بازدید 4883

دعوت عارف از دانشجویان به شنیدن نظرات مختلف

محمدرضا عارف با دعوت دانشجویان به تحمل یکدیگر و شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات مختلف ، تصریح کرد: ما نگران رد صلاحیت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به علت داشتن نیروهای کیفی و شایسته به اندازه کافی نیستیم.
کد خبر: ۴۵۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵ 07 December 2014
محمدرضا عارف با دعوت دانشجویان به تحمل یکدیگر و شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات مختلف ، تصریح کرد: ما نگران رد صلاحیت در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی به علت داشتن نیروهای کیفی و شایسته به اندازه کافی نیستیم.

به گزارش ایسنا این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که به دعوت انجمن‌های اسلامی دانشگاه شهید بهشتی در تالار امام علی (ع) این دانشگاه به مناسبت روز دانشجو سخن می‌گفت، در ابتدای سخنان خود با بررسی عملکرد جنبش دانشجویی از زمان ایجاد تا حال حاضر، اظهار کرد: 16 آذر فرصت مناسبی است که دانشجویان اقدام به ارزیابی عملکرد خود کنند و ببینند که چه مقدار در مسیر تعالی و پیشرفت حرکت کرده‌اند.

وی گفت: 16 آذر روزی است که باید دانشجویان بررسی کنند که تاکنون چه کرده‌اند و باید در ‌آینده چه کنند؛ 16 آذر فرصت مناسبی است که دانشجویان با برگزاری میزگرد و دعوت از صاحب نظران به نقد عملکرد دستگاه اجرایی بپردازند.

وی در بیان ویژگی‌های جنبش دانشجویی در بعد از انقلاب و سیری که این جنبش طی کرده است،‌ گفت: آرمان‌گرایی، استکبارستیزی و تلاش برای حاکمیت ارزش‌های انقلاب از برجسته‌ترین ویژگی‌های جنبش دانشجویی در دهه اول انقلاب است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب و سپس دفاع از کشور در جنگ هشت ساله ، ادامه داد: بعد از جنگ دانشجویان کلاس را جایگزین جبهه کردند و در واقع در راستای نهضت علمی برای پاسخگویی به نیازهای علمی کشور حرکت کردند.

وی همچنین به انشعاباتی که در جنبش دانشجویی در طول آن سال‌ها صورت گرفت اشاره کرد و افزود: جا دارد با توجه به فضایی که اکنون در دانشگاه حاکم است از سوی تشکل‌های دانشجویی میزگردهایی در ارتباط با این اتفاقات برگزار شود و چرایی آن موردبحث قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به حاکم بودن فضای رکود در دانشگاه‌ها طی سال‌های اخیر و امنیتی شدن آن، گفت: متأسفانه در این سال‌ها امکانات دانشگاه در اختیار گروه خاصی قرار گرفت و نگاه به دانشگاه‌ها تک بعدی بود و روند حاکم همسو با آرمان‌های انقلاب نبود.

عارف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت تعالی و رشد دانشجویان در تمام زمینه‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: دانشجویان باید علاوه بر این‌که پرچمدار علم هستند باید پرچمدار آزادی و نقد خردمندانه باشند. تحلیل دقیقی از وضع کشور داشته باشند و نسبت به مسائل کشور حساسیت داشته و خود را مشغول مسائل جزئی نکنند.

عارف همچنین به اهمیت آسیب شناسی جنبش دانشجویی اشاره کرد و از عدم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی علی‌رغم تأکید مسئولان بلندپایه کشور در دانشگاه‌ها انتقاد کرد و گفت: برخی از تنگ نظری‌ها و کج سلیقگی‌ها مانع از این شده که این کرسی‌ها برگزار شود.

وی همچنین ضمن توصیه به دانشجویان مبنی بر این‌که از حرکات شتاب‌زده و احساسی دوری کنند، اظهار کرد: ما باید شرط ماندن را رعایت کنیم و اهداف خود را در بستری آرام طی کنیم و به پیش ببریم.

عارف افزود: حرکات ما ممکن است درکوتاه مدت اثرگذار باشد، ولی در بلند مدت اثری نخواهد داشت.

وی همچنین ادامه داد: مهمترین آسیب به جنبش دانشجویی وابستگی آن به جریان‌های سیاسی خارج از دانشگاه و فاصله گرفتن از استقلالش است. دانشجویان باید توجهشان را به مسائل کلان و مهم کشور معطوف کنند و در تشکل‌های دانشجویی اتاق‌های فکر برای برنامه ریزی و حرکت در مسیری که برای حرکت مدنظر دارند شکل بگیرد و مناسب است که در این اتاق‌های فکر از نظرات صاحب نظران و پیشکسوتان این تشکل‌های دانشجویی استفاده شود.

عارف به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی توصیه کرد که با رعایت اخلاق و داشتن منشی مناسب جذب حداکثری داشته باشند و تشکل‌های دانشجویی در سطح دانشجویان با یکدیگر رقابت کنند، نه حذف یکدیگر.

عارف در این مراسم با اشاره به رعایت اخلاق در پاسخ به یکی از دانشجویان مبنی بر این‌که نظر وی در رابطه با ارتباط با آمریکا چیست، گفت: طبق قانون اساسی جهت گیری کلی در عرصه سیاست خارجی را مقام معظم رهبری مشخص می‌کند و ما نیز تابع نظر ایشان در این زمینه هستیم.

عارف در این مراسم خطاب به دانشجویان گفت: هیچ حرفی مستحق هو کردن نیست و حق هر کسی است که سوال کند و حق ماست که جواب دهیم و باید یکدیگر را تحمل کنیم و نظرات هم را بشنویم.

عارف همچنین با بیان این‌که باید به دانشجویان یاد دهیم که کار تشکیلاتی انجام دهند در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور محمد فرهادی به عنوان وزیر علوم در دولت تدبیر و امید گفت: من آقای فرهادی را از اول انقلاب می‌شناسم، ایشان فردی باثبات، باانگیزه و با تفکری اصلاح‌طلبانه است. خوشبختانه از مجلس رأی بالایی را گرفتند و امیدواریم که مطالبات شما دانشجویان را پیگیری کنند تا فضای دانشگاه فضایی فرهنگی شود.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آتی و این‌که اگر اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوند، چه کاری انجام خواهند داد، اظهار کرد: مردم همه کاره هستند و آنها هستند که با رأی مستقیم و غیرمستقیم خود مسئولان نظام را انتخاب می‌کنند.

عارف افزود: ما باید مجلسی مقتدر، متخصص و کاردان داشته باشیم و از سوی دیگر نمایندگان نیز باید نگاهشان ملی باشد.

وی همچنین به ضرورت مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس آتی اشاره کرد و گفت: 2 سال پیش در دانشگاه شما صحبت کردم. دانشجویی از من پرسید که چه تضمینی می‌دهید که در انتخابات ریاست جمهوری رأی ما خوانده شود. آن جلسه نکته‌ای را مطرح کردم که خوشبختانه در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 رخ داد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انتخابات سال 88 هیچ برنده‌ای نداشت و در همان جلسه گفتم اگر بخواهیم انقلاب را به مقصود اصلی‌اش برسانیم نمی‌توانیم و نباید انتخاباتی مثل 88 را برگزار کنیم. و پیش بینی من این است که در انتخابات 92 در زمینه‌های مختلف شاهد رعایت قانون هستیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

عارف افزود: در انتخابات 92 هیچ بازنده‌ای نداشتیم و اگر انتخابات 88 انتخابات باخت- باخت بود در انتخابات 92 شاهد انتخالات برد-برد بودیم.

عارف خطاب به دانشجویان افزود: در مورد انتخابات پیش روی مجلس نباید پیش‌داوری کنیم و امیدوارم که هیأت نظارت و شورای نگهبان همه در چارچوب قانون عمل کنند.

عارف گفت: ما از رد صلاحیت نگران نیستیم؛ چرا که به اندازه کافی نیروی کیفی و شایسته داریم و باید در این عرصه با رویکردی مثبت و در راستای افزایش مشارکت حرکت کنیم؛ چرا که اگر بتوانیم رأی خاکستری و رأی‌های خاموش را به میدان بیاوریم تفکر اصلاح‌طلبی در انتخابات برنده خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار