بازدید 16207
با افتتاح نخستین نیروگاه زباله‌سوز شهری؛

معادن جدید طلای کثیف در کشور کشف شد!

هرچند شاید جداسازی برخی زباله‌های قابل بازیافت از حجم پسماندهای بی‌کاربرد صورت گیرد، در انتها چاره‌ای برای مقابله با این حجم زباله‌ نمی‌ماند، جز دفع آن‌ها. اینجاست که لودر‌ها و بولدوزر‌ها، انبوهی از زباله را زیر زمین مخفی‌شان می‌کنند؛ آیا راه بهتری وجود ندارد؟
کد خبر: ۴۷۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰ 12 February 2015
با زباله چه کارهایی می‌توان انجام داد و چرا به آن لقب طلای کثیف داده‌اند؟ شاید برای این پرسش‌ها، پاسخ‌هایی در ذهن داشته باشیم، ولی احتمال آنکه بدانیم از بد‌ترین و بی‌ارزش‌ترین قسمت زباله‌ها هم می‌توان محصولی چون «برق» تولید کرد، کم است!

به گزارش «تابناک»، در شمار دستاوردهایی که در روزهای اخیر‌ به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب کشورمان رونمایی شد، نیروگاهی خاص قرار داشت که نخستین نمونه از نوع خود در کشور به شمار می‌آید و عملکردش به گونه‌ای است که علاوه بر آنکه ممکن است برای بسیاری‌مان جذاب باشد، می‌تواند افق جدیدی در ذهنمان ترسیم کند.

طی روزهای گذشته، نیروگاهی در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه با حضور شهردار تهران و برخی مسئولان افتتاح شد که تفاوت ویژه‌ای با دیگر نیروگاه‌های تولید برق داشت؛ نیروگاهی که سوخت آن زباله است و ثابت می‌کند، مزیت دیگری از طلای کثیف در کشورمان کشف شده است!

همان گونه که از نام نیروگاه پیداست، با مجتمعی مواجه هستیم که در آن زباله می‌سوزانند تا در انتهای پروسه‌ای، از آن برق تولید کنند؛ اما چگونه شد که ساخت چنین مجتمعی در دستور کار قرار گرفت؟ آیا تنها مزیت این مجتمع، تولید برق در آن است؟

اگر از جمله افرادی باشید که چگونگی دفع پسماند‌ها برایتان سؤال برانگیز شده و سری به مجتمع‌های تشکیل شده برای بازیافت و دفع پسماند پیرامون شهر‌ها زده باشید، می‌دانید که در کنار جداسازی زباله‌هایی چون فلزات، شیشه، کاغذ و پلاستیک و حتی زباله‌های گیاهی که برای تولید کود از سایر زباله‌ها جداسازی می‌شوند، حجم بزرگی از زباله ‌می‌ماند که به ظاهر بی‌کاربرد می‌رسد.

هرچند شاید جداسازی برخی زباله‌های قابل بازیافت از حجم پسماندهای بی‌کاربرد صورت گیرد، در پایان چاره‌ای برای مقابله با این حجم زباله ‌نمی‌ماند، جز دفع آن‌ها. اینجاست که لودر‌ها و بولدوزر‌ها خاک مناطق در حاشیه شهر‌ها را می‌خراشند تا انبوهی از زباله را به این وسیله زیر زمین جای دهند.

ناگفته پیداست ‌این مکانیزم چه اشکالاتی دارد و می‌تواند منشأ بروز چه مشکلاتی باشد؛ از آلوده کردن خاک و آب‌های زیر‌زمینی گرفته تا تجمع جانواران موذی، خطر شیوع بیماری‌های مختلف و... یعنی بخش‌های غیرقابل بازیافت زباله را از چشم پنهان می‌کنیم و به این خیال هستیم که مشکل زباله را حل کرده‌ایم. پس راه حل چیست؟

اینجاست که می‌توان دریافت سوزاندن این زباله‌ها می‌تواند چه منفعت‌هایی‌ داشته باشد یا به عبارت دیگر، از بروز چه مشکلات و مخاطراتی جلوگیری کند. بر این اساس افتتاح مجتمعی که در آن زباله بسوزد، به خودی خود اتفاق مثبتی است، به شرطی که آلاینده محیط زیست نباشد.

این مزیت زمانی محسوس‌تر می‌شود که می‌شنویم سوختِ نیروگاه زباله سوز افتتاح شده در آرادکوه که با مشارکت شهرداری تهران آماده شده است، نه زباله‌های تولید شده در شهر، که زباله‌های ریجکت شده (یعنی بعد از عملیات جداسازی و بازیافت) هستند که تا به امروز دفن می‌شدند.

سوای سوزاندن بهداشتی و صحیح این زباله‌های ریجکتی، در این نیروگاه ـ‌که ظرفیت ورودی آن ۲۰۰ تن زباله در روز است ـ در هر ساعت سه مگاوات برق تولید می‌شود که به شبکه سراسری انتقال می‌یابد؛ به این صورت که زباله وارد کوره شده و در دمای ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد سوزانده می‌شود، سپس این حرارت به بویلر‌ها منتقل و در پروسه تولید بخار آب به کار گرفته می‌شود و بعد از آن، این بخار به سمت توربین‌ها و ژنراتور برای تولید برق هدایت می‌شود.

آن گونه که سازمان محیط زیست بر احداث مجتمع نظارت داشته، جهت کنترل آلایندگیِ ناشی از احتراق زباله‌ها، از فیلترهای خاصی بهره گرفته می‌شود تا ضرر کار به نسبت فواید آن به شدت کاهش پیدا کرده و الگویی رونمایی شود که احتمالا به زودی تکثیر خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۷
راه های زیادی برای دفع زباله ها است که متاسفانه تو وطن من خیلی روش فکر نمی شه
به نظر شما کشورهای چین و ژاپن با این همه جمعیت و زباله و پسمانده اونا را چالشون می کنن
نه عزیز عروسک درست می کنن می دن به ملت ما
یکم خلاقیت می خواد یاد بگیرید
همش درامد به فروختن نفت که نیست
سال 2030 چی بشه ...!
بله واقعا طلای کثیف اسم خوبیه. اینجا توی آلمان روی سطل های زباله پر از پیام های آگاه کننده هست که از این زباله ها چه استفاده هایی میشه کرد. یکی از پیام ها این هست که برق مصرفی صد ها هزار خانوار از طریق سوزاندن همین زباله ها تامین میشه. خوبه که این حرکت تو کشور ما هم شروع شده. امیدوارم تداوم داشته باشه.
آب مورد نیاز چنین نیروگاهی از کجا تامین می شود؟ کدامیک مهم تر هستند؟ دفع زباله؟ تولید برق یا حفظ منابع آب؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
چه آبی؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
مگه با اب شور نمیشه
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
اولا که فرآیند نیروگاه یک سیکل بسته است و وقتی یک بار از آب پرش کنی، دیگه آب نمی خواد. مگه خیلی کم که بهش make up میگن که در حد مصرف روزانه یک خانواده است. در ثانی به این موضوع فکر کردی که اگه زباله رو دفن کنی چه خسارتی به منابع زیر زمینی آب میزنه؟ یکی آگاهی تونو ببرید بالا بعد نظر بدید
طاها
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
ماشاء ا.. احسان آفرین
این کار به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد ولی مردم (شهرداری ها)باید یاد بگیرند برای محیط زیست هزینه کنند
کاش این نیروگاه ها به صورت CHP و در کنار کارخانه هایی مثل سیمان طراحی شوند تا بازدهی آنها به حداکثر برسد.
هنر کردن! عوض اینکه بیان ازش گاز تولید کنن، میسوزوننش!!
در دنیای پیشرفته چه میکنند؟ اگر راه حل همین است که دستتان درد نکند اگر قرار است که چند سال یا چند ده سال دیگه با مشکلات دیگری مواجه شویم بهتر است که دنبال راه حل اصلی بگردیم. حکایت خروارها خاک ریختن توی دریاچه ارومیه نشه ویا سد های بدون مطالعه نشه یا برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی نشه.
واقعا عالیه
در سایر کشورها از زباله ها گاز متان بدست می اورند که برای تولید برق استفاده میشود. پسماند ان نیز کود بسیار مرغوب است. چرا بسوزانیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
در دنیا کارهای ترکیبی انجام میشود همه ی رباله ها رو نمیشه کود کرد.
مسلما ازین قبیل کارها درکشور زیاد میشه انجام داد ولی تاحالا کسی دنبالش نبوده و مسئولین هم فقط تمام سرمایه گذاری رو روی نفت متمرکز کردند که زودبازده و راحت تره!!
مگه کم میتونیم از انرژی باد و خورشید برق تولید کنیم؟!
در وین چند محل برای از بین بردن زباله ها وجود دارد که از زباله ها آب گرم تولید می کنند و به خانه های مردم میرسانند.بهترین برنامه برای از بین بردن زباله.
یه فحش جدید و مؤدبانه کشف کردم: طلای کثیف !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
:)
عالیه فقط کاش این سیستم زباله در کشور همه گیر می شد
Thanks for the information. I wish you could find a proper Persian word for reject.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
اره تو انگلیسی بلدی
توی سوئد 25 سال پیش پنین نیروگاهی تاسیس شد بعد به این نتیجه رسیدند که فایده نداره چون آلودگی که ایجاد میکنه بیشتر از خود زباله هاست ! حالا مثل این که ما هم باید تجربه کنیم و هوا حسابی آلوده بشه بعدش تعطیل کنیم :|

تجربه بهر همه دردی دواست
تجربه را یکدفعه کردن رواست
تجربه کردیم و نشد تجربه
تجربه را تجربه کردن خطاست
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
عالی بود ای ول داری بهرام خان
ولی آخه نمی شه که ادما از تجربه دیگرون استفاده کنند باید از خودشون هم تجربه در بکنن.
برخي مسوولان يعني چي؟؟ زباله سوز توسط شهرداري تهران ساخته شده و با حضور قاليباف افتتاح شد
البته ررشرایطی که این پروژه توسط نزدیکان مسئولین شهرداری و با قیمت غیر واقعی اجراء نشود !
همه معادن ایران پاکیزه وتمیزند
خواهشمند است با جملاتی از این باب موجب لکه دار شدن معادن که جزء انفال بودن وحرمت دارند نشوید.
لطفا اصلاح بفرمائید منابع - ذخایر - سرمایه و...کثیف
سوزاندن باغث آلودگی است
تابناک چرا نظرات را نمی نویسی؟!!
چند سالی هست که اولین نیروگاه بیوگاز کشور توسط شهرداری مشهد افتتاح شده و تولید برق هم داره ولی خب طبیعتا وقتی خبرگزاری ای حتی حاضر به یک سرچ ساده هم نیست و دامنه پوشش خبریش از تهران تجاوز نمیکنه باید هم خبر نداشته باشه. تازه اینکه بعد از مشهد در دو سه شهر دیگه فک میکنم از جمله شیراز هم نیورگاه بیوگاز راه افتاد. البته که تولید همچین نیروگاهی اصلا اون قدرها نیست که بشه جایگزین چیزی بشه ولی فعالیت قابل تحسینی هست.
حالا از همه اینها عجیب تر اینکه آیا میدانید این مکانیزمهای دفع و سوزاندن و استفاده بهینه از زباله کی در دنیا کشف شده و کی از آن استفاده شده است؟ و کی خبرش به گوش مسئولین ایران رسیده است؟!!
ایا میدانید زباله های عفونی بیمارستانی که جزو خطرناک ترین زباله ها هستند، هنوز در ایران به روشهای دو دهه پیش اروپا که کاملا منسوخ شده و بسیار برای سلامتی انسانهای نواحی اطراف آنها خطرناک است دفع میشود. آیا میدانستید سالیانی پیش عده ای جوان میخاستند تکنولوژی جدید امحای این زباله ها را در کشور بومی کنند و دستگاههای آن را بسازند ولی مسئولین کثیفی که دستشان در واردات دستگاههای بنجول و از رده خارج اروپایی بود اجازه ورود آنها را به این عرصه ندادند!!!
کشور ما مشکل برق ندارد بلکه مشکل کود و سم دارد و به دست خودمان با وارد کردن این نوع فناوری باید شاهد خوزستانهای دیگری باشیم
بخود آییم و از عوامفریبی بپرهیزیم
برای اطلاعات بیشتر ما حاضریم در هر مکانی مستندات کافی ارائه دهیم
WWW.HECC.IR
تعاونی خوشه زمین سالم ارائه و اجراکننده طرحهای محیط زیستی
برای یک بار هم شده ماده 193 قانون برنامه پنجم توسعه را ببینید و بعد از این فناوری وارد کشور کنید دقیقا خلاف قانون است
و بعد ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه را ببینید و به چه نیاز داریم؟
من در کشور کانادا مسئول طراحی نوع بخصوصی از نیروگاههای زباله سوز با فرایند گاسیفیکاسیون هستم. در این فرایند ابتدا زباله تبدیل به گاز مصنوعی شده و پس از تمیز شدن در فرایند الکترواستاتیک در بویلر سوزانده میشود. آلودگی ایجاد شده از نیروگاه های با سوخت گاز طبیعی کمتر است. از خاکستر باقی مانده در فرایند نیز برای تولید آسفالت استفاده می کنند. از زباله های ارگانیک و پسماند مواد غذایی و چوب و ضایعات کشاورزی هم کود کمپوست در فرایند بی هوازی تولید می شود که تولید گاز متان می نماید. گاز متان تولید شده نیز پس از افزایش فشار به خط لوله گاز طبیعی تزریق می شود. در واقع بجز فلزات سنگین و باتری و مواد شیمیایی خطرناک کلیه زباله به محصولات مفید تبدیل می شوند. اینگونه پروژه ها همگی در دست بخش خصوصی و یا شهرداری ها بوده و بدون بودجه دولتی اجرا می شوند ولی دولت برق و گاز تولید شده را با قیمت بالاتر از معمول می خرد تا توجیه اقتصادی داشته باشد. امیدوارم اینگونه راهکارها در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد.
پاسخ ها
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
احسنت برادر عزیزم. آقایون از این کامنتها بزارن.
عكس قبليتون خيلي نامرتبط بود
لطفا دقت بيشتر
باید ببینیم نیازمون چیه! تو آلمان برق کم دارن خوب میسوزونن و برق تولید میکنن. تو سوئد آب گرو میخوان! خوب میسوزونن و آب گرم فراهم میکنن. تو مالدیو زمین کم دارن زباله ها رو کامپکت میکنن و توی آب میچینن و جزیره درست میکنن که حالا کارخونه ای که زباله رو کاوپکت میکنه روی یکی از همین جزیره هاست. ما باید نیازمون حال و اینده خودمون رو شناسائی کنیم. که الیبه تا ثبات سیاسی و اقتصادی نرسیم ترسیم این نیاز ممکن نیست. نمیشه که بی برنامه دائم نیازمون تغییر کنه. میشه؟
از چه از فیلترهای خاصی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار