بازدید 77939

ثبت تصویر خیره‌کننده از شکستن دیوار صوتی

روز دوشنبه، نشریه دیلی‌میل ‌تصویری از لحظه شکستن دیوار صوتی توسط یک جنگنده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده بر فراز ناو هواپیمابر در سواحل ویرجینیا منتشر نموده که در نوع خود بی نظیر است.
کد خبر: ۴۶۴۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۶ 06 January 2015
ثبت تصویر خیره کننده از شکستن دیوار صوتیدر ‌تصویر شکسته‌شدن دیوار صوتی، چگالش بخار آب تحت تأثیر فشار با سرعت ۱۶ فریم در ثانیه توسط دوربین عکاسی به ثبت رسیده است. 

به گزارش «تابناک» واحد سرعت صوت «ماخ» نام دارد که معادل ۱۲۲۵ کیلومتر بر ساعت است و هر جسم که بخواهد دیوار صوتی را بشکند، باید از این سرعت فرا‌تر رود و استحکام کافی برای متلاشی نشدن را داشته باشد. 

با این تعریف، کاملاً مشخص است که سرعت عکسبرداری به چه میزان در ثبت این لحظه بسیار حیاتی است. تا کنون تصاویر معدودی از این واقعه علمی به ثبت رسیده ‌است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸۱
جالب بود . البته کمی غیر قابل درک .
پاسخ ها
جواد محسنی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
جالبه ولی عجیب نیست. شما با یک لوله پلیکا هم میتونین دیوار صوتی رو بشکنین. مهم اینه که بتونین جسمی رو با سرعت یک ماخ به حرکت در بیارین. با شلاق چرمی هم میشه و صداش زوزه ماننده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
لوله پولیکا رو چطور میشه با سرعت 1225km/hحرکت داد آقا جواد؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
تصور کن که صدات که مولکولهای هوا را آشفته می کنه همین طور داره دایم همراهت و کنارت با خودت میاد. شانه به شانه همدیگه. اون وقت چی میشه؟ همین میشه که می بینی
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
بله با شلاق چرمی میشه دیوار صوتی رو شکست ولی اون صدای زوزه مانند که شما میفرمایید در اثر عبور هوا با سرعت زیاد در اطراف شلاق به وجود میاد. صدای شکسته شدن دیوار صوتی وقتیه که انتهای شلاق با سرعت خیلی زیاد تغییر جهت میده و همون صدای تق معروف شلاق رو ایجاد میکنه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
قابل درکش هم میکنم برات !!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
برای چی برای شما غیر قابل درکه؟! خوب شد نگفتی فوتوشاپه.
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
تازه یادم رفت بگم، شاید جالب باشه ولی کلاه مخملی های قدیمی هم با یه تیکه لنگ همین کار رو میکردن (دیوار صوتی میشکوندن!)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
خیلی به خودت فشار نیار رفیق.
یک چیزی تو مایه های هاله نوره!!!
ميثم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
جواد جان، چيزي مصرف كردي داداش؟ فكر كردي صداي زوزه شلاق و لوله ناشي از شكستن ديواره صوته؟! خدا شفا بده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
جناب محسني نكنه شكنجه گري؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بی سواد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
بابا این قطرات آب است که در اثز تغیر فشار از بخار به مایع تبدیل شده!
سیدناصر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
تشکر از آقای محسنی به خاطر اطلاعاتی که دادند
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
جناب محسنی اون صدایی رو زمان حرکت کمربند یا شلاق میشنویم مربوط به شکافته شده توده هوا واصطحکاک اون جسم با هوا است.نه مربوط به دیوار صوتی. شکستن دیوار صوتی اونقدر شدید و گوش خراشه که به هیچ وجه با مثال شما قابل قیاس نیست.زمان جنگ ایران و عراق بعضا جنگنده های دشمن بالای شهرها مانورهای مافوق صوت انجام میدادند که باعث شکسته شدن شیشه پنجره ها میشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
ممنون از اطلاعات جناب سعید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
اين جواد محسني دوست همون بابايي كه ميگفت دو تا دختر در مقطع راهنمايي در زير زمين خونه شون اورانيوم غني ميكنند. . . .
فرشاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
آقا سعید ، اشتباه میکنید آقای محسنی درمورد شکستن دیوار صوتی درست میگن . گوش خراش بودن شکستن دیوار صوتی با هواپیما بخاطر حجم صدای بالا و طولانی مدت بودن اونه ولی در مورد شلاق کوتاه و با حجم بسیار پایینه
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
سعید جان: اصطکاک درسته. اصطحکاک نه دلبندم...

بعد فرمایش جناب محسنی متین است. با تشکر
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
جناب آقای سعید..با احترام
همونجور که آقای محسنی گفتن وقتی یه دستمال یزدی خیس هم یک دفعه تکون بدید صدایی تولید میشه که حاصل از شکستن دیوار صوتی است. اما انرژی این موج خیلی کمتر از موج موتور هواپیماست.
واقعیت علم و فن آوری در خدمت بشر هوشمند و صاحب خلاقیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
اینها همه اش حقه های فتوشارپه.
شما چقدر ساده ای؟
اصلا مگه میشه وسط آسمون دیوار وجود داشته باشه؟ پی این دیوار کجاست؟
نمیدونم ساخت دوربین عکاسی با این کیفیت و سرعت و بهش توجه کنم یا ساخت هواپیمایی با این سرعت
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
اتفاقا بر خلاف نظر نویسنده ی خبر، ثبت این تصویر هیچ ربطی به کیفیت و سرعت دوربین عکاسی نداره، چون این لایه ی سفید رنگ میتونه تا چندین ثانیه دوام داشته باشه.
حتی فیلمهای زیادی هم از این پدیده موجوده و نیاز به عکاسی با دوربینهای پیشرفته هم نداره!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
شما اصلا لازم نیست به چیزی توجه کنی. چون در هر دو صورت چیز خاصی دستگیرت نمیشه !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
البته سرعت هواپیما هرچند بسیار زیاد هست ولی چون اندازه بزرگی دارد و این پدیده زودگذر نیست (در صورت ثابت نگه داشتن) چندان نیاز به دوربین پرسرعت نیست.
amir
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
خسته نباشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
به کیفیت دوربین توجه کن. خیلی ساله هواپیماهای جنگنده از ازن توانایی برخوردارن
کسی هست علت این جلوه را توضیح دهد؟
پاسخ ها
مینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
وقتی جسمی ( مثلا هواپیما) تولید صدا می کنه یک جبهه فشار اطرافش بوجود میاد که این جبهه با سرعت صوت حرکت می کنه و مثلا به گوش ما می رسه و ما اون رو می شنویم. حالا فرض کنید اون جسمی که تولید صدا می کنه، سرعتش به سرعت صوت برسه. چی میشه؟ هی صدا تولید می کنه و پیش از اونکه اون جبهه فشار، فرصت پیدا کنه جسم رو ترک کنه، دامنه صدا هی بزرگ و بزرگ تر میشه. اینطوریه که یهو یه صدای خیلی مهیب بوجود میاد یا قدرتی ویرانگر.
مهران مرندی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
وقتی سرعت هواگرد به سرعت صوت نزدیک می شود هوای اطراف بدنه به خصوص بالها به شدت متراکم می شود و لایه های هوا دچار تغییرات شدیدی در دما و فشار می شوند در نتیجه امواج ضربه ای تولید می شود ، از طرفی هواگرد با حرکت خود نظم فشار هوای محیط را بر هم می زند و امواجی از خود می تاباند اما سرعت این امواج سرعت صوت است و سرعت هواپیما زیر صوت در نتیجه از هواپیما دور می شوند اما هر چه بیشتر هواگرد به سرعت صوت نزدیک می شود این امواج زمان کمتری برای دور شدن از آن می یابند و در اطراف هواپیما به خصوص بالها متراکم می شون
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
رفیق...دیوار صوتی شکسته شده یعنی اینکه اول هواپیما میاد بعد صداش!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
نه عزیزم. نیست. توضیح میخوای چیکار؟ ملت عادت دارن برای همه چیز دنبال توضیح بگردن. عکستو نگاه کن و تمام.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
هاله سفید رنگ بخار آب موجود در هواست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
توضیح این مسئله از حوصله خوانندگان این سایت خارج است ولی اگر دوستی در رشته مهندسی مکانیک یا هوافضا دارید البته در سطح دکترا یا حداقل کارشناسی ارشد میتواند برایتان به تفضیل توضیح دهد.
امید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
دیوار صوتی وقتی شکسته میشه که جسم به سرعت صوت برسه و مدتی در سرعت صوت باقی بمونه.
صوت ناشی از حرکت جسم در فضا منتشر میشهو حال اگه خود جسم با سرعت صوت حرکت کنه یعنی منبه صوتی مرتب داره خودش خودش رو تقویت میکنه. پدیده ی تشدید اتفاق میفته و انرژی خیلی زیاد میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
شرایط بررسی مساله وقتی که جسم در هوا حرکت کنه با اینکه جسم ثابت باشه هوا در جریان باشه یکسانه. برای راحتی توضیح دادن فرض کن هوا در جریانه و جسم در مقابلشه. در مواجه با یک جسم منطقی هست که هوا بخواد مسیرش رو عوض کنه و از روی سطح جسم رد بشه دیگه... درسته؟
امواجی که این سیگنال رو به هوا میدن که جسم جلوته با سرعت صوت منتقل میشن. وقتی سرعت هوا (یا هواپیما) از سرعت صوت بیشتر بشه این سیگنال دیر به ذرات هوا میرسه و جریان فرصت کافی برای تغییر مسیر که توام با تغییر فشار رو نداره. پس باید به صورت ناگهانی تغییر فشار زیادی رخ بده تا جریان مسیرش رو عوش کنه که نتیجه اش میشه ظهور این شوک فشاری. که فشار هوا قبل شوک و بعد شوک ناگهانی تغییر میکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
علتش ساده است. وقتی هواپیما سرعتش رو به سرعت صوت میرسونه به دلیل این که همراه با صدایی که از خودش ساطع میکنه حرکت میکنه دیواره ای از انرژی صوتی در جلوی هواپیما تجمع میکنه. بعد از تشکیل شدن دیوار صوتی خلبان سرعت هواپیما رو از سرعت صوت بالاتر میبره و از دیوار صوتی رد میشه. به این پدیده میگن شکستن دیوار صوتی.
امیدوارم خوب توضیح داده باشم. از این ساده تر بلد نبودم :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
در هنگام گذر از دیوار صوتی ، اگر هواپیما نزدیک به زمین و در محیطی مرطوب با درصد بخار آب زیاد باشد، بخار آب هوا در اثر امواج ضربه‌ای فشرده شده و ابر سفیدی را برای چند ثانیه پدید می‌آورند که همان هاله سفید رنگ قابل روئیت در تصاویر است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
این پدیده در درس 3 واحدی دینامیک گازها برای بعضی از رشته های مهندسی تدریس می شود
مهندس هوافضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
علتش رو توی متن خبر توضیح داده.
دیواره صوتی در واقع یک لایه فشرده از امواج صوتی روی هم است که در اثر حرکت هواپیما دقیقا در سرعت صوت بوجود میاد. به عبارتی صدای تولید شده از هواپیما روی هم جمع میشه چون خود هواپیما دقیقا با صوت همزمان حرکت میکنه. حالا اگه در این حین هوای اون منطقه رطوبت بالایی داشته باشه تو اون لایه فشرده شده ی هوا، چگالش رخ میده و اون دیوار سفید رنگ دیده میشه.
امیدوارم تونسته باشم توضیح بدم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
علت رو ولش مهم اینه که خوشگولو
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
آقای هوا فضا درست توضیح دادن. در ضمن متن خبر ایراد داره. سرعت هواپیما باید با سرع صوت برابر باشه تا اواج صوتی رو هم جمع یشن. نه اینکه فراتر باشه
اگر دو نفر با سرعت بالاتر از صوت حركت كنند، صداي همديگه رو نميشنوند؟!
پاسخ ها
محمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
از نظر تئوری اگر همجهت حرکت کنند، سرعت نسبی صفر است. بنابراین میتوانند صدای هم را بشنوند در غیر اینصورت بسته به زاویه ای که با هم دارند ممکن است هیچوقت صدای همدیگر را نشنوند!
کیارش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
اگر هر دو با سرعتی بالاتر از سرعت صوت حرکت کنند هیچ صدایی نخواهند شنید.
صوت برای انتقال از جابجایی مولکول های هوا استفاده می کند حال اگر قبل از جابجایی مولکول هوا از محل آن مولکول ها تغییر موضع داده باشیم دیگر صدایی نخواهیم شنید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
بستگی داره. اگر به سمت همدیگه در حرکت باشند بعد از اینکه از همدیگه رد شدند، صدای هم را میشنوند. یعنی هر کدوم میرسه به صدای اون یکی.
ولی اگر در خلاف جهت هم باشند، هیچ وقت نمی شنوند. اگر هم هم جهت باشند، صداشون جا میمونه و باید لبخوانی کنند.
الان مخت هنگ کرد؟
ناشناس
| Turkey |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
آقا محمدرضا. اگر با سرعت یکسان بیشتر از صوت و همجهت حرکت کنند باز هم صدای هم رو نمی شنوند. چون سرعت انتشار صوت نسبت به هوا رو باید در نظر گرفت. اگر هواپیمای دوم با هواپیمای اول مثلا 100 متر فاصله داشته باشد و هر دو هواپیما با سرعت یکسان 1500 حرکت کنند و شخص سوار بر هواپیمای اول کلمه آب را بر زبان آورد این کلمه با سرعت حدود 1200 نسبت به هوا و نه شخص شروع به حرکت می کند و در نتیجه هیچ وقت به شخص دوم نمی رسد.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
آقای محمد رضا جان حرف شما صحیح نمی باشد. از انجا که صوت برای جابجایی به محیط اطراف وابسته است بنابراین اگر دو نفر با سرعت بیش از صوت حرکت کنند و با هم حرف بزنند صدایشان در همان محیطی که تولید شده می ماند و با سرعت خودش منتشر می شود و نمی تواند سرعت نسبی به مفهوم کلی آن داشته باشد. اصلا محیط اطراف آن (هوا) جلوی سرعت زیاد آن را می گیرد.
ناشناس
| United States |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
سرعت صوت مطلقه چون به خاصیت ماده‌ای ربط داره که توش حرکت میکنه...
بنا بر این اگه با سرعت صوت یا بیشرت حرکت کنند صدای همو نمیشنود
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
البته صوت یک حرکت مکانیکی مولکول های هواست اگر هوای بین دونفر ساکن نباشد نمی شنود حتی اگر هم جهت باشند. در ثانی کسی کله اشو با این سرت از هواپیما مگه برون میارهههههه؟!!!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
آقا محمدرضا صوت دو شخصی که هم راستا حرکت میککند برای اینکه به گوش همدیگر برسد باید قائم بر جهت حرکت آنها حرکت کند.
شیرازی زرنگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
ممکنه یه وقت کله هاشون هم بخوره به همدیگه.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
بر حسب شرایط مختلف ممکنه بشنون یا نه. حتی اگه هم جهت هم باشن باز هم ممکنه نشنون. چون موج صوتی یه موج مکانیکی هست. فرض کنید دو نفر با سرعت ثابت، هم جهت و بیش از سرعت صوت سوار دو تا وسیله مختلف شده باشن (مثلا یه جور موتور سیکلت که میتونه بیش از سرعت صوت حرکت کنه) در این حالت نمیتونن صدای همدیگرو بشنون. چون هوا عامل انتقال صوت هست و هوای بین این دو با سرعت اونا در حال حرکت نیست.
اما فرض کنین همین دو نفر سوار یه ماشین شده باشن که شیشه هاش بالا باشه و هوای داخلش به تعادل رسیده باشده. در این حالت میتونه صدای همدیگرو بشنون چون هوایی که بین اون هاست داره با سرعت اونا حرکت می کنه.
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
زمین به دور خودش میچرخه ، زمین به دور خورشید میچرخه ، منظومه شمسی به دور کهکشان میگرده و خود کهکشان راه شیری به دور گروه محلی کهکشان ها ، ما هم با سرعت بسیار بیشتر از سرعت صوت تو فضا میگردیم و با هم حرف هم می زنیم
Hamvatan
| United Kingdom |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
این جلوه ای که میبینید در اصل امواج صوتی هستند که به علت نتوانستن از دور شدن از منبع تولید صدا (بدنه و موتور), به اصطلاح روی هم انبار شده اند! Pile Up اگر جت بتواند این سرعت لحظه ای را حفظ کند این جلوه ادامه دار خواهد بود و شروع به بزرگتر شدن میشود. ضمنا دیوار صوتی در ارتفاعات بالاتر از سرعت کمتری برخوردار میباشد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
شما پدیده دوپلر را در نظر بگیرید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
خیر نمیشنوند

همینطور خلبانی که با سرعت بالاتر از صوت حرکت میکند صدایی (موتور)نمیشنود

تجربه کندگان: سکوت وارامش وصف ناپذیر هنگام حرکت با سرعت بالای ماخ
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
یرم که فهمیدی حالا به چه دردت میخوره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
اگر مدیوم انتقال دهنده صدا هم مانند آنچه حمید گفت با شما حرکت کند اتقاقی نخواهد افتاد اما اگر این مدیوم ثابت باشد و دو نفر متحرک، اگر هم جهت حرکت کنند صدای همدیگر را نمی شنوند.
خانیک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
وقتی دو نفر با سرعت صوت حرکت میکنند اگه دهنشون رو باز کنند مثل بادکنک میترکند!
حميد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
في الواقع سر اين مسئله بين علما اختلاف نظر وجود داره
هواشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
بله چون عامل ایجاد صدا هواست و هوا همراه جو در اطراف زمین وجود داره پس این جو به نسبت ما بیحرکته ولی نسبت به کهکشانهای دیگه دارای حرکت. و این مسئله که آقا حمید میگه که زمین دور خورشید و کهکشان و ...تاثیری در صدای ما نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
آقا محمد در انتقال صوت درسته به محیط مادی نیلز داریم اما محیط فقط بالا و پایین می ره نه اینکه خودش هم با صوت راه بیفته بره مطلب رو انتقال بده
محمد
| United States |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
وقتی تو ماشین با راننده بغلی حرف میزنی صداشو نمیشنوی حالا بالاتر از سرعت که هیچ،
تو سرعت چرخش زمین و خورشید و...
چون جو موجود نیز با همان سرعت درحال حرکت است پس طبیعی هست که صدای هم رو بشنویم
آرمان ما محو آمریکاست
سريع و زود در خبرها و سايت ها مياد كه متخصصين و توانمندان ايراني در حال دستيابي به تكنولوژي شكستن ديوار صوتي هستند بلكه از اين قافله هم در دنيا عقب نمانيم
جنگنده اف-١٨ اف نيروي دريايي آمريكاست.
در هواپيماي فوق سكوت مطلق هست و بيرون ان صداي مهيب!
با دستمال یزدی هم میشه قبلا خیلی باهاش دیوار صوتی میشکستند.
ما یه تکنولوژی داریم که از سرعت نور هم بیشتر
اگر یک نفر از اینجا به یک نفر دیگه در یک کهکشان دیگه فحش بده، اون یک نفر در آن واحد فحشی میشه
تکراری بود
بسیارجالب بود
دقت کنید! مشخصه جایی حداکثر تراکم امواج صورت رو داره که بیشترین صدا در اون منطقه تولید شده،
شکستگی ها و موتور،
البته ولولدوش ایلش دیلش زولولدوش
مثل پرايد
از موقعی که هواپیمای مالزی پیدا نشد به این نتیجه رسیدم که علم هنوز پیشرف نکرده
درسته منم با پرایدم تجربه کردم خیلی لذت بخشه
هواپیمایی که در تصویر دیده میشه بسیار شبیه F18 hornet یا زنبور زهرآگین هست ولی تفاوتهایی هم داره. بنابراین احتمال می دم که این تصویر شبیه سازی شده سه بعدی باشه که نرم افزار ایجاد کرده.
اين اتفاق به دليل تجمع و فشردگي مولكولهاي هوا در جلو هواپيما تا قبل از عبور از سرعت صوت است
دیوار صوتی زمانی شکسته میشه که سرعت جسم در سیال با سرعت صوت در سیال برابر بشه یا عدد ماخ ۱بشه اما ابر تشکیل شده اطراف هواپیما بخاطر موج حرکتی ناشی از سرعت بالای هواپیماست که باعث فشرده شدن قطرات مایع در هوا و تشکیل ابر لحظه ای میشه
کاش میگفتید این جنگنده ساخت کجا و کدام کارخانه است؟
بسیار زیبا بود تابناک. ممنونم ازت.
متاسفانه بسیاری از تحصیل کرده های واقعی در رشته مهندسی مکانیک و هوا فضا در حال خروج از کشور هستند.
مهم اینه که برعکس اغلب سایتا، تصاویری باکیفیت اچ دی رو میشه توو سایت تابناک مشاهده کرد..ممنون
خيلي قديميه
بسیار زیبا. مرسی
همه عکسها خیلی قشنگه. در عکس سوم عدد ماخ تقریبا برابر یک شده و یک مخروط زیبا از موج ضربه ای در اطراف هواپیما تشکیل شده.
درود بر علم و تكنولوژي امريكا
شیمی انتقال بهتر از فیزیک حرکت است.
نمیدونم تا به حال صدای یک هواپیمای جنگنده رو از نزدیک شنیدید یا نه. من یک بار شنیدم. بسیار زیبا بود.
آقا محمدرضا. اگر با سرعت یکسان بیشتر از صوت و همجهت حرکت کنند باز هم صدای هم رو نمی شنوند. چون سرعت انتشار صوت نسبت به هوا رو باید در نظر گرفت. اگر هواپیمای دوم با هواپیمای اول مثلا 100 متر فاصله داشته باشد و هر دو هواپیما با سرعت یکسان 1500 حرکت کنند و شخص سوار بر هواپیمای اول کلمه آب را بر زبان آورد این کلمه با سرعت حدود 1200 نسبت به هوا و نه شخص شروع به حرکت می کند و در نتیجه هیچ وقت به شخص دوم نمی رسد.
چرا از US NAVYمگر خودمان نداریم ؟؟؟؟؟؟؟؟
علتش ساده است. وقتی هواپیما سرعتش رو به سرعت صوت میرسونه به دلیل این که همراه با صدایی که از خودش ساطع میکنه حرکت میکنه دیواره ای از انرژی صوتی در جلوی هواپیما تجمع میکنه. بعد از تشکیل شدن دیوار صوتی خلبان سرعت هواپیما رو از سرعت صوت بالاتر میبره و از دیوار صوتی رد میشه. به این پدیده میگن شکستن دیوار صوتی.
امیدوارم خوب توضیح داده باشم. از این ساده تر بلد نبودم :)
این تصاویربرای عهدبوقه.
این که کاری نداره
من دو سه بار با پراید سرعت صوت رو شکستم
شنیدم اگر باز هم ادامه پیدا کند شاید از زمان هم بشود عبور کرد
اینکه چیزی نیست ما تو خونمون انرزی هسته ای تولید کردیم یه بار
16 فریم در ثانیه؟ دوربینهای معمولی 25 تا 30 فریم در ثانیه هست. اشتباه نمیکنید؟
در ثانی در گوگل ایمیج ترکیب breaking sound barrier را جستجو کنید صدها عکس از این پدیده میآید. چرا الکی برای خبر داغ کردن میگید چند عکس معدود؟ لطفاً در صحت و اعتبار خبرها بیشتر دقت کنید. از تابناک انتظار بیشتری است.
یکی از عزیزان خواستن که یکی توضیحی در مورد این شکل بگذاره بنده هم یک سری دانسته های ناقص خودم رو قرار میدم :
صدا اصولاً به صورت پالس از موتور هواپیما صادر میشه و حالت سینوسی داره مثل و باعث ایجاد لرزش توی مولکولهای هوا میشه مثل سنگی که توی آب میندازیم و باعث ایجاد موج دایره ای شکل در اطرافش میشه . حالا تصوی کنید که سرعت صوت در هوا یک ماخ هست یعنی امواجی که ایجاد میشه و هوا رو به لرزش و جابجایی وامیداره با سرعت 1 ماخ حرکت می کنه . اگر سرعت هواپیما به سرعت 1 ماخ برسه یعنی تمام پالسهای صوتی که در اون لحظه ایجاد می کنه نمیتونن از هواپیما جلو بزنن و هواپیما به لبه ی حلقه ایجاد شده می رسه همچنین چون چند تا موج ایجاد شده (در اون لحظه رسیدن هواپیما به سرعت 1 ماخ) که میتونه بنا به فرکانس صوت ایجاد شده به صدها یا هزاران موج برسه در لبه حلقه که محل فعلی هواپیماست انباشت میشه و باعث شکل گیری چیزی شبیه ابر در جلوی هواپیما میشه این ابر همون هوای متراکمه که با تراکم زیاد به این شکل در میاد . از این لحظه به بعد پیش از شنیده شدن صدای هواپیما ، هواپیما از بالای سر آدم رد میشه ، و بعدش صدا های ایجاد شده با شدت بسیار زیادی به آدم میرسه و به اصطلاح میگن هواپیما دیوار صوتی رو شکست . این کار باعث شکسته شدن شیشه ها و آسیب به پرده گوش میشه .
ببخشید این نصاویر قدیمی هستن. ا زکدوم سایت گرفتین؟ خیلی وقت پیش اینها رو دیده بودیم . میشه از جایی ندزدین؟
همه کلی نظر دادن! ولی هیچ کس نگفت این ماجرا ربطی به دیوار صوتی نداره!
این موج معروف به موج انبساطی هست و در سرعت های کمتر هم اتفاق میوفته. کافیه دما و رطوبت نسبی کافی باشه که انبساط ناگهانی موضعی باعث کاهش شدید دما و تشکیل قطرات ریز مایع به شکل ابر بشه.
توضیح اینه که درست درلحظه شکستن بدلیل فشاربیش ازحدبه هوای اطراف هواپیماباعث بیرون پریدن بخارموجوددرهوامیشودوبدین شکل دیده میشه
این بخاطر شکستن دیوار صوتی نیست دلیل دیگه ای داره
زمان جنگ هواپیماهای عراقی چپ و راست بالای شهرها برای ایجاد وحشت دیوار صوتی میشکستند! صداش مثل رعد و برق بسیار مهیب بود ، یکبار هم شیشه های خونه ما با اینکار شکست.
اين هواپيماهه آمريكايه؟ حالا اين ديوار صوتي رو كه شكستن پولشو مي دن؟؟
کسانی که برایشان قابل فهم نیست میتوانند به سرعت بالای گرانی ها و تورم در سالهای اخیر نگاه کنند . همه چیز شکست کمر مردم شکست . کمر اقتصاد هم شکست . دیوار اعتماد به بعضی آمارها نیز درهم شکست !!!
سرعت صوت 1236 كيلومتر بر ساعت است
سرعت حرکت صوت در هوا مقدار مشخصی است. هر جسمی مانند هواپیما که در هوا حرکت میکند با مولکول های هوا برخورد میکند و آنها را از خود پس میزند و صدا تولید میکند و چون سرعت حرکت صدا از هواپیما بیشتر است بنابراین امواج صدا از بدنه هواپیما دور میشوند. اما وقتی هواپیما به سرعت صوت میرسد دیگر امواج صدای تولیدی توسط بدنه هواپیما با خود هواپیما هم سرعت میشوند و در کنار بدنه میمانند و باعث ضربه زدن به بدنه هواپیما میشوند.
اگر داخل هواپیمایی باشید که به سرعت صوت نزدیک میشود این ضربات را به صورت لرزش بدنه حس خواهید کرد. اگر بدنه هواپیما استحکام کافی را نداشته باشد احتمال متلاشی شدن را دارد.
تمام این لرزش ها اگر سرعت هواپیما از سرعت صوت بالاتر برود از بین خواهد رفت چون امواج صوت از هواپیما عقب میمانند.
هواپيمايي كه عكاس توش بوده هم ديوار س
صوتي رو شكسته كه تونسته اين عكس ها رو بگيره .
فتوشاپه
گویا تابناک با کمبود خبر و عکس مواجه شده که تصاویر چند سال پیش را بعنوان عکس و خبر (روز) ارائه می کند.
البته این چندمین بار است که اینکار کار را می کنید.
پس از شکستن دیوار صوتی خلبان دیگر صدای موتور هواپیما را از طریق هوا نمی شنود و فقط صدایی را که از بدنه منتقل می شود می شنود
عکس f15 آمریکا را گذاشتی روسیه ناراحت میشه ها!!
سلام.
این پديده از آنجا بوجود می آید که به محض اینکه سرعت متحرکی به سرعت صوت ( که وابسته به دما و سایر پارامترهای هوای منطقه است) می رسد ناحیه پرفشاری که مخروطی شکل نیز می باشد بوجود می آید. اگر رطوبت هوا در آنجا زیاد باشد مانند کنار دریاها، این امر باعث متراکم شدن رطوبت شده و ابری را تشکیل می دهد.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
خداییش دستت درد نکنه پاسخ بسیار روان و قابل فهم و مختصر ومفید .عالی بود
اين ديوار صوتي نيست بلكه بخار ناشي از چگالش گرمايي است كه در سرعت هاي بالاي پروازي پيش اتفاق مي افتد،از خبرگزاري تابناك بعيد كه بدون تحقيق خبر نشر كند.
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
آقا مهدی عزیز اون سرعت بالایی که میفرمایین سرعت صوته اینجا هم همون اتفاق افتاده گلم
اینطور نیست! اگر دو نفر با سرعت صوت یا مافوق صوت حرکت کنند نفر جلوتر صدای نفر عقبتر را نمیشنود اما نفر عقبتر صدای نفر جلوتر را به شکلی نامفهوم دریافت خواهد کرد(پدیده دوپلر را مطالعه کنید). جالب اینکه اگر متوقف شوند صدای خود را از آخر به اول خواهند شنید!!!
فکرکنم از دست قادر بیشتر ازاین بربیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
تئوری علمی بده.
تابناک جان اولا واحد سرعت متر بر ثانیه است نه ماخ.
ثانیا ماخ یک عدد بی بعد است که نسبت سرعت جسم به سرعت صوت در آن نقطه است.
ثالثا ماخ یک عدد ثابت نیست و بلکه به دما وابسته است.
بهتره موقع نوشتن یک مظلب از اهل فن هم مشورتی گرفته شود.
به هرحال تشکر به خاطر پستتون.
(در صورت نیاز میتوان در بحث های علمی این چنینی همکاری کرد تا با دلیل کافی و علمی یک مطلب نوشته شود)
جنگدنده آمریکایی هستش اما اگه روسی یا چینی بود به جای دیوار صوتی خودش میشکست
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
نخیر! این هواپیمای صاعقه ساخت صنایع دفاعی خودمان است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
دو تا جنگنده ی روسی نام ببر شاهین خان!
شما چی از جنگنده های روسی می دونی؟ اطلاعات نداری مجبوری اظهار نظر کنی؟
چرا مردم ما حس می کنن اگر حرف نزنن نظرات گهربارشون حروم میشه؟
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
لازم به ذکر است فناوری کشور روسیه در زمینه ساخت هواپیماهای با استحکام و مانور بالا بسیار پیشرفته تر و قوی تر از آمریکا هست.
البته بومی هم هست و خاستگاه آلمانی نداره
تابناک جان اولا واحد سرعت متر بر ثانیه است نه ماخ.
ثانیا ماخ یک عدد بی بعد است که نسبت سرعت جسم به سرعت صوت در آن نقطه است.
ثالثا ماخ یک عدد ثابت نیست و بلکه به دما وابسته است.
بهتره موقع نوشتن یک مظلب از اهل فن هم مشورتی گرفته شود.
به هرحال تشکر به خاطر پستتون.
(در صورت نیاز میتوان در بحث های علمی این چنینی همکاری کرد تا با دلیل کافی و علمی یک مطلب نوشته شود)
پاسخ ها
وکیل الرعایا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
مشورت با اهل فن را خوب اومدی - من کشتم خودمو تا به اطرافیان و موکلینم بفهمونم برای هر کاری باید نظر متخصص اون کار را پیدا و نظرش را جویا شد و یا انجام کار را به اون سپرد .
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
جالبه تک تک عبارات این دوستمون از نظر علمی درست بود ولی ملت بهش منفی دادن. ملت همیشه در صحنه و در همه زمینه ها کارشناس
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
جناب آیرودینامیک منم فارغ التحصیل مهندسی شیمی هستم :
سرعت تقسیم بر سرعت صوت میشه ماخ که عددی بین 0 تا 5 میشه
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
به صورت نرمال یه ماخ 1225 کیلومتر بر ساعت میشه، اینو همه میدونن که به دما و رطوبت و چگالی هوا وابستگی داره، الان تو این تصویر دیوار صوتی شکسته شده.
صحبت از تصویر نادر بود نه از علم شما
اینکه یک ماخ معادل چه سرعتی است متناسب با جذر دمای هوا میباشد و نوشتتون از این نظر ایراد داره
شکستن دیوار صوتی در حقیقت شکستن چیزی نیست و زمانی هست که سرعت از سرعت صوت بالاتر بره(سوپر سونیک هایپرسونیک) و یکی از جالب ترین پدیده های مکانیک سیالات تراکم پذیره. بعنوان مثال اگر هوا با سرعت بیشتر از صوت وارد نازل هنگرا بشه بجای اینکه سرعتش کمتر بشه بیشتر میشه و فشارش کم میشه(رفتار عکس سرعت کمتر از صوت)
دقت داشته باشین اون حاله اطراف بدنه رطوبت موجود در هواست که به سرعت تبخیر می شود.
ثانیا اینکه از این عکسا خیلی زیاد میشه پیدا کرد.
پاسخ ها
وحید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
یاد حاله ی نوووور افتادیم!!!
به به مخاطبان فیزیک دان!
گذشته از شوخی عکس های فوق بر خلاف گفته ی تابناک معدود نیستند.سایت های هوا فضا را بگردید فیلمش هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
بله. درسته. خاصیت تابناک اینه که پشه بفرسته هوا بگه فیل هوا کردم. حصوصیات یک نشریه مستقل و بیطرف را هم که ندارد.
این که چیزی نیست. چند سال پیش تورم با چنان سرعت بالایی از آسمان اقتصاد خانوارها رد شد که کمر همه چیز شکست .
حالا کجاشو دیدی,ایشالا یکی از خودروسازان یه پراید باحال میسازه که علاوه بر شکستن همه دیوارها,از سرعت نور هم بالا میزنه
ادم لذت میبره واقعا نظرات رو میخونه
دمتون گرم .همه ماشالا تحصیل کرده
واقعا ایرانی یه سر و گردن از همه بالاتره
خدا را شکر همه اینجا علمی حرف میزنن
از نظر نگارشی متن غلطه! دوربین یک شی هست. بنابراین توسط دوربین اشتباهه. به جای این کلمه از "به وسیله" استفاده کنید.
من چقدر سوال برام بوجود اومد!!! اگه يه نفر با سرعت صوت حركت كنه چه اتفاقي براش ميفته؟ خلباني كه توي هواپيماست لحظه شكستن ديوار صوتي چه احساسي پيدا ميكنه؟ منظورم مثلا حالت سرگيجه، بي وزني يا .... براش اتفاق ميفته يا ربطي نداره اصلا؟ بعد از اين اتفاق بلافاصله همه چي تو اون ناحيه عادي ميشه؟ يعني سوراخي چيزي يا تغيير ديگه اي باقي نميمونه؟
من كه از اين بحث ها چيزي درك نكردم ، و تنها چيزي را كه فهميدم اين بود كه عقل و دانش و پشتكار انسانها مهمترين دليل موفقيت و پيروزي آنهاست .
سپاس از ارائه ی این تصاویر
زومیت فیلمش رو گذاشته
شما یک سنگ که در استخر می اندازید اشکالی مانند داره بوجود می اورد بعد از شکستن صوت چنین اشکالی بوجود خواهد امد حتی فرود قطره اب در اب ضمنا اونها به کجا رسیدن در سایه تفکر وتعقل وپشتکار وما هنوز همان جایی بودیم هستیم ومحکم جای خود را حفظ کردیم که از دست ندیدم
اين عكس حداقل متعلق به 3 الي 4 سال پيشه تابناك جان...درج كن لطفا
تابناک این تصاویر قدیمی نیس؟؟
4 سال پیش اینا رو دیدم اااا
جنگ روانیه . عین ماه رفتنشون
تابناک
سرعت صوت کاملا متغیر است، نمیتوان عدد ثابتی را در نظر گرفت، به دلیل اینکه سرعت صوت کاملا به دمای محیط مربوط است و همچنین ارتفاع و فشار هم در آن تاثیر می‌گذارد، اما در صنعت هوانوردی سرعت صوت را با استفاده از فرمول دمای ۱۵ درجه سانتیگراد در سطح دریای آزاد و فشار ۱۰۱۳.۲۵ هکتو پاسکال میسنجند.
به نظرم این تصویر ساختگی است زیرا اگر درست فکر کنیم این چرخش هوا باید در ازدیک دماغه هواپیما ایجاد شود.
عکسا قدیمین. چندمین باره که می بینمشون!
فوتوشاپه
ما هم هواپیمایی مثل صاعقه داریم.!!!!..چند روز دیگه باز مهندسی معکوس میکنن اونم از نمونه اصلی حتی بهتر یه نظر سنجی هم میزارن اسمشو مردم انتخاب کنن....
بابا جان ! دیوار صوتی یا همان Sound Barrier به این علت به وجود میاید که در یک ان سرعت هواپیما به شدت افزایش میابد. (قبلش هواپیما به کمترین سرعت میرسد و خلبان به یکباره سرعت را افزایش میدهد) هوا فرصت کنار رفتن نمیابد و به مانند یک دیوار میشکند. این صدای شکسته شدن دیوار یا مانع هوا است. ربطی به بخار اب و و....... ندارد.
يه صوت ديگه هم داريم به اسم سوت بلبلي . راجع به اون هم لطفا توضيح علمي بدين.
عجب نظرات ارزشمندي. تابناك جون ،برو حال كن با اينهمه كاربر فيزيكدان!
چقد دانشمند
فيلترش كنيد بره ديوار صوتي
راستش رو بخواهید من یاد زمان جنگ افتادم زمانی که جنگ شروع شد من یه دختر 12ساله در آبادان بودم.موقعی که دیوار صوتی رو میشکنه صداش خیلی وحشتناکه....
فتوشاپش قشنگ بود ولي نميدونسيم اسمون تو1ميلي ثانيه رنگش عوض ميشه
لباس عروسی تنش کرده!
این تصویر به هیچ وجه شکستن دیوار صوتی نیست.
به نظر میاد حرف نزنم بهتره اخه ما کجا و فیزیک کجا ولی مرسی
به به این همه دانشمند کجا بودن تا حالا
با این همه دانشمند که نظر دادن میشه یه شبه آمریکا و صهیونیست را نابود کرد
جمع کارشناسان جمعه.
سعیدآقای گل لطفا بنویسید" اصطکاک " بدون ح
زمان جنگ تحمیلی درشهر اسلام آیاد غرب بارها و بارها هواپیماهایی عراق دقایفی قبل از بمباران اقدام به شکستن دیوار صوتی میکردند .صدای بسیار مهیبی داشت و حالتی شیبه طوفان بپا میشد و تمام شیشه ها شکسنه میشد.و ما تا پایان جنگ بجای شیشه درقاب پنجره هامون نایلون بود.این مطلب منو به گذشته های پر رنج و اضظراب کودکی سوق داد. اضظراب از دست دادن خانه و خانواده.لعنت به جنگ و جنگ افروزان.
من کمی ازخلبانی سر در می آورم موقعی که هواپیما زیر صوت در پرواز است هرچه که به سرعتش اضافه شود کاملا آشکار یک هاله ای کمی تاریکتر از محیط به دماغه وقسمتهای برجسته نزدیک میشه که با اضافه شدن سرعت شروع به نزدیکتر شدن میکند تا موقعی که هاله به سطوح پروازی مماس شود آن هنگام هواپیما شروع به بال زدن خواهد کرد که ما میفهمیم به ماخ نزدیک شده ایم اگر هواپیما بزرگ یا پهن پیکر باشه که برای سرعت صوت(ماخ) ساخته نشده باشد حتما بال آن شکسته خواهد شد اما اگر جنگنده باشد مشکلی پیش نمیاد و دماغه از هاله جلو میافتد در این موقع بخار آب موجود در هوا پس از دریافت ضربه فشرده شده وبلافاصله منبسط خواهد شد که همان ابر سفید رنگ است که گاهی خیلی هم زیباست البته نه از نگاه خلبان اگر بازهم به سرعت اضافه شود این ابر سفید رنگ بطرف انتهای هواپیما حرکت خواهد کرد تا موقعی که از یک و سه دهم ماخ سرعت بیشتر شود دیگه از هواپیما عقب افتاده تا نا پیدا شود و موقع کم کردن سرعت هم این سیکل بطور معکوس تکرار خواهد شد البته هرچه هوا مرطوبتر باشه این ابر بیشتر معلوم میشود.
اینها فتوشاپند و خدا داناتر است.
16 فریم در ثانیه؟؟؟؟؟!!!!!
یعنی با کیفیت دوربین موبایل 50 هزار تومانی؟
آیا عکس ها با فتوشاپ درست نشده ؟
چگونه می توان صحت و درستی عکس ها را تایید کرد؟
این شکست دیوار صوتی نیست بلکه چگالش بخار آب در خلع ناشی از موج هوا پشت سر شی پرنده با سرعت زیاد هست که به علت پرواز در مکان با رطوبت بالا مثل ناو هواپیما بر ایجاد میشه. این چنگنده هم ناو نشین و اف 18 سوپر هورنت هست
یکی از بدترین نوشته های تاریخ سایت های خبری رو خوندم چطور عدد بدون بعد ماخ میتونه واحد سرعت صوت که عددی با بعد متر بر ثانیه هست بشود؟ حتی اگر از جایی گرفتی اصلاح کن باور کن روح خود ماخ در عذاب با این جمله
خوشم میاد مخاطب های تابناک همه فن حریف هستن. تابناک الان اگه یه خبر جنایی بذاری آقایون مهندسین، افسر تحقیق و قاضی کشیک و مستشار قضایی و ایضا قاضی اجرای احکام هم میشن و اون وسط یه آرا وحدت رویه هم خلق میکنن و دادنامه به خوبی و خوشی صادر میشه!
این هم فیلم شکستن دیوار صوتی ، جستجو کنید خیلی هست
علیرضاجون منظورت ازحاله.هاله ست یاخاله که نقطه ش افتاده؟
فک کنم هواپیما f18/A هستش .کسی هس که دقیقتر بدونه؟
F18 super hornet
میشه گفت صوت میتونه شیشه بشکنه
خواهش میکنم از شما فیزیک دانان یه طوری تعریف کنین برای کسانی که زیاد سواد ندارن تااونا هم بدونن وبفهمنباتشکر کم سواد
زمان حمله هواپیماهای عراقی به شهر بارها صدای مهیب و وحشتناک شکستن دیوار صوتی را شنیدیم البت برای کسانی که اون زمان رو درک نکردن و بعضی هاشون الان کاسه داغ تر از آش شدن معنایی نداره و قابل هضم هم نیست ...
یکی هست تو قلبم که هر شب واسه اون مینویسمو اون خوابه
برای اولین بار یه خبر تو سایتای فارسی دیدم و از خوندن کامنتای زیرش شرم نکردم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار