري افزايش مي‌يابد.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با اشاره به اينكه هزينه 70درصد قبض‌هاي برق ماهانه كمتر از 7 هزار تومان است، اظهار كرد: در سال 1392اجازه افزايش تعرفه به ميزان 38درصد را داشتيم، اما تنها 20درصد افزايش قيمت برق داريم. در سال‌جاري نيز مجوز افزايش 30درصدي تعرفه برق را به ما داده بودند، اما از اين شرايط استفاده نكرديم تا اينكه از‌ماه اسفند قيمت برق خانگي و كشاورزي 10درصد افزايش پيدا كرد.

معاون وزير نيرو اين خبر را در شرايطي اعلام كرده كه از اواخر سال گذشته با وجود اينكه به وزارت نيرو اجازه افزايش 24درصدي تعرفه داده شده بود، صنعت برق درآمد خود را 24درصد افزايش داد به‌گونه‌اي كه تعديل تعرفه در برخي پله‌هاي قبوض به 90درصد رسيد. گرچه پس از اعتراض به اين عملكرد، با ورود دولت تمام قبوض باطل و تعرفه در همه پله‌ها به ميزان 24درصد افزايش يافت.

    مذاكره با آذربايجان براي واردات برق

فلاحتيان در ادامه نشست خبري در مورد واردات برق با توجه به كسري 3 هزار مگاواتي ظرفيت توليد گفت: در حال حاضر از 2 كشور ارمنستان و تركمنستان سالانه حدود 600مگاوات برق وارد مي‌كنيم و با آذربايجان نيز در حال مذاكره براي واردات در تابستان 1394هستيم.

وي با اشاره به اينكه درصورت توافق حدود 500مگاوات برق از آذربايجان وارد مي‌شود، گفت: با توجه به اينكه در حال حاضر به ازاي هر كيلووات 50تومان دريافت مي‌كنيم و واردات برق بايد به نرخ بين‌المللي صورت گيرد، قيمت برق وارداتي چندين برابر مي‌شود كه جز در موارد خاص براي جلوگيري از خاموشي صرفه اقتصادي ندارد.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در مورد اخذ دوماهانه عوارض 50توماني از مشتركين برق كه اخيرا به تصويب مجلس رسيد، گفت: اين 50تومان مربوط به بيمه كردن مشتركين در حوزه آتش‌سوزي و حوادث برق‌گرفتگي است كه پيش از اين دريافت مي‌شده و در بودجه سال 1394تكرار شده است. لذا افزايش قيمت برق در بودجه تاكنون تصويب نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۶
من موندم تورم چطوري پايين امده با اين همه افزايش قيمت
اوه قبض تا بهمن ماه که اومد 27 هزار تومان واسه یک آپارتمان اومد که مصرفمون از سال قبل کمتر بوده ولی مبلغ خیلی بیشتر بوده پس نگو هنوز گرون نشده بوده!
خدا به داد مردم برسد
مثلا از اونایکه باخبر بودیم چه گلی به سرمان زدیم تازه فرمودند تورم بهمن ماه صفر درصد بود.فقط مرغ و تخم مرغ .... صفردرصد گران شده اند!
چه جالب مشکل قطع برق با گرون کردنش میخان حل کنن
چه چیزی در این دولت با خبر گران شده که برق هم از آن مستثنی باشد. خیلی چیزها بدون اعلام بارها گران شده و دیگر مردم جرأت پرسیدن قیمت از فروشندگان را ندارند چون حتمال می دهند دولت گران کرده است و هرچه بگویند میدهند و از سروته رزق خود می زنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی