بازدید 22912
مرور روزنامه‌های دوشنبه چهارم اسفند؛

سخنان رئیس‌جمهور در‌باره «نان و پنیر» و مدیرانی که باید تغییر کنند

سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در دیدار استانداران استان‌های مرزی و سفرای مربوط در حوزه اقتصاد مقاومتی و آینده مذاکرات هسته‌ای با توجه به تحولات روزهای اخیر مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه شرق امروز ادعای رانت و فساد دولت قبل را در گفت‌و‌گو با نماینده شهرضا تیتر یک کرده است. عوض حیدرپور ادعاهای خودش را در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد باطل دانسته است!
کد خبر: ۴۷۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 23 February 2015
سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در دیدار استانداران استان‌های مرزی و سفرای مربوط در حوزه اقتصاد مقاومتی و آینده مذاکرات هسته‌ای با توجه به تحولات روزهای اخیر مورد توجه بیشتر روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه شرق امروز ادعای رانت و فساد دولت قبل را در گفت‌و‌گو با نماینده شهرضا تیتر یک کرده است. عوض حیدرپور ادعاهای خودش را در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد باطل دانسته است!

سخنان رئیس‌جمهور در‌باره «نان و پنیر» و مدیرانی که باید تغییر کنند


بیشتر روزنامه‌های امروز، سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در دو حوزه ضرورت تغییر برخی مدیران دولتی و نیز آینده اقتصاد را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه‌هایی مانند جمهوری اسلامی و روزنامه دولتی ایران از زبان رئیس‌جمهور نوشته‌اند: «ترکیب جدید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نشانه اراده قاطع ایران برای تعامل با دنیا است».

روزنامه‌های قانون، شرق، آرمان و ابتکار از جمله روزنامه‌هایی هستند که حمایت ۷۰ یا ۸۰ درصدی مردمی از مذاکرات هسته‌ای را در کانون توجه خود قرار داده‌اند.

برای روزنامه کیهان، این بخش از سخنان رئیس‌جمهور مهم‌تر است که گفته: «کسی که ۲۴ خرداد را قبول ندارد، نباید در سطح بالای مدیریتی باشد».

اعتماد نیز در مهم دانستن همین بخش از سخنان رئیس‌جمهور با کیهان هم نظر است. این روزنامه در شروع مطلبی با تیتر «تذکر شدید روحانی» نوشته است: رئیس جمهور دیروز هم حرف‌های مهمی داشت. از ترکیب جدید تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت و «اقلیت اندکی» که مخالف آنان هستند. می‌گوید که در کشور قرار نیست نظرات همه یکسان باشد اما نتایج نظرسنجی‌ها حکایت از حمایت‌های ٨٠ درصدی از مذاکرات هسته‌ای دارد. او اما به علت موفقیت دولت هم اشاره می‌کند و می‌گوید که این موفقیت در سایه حمایت رهبری رخ داده است.

او اما یک بحث مهم دیگر هم داشت. به‌‌ همان بحثی اشاره کرد که مدت‌ها بود عده‌ای منتظر شنیدن آن بودند یعنی «سیاست داخلی». رئیس جمهور دیروز پس از مدت‌ها که به علت بی‌توجهی به سیاست داخلی مورد انتقاد قرار گرفته بود، اعلام کرد که «سیاست داخلی برای دولت بسیار اهمیت دارد».

اعتماد در ادامه در نقل بخشی از سخنان رئیس‌جمهور با تیتر «اگر کسی فکر کند کشور بدون رابطه با جهان به توسعه می‌رسد حتما اشتباه می‌کند» نوشته: رئیس دستگاه اجرایی با طرح این سؤال که برای پیشرفت و حرکت به جلو و برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی در زمینه رابطه با دیگران باید چه کاری انجام دهیم، اظهار داشت: اینکه بعضی‌ها فکر می‌کنند کشوری می‌تواند بدون رابطه با بیرون به رشد و توسعه برسد حتما اشتباه می‌کنند. روحانی ادامه داد: می‌شود زندگی بخور و نمیر داشت و مردم هم می‌توانند زندگی کنند. می‌شود از جیب مردم هم برداشت کرد. رشد منفی یعنی همین، یعنی ثروت مردم را کاهش دادن. رئیس جمهوری اضافه کرد: کشور را می‌شود همه جور اداره کرد. اما اگر می‌خواهیم به رشد برسیم آن هم نه رشد دو یا سه درصد، رشد قابل قبول، چهار یا پنج درصد ما که در برنامه چشم انداز ٢٠ ساله بنا بود حداقل رشد ما هشت درصد باشد. کجاست؟ روحانی خاطرنشان کرد: اگر حساب کنید در ١٠ سال اول سند چشم انداز، رشد ۵/٢ درصد داشته‌ایم، ما دنبال این بودیم که ۵/٢ درصد در ١٠ سال اول به دست بیاوریم؟ رئیس جمهوری تاکید کرد: در هر برنامه‌ای نیمه اول آن شتاب زیاد دارد و نیمه دوم دیگر دوران جوانی برنامه تمام شده است.

عوض حیدرپور؛ ادعا در یک روزنامه، رد‌‌ همان ادعا در روزنامه‌ای دیگر!

بعد از سلطانی، نماینده بروجن و دهدشتی، نماینده آبادان که ده‌ها بار ادعاهایی را در‌باره مفاسد دولت قبل به صفحه اول روزنامه شرق آوردند، این بار عوض حیدرپور، نماینده شهرضاست که ادعاهایی ‌در این باره مطرح کرده است.

وی که در سال‌های گذشته با ادعاهای متقابلی از سوی روزنامه خورشید مواجه شده بود، امروز در گفت‌و‌گو با شرق مدعی شده، ‌منابعی که دولت قبل در اختیار برخی رانتخواران قرار داده، قرار است در انتخابات آینده مجلس، مورد استفاده نامزدهای مورد حمایت احمدی‌نژادی‌ها قرار بگیرد.

شرق در این باره نوشته: «عوض حیدرپور»، از اعضای کمیسیون امنیت ملی‌ مجلس نگران است. نگرانی‌اش را می‌شود در ادامه سخنان وزیر کشور بهتر فهمید. دلواپس پول‌های سرگردانی است که در هشت‌ سال دولت احمدی‌نژاد اینجا و آنجا هزینه شده و حالا شاید از دل انتخابات آینده بیرون بزند. زبانش، لحن هشدارگونه دارد و تقاضایش از نهادهای نظارتی این است که حواسشان به ستادهای انتخاباتی باشد. نه از فردا روزی که کار از کار گذشته و کنترل برخی مسائل سخت می‌شود، از همین روز‌ها که سرگروه‌های انتخاباتی در استان‌ها تعیین شده‌اند و ساختمان و منابع مالی مشخص شده، از نهادهای نظارتی می‌خواهد تا حواسشان به پول‌های کثیف و تزریق احتمالی آن به انتخابات آینده باشد. به ‌شکل ‌خاص به ساختمان چند طبقه ولنجک اشاره دارد و جایی از گفت‌وگو به صراحت می‌گوید رد پای پول‌های بربادرفته بابک زنجانی و رانت ویژه برای او این روز‌ها در ستاد‌های انتخاباتی برخی کاندیدا‌ها احتمالی قابل رویت است.

به اینجای گفت‌وگو که می‌رسیم، مشخص است دغدغه‌اش جدی است و خطر را به خوبی لمس کرده، گویا ستادهای انتخاباتی نزدیک به رئیس دولت گذشته، مدتی است در شهرهای بزرگ فعال شده‌اند و حالا می‌شود خط ‌و ‌ربط برخی شانتاژهای رسانه‌ای را بهتر فهمید. تبلیغاتی که حالا به هر بهانه‌ای اتفاق می‌افتد، از مراسم ختم گرفته تا گعده‌های سیاسی دیگر. حیدرپور هشدار می‌دهد برآورد‌ها نشان از آن دارد که نامزدهای انتخابات آینده دست‌کم باید ۵٠٠میلیونی برای نماینده‌ شدن هزینه کنند و از کجا معلوم پول‌های کثیف سر از جیب برخی نامزد‌ها درنیاورند، این مسأله سؤال‌های متعددی پیش روی افکار عمومی قرار می‌دهد.

حیدرپور به شکل جالبی در مصاحبه با روزنامه اعتماد، ادعاهای خودش در روزنامه شرق را باطل دانسته است. در بخشی‌هایی از این مصاحبه با تیتر «پول کثیف در انتخابات نداریم» آمده است: سخنان اخیر آقای رحمانی فضلی درباره توزیع درآمدهای ناشی از قاچاق کالاو مواد مخدر در انتخابات را که ایشان با تیتر «پول‌های کثیف» از آن یاد کرده است، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید صحبت‌های آقای رحمانی فضلی در مقام وزیر کشور هم بی‌اساس باشند؟

این حرف‌ها کاملا غلط است، حالا چه آقای رحیمی بگوید و چه وزیر محترم کشور.

چرا؟

چون در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در تمام انتخاباتی که تا کنون برگزار شده این مردم بوده‌اند که رأی داده‌اند و همین مردم هیأت اجرایی تشکیل می‌دهند و نظارت انجام می‌دهند و انصافا انتخابات در جمهوری اسلامی ایران آزاد است.

به هر حال، آقای رحمانی فضلی در مقام وزیر کشور همین نظام چنین اظهارنظری را مطرح کرده است. آیا می‌توان به راحتی پذیرفت ‌چنین مقامی بدون استدلال و مدرک چنین ادعای سنگینی را مطرح کند؟

من معتقدم ‌اگر ایشان مستندی دارد باید آن را ارایه کند و باید ایشان به سمتی حرکت می‌کرد که حرفشان باعث تشویش افکار عمومی نشود. ما ١١ دوره انتخابات ریاست جمهوری داشتیم و ٩ دوره انتخابات مجلس و چندین دوره انتخابات‌های دیگر داشتیم و همه این‌ها در چهارچوب و قالبی برگزار شده که به فرموده حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در دنیا بی‌نظیر است. نمی‌شود که تمام چنین نظام انتخاباتی را با یک حرف که معلوم نیست سندی دارد یا نه زیر سؤال برد. ایشان اگر سندی دارد حتما باید ارایه کند. سخنان آقای رحمانی فضلی تا اینجا به دلیل اینکه هیچ سند و مدرکی برای آن ارایه نشده فرقی با ادعای آقای رحیمی ندارد و فقط باعث شک درباره نظام انتخاباتی کشو می‌شود.

مذاکرات هسته‌ای پس از تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا


روزنامه‌های امروز فرصت یافته‌اند به سخنان وزیر خارجه آمریکا در‌باره ترک احتمالی میز مذاکره از سوی این کشور و نیز پاسخ مقامات ایرانی به این تهدید بپردازند.

رسالت و جوان از جمله روزنامه‌هایی هستند که سخنان ولایتی را با تیتر «آمریکایی‌ها به مذاکره نیاز دارند نه ما» در صفحه اول خود آورده‌اند.

کیهان در آغاز یادداشت روز خود با تیتر «پالایش «ما نمی‌توانیم» از دولت» به قلم محمد ایمانی نوشته است: هیجان مذاکره با آمریکا و خوش‌بینی نسبت به بستن با کدخدا پس از ۲ سال فروکش کرده است. اکنون دیگر کسی نمی‌گوید بستن با کدخدا راحت‌تر است و ظرف ۳ تا ۶ ماه می‌توان توافق کرد و آثار گشایش اقتصادی را به مردم نشان داد. اکنون دیگر کسی با ذوق‌زدگی برای سفر نیویورک یا وین و مسقط و ژنو تیتر نمی‌زند یا مثلاً مصاحبه نمی‌کند که بگوید تابوی بزرگ شکست و می‌توانیم با دولت مؤدب و میانه‌روی اوباما پرونده هسته‌ای را ببندیم. این هیجان حدود ۲ سال پیش، وقتی بالا گرفت که برخی نامزدهای انتخابات، مسئول تیم مذاکره کننده را سیبل کردند که بله می‌شد با آمریکا توافق کرد و شما نتوانستید. یا قبل و بعد از انتخابات، برخی رجال سیاسی لابلای مصاحبه‌ها گفتند که از ۳۰ سال پیش در مکاتبات سری با حضرت امامـ که حتی تایپ هم نکردند اما حالا دارند افشا می‌کنند! ـ نوشته‌اند که می‌توان و باید با آمریکای ابرقدرت تنش‌زدایی و اختلافات را حل کرد. پرگویی و نابجاگویی و جابجاگویی ـ نظیر ادعای دروغ مخالفت امام با شعار مرگ بر آمریکا! ـ و در باغ سبز نمایی به موازات سیاه‌نمایی، طوفانی از هیجان مبتنی بر توهم را پدید آورد. برخی سیاستمداران و رسانه‌ها و احزاب حامی آن‌ها چنان گرد و غبار کردند و از بستن آمریکا به عنوان تنها کلید معجزه اقتصادی سخن گفتند که واقعیت‌ها به حاشیه افتاد و فضاسازان خودشان نیز باور کردند در قواره منجی ظاهر شده‌اند.

حالا اما آن هیجان فروکش کرده است. افراد منصف‌تر و عاقل‌تر این طیف می‌گویند نه دورنمای لغو تحریم‌ها دیده می‌شود و نه گره اصلی اقتصاد ما متوجه تحریم‌هاست. اکنون این جان ‌کری است که پس از ده‌ها ساعت ملاقات با وزیر امور خارجه کشورمان و در آستانه دیدار دیگری در ژنو با زبان تهدید می‌گوید «باید از خوش‌بینی بی‌مورد در این مذاکرات دوری کرد. مذاکرات صالحی و مونیز (وزیر انرژی آمریکا) نشانه‌ای از نزدیک شدن به تصمیم‌گیری در مذاکرات نیست. هنوز اختلافات اساسی وجود دارد. اگر ایران شرایط را نپذیرد، آمریکا آماده ترک مذاکرات است». دکتر ظریف پاسخ را پیشاپیش در مصاحبه با ‌مهر داده بود؛ آنجا که درباره تحریم‌های جدید گفت «آنچه از سوی آمریکا و غرب نقض شده، عقلانیت است... تا هنگامی این تفکر را اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها داشته باشند، به نظر نمی‌رسد امکان رسیدن به یک تفاهم جدی باشد. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که یا تحریم کنند و یا مذاکره کنند».

مهدی محمدی نیز در وطن امروز در پاسخ به اینکه «چگونه یک توافق خوب بکنیم؟» نوشته: اگر تیم ایرانی خواهان امتیازگیری از آمریکاست باید؛

۱ـ نشان بدهد هیچ هراسی از شکست مذاکرات ندارد و ویژگی‌های وضعیتی را که در آن وضعیت دیگر مذاکره نخواهد کرد کاملا برای آمریکا شفاف کند.

۲ـ برخی از مهم‌ترین پیشنهادهایی را که تاکنون روی میز گذاشته بویژه در حوزه خروج مواد هسته‌ای از روی میز بردارد.

۳ـ مذاکرات هسته‌ای را مستقیما به پرونده‌های منطقه‌ای گره بزند.

۴ـ از ارسال آدرس‌های غلط و حاکی از ضعف و دستپاچگی از سوی مقام‌های ارشد اجرایی که موجب ایجاد اشتباه محاسباتی در ذهن دشمن می‌شود دست بردارد.

۵ـ مجموعه برنامه‌هایی را که نشان می‌دهد دولت بدون لغو تحریم‌ها آماده اداره کشور است، علنا منتشر کند.

۶ـ مذاکرات پنهانی در مسیر ۲ را متوقف کند.

۷ـ و در ‌‌نهایت در حوزه‌های فنی به رفتار‌های خصمانه آمریکا پاسخ دهد.

آن وقت خواهیم دید که اگرچه ممکن است مذاکرات به طور موقت دچار بحران شود اما بار دیگر که از سرگرفته شد، با الگو، دستور کار و در فضایی متفاوت آغاز خواهد شد که در دل آن توافق خوب هم میسر است.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل