بازدید 49358
ظرافتی که باید در نظر گرفت؛

نصیحت جالب ده نمکی به حمله‌کنندگان به تابلو خیابان نوفل لوشاتو

ده نمکی با انتشار عکس زیر در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام درباره حاشیه‌های تجمع اعتراضی مقابل سفارت فرانسه در تهران نوشت: «شرف المکان بالمکین. شرافت مکان‌ها به انسان‌هایی است که در آنجا زیسته‌اند. شرافت نوفل لوشاتو به خاطر امام و تاریخ انقلاب بود، نه فرانسه بودن».
کد خبر: ۴۶۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹ 21 January 2015
در جریان تجمع در مقابل سفارت فرانسه در واکنش به توهین نشریه فرانسوی به حضرت محمد (ص)  و حمایت دولت فرانسه از این رویه، نام نوفل لوشاتو که به خاطر امام خمینی (ره) بر این خیابان گذاشته شده بود، حذف شد. در همین راستا، مسعود ده‌نمکی نصیحتی در این زمینه کرد که باید در تجمعات مشابه مورد توجه قرار گیرد تا چنین حرکت‌های مثبتی در دفاع از مقدسات اسلامی به نحو احسن برگزار شود.

به گزارش «تابناک»، تجمع بزرگ عاشقان رسول الله (ص) در اعتراض به توهین‌های مکرر به حضرت محمد مصطفی (ص) در فرانسه در لوای آزادی بیان و حمایت دولت فرانسه از چنین اعمالی، روز دوشنبه در مقابل سفارت فرانسه با حضور هزاران تن از قشرهای مردمی برگزار شد و حاضران با شور حسینی، حماسه‌ای دیگر در نوفل لوشاتو آفریدند و در حرکتی مسالمت آمیز، اعتراضشان را نسبت به آنچه در خاک فرانسه رخ می‌دهد و توهین مستقیم به اعتقادات ۱.۵ میلیارد مسلمان است، اعلام کردند.

نصیحت جالب ده نمکی به حمله‌کنندگان به تابلو خیابان نوفل لوشاتو

تجمع کنندگان شعارهای «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست»، «لبیک یا محمد (ص)»، «مرگ بر فرانسه»، «مرگ بر اسرائیل»، ‌«فرانسه فرانسه ننگت باد»‌، «لا اله الله محمد رسول الله»، «مرگ بر فرانسه و صهیونیسم»، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «مرگ بر وطن‌فروش»، «مرگ بر سازشکار» و «مرگ بر داعش آمریکایی» سر دادند.

همچنین تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان «من محمد (ص) را دوست دارم» به زبان‌های مختلف جهان عکس‌هایی از جهاد مغنیه پسر شهید عماد مقنیه، پرچم‌های یا حسین (ع)، لا اله الا الله، عکس‌هایی از مقام معظم رهبری و... در دست داشتند. تجمع‌کنندگان با نوشتن نام حضرت محمد رسول‌الله (ص) روی تابلوی یکی از خیابان‌های اطراف سفارت فرانسه در تهران، به صورت نمادین، نام این خیابان را تغییر دادند.

در این تجمع، احمد توکلی نماینده مردم تهران، سیدمحسن میرحاجی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، سلیم ملازهی به نمایندگی از دانشگاه مذاهب اسلامی، پهلوان نماینده جامعه اسلامی دانشجویان، حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان مطالب مهمی را درباره آنچه به شکلی مشکوک در پاریس رخ داد، بیان کردند و خواستار پیگیری راهکارهای مؤثر حقوقی و دیپلماتیک برای توقف چنین اهانت‌هایی شدند.

نصیحت جالب ده نمکی به حمله‌کنندگان به تابلو خیابان نوفل لوشاتو

در این میان اما یک اتفاق قابل تأمل بود و آن، کندن تابلوی خیابان نوفل ‌لوشاتو در میان خشم انقلابی جوانان است؛ هرچند شاید این اتفاق در قبال برگزاری منظم و کم حاشیه این راهپیمایی ارزشی اهمیت بالایی نداشته نباشد، با توجه به ریشه چنین نامگذاری که ارتباط خاصی با فرانسه نداشته و بیشتر به یاد امام خمینی (ره) است، یادآوری یک نکته ضروری است و این نکته را نیز مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما و تلویزیون و چهره فعال در چنین عرصه‌هایی بیان کرده است.

ده نمکی با انتشار عکس کندن تابلوی خیابان نوفل لوشاتو در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام درباره حاشیه‌های تجمع اعتراضی مقابل سفارت فرانسه در تهران نوشت: «شرف المکان بالمکین؛ شرافت مکان‌ها به انسان هایی است که در آنجا زیسته‌اند. شرافت نوفل لوشاتو به خاطر امام و تاریخ انقلاب بود، نه فرانسه بودن».

«نوفل لوشاتو / Neauphle-le-Château» روستایی در نزدیکی پاریس است که شهرتش به دلیل اقامت امام خمینی از اواسط مهر تا یازدهم بهمن ۱۳۵۷ در دوران تبعید توسط رژیم پهلوی است و در همین راستا این خیابان که میزبان سفارت کشورهای متعددی از جمله فرانسه است، به چنین نامی تغییر یافت. در واقع نام این خیابان، به خودیِ خود، یک پیام انقلابی است. از این منظر، هرچند تجمع در مقابل سفارت فرانسه، اقدامی درخور و ارزشمند است، باید این ظرافت‌ها را در نظر گرفت و نصیحت برادرانه چهره‌ای چون ده‌نمکی را در این زمینه مورد توجه قرار داد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل