بازدید 21664

النعیمی: نفت به بیست دلار هم برسد، تولید را کم نمی‌کنیم

وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد ‌حتی اگر قیمت نفت به بشکه‌ای بیست دلار هم برسد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک از تصمیم خود مبنی برای خودداری از کاهش تولید دست بر‌نخواهد داشت. احتمالا قیمت نفت هیچ گاه دیگر به صد دلار نخواهد رسید.
کد خبر: ۴۶۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۹ 23 December 2014
وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد، ‌حتی اگر قیمت نفت به بشکه‌ای بیست دلار هم برسد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک از تصمیم خود مبنی برای خودداری از کاهش تولید دست بر‌نخواهد داشت. احتمالا قیمت نفت هیچ‌گاه دیگر به صد دلار نخواهد رسید.

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از راشا تودی، النعیمی در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه مرور اقتصادی خاورمیانه (Middle East Economic Survey) افزوده است ‌به نفع تولیدکنندگان اوپک نیست ‌تولید خود را کاهش دهند، حتی اگر قیمت نفت بشکه‌ای، ۲۰، ۴۰، ۵۰ و یا ۶۰ دلار باشد.

وزیر نفت عربستان در توجیه این عقیده گفته است: ««اگر من تولید را کاهش بدهم، برای سهمم در بازار چه اتفاقی می‌افتد؟ قیمت بالا می‌رود و سهم من نصیب روس‌ها، برزیلی‌ها و تولیدکننده‌های نفت آمریکایی می‌شود‌».

وی افزوده که «می‌خواهیم نشان بدهیم، ‌تولیدکننده‌ای که با روش‌های ارزان‌تری نفت خام تولید می‌کنند، باید سهم بیشتری در بازار نفت داشته باشند. اگر قیمت نفت خام سقوط کند، مهم نیست. دیگران ممکن است متضرر شوند، اما عربستان آسیب نمی‌بیند‌».

عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان و همچنین مؤثر‌ترین قدرت نفتی در اوپک است. النعیمی در ادامه افزوده است، بازار نفت وارد مرحله ترسناکی شده است و نوسانات بازار در چند سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که به نوشته رویترز و به نقل از منابع نا‌شناس، برخی دیگر از کشورهای عربی امیدوارند ‌با توجه به رشد اقتصاد جهانی، قیمت نفت در پایان سال ۲۰۱۵ به محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار باز‌گردد. گفته می‌شود ،‌حتی برخی از این کشور‌ها، نفت صد دلاری را نیز محتمل می‌دانند.

قیمت نفت در ماه‌های اخیر سیر نزولی داشته است و از بیشینه ۱۱۵ دلاری در ماه ژوئن، با از دست دادن حدود ۵۰درصد ارزش خود اکنون به حدود ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده است.

از سوی دیگر، قیمت پایین‌تر نفت به شرکت‌های نفتی غربی نیز آسیب خواهد زد، زیرا سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پرهزینه اکتشاف و حفاری خودداری خواهند کرد. مؤسسه گولدمن ساکس پیش‌بینی کرده ‌در صورت ‌ماندن قیمت‌ها در سطح ۶۰ دلار، کشورهای تولیدکننده نفت حدود یک تریلیون دلار ضرر خواهند کرد.

این کاهش قیمت از سوی دیگر به از دست رفتن صد‌ها هزار فرصت شغلی در بخش نفت و گاز منجر خواهد شد. پیش‌بینی شده ‌که ۳۵ هزار تن از کارکنان این بخش در انگلیس شغل خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر، یک اقتصاددان وابسته به صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است، ‌کاهش قیمت نفت، باعث افزایش ۰.‌۳ تا ۰.‌۸درصدی رشد اقتصاد جهانی خواهد شد.

قیمت نفت در ماه نوامبر و پس از آن وارد دوره سقوط سریع شد که دوازده کشور عضو اوپک که روی هم رفته حدود ۴۰ درصد تولید جهانی نفت را در اختیار دارند، تصمیم گرفتند تولید نفت خود را کاهش ندهند. اجلاس بعدی اعضا برای تصمیم‌گیری در مورد تولید در ماه ژوئن سال آینده میلادی برگزار خواهد شد. اوپک پیش از این بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸، تولید خود را برای افزایش قیمت‌ها کاهش داده بود.

برخی معتقدند، ‌عربستان سعودی پشت پرده کاهش قیمت‌هاست تا برخی رقبا و به ویژه تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا را از گردونه رقابت خارج کند. این تولیدکنندگان در پنج سال اخیر، بازار انرژی را‌ کامل تغییر داده‌اند.

اکنون بیشتر اعضای اوپک نفت را همراه با ضرر می‌فروشند. قیمت‌های پایین نفت خبر بدی برای کشورهایی است که هزینه تولید در آن‌ها زیاد است. این موضوع به ویژه در مورد ونزوئلا و نیجریه صادق است. به اعتقاد تحلیل‌گران، نفت بیست دلاری، ونزوئلا را به وضعیت ورشکستگی خواهد رساند.

در مقابل، کشورهایی مانند ژاپن، چین، هند، ترکیه. اتحادیه اروپا که کاملا به واردات وابسته هستند از این وضعیت منتفع خواهند شد. در مقابل رسیدن قیمت به ۶۰ دلار در هر بشکه، احتمالا باعث خواهد شد که اقتصاد روسیه در سال آینده شاهد رشد منفی ۴. ۷ درصدی باشد.

از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان در کشورهای صنعتی از همین حالا سود کاهش قیمت نفت را در جیب خود گذاشته‌اند. قیمت بنزین در آمریکا از زمان تصمیم اوپک تاکنون، به میزان یک دلار در هر گالن (حدود ۴ لیتر) کاهش یافته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان