بازدید 53808

فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می‌آورند!

سیستم‌عامل ویندوز مدت زمانی بسیار طولانی است که در بین ماست، به گونه‌ای که عمر آن ‌قطعا بیش از عمر بسیاری از کاربرانی است که امروزه با این سیستم‌عامل سر‌و‌کار دارند. این سیستم عامل که از سال ۱۹۸۵ متولد شده‌ تا به امروز، تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده است، تحولاتی که امروز فقط کاربران قدیمی آن‌ها را به یاد می‌آورند.
کد خبر: ۴۷۴۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰ 12 February 2015
فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می آورند!
سیستم‌عامل ویندوز  مدت زمانی بسیار طولانی است که در بین ماست، به گونه‌ای که عمر آن ‌قطعا بیش از عمر بسیاری از کاربرانی است که امروزه با این سیستم‌عامل سر‌و‌کار دارند. این سیستم عامل که از سال ۱۹۸۵ متولد شده‌ تا به امروز، تغییر و تحولات بسیاری را به خود دیده است، تحولاتی که امروز فقط کاربران قدیمی آن‌ها را به یاد می‌آورند.

به گزارش «تابناک»، سیستم عامل ویندوز، یکی از پر‌مخاطب‌ترین سیستم عامل‌های دنیاست و به همین دلیل، این احتمال هست که برخی از ما از‌‌ همان ابتدا و روزهای نخستین آن با این سیستم عامل همراه بوده باشیم. قطعا ویندوز طی سی سالی که از عمر آن می‌گذرد، تحولات‌ بسیاری‌ به خود دیده، ولی هنوز برخی از المان‌های اصلی آن همانند سابق پابرجاست.

ما امروز چند نمونه از ویژگی‌های ویندوز را برای شما فهرست کرده‌ایم که اگر همه آن‌ها را به یاد می‌آورید، قطعا یکی از کاربران قدیمی این سیستم عامل محبوب هستید. امکانات و ویژگی‌هایی که بسیاری از آن‌ها امروزه گویا برای همیشه نا‌پدید شده‌اند.

فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می آورند!

سرگرم کننده ترین بازی آن روزهای ویندوز

بازی‌ها تقریبا از زمان تولید ویندوز در دل آن جای داشته و با آن همراه بوده‌اند. همه ما با بازی‌هایی نظیر Solitaire و Minesweeper در ویندوز آشناییم؛ اما آیا بازی Pinball را به یاد می‌آورید؟ بازی ۳D Pinball: Space Cadet برای اولین بار در ویندوز 95 معرفی شد و تا زمان ویندوز NT ۴.‌۰ همچنان بخشی از سیستم عامل بود.

این بازی با تم مخصوص بنفش و آبی خود برای ساعت‌ها بسیاری از کاربران را به خود مشغول می‌کرد تا با بالا انداختن توپ توسط اهرم‌ها امتیاز بیشتری کسب کنند. اما از آنجا‌ که این بازی آفلاین بود، همیشه باید سعی می‌کردید تا رکورد قبلی خود را بشکنید.

فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می آورند!

این بازی آخرین بار در ویندوز XP مشاهده شد و بعد از آن در نسخه‌های بعدی ویندوز خبری از آن نبود. برخی بر این باورند که دلیل این امر مشکلات قانونی بود، زیرا این بازی در اصل طراحی شرکت Cinematronics بود؛ اما واقعیت آن است که دلیل اصلی خروج این بازی از ویندوز، عدم تطابق آن با نسخه‌های جدید بود.

منوی جدید دنیایی از امکانات بود


آنچه شما امروز با نام Start Menu یا Task Bar می‌شناسید،‌ چندمین نسل از آن چیزی است که برای اولین بار در ویندوز 95 معرفی شد. شاید امروز کمی سخت باشد که به آن‌ها به عنوان یک قابلیت جدید نگاه کنیم، ولی در زمان خود این منوی جدید این امکان را فراهم می‌کرد که نرم‌افزار‌ها در پوشه‌های تو در تو ذخیره شوند و همچنین دسترسی به سایر ابزار‌ها همچون Shut Down ساده شود.

فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می آورند!

البته مایکروسافت در نسخه 8 ویندوز این منو را تبدیل به Start Screen کرد که با انتقاد بسیاری از کاربران روبه‌رو شد. از همین روی، در نسخه 10 مجبور به باز‌گرداندن این منوی قدیمی و دوست داشتنی برای کاربران شد؛ منویی که نسل جدید و مدرنی از آن چیزی است که ویندوز 95 معرفی کرد.

شما این نابغه را می‌شناسید؟


نرم‌افزار آفیس اخیرا ۲۵ امین سالگرد طراحی و تولید خود را جشن گرفت. امروز شما با آفیس ۲۰۱۳ ـ و تا چند وقت دیگر با نسخه ۲۰۱۶ ـ سر و کار دارید؛ اما اگر از روزهای اول ویندوز با این ابزار کار کرده باشید، به خوبی دستیار مجازی آن را به یاد می‌آورید؛ دستیار مجازی که هم می‌توانست یک ربات باشد، هم یک سگ و هم شخصیتی شبیه به آلبرت انیشتین.

فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می آورند!

البته شخصیت این دستیار، بستگی به نسخه‌ای از آفیس داشت که از آن استفاده می‌کردید. این دستیار البته در زمان‌های دیگر نیز همچون وقتی که در ویندوز اقدام به جستجو می‌کردید، نمایش داده می‌شد؛ اما متأسفانه از ویندوز XP به بعد دیگر اثری از این دستیار و نابغه آن آلبرت انیشتین نیست.

درایو‌های A و B برای شما کاملا آشناست


آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید ‌چرا معمولا درایو C به عنوان درایو پیش فرض برای نصب ویندوز و ذخیره اطلاعات است؟ دلیل این امر واضح است، زیرا درایو A برای اولین بار برای فلاپی دیسکت‌ها استفاده شد و همچنین درایو B برای آن دسته از سیستم‌هایی که قادر به خواندن دو فلاپی دیسکت بودند.

در آن زمان مادربورد‌ها به شکل پیش فرض از دو درایو فلاپی پشتیبانی می‌کردند. در نتیجه سیستم عامل نیز از این امر پشتیبانی می‌کرد و‌ چاره‌ای جز این نبود که درایو اصلی برای ذخیره اطلاعات و نصب سیستم عامل درایو C باشد؛ چیزی که تا کنون نیز ‌مانده است.

فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می آورند!

در آن زمان امکان دادن نام درایو A و B به سایر درایوها وجود نداشت؛ اما اکنون با گذشت زمان شما می‌توانید هر یک از درایو های سیستم خود را با حروف A یا B مشخص کنید.

همه راه‌های اجرای Task Manager را می‌شناسید؟

تا آنجایی که می‌دانیم Task Manager برای اولین با در ویندوز NT 4.0 رونمایی شد. در حالی که ‌پیش از آن، برنامه Task در ویندوز برای دیدن سایر برنامه‌های در حال اجرا وجود داشت؛ اما اضافه شدن امکان مدیریت یا Manage به آن ویژگی‌های پیشرفته‌‌تری را به این ابزار افزود.

فقط کاربران قدیمی ویندوز، اینها را به خاطر می آورند!

این ابزار یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای ویندوز است؛ اما تنها کاربران قدیمی ویندوز هستند که همه راه‌های اجرای آن را به خوبی می‌شناسند. با نسخه‌های مختلف ویندوز روش‌های مختلفی برای اجرای این ابزار کاربردی معرفی ‌و در ویندوز 8 نیز یک روش جدید خلق شده است.

Ctrl + Shift + Esc

Ctrl + Alt + Del  و انتخاب گزینه Task Manager

کلیک راست ‌روی نقطه‌ای خالی از Task bar و انتخاب Task Manager

Win + R برای اجرای برنامه Run و سپس وارد کردن عبارت taskmgr

فشار کلید‌های Win + X در ویندوز 8 و انتخاب Task Manager


این‌ها تنها چند نمونه از نوستالژی‌های کاربران قدیمی ویندوز است. مواردی که نسل جدید مخاطبان ویندوز هیچ‌ گاه کار با آن‌ها را درک نکرده‌اند. شما چه خاطراتی از نسخه‌های قدیمی ویندوز دارید؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹۰
انتشار یافته: ۶۴
کاش از ویندوز سه ممیز یک هم میگذاشتین
خاطراتش واسم زنده شد
من کامپیوتر رو با ویندوز 95 شروع کردم
هنوز یه کامپیوتر از سال 1995 تو انباری نگه داشتم فقط به خاطر نوستالژی بودنش! سی پی یو پنتیو 3 و رم 128 و هارد 40
پاسخ ها
ولی غلامی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
هاردت رو میفروشی
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
عزیزم سال 95 این کانفیگ که میگی هنوز نیومده بوده....این سیستمی که داری احتمالا مربوط به سال 2000 میشه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
دوست عزیز این مشخصاتی که شما گفتید واقعا مربوط به سال 95 ؟ فکر کنم یکم اشتباه کردید مخصوصا درباره هارد 40 و رم 128. تو سال 95 اینا وجود نداشته. شاید بعدا ارتقا دادید سیستمتونو
ناشناس
| Ireland |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
مجبوریت نکردن که دروغ بگی!
پنتیوم 3 تازه سال 1999 ریلیز شده. اونوقت تو چطوری سال 1995 سی پی یو کامپیوترت پنتیوم 3 بود؟
در ضمن کامپیوتر با هارد 40 و رم 128 هم مال سال 1995 نمیتونه باشه. حداقل میخواهی دروغ بگی قبلش کمی مطالعه و پرس و جو کن.
چیزی که تو میگی دیگه حداقل مربوط به سال 2000 یا 2001 هستش. با توجه به تغییرات در سایز، حتی کیس و مادربرد اون کامپیوتر هم نمیتونه قدیمی تر از 1998 باشه.
آقا ما نینجا بازی می کردیم! در حد پلی استیشن ۴ برای ما لذت بخش بود!! همچنین قارچ خور!! این قارچ خور رو آخرش من تموم نکردم به عمر ما که قد نداد!! :‌)
کل ویندوز رو روی یکی دوتا فلاپی اینور اونور می بردیم. اون موقع اپل هم سیستم عامل مک داشت که بیشتر برای نوشتن بود. همه چیش سیاه و سفید بود.
یادش بخیر. چه دلخوشی های کوچیکی داشتیم.
خوش بودیم هر چی بودیم. یادش بخیر
یادی از win3.1 نکردیدین که مادر همه ویندوزها بود که برای نصب به داس نیاز داشت وقتی می خواستی نصبش کنی باید می نشتی و25 دیسکت 1.44 را یکی یکی می گذاشتی تو درایو A تا نصب بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
آقا جان مادر ویندوزها ۳.۱ نبود، هر چند که رایج‌ترین نسخه بود. قبل از اون ویندوز ۲ بود که غیر از کامپیوتربازها کسی ازش استفاده نمی‌کرد. ولی ویندوز ۳ و ۳.۱ رایج‌ترین ویندوزها بودن.
یادش به خیر.... اون موقع من سرپرست سایت کامپیوتر هنرستان بودم..... یادمه هنوز سی دی رام نیومده بود..... ویندوز 3.1 رو با 9 عدد دیسکت نصب می کردم.....
واقعا یادش بخیر . . . .
من وقتی بچه بودم به شدت به برنامه paint و word توی ویندوز 3.1 علاقه داشتم.
ما اون موقع کامپیوتر نداشتیم و اگه خونه کسی می رفتیم که کامپیوتر داشت لحظه شماری می کردم که به هر بهانه ای شده برم پای کامپیوتر.
یادش بخیر بازی های Doom , Wolf, Prince Of Persia
چقد اون موقع Dos یه چیز فضایی بنظر می رسید
:D:D:D:D
پاسخ ها
حسام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
بازی prince of persia فوق العاده بود یادش بخیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
آخ آخ prince of persia
لایک
نرم افزار فارسی ساز ویندوز پارسا...
یادش بخیر...
یادش بخیر فلاپی دیسکها اگه از دستمون میفتاد دیگه نابود میشدیم
درايو B تا جايي كه يادمه مال اون ديسك هاي خيلي بزرگي بود كه حافظه خيلي كمي داشت. ظرفيت فلاپي 2 يا 3 برابر اونا بود.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
دقیقاً . یادش بخیر . اونا فلاپی های 5 و 1/4 اینچی بودن که بهشون دیسک نرم می گفتن . عمر من به دیدنشون فقط قد میده . کامپیوترو با 3 و نیم اینچی ها شروع کردم . یادش بخیر واقعاً ، کیس ها خوابیده بودن و مانیتور رو روش میذاشتن ...
دیسکت ها باحال بودن ، خیلی باحال تازه چند منظوره هم بودن سال 74/75 یادم نیست اون خورشید گرفتگی ، چند تا دیسکت گذاشتیم روی هم کسوف رو نگاه کردیم ، چقدر باحال..دیسک بوت درست میکردیم ، کسی بلد نبود ویدوز عوض کنه ، الان ماشاالله همه تکنیسین میگن لابد خیلی واردن که ویندوز عوض میکنن و ... هی هارد یکم رو هنوز دارم ، وقتی گرفته بودمش میخواستم ذوق مرگ شم از بس حافظه داشت ...
دلم گرفت
.
.
.
.
.
.
الکی مثلا ما خیلی قدیمی هستیم
تابناک ما رو بردی به حال و هوای قدیم.......
سلام از سیستم عامل dos هم بنویسید!!!!
از pe2 هم که یکی از واژه پردازهای مطرح آن زمان بود.
(سالههای 70تا 74)
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۳
یاد زرنگار بخیییییرررر ...
یادش بخیر
پین بال چیت هم داشت !!
موقعی که توپ وارد بازی میشد (همون اول که یهو توپ میومد) به محض اینکه توپو دیدی باید تایپ میکردی bmax اونوقت هیچوقت توپت تموم نمیشد و تا ابد امتیاز میگرفتی !!!
ویندوز ۳۰۱ از قلم افتاد
با ده تا دسکت میشد نصبش کرد
چقدر دنيا و تكنولوژي عوض شده،يادش بخير. كلاس پنجم بودم كه كامپيوتر ٤٨٦ گرفتم و تحت dos كار مي كرد.
ولي يا أين همه پيشرفت ما هنوز وانت ها مون رو ول نكرديم هااا. جالبه.
یادش به خیر
چه زود گذشت
یادش بخیر.
اولین کامپیوترم را سال 1377 خریدم
رم 32مگابایتی و کارت گرافیک 8 مگابایتی و هارد 5گیگابایتی و سی پی یو 233 مگاهرتزی به جرات بالاترین سیستم زمان خودش بود.وقتی میگفتم رم سیستم 32مگ هست با تعجب بهم نگاه میکردن و منم با افتخار از نصب ویندوز 98 روی سیستم برای همه تعریف میکردم.
یادش بخیر...
جناب دانشمند! ویتدوز 95 همانطور که از اسمش پیداست سال 1995 به عنوان سیستم عامل بوجود اومد ، تا قبل از اون سیستم عامل رایج Dos بود ولی ویندوز به عنوان یک نرم افزار روی سیستم عامل Dos نصب میشد . در سال 95 ویندوز به سیستم عامل تبدیل شد و دیگه Dos جاش رو به ویندوز داد ، همین الان هم در ویندوز با تایپ گزینه cmd در منوی استارد میشه وارد محیط شبیه سازی شده Dos شد و فرمانهای Dos رو اونجا تایپ کرد و اجرا کرد .
یاد ویندوز ۳.۱ بخیر رو ۶ فلاپی، تازه این چیزی نیست که، یاد کامپیوتر های ۸۰۸۶ و بدون هارد دیسک که با فلاپی بالا میومد، یاد کمودور با اون درایوهای کاستی و qbasic اش، یاد درایوهای ۵.۱،..... بخیر اینارو فقط دهه پنجاهی یا یادشونه..:-)
ممنون، مطلب جالبی بود.
من خاطره های زیادی با ویندوز 98 دارم...
خیلی با حال بود یادش بخیر
جالب و خاطره انگیز است
هنگ های زیاد ویندوزهای قدیمی همیشه خاطرم هست وقتی دو بار ئشت سر هم alt+ctr+del را میزدی یستم ری استارت میشد.
از ویندوز 3.1 چیزی نیاوردید.
با سلام
از سیستم عامل Dos و ویندوز 3.1 مطلبی نوشته نشده
یعنی می‌خواهید بگویید من پیر شدم؟!
ولی من فقط 25 سالم است!
من همۀ این خاطرات را یاد دارم. یادش بخیر!
سلام عالی بود
آه...
حسابی پیر شده ام...
همه را بیاد میاورم!
وای یادش بخیر
I have win 95 and 98 and Me, they were amazing
استفاده از اینترنت دیال آپ با اون صدای مخصوص حین شماره گیری و کانکت شدن خودش و اشغال شدن خط ...
خرید و شارژ اینترنت کیلوبایتی و ساعتی و بعد ها کارتهای اینترنت ...
موس های توپی دوکلیکه (راست و کلیک) و بعد ها سه کلیک (+کلیک وسط) با اون پُرت کامش :)
یه خورده قبل تر، امیگا و کمودور 64 و 128 با اون بیسیک و ساختار ذخیره سازی روی کاست و ...
عالي بود - يادش بخير
پدرم یازده سال پیش یک کامپیوتر p4 برای خانه خریده بود. توی اداره پدرم فقط ویندوز 98 بود و روی کامپیوتری که برای ما خریده بود هم xp بود و هم 98. با توجه به اینکه پدر از xp سر در نمی‌اورد به من اجازه ویندوز xp را نمیداد و من یواشکی باهاش کار میکردم...
خیلی دوران جالبی بود...سی دی خریدن ها و اینترنت 50 ساعته ساتیا که مادرم برای تولدم می‌خرید...
يادش به خير چقدر كامپيوترها دوست داشتني بودن، كاور واسه مونيتور، كيس و كيبورد داشتن، همه چي ساده بود خبري از ويروس و ... هم نبود.
بهترین نوستالژی من صدای نوشتن اطلاعات روی فلاپیه.
بعضی وقتا برا زدن 100 کیلوبایت اطلاعات رو فاپی باید ده بار فلاپی رو در میوردی میزاشتی... یادش بخیر
اين ويندوز ٩٥ است . پس ويندوز ٣.١ چي ؟
هنگ کردن سیستم و بعدش هم کشیدن پنجره ها رو دسکتاپ
من با 98 شروع کردم ولی بهترینش xp بود
بازی دوم(doom)
اولین بازی سه بعدی که ساخته شد
باورم نمیشه اینها همه خاطره شدن!
من فقط 25 سالمه و همه اینها رو یادمه .
من سنم خیلی زیاد شده یا سرعت پیشرفت خیلی زیاد بوده؟
کار با نرم افزارهایی مثل : nc , nu, ......
نسل ما اینترنتم دایال آپ بود با اون صداهای بوقش مو قع کانکت شدن. یادش به خیر...
اوه گریم گرفت مخصوصا برای اون شخصیت اینیشتین! به کل یادم رفته بود.
دستتون دردنکنه
تابناك يه نكته مهم يادت رفته...ان زمان ما ميرفتيم كارت اينترنت 10 ساعته به قيمت 3000 تومان ميخريديم..بعد ميرفتيم سريع مطالب وصفحات اينترنت باز ميكنم وبعد دسكونكت ميكنيم واسه صرفه جويي...وقتي كه اينترنت هوشمند 902 اومد برامون مثل واى فاى 20مگ امروزى بود!!
خوب منظور! حالا باید چه کار کنیم؟
گفتید کاربران قدیمی یاد ویندوز 3.1 و NC افتادم و البته آنتی ویروس Imen افتادم
اولین کامپیوتر من :
هارد 256 مگابایت (با یک بد سکتور!!!)
رم 4 مگابایت
کارت گرافیک 512 کیلوبایت !
نصب ویندوز 109 دقیقه ولی بیشتر از سه ساعت (چون دیتای هارد رو کمپرس میکرد.)

ولی از همون یه برنامه نویشتم جایزه خوارزمی بردم.

الان برنامه نویسم ... !!
یادش بخیر
من تحت داس بزرگ شدم خخخخخخخخ
برای کسایی که اون زمان هنرستان کامپیوتر خوندن یا دانشجوی کامپیوتر بودن نوستالوژی Qbasic و Pascal و NC و دستورات Dos و ویندوز 95 بود البته یه نوستالژی همگانی هم جستجو برای ISP هایی بود که بعضی سایت ها رو فیلتر نکرده بودن!
من با داس شروع کردم ما قبل تاریخ
قدیما ویندوز مثل کف دست بود.همه چیزش رو بود.مثل system volume information . اما هر چی رفتیم جلو هی داره محدودتر میشه و دست کاربر روز به روز بسته تر میشه.مگه حرفه ای باشی و برنامه نویس.ضمنا تو ویندوز xp وقت جستجو سگه هست و تازه میشه با مرلین یا قورباقه یا با یه شخصیت چهارم عوضش کنی
یادش به خیر ... یه عمر با این سیستم عامل زندگی کردم شب و صبح...از 98 بگیر که سر نصب درایورها چه اذیتی می کرد تا ملینیوم و ایکس پی و حالا هم سون ....ولی هیچ کدوم برای من محبوب تر از ایکس پی نبوده و نیست...هنوز هم ایکس پی کار میکنم..سون هم دارم ولی ایکس پی یه حس دیگه ای داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار