بازدید 4954

بازیگران کلیدی سینمای مستند

ورک‌شاپ تخصصی هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که با حضور «اووه یانسون» نماینده شبکه مستند اروپا (EDN) برگزار شد، به موضوع «بازیگران کلیدی بازار مستند» اختصاص داشت.
کد خبر: ۴۵۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵ 06 December 2014
ورک‌شاپ تخصصی هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت که با حضور «اووه یانسون» نماینده شبکه مستند اروپا (EDN) برگزار شد، به موضوع «بازیگران کلیدی بازار مستند» اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا،در این ورک‌شاپ کارشناس و مستندساز اروپایی به معرفی «بازیگران کلیدی بازارهای بین‌المللی مستند» پرداخت و با ارایه تمرین‌های مؤثر، شرکت‌کنندگان حاضر در ورک‌شاپ را به صورت عملی با مباحث مطرح شده آشنا ساخت.

او با تمرکز بر مسایلی نظیر مزایای تهیه‌کنندگان محلی و سه مرحله کلیدی در جذب اسپانسرهای بین‌المللی در بازارهای خارجی، جلسه تخصصی دیروز را هدایت کرد.

مزایای تهیه کننده محلی

اووه یانسون درباره دستیابی به مشارکت در کشورهای مختلف برای ساخت طرح فیلم مستند گفت: برای فاند کردن (تأمین بودجه) در اماکن و کشورهای مختلف بهتر است که از یک تهیه‌کننده محلی استفاده کنیم. این مسئله طبیعی است که در قراردادهایی که با شبکه‌ها و دیگر کشورها تنظیم می‌کنیم، ممکن است شرایط پروژه‌ای را در نظر بگیرند و بندهای قرارداد را آن طور که به شرایط آنها نزدیک است و اهدافشان باید رعایت شود تنظیم کنند. یکی دیگر از مزایای «تهیه‌کننده محلی» این است که به تمام ضوابط و روابط منطقه‌ای که قرار است در آن فیلمبرداری داشته باشید، آشنا است و در گرفتن مجوزها کمترین زمان به هدر می‌رود.

سه مرحله کلیدی

او در ادامه با اشاره به موارد مهم دیگر در حوزه تولید اثر مستند گفت: برای ساخت فیلم در کشور‌های دیگر باید سه مورد را در نظر بگیریم: یک تهیه‌کننده محلی که به شرایط و اوضاع آن منطقه اشراف داشته باشد، دوم استفاده از استعدادهای آن شهر و سومین مورد این که قرارداد با مسئول پخش داشته باشید.

نماینده شبکه مستند اروپا ادامه داد: رسیدن به این سه مرحله بسیار کار سختی است اما باید بدانید زمانی که محقق شد به لحاظ مالی اتفاق خوبی خواهد افتاد.

نروژ؛ یک نمونه

یانسون با ذکر مثال از چند کشور در این رابطه گفت: به طور مثال کشور نروژ انواع و اقسام بودجه‌ها را در اختیار دارد. مثلاً یکی از مواردی که این کشور برایش مهم است استفاده از استعدادهای بومی آن در فیلم‌تان است و یا این که در زمان ساخت فیلم در قسمت‌هایی مانند ساخت موسیقی از افراد بومی باید استفاده شود.

او در ادامه افزود: کشور آلمان هم یکی دیگر از کشورهای مطرح در زمینه ساخت مستند است. همان‌طور که می‌دانید آلمان به نه منطقه مجزا و مهم تقسیم شده است و همگی از یک قانون فدرال پیروی می‌کنند.

تفاهمنامه‌های مفید

او در ادامه کارگاه به توضیح شرایط فیلمسازانی پرداخت که کشور محل زندگی‌شان با کشورهای مایل به همکاری در ارتباط هستند و در نتیجه از شانس بیشتری برای گرفتن مشارکت برخوردارند: برخی از کشورها با هم تفاهم‌نامه دارند مانند کانادا و فرانسه به دلیل شباهت‌های فرهنگی و زبانی در یک قرارداد با هم تصمیم گرفته‌اند برای فیلمسازهای یکدیگر بودجه‌هایی فراهم کنند تا در حقیقت با این روش همکاری فرهنگی گسترده‌تری داشته باشند. نکته‌ای که بسیار مهم است این است که کشورهایی که در زمینه ساخت فیلم مستند همکاری مشترک دارند شرایطی را برای کشورهای غیراروپایی و آمریکایی در نظر گرفته‌‍اند که به تازگی آن را منتشر کرده‌اند و با خواندن آن در سایت‌های آن‌ها می‌توانید از شرایط‌شان آگاه شوید.

مشارکت تلویزیونی

یانسون در پایان تأکید کرد: تلویزیون‌ها برای همکاری مشترک شرایط متفاوتی را به نسبت بخش خصوصی و دولتی برای خودشان تنظیم کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید در کشورهای مختلف تلویزیون‌های محلی و ملی نیز وجود دارد که هر کدام از آنها به نوعی که برنامه‌ریزی کرده‌اند وارد همکاری خواهند شد. اما چیزی که بین همه آن‌ها مشترک است این است که در هنگامی که فیلمساز طرحش را به آن ها ارایه می‌دهد، آن ها قبل از هر چیز به مخاطب‌های شان فکر می‌کنند، مخاطبانی که اهمیت کلی دارند و از خود می‌پرسند: برای چه مخاطب ملی ما باید این فیلم را ببیند؟ و چه نفعی برایش خواهد داشت؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی