بازدید 28843
در حاشیه جنجال بر سر خاطرات «شهید همت»؛

قهرمانی نسازیم که شبیه هیچ جوان ایرانی نیست

این رویکرد اما در گذشته در کتب دیگری نیز مشهود بوده و در واقع باعث شده روایاتی عجیب از برخی شهدا ثبت و منتشر شود که نسبتی با واقعیات نداشته است.
کد خبر: ۴۵۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵ 09 December 2014
کشمکش بر سر انتشار کتاب زندگی‌نامه «شهید همت» در روزهای اخیر بالا گرفته و دست آخر این کتاب توقیف و از توزیعش جلوگیری شد؛ اما چرا این سرنوشت برای کتابی با مضمون زندگی این قهرمان دوران دفاع مقدس به نگارش، با چنین چالشی مواجه شده و خانواده این فرمانده دوران دفاع مقدس در مقابل انتشار کدامین سبک روایت‌ها از «همت» مقاومت کردند؟

به گزارش «تابناک»، انتشار کتاب زندگی‌نامه داستانی «شهید همت» که مبتنی بر واقعیت اما با شیوه روایی داستانی بود، یکی از اتفاق‌هایی بود که می‌توانست در معرفی این قهرمان برجسته دوران دفاع مقدس برای نسل جوان پس از جنگ بسیار مؤثر واقع شود؛ اما نوع روایت‌هایی که در این کتاب برای به تصویر کشیدن چهره همت‌ ثبت شده بود، تا آن حد عجیب و دور از حقیقت بود که خانواده شهید همت به شدت در قبال انتشار این کتاب مقاومت کرد.

با این حال، کتاب تا مرحله توزیع رفت و در ‌‌نهایت دیدارهای خانواده شهید همت با مسئولان ارشد کشور منجر به توقیف این کتاب شد و انتشار دوباره کتاب با اعمال اصلاحات نیز منوط به اخذ تأییدیه خانواده این شهید بود؛ رویکردی که بعید است رخ دهد، زیرا به زعم خانواده شهید همت، از اعتمادی که آن‌ها به نویسنده کتاب کرده‌اند، سوءاستفاده شده و به همین دلیل قصد ندارند دوباره در موقعیت مشابهی قرار بگیرند.

مهدی همت، فرزند شهید همت پیرامون جمع‌آوری کتاب زندگی‌نامه داستانی شهید همت گفته است: «اکثر مطالب این کتاب کذب و ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است و برای انتشار کتاب «همت» از خانواده اجازه‌ و تأییدی گرفته نشده است... ما با کل کتاب مشکل داریم، البته طی سال‌های گذشته، کتاب‌های فراوانی درباره شهید همت نوشته شده که برخی دارای نقاط ضعف و برخی دارای نقاط قوت بوده‌اند اما هیچ یک مروج دروغ و اشتباه نبوده‌اند.»

قهرمانی نسازیم که شبیه هیچ جوان ایرانی نیست

همت تأکید کرده است: «از طریق یکی از نهادهای حقوقی جلوی توزیع را گرفتیم و حتی کتاب را جمع آوری کردیم، اجازه چاپ دومی هم به نویسنده نخواهیم داد و از نویسنده اثر شکایت خواهیم کرد... در نگارش اثر منفعت شخصی نویسنده دخیل بوده و مطالب آن کذب است. آثار این حوزه باید مجوز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را داشته باشد و سپس مجوز وزارت ارشاد را اخذ کند که این کتاب چنین مجوزی نیز نداشت».

در این میان، پرسش اساسی این است که چه روایت‌هایی در این کتاب درج شده بود که با چنین واکنش تندی از سوی خانواده این فرمانده شهید جنگ تحمیلی مواجه شده است؟ پاسخ را ظاهراً بیشتر می‌توان در یک چند کلمه خلاصه کرد: «اغراق»، «مبالغه» و «غلو»؛ رویکردهایی که شاید نویسنده کتاب با حسن نیت به سراغشان رفته بود و قصد داشته روایتی حماسی از همت خلق کند و مردی را با ‌ویژگی‌های انسانی منحصر به فرد‌ به تصویر بکشد.

با این حال، ظاهراً نوع روایت به گونه‌ای دیگر پیش رفته، تا آنجا که «محمد ابراهیم همت» به تصویر کشیده شده با «محمد ابراهیم همت» واقعی هیچ نسبت قابل قیاسی ندارد و به همین دلیل، خانواده همت حاضر به پذیرش اصلاح کتاب نیز نشده‌اند و قید انتشار چنین کتابی را زده‌اند. این رویکرد اما در گذشته در کتب دیگری نیز مشهود بوده و در واقع باعث شده روایت‌هایی عجیب از برخی شهدا ثبت و منتشر شود که نسبتی با واقعیات نداشته است.

حداقل عوارض این تصویر غیرواقع و یا همراه مبالغه یا غلو، عدم درک نسل جوان از یک قهرمان جنگ است. وقتی «همت»، «باکری»، «باقری» و... را به گونه‌ای به تصویر بکشیم که شبیه هیچ جوان ایرانی نباشد، چگونه می‌تواند انتظار داشت جوان امروزی با این قهرمان که پیامبرگونه به تصویر کشیده ارتباط برقرار کند و مشی مشابهی را در پیش بگیرد؟ شاید این شیوه به تصویر کشیدن بزرگ‌ترین دغدغه‌ای بود که خانواده «محمدابراهیم همت» داشتند و پاسخی به آن داده نشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۲۱
همت و امثال همت فرزندان دلیر و سربازان قهرمان این سرزمین هستند
دورود بر چهار شهيد علمدار لشگرهاي سپاه اسلام
شهيد همت و شهيد خرازي و شهيد باكري و شهيد كاظمي
درود براین خانواده به خاطر فهم و درکشان از واقعیت
اگرچه شهید بزرگوار "همت" متعلق به همه ملت است و دانستن از زندگی او حق همه مردم ولی خانواده گرامی ایشان نیز در مورد حساسیت بر روایت مناسب از شخصیت واقعی آن شهید بزرگوار کاملا محق بوده و از اینکه اجازه ندادند کتابی با هرچند اندک مطالب حاوی غلو یا مبالغه به چاپ و توزیع برسد از ایشان تشکر میکنم.
حقیقتش من همسایه شهید همت در شهرضا بودم و خدا را گواه می گیرم اگر قصد بی ادبی و یا دروغ گفتن داشته باشم ولی من شخصا هیچ چیز خاصی از این آدم ندیدم که با دیگران فرق کند حتی در کمک به دیگران و یا همسایه مداری البته ناگفته نماند هیچ بدی هم از ایشان ندیدم و خداوند او را رحمت کند
پس انصافا اینقدر درباره اشخاص از شخص اول مملکت گرفته تا شهدا و غیره غلو نکنید و با این دروغهای بی معنی که هر آدمی بعد کمی تفکر پی به دروغ بودن آن می برد افراد را خراب نکنید و ضربه نزنید
ممنون از نویسنده مطلب.......................
درود بر هردو شون (پدر و پسر) در این زمانه این جور افراد کمیاب هستند
من یکی ازرمندگان آن دوره هستم متاسفانه این مسااله شامل همه میباشد دورغ .غلو قهرمان نمایی برای انسانهای پاک دوران دفاع مقدس مدروز شده وباعث دتخوری اکثر رزمندگان شده است درودبرخانواده بزرگ همت که جلواین کارراگرفتند سلام برروح بزرگ ابراهیم.بااحترام نبی زندی
همت فهرمانی از میان همین مردم است نه اسطوره ای اقسانه ای.
به كجا چنين شتابان؟
نتیجه گیری که در پارگراف آخر شد، خوب بود
دست خانوادش درد نکنه کار خوبی کردن . غربی ها با هنر سینما و با نویسندگی و کارگردانی قوی اسطوره های دروغین و نداشته خودشون رو به دنیا نشون می دن و گاهی اونها رو جاودانه می کنند ولی ما در عین بی هنری و اغراق اسطوره های واقعی و ملموس خودمون رو از نظرها دور میکنیم و گمنام باقی میزاریم
این داستانی است که برای کلیه شهدا تکرار شده است. وقتی زندگی نامه هر کدام را می خوانید چیزی شبیه به یک پیغمبر مذهبی غیر قابل باور را می بینید.
در واقع نه آنها و نه هیچ یک از همرزمانشان اینگونه نبودند.
شاید دلیل این امر این باشد که از ابتدا مسئولیت تهیه این موارد بر عهده تعدادی... قرار گرفته است.
با سلام
من جانباز 46 درصد و اهل یکی از روستاهای استان فارس می باشم حدود 15 سال پیش ویژه نامه جانبازان چند سوال ازمن کردند و رفتند بعد از مدتی ویژه نامه به دستم رسید که در مورد اینجانب و خانواده و فعالیت های من قبل از انقلاب نوشته بود. راستش پدر و مادر من بیسواد و اصلا با آداب مذهبی هم آشنا نبودند پدرم هم کارگر و به سختی از عهده 7 فرزند خود بر میآمد ولی این ویژه نامه طوری نوشته از خانواده ما نوشته بود که پدرم با چهره ای مذهبی کل مشکلات روستا را حل می کرده و قبل از انقلاب فعالیتهای سیاسی انجام می داده در حالیکه من قبل از انقلاب بچه بودم و اصلا در روستای ما خبری نبود خلاصه نوشته های این نویسنده مدتی من و خانواده من را در این روستای کوچک شرمنده و مضحکه کرد خواهش می کنم از نویسندگان دوران دفاع مقدس که واقعیات را بدون کم و کاست بنویسند
متشکرم
متاسفانه درخيلي از كتابهاي مذهبي نيز اين وضع وجوددارد .حاوي مطالبي هستند كه موجب وهن به دين واهل بيت هستند ولي چاپ شده اندوهيچ كس متوجه نيست.علي الظاهر مميزي ارشاد فقط به مطالب سياسي حساس هستند.
چيز عجيبي نيست. مبالغه و غلو و ارائه شخصيت غيرواقعي از همه شهدا از ابتداي دفاع مقدس تا كنون وجود داشته است. اين عزيزان در ميان ما زيسته اند و ما آنان راخوب به ياد داريم . اين اشتباره تاريخي مسئولين باعث شد بعضي فيلمسازان راه را برعكس بپيمايند و بروند آن طرف پشت بام.
من شنيدم ايشون نظر كرده بوده
هميشه زنده.
جنگ را درشت مینویسند
درست نمینویسند...
راستش توی بعضی از فیلمها هم همینطوره همه یا اسمشون حاجیه یا سید(البته فیلمهای جنگی)یه نفر تاحالا اسمش مثلا کامران با داریوش نبوده از این بگیر وبرو تا آخر .........واین فیلمو غیر قابل باور میکنه
شهدا را آنگونه که بودند باید به تصویر بکشیم، شهدا جزء مردم عادی بودن و مثل مردم عادی زندگیشونو میکردن اما شرایط ایجاب کرد که زتدگی عادیو بزارن کنار و برا حفظ وطن جونشونو معامله کنن، درود بر روان پاک همه شهدای راه وطن در طول تاریخ
کار عاقلانه ای کردن خانواده این شهید، و از این بابت ازشون ممنونم.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی