بازدید 16878

ناگفته‌های تغییر و تحولات در مهمترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور

گویا بحث جابه‌جایی دکتر گلشنی که عضو فرهنگستان علوم بوده و از چهره‌های برجسته علمی کشور به شمار می‌رود، از برخی جلسات با حضور وی و دکتر زاهدی، وزیر علوم آغاز شده است. گفته می‌شود در این جلسات انتقادات صریح دکتر گلشنی به نظرات زاهدی باعث مجادله لفظی میان آن دو شده است
کد خبر: ۴۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵ 29 April 2009
در حالی که بنابر شنیده‌ها، شنبه آینده رئیس جدید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور معرفی می‌شود، خبرنگار «تابناک» در گزارشی، ناگفته‌های تغییر و تحولات در این موسسه مهم پژوهشی را منتشر کرد.

بنابر این گزارش، پس از چند ماه مناقشه گفته می‌شود قرار است دکتر مهدی گلشنی، که حدود 15 سال است ریاست این پژوهشگاه را برعهده دارد، جای خود را به دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی بدهد.

گویا بحث جابه‌جایی دکتر گلشنی که عضو فرهنگستان علوم بوده و از چهره‌های برجسته علمی کشور به شمار می‌رود، از برخی جلسات با حضور وی و دکتر زاهدی، وزیر علوم آغاز شده است. گفته می‌شود در این جلسات انتقادات صریح دکتر گلشنی به نظرات زاهدی باعث مجادله لفظی میان آن دو شده است.

همچنین موضوع بازنشسته کردن گلشنی، که عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مؤسس گروه فلسفه علم این دانشگاه است و از چشم وزیر دیده شده، این جدال را تشدید کرده و از حدود سه ماه پیش، وزیر علوم مذاکراتی را با برخی استاتید دانشگاه از جمله حمیدرضا آیت‌اللهی آغاز کرده که با مخالفت آنان مواجه شده است، هرچند گفته می‌شود وی پس از ارائه برخی شرایط برای پذیرش ریاست پژوهشگاه، مشاوره با بزرگان و نیز پس از دیدار با گلشنی، اخیراً این موضوع را پذیرفته است. دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس پیشین گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام است.

همچنین تلاش برای جابه‌جایی دکتر گلشنی مقاومت‌هایی را از جانب برخی اساتید و پژوهشگران به دنبال داشته که یکی از آن‌ها نامه عماد افروغ، از اعضای این پژوهشگاه است. این در حالی است که دکتر گلشنی در همین مقطع سفری یک و نیم ماهه به خارج از کشور داشته است.

در عین حال، ادامه این روند باعث اخلال در روند فعالیت‌های پژوهشی و انتشاراتی این پژوهشگاه مهم شده و خسارات جبران‌ناپذیری داشته است.
به نظر می‌رسد مسئولان وزارت علوم و اساتید پژوهشگاه علوم انسانی باید به سرعت در جهت حل مشکل به وجود آمده و در عین حال رعایت شأن اساتیدی چون مهدی گلشنی، اقدامات شایسته را انجام دهند.
 
در این حال عماد افروغ در نامه ای که برای تابناک ارسال کرده نوشته است:

 
چرا تعجيل؟!
در فاصله يک ماه و نيم مانده به برگزاري انتخابات رياست جمهوري دهم، آگاه شديم که قرار است به زودي جناب آقاي مهدي گلشني، از رياست پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، عزل و فرد ديگري جانشين وي شود.

قطع نظر از فرد جايگزين و اختيارات وزير محترم آموزش عالي، اين پرسش از سوي شماري از صاحبان انديشه و دلسوزان علم و پيشرفت در کشور و اعضاي هيأت علمي اين پژوهشگاه، دست کم شخص بنده، مطرح است که دلايل و علل اين جايگزيني، تعجيل و اين شيوه برکناري چيست؟
نخست اين که چرا بايد فردي شناخته شده و مدافع جدي محتواگرايي و بومي‌گرايي در علم و البته منطبق با ملاک‌هاي صوري و مورد پذيرش نظام آموزشي حاکم (استاد تمام دانشگاه صنعتي شريف) کنار زده شود؟

دوم آن که دليل اين همه تعجيل چيست؟
و سوم چرا بايد در اين جايگزيني به شأن و منزلت آنان و نامه قريب به اتفاق اعضاي محترم هيأت عملي، مديران پژوهشکده‌ها و گروه‌ها و حتي کارمندان شريف اين پژوهشگاه وقعي نهاده نشود و با اين شيوه نه چندان پسنديده، و البته مترقبه و قابل پيش‌بيني، اين جايگزيني صورت گيرد؟

بنابراين، براي اين که در اين ميان اشتباهي رخ ندهد و فرصتي به دست بهانه‌گيران و فرصت طلبان نيفتد که بنده از سر حفظ منافع خود، به مقابله با اين شيوه غيرانساني و عجولانه تعويض پرداخته‌اند، به عرض مخاطبان خود مي‌رساند، که اين اينجانب مدتي پيش، به صورت مکتوب تقاضاي بازنشستگي خود را تقديم رياست‌ محترم کنوني پژوهشگاه کردم تا در عرصه مدني و با فراغ بال بيشتر بتوانم از حقوق اين ملت شريف دفاع کرده و در برابر فاصله‌گيري‌هاي کيفي و محتوايي از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، فرياد اعتراض خود را سر دهم که متأسفانه، به رغم پافشاري بيش از اندازه بنده، پذيرفته نشد.

به هر حال، اگر وزير محترم حقي در تعويض دارد، ما نيز حقي در پرسش از دلايل تعويض و اين همه تعجيل داريم.
والسلام                         
عماد افروغ                      
 
 
همچنين در نامه‌اي كه از سوي جمعي از اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني به «تابناك» ارسال شده، آمده است:
 
نزديك شدن انتخابات و تغيير مديران شايسته
از موضوعاتي كه در برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت به ويژه در عرصه آموزش عالي و پژوهش صدمات جبران‌ناپذيري وارد كرده، تغيير مديران دانشگاه‌ها و بخصوص پژوهشگاه‌ها است، چرا كه پژوهش آن هم در علوم انساني امري بسيار خاص بوده و نتايج آن در بلند مدت به دست مي‌آيد، لذا به ثبات بيشتر و محيط آرامتري براي پيشرفت نياز دارد و اين تغييرات هم به محيط فيزيكي آسيب زده و هم موجب تشتت فكري مي‌گردد.

مطلع شديم روز شنبه قرار است مراسم توديع يكي از بارزترين چهره‌هاي علمي كشور برگزار گردد. آنكه دليل موجه و توجيه منطقي براي تغيير مدير با سابقه، با تجربه و دانشمندي چون دكتر مهدي گلشني رياست پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي. ايشان از معدود كساني است كه در ايران معتقد بر تأسيس علوم براساس خصوصيات بومي و ديني است و مؤسس ميان‌رشته‌اي در فلسفه علم و ارتباط علم و دين است؛ و در مدت 15 سال رياست پژوهشگاه ، عليرغم تخصص در فيزيك، بيشترين پشتيباني را از علوم انساني نموده ؛ و در قالب گرايش ها، معلومات گسترده‌اي دارند.
 
اميدواريم با توقف چنين تصميمات عجولانه، بويژه در روزهاي نزديك شدن انتخابات سرنوشت ساز، از لطمه به بنيه علمي و اجرائي در دانشگاهها و مراكز پژوهشي كاسته شود.و انشاءا... از اين پس شاهد ملاك تغييرات در جامعه باتوجه به توسعه نظام اسلامي و پيشرفت ملّي به جاي اغراض شخصي باشيم.

جمعي از اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۰
متاسفانه در جهار سال اخیر احترام به پژوهش و اساتید برجسته فراموش شده است. انتصاب رییس یک پژوهشگاه درجه سه نیز در تمام جهان به این گونه نیست که برای مهم ترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور انجام می شود. تا زمانی که به فرایند تحقیقاتی نگاه سیاسی و شخصی وجو د دارد امکان رشد و توسعه در کشور محال است
متاسفانه بنده بارها از نزديك شاهد رفتار ناشايست و دور از شأن جناب وزير با بزرگان وادي علم و فرهنگ و اساتيدي كه به حق بر گردن فرهنگ و علم كشور عزيزمان خصوصاً در شرايط بحراني پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي حق والايي دارند بوده ام. آقاي وزير اين رفتارها اصلا شايسته شما نيست ...
خيلي متأسفم از اينكه با نخبه‌هاي علمي و اجرائي كشور كه اگر در كشورهاي غربي بودند از آنها بنحو احسن استفاده مي‌شد چنين بي‌مهري‌هايي مي‌شود.
ما چند نفر دانشمند در سطح دكتر گلشني در ايران داريم كه بتوانيم به آنها افتخار كنيم و آنان بتوانند چنين مثمرثمر در حوزه‌هاي مختلف علوم باشند.
در ايران آنچه در ميان علوم از منزلت بالايي برخوردار است بيشتر حوزه‌هاي علوم تجربي و كاربردي و كمتر به علوم انساني در سطح مبنايي پرداخته شده است. تأليفاتي كه در حوزه علوم انساني در ايران صورت گرفته بيشتر معرفي نظريات غربي مي‌باشد. كمتر كسي مانند دكتر گلشني به مسائل علوم انساني پرداخته است. در عين اينكه ايشان خود از اساتيد صاحب سبك در رشته فيزيك است. بنظر مي‌رسد علت چنين تغييري دشمني‌هاي شخصي باشد.
آيا ضربه به نظام جمهوري اسلامي ايران تنها از راههاي ارتباط با بيگانه‌گان امكان دارد؟ يا چنين تغييراتي كه مي‌تواند يك بخش علمي كشور را دچار خدشه كند نيز از مصاديق ضربه به نظام است؟
چرا جامعه علمي عكس‌العمل نشان نمي‌دهد؟
مثل اينكه پاسخ خدمتگزار در اين مملكت هميشه اينگونه داده مي‌شود.
از جمله خدمات دكتر گلشني كه كمتر دانشگاه به آن پرداخته است تأسيس چندين رشته ميان‌رشته‌اي دانشگاهي در ايران است. رشته‌هايي كه فارغ‌التحصيلان آن مي‌توانند در سالهاي آينده گره‌هاي اساسي از ناهنجاريهاي اجتماعي را باز كند.
آقاي وزير اينقدر مشكلات در عرصه آموزش عالي وجود دارد كه اگر شما شب و روز روي آن وقت بگذاريد تمام شدني نيست چطور مركزي كه داراي ثبات مديريتي و اساتيد آن از مديريت رضايت دارند را موضوع كار خود قرار داده‌آيد؟
عجله براي تغيير مديريت بزرگترين مركز علوم انساني ايران در شرايطي كه نزديك انتخابات است و هر كار شتاب‌زده‌اي به ضرر رياست جمهوري است. آيا سهواً انجام مي‌شود؟ يا عمداً؟
كثرت آراء در حوزه علوم انساني مديريت اساتيد اين حوزه را با مشكل مواجه مي‌كند از هنر دكتر گلشني همين بس كه توانسته است پانزده سال در چنين مركزي مديريت كند. و تمامي اعضاء هيئت علمي آن از ايشان با احترام ياد مي‌كنند.
واقعا؟!؟چرا؟!؟ آخه براي چي؟!؟ با اين همه تجليلي كه رهبري از مقام و شآن علمي ايشون داشتند براي چي بايد ايشون رو عوض كنند؟!؟!؟!
آخه الان زمان تغيير مديريت است؟
بدون شک تمام کسانی که استاد ارجمند دکتر گلشنی را می شناسند از دقت و کارایی و نظم و فهم و سایر خصایص بزرگ این مرد که در عین حال استادی نیمه وقت در دانشگاههای آمریکا را هم دارند و در ضمن عضویت امور بسیاری که وزیر علوم رنگ آنرا ندیده رییس فرهنگستان علوم پایه و از دوستان مقام معظم رهبریند.این حرکت دولت اصلا بوی ولایت مداری ندارد که هیچ بوی..... می دهد
آقاي وزير چرا حوزه علوم انساني را دچار تشتت مي‌كنيد؟
من بعنوان يك دانشجو فكر مي‌كنم اين قبيل كارهاي نسنجيده باعث مي‌شود در رأي خود در انتخابات رياست جمهوري تجديدنظر كنم.
سلام اول كه اين خبر رو شنيدم، جا خوردم. به نظر مي رسه كه دكتر زاهدي دارند پروژه ناتمام دكتر معين را تمام مي كنند. كاري را كه دكتر معين جرأتش را نداشت و فقط با فشار مي خواست كه دكتر گلشني خودشان استعفا بدهند، (از جمله قطع كردن بودجه پژوهشگاه و..) اما دكتر زاهدي دارند انجام مي دهند... بر سر چه؟!؟ و چرا... الله اعلم.
حقيقتاً متأسفم، اي كاش جناب وزير به عواقب اين كار بيشتر فكر مي‌كردند.
آيا در مجموعه بزرگي مثل پژوهشگاه علوم انساني با اين همه هيئت علمي يك نفر پيدا نمي‌شود كه بتواند جايگزين جناب آقاي دكتر گلشني بشود كه آقاي دكتر آيت‌اللهي را از دانشگاه علامه براي اين كار در نظر گرفته‌اند؟
ممنون از آقاي افروغ كه حرف دل ما را گفت.
من بعنوان دانشجويي كه بدليل استفاده از كتابخانه در پژوهشگاه علوم انساني رفت و آمد دارم و تا اندازه‌اي با محيط آنجا آشنا هستم، سئوال مي‌كنم چرا بايد فردي ولايتي و اصول‌گرا مانند آقاي دكتر گلشني بدون هيچ دليلي تعويض شود؟
دست آقاي وزير درد نكند بهتر از اين نمي‌توانست رأي‌هاي كارمندان و اعضاء هيئت علمي پژوهشگاه را به نفع ميرحسين موسوي تغيير بدهد.
آخه در اين يك ماه و نيم آقاي دكتر آيت‌اللهي چه كاري مي‌تواند انجام بدهد؟
باید به عرض برسانم همین روش جابجای در دانشگاه ها هم انجام شده است شما زیاد نگران نباشید .آقای وزیر از این قبیل کارها زیاد انجام داده اند
حتما فراموش كرده اند كه پروفسور گلشني برنده جايزه بنياد تمپلتون مي باشند ، تنها بنيادي در زمين كه وظيفه اش اثبات وجود خدا از راه علم است! و هزاران افتخار براي مردم و ايران اسلامي... به كجا مي رود اين قافله...
خدايا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقايان هر كس كه نظر مخالف داشته باشد را لحظه اي هم تحمل نميكنند و هيچ كاري هم ندارند كه اين فرد حرفش منطقي هست يا خير؟ واينكه اصلا شان فرد مخالفشان چيست؟آقايان فقط دعاگوي وجودشان را برميتابند.
استاد دکتر مهدی گلشنی از چهره های شناخته شده جامعه علمی و فرهنگی و از افتخارات کشورمان ایران می باشند . امیدوارم مسئولین قدر و منزلت ایشان را بدانند- احمد حکیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر