بازدید 32227

توسل، مورد تأیید شیعه و سنی است

توسل به اولیای خدا، یکی از آداب بندگی و از لوازم توحید است. کسی که به ولی‌ای از اولیای خدا متوسل می‌شود، حتماً دلیلی دارد که مثلاً من گناه کار‌تر و شرمسار‌تر از آنم که جرأت و روی درخواست داشته باشم یا زبان اولیا را در بیان این درخواست گویا‌تر می‌داند یا بیان این حاجت را از زبان مقربان پروردگار به اجابت نزدیک‌تر می‌شناسد.
کد خبر: ۴۴۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰ 01 November 2014
در باب توسل، سخن فراوان رفته است و مخالفان و موافقان فراوان دارد. در ادبیات شیعه، البته توجهی ویژه به این قبیل مفاهیم شده و ما شیعیان به ‌ویژه در رابطه با اولیای دینی بیش از توجه به جنبه‌های تاریخی این بزرگواران و برگیری قاعده از رفتار و گفتار آنان با دخیل بستن و حاجت خواستن، حاشیه را چسبیده‌ایم و اصل را‌‌ رها کرده‌ایم.

‌این چه برخوردی است که حتی با قرآنی که «خواندنی» است، می‌کنیم؟ بیش از آنکه بخوانیم و در خوانده‌ها تأمل کنیم، برای ثواب و ختم‌ انعام از تاقچه آن را برمی‌داریم و انگار که در رقابتی برای تند ‌خوانی شرکت کرده‌ایم، زود می‌خوانیم و می‌بندیم و ثوابمان را می‌بریم.

شاید پیامبری که معجزه‌اش یک متن مکتوب است، هیچ‌گاه گمان نمی‌کرد که امتش تا این اندازه از متن و خواندن فراری باشند و خواندن را که فهمیدن و اندیشیدن جزء لاینفک آن است، به سادگی تبدیل به عادت و لقلقة زبان سازند.

در گفت‌وگویی که از پی می‌آید، استاد چهل‌تنی با شواهدی از همین قرآن ثابت می‌کند که توسل، خلاف ادعای دشمنان تشیع نه تنها شرک نیست، بلکه دستوری قرآنی است؛ هرچند راه را بر مراجعه مستقیم به پروردگار هرگز نبسته ‌است.

حتماً شنیده‌اید که شیعیان را به علت توسل به اولیای خدا یا شفاعت‌طلبی از آنان متهم به شرک می‌کنند. این روز‌ها این اتهام به سبب گسترش رسانه‌ها، ابعاد وسیعی یافته است و در مجامع و به ‌ویژه پایگاه‌های اینترنتی بسیار ‌تبلیغ می‌شود. می‌خواستم نظر و احتمالاً پاسخ شما را به این اتهام بدانم.

توسل به اولیای خدا اعتقاد همه مسلمانان اعم از شیعه یا سنی است. توسل، دستوری قرآنی است و شما غیر از وهابیان کسی از مسلمانان را نمی‌یابید که توسل به اولیای خدا را انکار کند. در باب توسل، زیارت و آداب آن کتاب‌های زیادی از ‌علمای اهل سنت ‌مانده است.

این تنها ابن‌تیمیه، نظریه‌پرداز وهابیان است که فتوا می‌دهد: «هر کس مرده‌ای را خواند باید توبه‌اش داد و اگر توبه نکرد باید گردنش را زد» (مجموعه رسائل، ج ۱، ص ۳۱۵). ابن تیمیه و پیروان او همچون صنعانی و ابن‌بشر و محمدبن عبدالوهاب می‌گویند: «متوسلان به قبر معروف کرخی، عبدالقادر، زبیر و زیدبن خطاب مشرک هستند (هدیة طیبه، ص ۸۵).

روشن است که متوسلان به قبر معروف کرخی و زبیر و زیدبن خطاب شیعه نیستند، قبر ابوحنیفه در اعظمیة بغداد از معروف‌ترین مکان‌هایی است که حنفیان به زیارت آن می‌روند و به صاحب قبر توسل می‌جویند و بنابراین، اینکه توسل‌جویی را به شیعه منحصر می‌کنند، جنبة کاملاً ‌سیاسی دارد. «خیمه» در این زمینه با مهدی چهل‌تنی گفت‌و‌گویی داشته که «تابناک» به بازنشر متن کامل این گفت‌و‌گو‌ جالب می‌پردازد.

وهابيان مي‌گويند: ما پيرو «سلف صالح» هستيم و از اين‌ روی خود را سلفي مي‌خوانند. آنها مدعي‌اند، توسل، زيارت قبور و از غيرخدا حاجت خواستن در ميان سلف صالح، يعني صحابه و تابعين سابقه نداشته و از بدعت‌هايي است که بعداً به‌ وجود آمده است.

سبحان‌الله، ما نشنيده‌ايم که سلف صالح در مساجد و حسينيه‌ها و مراقد اوليای خدا و در مجلس ختم و مجالس عروسي بمب‌گذاري کنند و حتي معلم مدرسة ابتدايي را در حضور شاگردان مدرسه سر ببرند و وحشيانه به صف کارگران و نانوايي حمله ‌و زير اتوبوس زائران بمب وصل کنند و چنين آدم‌کشي شرم‌آوري در عراق، افغانستان، پاکستان، الجزاير، سومالي و يمن به راه اندازند. اين اعمال پيروي از کدام سيرة سلف صالح است؟ اما همچنان که عرض کردم توسل به اوليای خدا يک حقيقت قرآني است.

توسل، مورد تأیید شیعه و سنی است
 
مقصود شما کدام يک از آيات قرآن کريم است؟

در سوره مبارکه یوسف از زبان فرزندان حضرت یعقوب آمده است: «قَالُواْ یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ»؛ «فرزندان گفتند: ‌ای پدر بر تقصیرهای ما از خدا آمرزش طلب که ما مرتکب خطا شده‌ایم» و پدر در پاسخ فرمود: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّى إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»؛ «به زودی از درگاه خدا برای شما آمرزش می‌طلبم که او بسیار آمرزنده و مهربان است» پدر، پیغمبر خدا و کسی است که مأمور به ابلاغ خداپرستی و ابلاغ توحید خالص است.

او قطعاً بیش از ابن‌تیمیه و محمدبن عبدالوهاب بر توحید مواظبت داشت؛ اما به فرزندان که پدر را وسیله درخواست از خدای تعالی قرار داده بودند، نفرمود خودتان از خدا بخواهید، بلکه فرمود: «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ» به این کریمه مبارکه از زبان پیشوای توحید حضرت ابراهیم توجه فرمایید که در توصیف صفات خدای تعالی می‌گوید: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ»؛ «هنگامی که مریض می‌شوم او مرا شفا می‌دهد» (سوره شعرا، آیه ۸۰) تردیدی نیست که شفادهنده خدای تعالی است؛ اما آیا از این آیه می‌توان نتیجه گرفت که در هنگام بیماری به پزشک و دارو توسل نجوییم؟

خدای تعالی تأثیر شفا را در دارو و نسخه پزشک نیز قرار داده است و وهابیان نیز به پزشک مراجعه می‌کنند و دارو می‌خورند و برای رفع حوائج زندگی از درهم و دینار استفاده می‌کنند و با اینکه در نماز‌ها می‌خوانند: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»؛ «تنها تو را عبادت می‌کنم و تنها از تو استعانت می‌جویم» همین مدعیان پیروی از سلف صالح برای رفع درد به قرص مسکن متوسل می‌شوند و نمی‌توانند تأثیر آن را انکار کنند؛ اما برای دعای پیغمبر اکرم به اندازه چند میلی‌گرم آسپیرین هم تأثیر قائل نیستند؛ آنچه فرزندان یعقوب از پدر درخواست کردند، طلب آمرزش برای گناهان بود.

این درخواست مهم‌تر و عظیم‌تر است یا درخواست شفای بیماری و دفع گرفتاری که فرضاً حاجت‌طلبان از اولیای خدا درخواست می‌کنند؟ توسل عمر بن خطاب در خشکسالی مدینه به عباس عموی پیغمبر اکرم از حوادث مشهور تاریخ اسلام است که بسیاری از سیره‌نویسان آن را نقل کرده‌اند و حتی (بخاری در صفحه ۳۲، جلد دوم) آورده ‌که عمر گفت: «اللَّهُمَّ إِنَّا کُنَّا نَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّنَا فَتَسْقِینَا وَإِنَّا نَتَوَسَّلُ إِلَیْکَ بِعَمِّ نَبِیِّنَا فَاسْقِنَا»؛ «خدایا ما در خشکسالی به پیغمبرمان متوسل می‌شدیم و ما را سیراب می‌کردی. اکنون به عموی پیغمبرمان متوسل می‌شویم. ما را سیراب کن‌».

توصیه مالک بن انس پیشوای مذهب مالکی به منصور خلیفه عباسی معروف است که مالک این آیه شریفه را برای منصور خواند: «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا»؛ «اگر آنان که بر خود ستم کردند پیش او می‌آمدند و از خدا طلب مغفرت می‌کردند و رسول برای ایشان طلب مغفرت می‌کرد.

خدا را مهربان و بخشنـده می‌یافتند و به او گفـت رو به قـبر پیغمبر کن که او وسیله تو و پدرت آدم بود و هست. شاید ‌پیغمبر در حق تو شفاعت کند. این واقعه را شبکی در شفاء‌السقام و در خلاصـه‌الوفا و ابن حجر در تحفـه‌‌الزوار و الجوهرالمنظم آورده و به ‌ویژه ابن حجر در الجوهرالمنظم و زرقانی در شرح مواهب بر صحت آن و درستی سند آن تأکید کرده‌اند.

مرحوم علامه امینی در جلد پنجم «الغدیر» ـ متن عربی ـ شرح مستوفایی از علمای بزرگ اهل سنت و کتاب‌هایی که در این باب نوشته‌اند و فتاوی فقهای هر چهار مذهب بر جایز بودن زیارت، توسل، ‌ استشفا و برکت جستن از قبر پیغمبر اکرم و طلب دعا از او و سلام گفتن بر او و اموات مؤمنین آورده است که طالبان را الحق کافی است و می‌توانند مراجعه کنند.


شما استناد می‌کنید به ذکر نماز که مسلمانان جمیعاً در نماز‌ها می‌خوانند: «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» و در عین حال از دیگران هم استعانت می‌جویند و مثلاً به پزشک مراجعه می‌کنند یا دارو می‌خورند یا امور عادی زندگی را شاهد می‌آورید؛ اما سلفیان می‌گویند برخی از امور عادی را خدا جایز دانسته ‌و بعضی از امور ویژه خداوند است و فقط باید از او خواست و از بندگان او کاری ساخته نیست و درخواست این امور شرک است.

این امور خاص خداوند کدام امور است؟ بله همان ‌طور که اشاره فرمودید، آن‌ها چنین عذری آورده‌اند و تقریباً همه آن‌ها به این عذر متوسل شده‌اند. یکی از نوادگان شیخ در فتح‌المجید می‌نویسد: «استغاثه در امور ظاهری و عادی و حسی جایز است؛ مثلاً در جنگ یا دفع دشمن می‌توان از کسی یاری خواست و اما استغاثه در امور معنوی یعنی سختی‌هایی که به انسان وارد می‌شود از قبیل بیماری و ترس از غرق شدن و تنگی زندگی و فقر و طلب روزی از چیزهایی است که مختص به خداست و از غیرخدا نباید خواست (فتح‌المجید، ‌ص ۱۷۵).

‌(در اینجا نقل از وهابیان علی‌اصغر فقیهی، ص ۱۵۳)؛ البته این سخن از آشکار‌ترین انواع شرک است که در خور بدویان است. شما در کلام او دقت فرمایید. این مرد یک جهان «ظاهری و عادی و حسی» فرض کرده است که در آنجا می‌توان از آدمیان درخواست کرد و یک جهان معنوی و ماورایی ویژه خدا که فقط باید از او خواست. گویی خداوند جهان ظاهری و حسی را به آدمیان سپرده و خود به ماورای طبیعت عقب‌نشینی کرده است.

در جهان ظاهری، آدمیان کاره‌ای هستند و می‌توان از آنان درخواست کرد و در جهان معنوی فقط باید از خدا خواست. او نفهمیده و نمی‌داند، اگر درهم و دینار در رفع حاجت مؤثر است و اگر آب رفع عطش می‌کند و اگر دارو بیماری را تخفیف می‌دهد و اگر دعای دوستان خدا در برآوردن حاجت تأثیر می‌کند همه و همه، معنوی و غیرمعنوی، ظاهری و باطنی، طبیعی و ماوراءطبیعی به اذن خداست و هیچ مؤثری تأثیر بالاستقلال ندارد. محل شرک و توحید همین‌جاست.

عملاً و نظراً اگر برای غیرخدا مثلاً در جلب روزی مؤثری غیرخدا بالاستقلال قائل شدید به تحقیق مشرک هستید و اگر به اذن خدا بود عین توحید است. این هم از طنزهای روزگار ما است که وهابیان بی‌خبر از توحید چماق تکفیر را علم کرده و به ضرب دلارهای نفتی به مغز سایر مسلمانان می‌کوبند.

به خوانندگان توصیه می‌کنم اعتقاد اینان را در توحید با مراجعه به کتاب‌هایشان ببینند. مهم‌ترین مشکل فکری وهابیان این است که نه از نگاه قرآنی و نه از دیدگاه عقلی نمی‌توانند مرز مشخصی تعیین کنند که فلان موضوع مخصوص خداوند است و فلان موضوع به بندگان سپرده شده است.

همان قرآنی که می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ یُرْسِلَ الرِّیَاحَ» (سوره روم، آیه ۴۶) و می‌فرماید: «اللَّهُ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ» (سوره فاطر) و آیات دیگری که به همین مضمون در قرآن کریم آمده است؛ اما‌‌ همان قرآن می‌فرماید: «ولِسُلَیْمَـنَ الرِّیحَ عَاصِفَـ‹ً تَجْرِى بِأَمْرِهِ» (ص ۳۶) که خدای ارسال‌کننده باد‌ها، وزیدن آن را در اختیار سلیمان نبی قرار می‌دهد. چقدر در آیات کریمه تأکید شده که هدایت دست خداوند است؛ اما‌‌ همان قرآن کریم می‌فرماید: «لِکُلِّ قَوْمٍ هَادٍ»؛ «برای هر قومی هدایتگری است».

تأکید قرآن بر اینکه حیات و ممات به دست و اراده پروردگار است آنقدر تکرار شده که احتیاج به شاهد ندارد؛ اما به اذن خداوند و به دست عیسی‌ «وَأُحْیِـی الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللّهِ» (سوره آل‌عمران، آیه ۴۹). آیات ۳۸ تا ۴۰ سوره مبارکه نحل داستان گفت‌وگوی حضرت سلیمان با بزرگان قوم بنی‌اسرائیل است که آن حضرت سؤال می‌کند کدام ‌یک از شما می‌توانید تخت او را که در قرآن به «عرش عظیم» تعبیر شده قبل از آنکه تسلیم شود اینجا حاضر کنید.

عفریتی از جن گفت، قبل از آنکه از جایت برخیزی تخت را حاضر می‌کنم؛ اما آن کس که به علم کتاب الهی آگاه بود گفت پیش از آنکه چشم بر هم زنی تخت را بدین‌جا می‌آورم و آورد و سلیمان بر این نعمت شکرگزاری کرد.

آوردن تخت عظیمی از یمن به فلسطین در کمتر از چشم برهم زدنی و زنده کردن مردگان به اذن خدا و فرمانروایی بر باد‌ها که در قرآن کریم به بندگان مقرب خداوند نسبت داده شده از امور طبیعی است یا غیرطبیعی؟ شما قضاوت فرمایید؛ البته توحید سلیمان نبی هرگز کمتر از محمدبن عبدالوهاب و ابن تیمیه نیست؛ اما این کار غیرطبیعی را سلیمان از مصاحبان خود می‌خواهد، درست به‌رغم فرمایش‌های ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب.

همه مواردی که شما ذکر کردید درخواست از زندگان است؛ درخواست از مردگان چه شواهدی در قرآن دارد؟

مرده کیست و زنده کیست؟ در شأن نزول می‌گویند این آیه درباره شهدای بدر نازل شد: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»؛ «هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند، مرده‌اند؛ بلکه زنده‌اند و نزد خدا روزی می‌خورند.» آیا مقام تقرب رسول الله نزد خدا کمتر از شهدای بدر است؟ و در آیه ۱۵۴ سوره بقره می‌فرماید: «وَلا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاءٌ وَلَکِنْ لا تَشْعُرُونَ»؛ «کسی که در راه خدا کشته شده مرده نگویید؛ بلکه او زنده است و شما این حقیقت را درنمی‌یابید». این‌ها برای ما کافی نیست؟

مگر مسلمانان روزی پنج بار در نماز‌ها به صیغه مخاطب به رسول خدا سلام نمی‌فرستند؟ آیا این سلام واجد معنایی است یا فاقد هر معنا؟ قطعاً این سلام به محضر مبارک او می‌رسد. به‌‌ همان طریق نیز درخواست‌ها را می‌شنود.

در سوره مبارکه توبه آمده است: «وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ»؛ «هر کاری کنید خدا و رسول و مؤمنان، آن را می‌بینند». روایات زیادی ذیل همین آیه از ائمه معصـومینa وارد شـده اسـت که اعـمـال را رسول خدا (ص) و امام زمان هر دوره‌ای می‌بیند و خاطر آن‌ها از گناهان امت آزرده می‌شود؛ همچنان‌که پس از آگاهی از اعمال خیر آن‌ها مسرور می‌شوند.

روایات زیادی از سیره صحابه نقل شده و در مسانید سنی و شیعه موجود است که سلف صالح پس از وفات رسول خدا به او توسل می‌جستند؛ مثل آنچه بیهقی نقل کرده یا آنچه ابن ماجد از ابوسعید خدری آورده یا آنچه نبهانی از دعای پیغمبر و سوگند به حق پیمبران سلف آورده است یا آنچه از عمل عایشه نقل شده است؛ اما موضوع ما موضوع شرک و توحید است؛ اگر به قول وهابیان درخواست از دیگران شرک است ـ که قطعاً نیست ـ چه فرقی میان زنده و مرده در این حکم است؟

مگر آنکه بگوییم خدا شرک نسبت به زندگان را جایز شمرده و نسبت به مردگان نهی فرموده تا حد گردن زدن و بمب گذاشتن و قتل نفس. خداوند می‌فرماید: «و اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلا›ِ»؛ «از صبر و نماز استعانت جویید» و همه می‌دانند که صبر و صلو› خدا نیست.

آیا غیر از این است که پروردگار نسبت به بندگان خود از همه مهربان‌تر و نزدیک‌تر است؟ به تأکید قرآن خداوند درخواست بندگان را می‌شنود و به این خواسته پاسخ می‌دهد؛ چرا مستقیم‌ از خدا نخواهیم و چرا به دیگران برای عرض این درخواست متوسل شویم؟

خدای متعال از هر کس به بندگان نزدیک‌تر و از هر کس به آن‌ها مهربان‌تر «اَسْمَعَ السّامِعینَ و اَبْصَرَ النّاظِرینَ» است و درخواست آن‌ها را اجابت می‌کند. در این حقیقت هیچ موحدی تردید ندارد.

هیچ‌کس هم درخواست مستقیم از پروردگار را ممنوع نکرده است؛ اما اگر مسلمانان پیرو قرآن کریم‌اند و اگر حضرت یعقوب را پیغمبر و مأمور ابلاغ توحید می‌دانند باید به حکم قرآن گردن نهند که حضـرت یعـقوب در پاسخ درخواست فرزندان خود نگفت که مستقیماً به سوی خدا بروید؛ بلکه فرمود به زودی از پروردگار درخواست عفو شما را می‌کنم و «إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» باز هم می‌گویم که آن حضرت بهتر از امثال ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب و صنعانی و ابن بشر خدا را می‌شناخت و مرز شرک و توحید را می‌دانست.

توسل به اولیای خدا یکی از آداب بندگی و یکی از لوازم توحید است. کسی که به ولی‌ای از اولیای خدا متوسل می‌شود، حتماً دلیلی دارد که مثلاً من گناهکار‌تر و شرمسار‌تر از آنم که جرأت و روی درخواست داشته باشم یا زبان اولیا‌ را در بیان این درخواست گویا‌تر می‌داند یا بیان این حاجت را از زبان مقربان پروردگار به اجابت نزدیک‌تر می‌شناسد.

خدای را انصاف کدام یک از این نیات مشرکانه است؟ شما آیات شریفه‌ای که در طلب استغفار در قرآن آمده است مرور فرمایید. لحن این آیات حکایت می‌کند که گویا پروردگار به پیغمبر (ص) امر می‌کند برای امت طلب استغفار کند تا مورد عفو قرار گیرند. چه کسی می‌تواند مدعی شود که با‌‌ همان حال و با‌‌ همان درجه از اخلاص از درگاه پروردگار طلب حاجت می‌کند که رسول‌الله یا اولیاء معصوم او طلب می‌کنند.

شما به لحن ملامت‌بار و حتی تهدیدآمیز این آیه در سوره منافقان تأمل فرمایید: «وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَکْبِرُونَ»؛ «هنگامی که به آن‌ها گویند، بیایید تا رسول خدا برای شما از حق آمرزش طلبد سرپیچی کنند و می‌بینی آن‌ها را که با تکبر و نخوت روی برمی‌گردانند‌». نمی‌دانم آدم‌کشان بی‌عاطفه وهابی این آیات را دیده یا ندیده‌اند؟

سلفی‌ها می‌گویند که مشرکان مکه یعنی‌‌ همان کسانی که رسول خدا با آنان جنگید درست مثل شما فکر می‌کردند. آن‌ها هم می‌گفتند برای تقرب به خدا بهتر است بت‌ها را شفیع و واسطه قرار دهیم. شما هم دیگران را واسطه قرار می‌دهید. حتی مدعی هستند که شرک آن‌ها خفیف‌تر از شما بوده است و آن‌ها شرک در عبودیت داشتند نه شرک در خالقیت، یعنی به یک خدای یگانه و ربوبیت او معتقد بودند؛ اما در دعا و عبادت با واسطه قرار دادن بت‌ها مشرک بودند. شرک عبادی نه شرک ربوبی.

آن‌ها دروغ بزرگی گفته‌اند و این دروغ بزرگ را قرآن کریم آشکار کرده است. آری محمدبن عبدالوهاب در رساله کشف‌الشبهات می‌نویسد: «کافران شهادت می‌دادند که فقط خدا روزی‌دهنده، آفریننده، حیات‌بخش و گیرنده آن و مدبر جهان است‌».

متأسفانه نه محمدبن عبدالوهاب و نه ابن تیمیه نمی‌دانستند که همه مشرکان و از جمله مشرکان مکه در عین آنکه به رب‌الارباب اعتقاد داشتند، در کنار آن خدایان دیگری را نیز بالاستقلال در جهان مؤثر می‌دانستند؛ الهه‌های یونان و روم قدیم نمونه مشخص و ثبت‌شده‌ای در تاریخ است.

هرچند مشرکان مکه اعتقاد داشتند که خدا روزی‌دهنده و مدبر جهان است، خدایان دیگری را نیز در کنار پروردگار قرار می‌دادند؛ چنانکه قرآن کریم در سوره مبارکه روم از زبان آن‌ها می‌گوید: «تَاللَّهِ إِنْ کُنَّا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ إِذْ نُسَوِّیکُمْ بِرَبِّ الْعالَمِینَ»؛ «سوگند به خدا که در گمراهی آشکار بودیم هنگامی که بت‌ها را برابر پروردگار عالمیان قرار می‌دادیم و با او مساوی می‌دانستیم. از این صریح‌تر نمی‌توان در شرک ربوبی مشرکان مکه سخن گفت.

آن‌ها در خالقیت خدا نیز مشرک بودند؛ چنان‌که می‌فرماید: «قالوا... وَمَا یُهْلِکُنَا إِلا الدَّهْرُ»؛ «و کسی جز روزگار، ما را نمی‌میراند» و می‌فرماید: «وَ جَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءًا»؛ «و مشرکان بندگان او را جزو او قرار دادند» (سوره جاثیه، آیه ۱۵) همچنین در سوره اسراء آیه ۴۶ می‌فرماید: «وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا»؛ «و هنگامی که در قرآن پروردگار تو به وحدانیت و یگانگی یاد شود آنان روی برگردانده و گریزان شوند».

و خداوند در سوره زمر آیه ۸ می‌فرماید: «وَجَعَلَ لِلَّهِ أَندَادًا لِّیُضِلَّ عَن سَبِیلِهِ»؛ «و برای خدا همتایانی قرار دادند تا مردم را از طریق او گمراه کنند» و آیات فراوان دیگری که حکایت از شرک در خالقیت و رازقیت و ربوبیت مشرکان مکه می‌کند.

بله آن‌ها تهمت شرک به مسلمانان اعم از شیعه و سنی می‌زنند و حتی آن‌ها را بد‌تر از مشرکان مکه می‌دانند تا توجیهی برای فتواهای فضیحت‌بار خود داشته باشند تا خود در خانه‌ها و قصر‌ها بنشینند و انتحاری‌ها را روانه میدان کنند جسارت آن‌ها به جایی رسیده است که چندی پیش عبداله بن جبرین وهابی فرمان داد مریدان، قبر مطهر پیغمبر را خراب کنند تا او هم بهشت را برای آن‌ها تضمین کند به بیمارستان می‌روند و مجروحین را قتل‌عام می‌کنند.

مسلسل دست می‌گیرند و همه ساله در پاکستان عزاداران حسینی را سوراخ‌سوراخ می‌کنند، مرقد جگرگوشه‌های پیغمبر را با بمب ویران می‌کنند. این قاتلان در سال ۱۲۱۶ هجری به کربلا حمله کردند و فجایعی به بار آوردند و غارت و قتلی به راه انداختند که یزید و عمر سعد و ابن‌زیاد کرده بودند.

پرسش‌های من تمام شد؛ آیا خود شما سخنی برای گفتن ندارید؟


چرا برادر. فتنه این قوم فتنه عظیمی است و خونریزی همراه آن بسیار مصیبت‌بار است. فقط در عراق ۸۰۰ هزار کودک یتیم از جنایات آن‌ها باقی مانده است. آینده غم‌انگیزی در انتظار است مگر آنکه فق‌ها و علمای اسلام همتی کنند و یک‌جا و متحد اعمال آنان را حرام اعلام کرده و در حد استطاعت در مقابل آن بایستند.

من آشنایی چندانی با قوانین بین‌المللی ندارم؛ اما شما به پایگاه‌های اینترنتی آن‌ها مراجعه کنید. دائماً فتوای قتل و کشتار و گردن زدن و حلال کردن مال و جان مسلمانان را نفیر می‌زنند. گمان می‌کنم این فتوا‌ها در مجامع حقوق بین‌المللی قابل تعقیب است و باید اقدام کرد؛ البته اگر دلارهای نفتی اجازه دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۲
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۸۹
من به همه ی هموطنانم توصیه می کنم بروند سمت تحقیق تا حقیقت از دروغ بازشناخته شود
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خدارو شکر که تو مملکت اسلامی هستیم
وگرنه وضعیت ما بدبخت بیچاره مستاجر پراید سوار ساکن اعماق جهنم تهران با حقوق ده تومن تو این گرونی و تورم و تحریم و مالیات و فساد اداری و فساد اخلاقی ( رئیس اداره فرهنگ و ارشاد معروف) چی میشود؟
خدایا شکرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
ماقُلْتُ لَهُمْ إِلَّا مَا أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ
رَبِّي وَرَبَّكُمْ ۚ وَكُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا مَا دُمْتُ فِيهِمْ ۖ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ ۚ وَأَنْتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ
من به آنان جز آنچه که به من فرمان دادی نگفتم، [سخنم به همۀ مردم این بود] که خداوندِ یکتایی را بپرستید که پروردگارِ من و شماست. تا زمانی که بین آنان قرار داشتم شاهد [و مراقب عقاید و اعمال] آنان بودم [که به انحراف آلوده نشوند]، چون مرا [از بین آنان به سوی خود] برگرفتی، تو خود نگاهبانشان بودی، و تو بر
همه چیز شاهدی
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
تا وقتی خدا هست چرا بنده‌اش؟
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
علی جان خدا پدر و مادرت را بیامرزد
توکل کنید خدا با ماست
مگر در قرآن نیست که حواریون حضرت عیسی ع گفتند از خدا مائده ای درخواست کن ؟ چطور برای یک وعده غذا پیامبر الهی واسطه می شود ولی برای چیزهای مهمتر نمی تواند واسطه شود؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
هر موقع دستت به پیامبر رسید از او هر خواسته ای داری درخواست کن...
ناشناس
| Austria |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
بابا خیلی از مرحله پرت هستی ..... فرستادن مائده آسمانی با موضوع توسل خیلی فرق میکند
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
بله دقیقا همینطوره توسل یعنی درخواست دعا و شفاعت . از کسانی که محبوب خدا و مورد احترام خداوند هستند مثل پیامبر و اهل بیت ایشان و حتی
پدر و مادر و فرقی بین مرده و زنده نیست چون اصل انسان روح است نه جسم و مرگ به معنای نابودی نیست که برخی سنی ها میگویند فقط از پیامبر یا امامی که زنده است میشود توسل کرد
پس چرا پیامبر در زمان حیات خود دستور نداد برای صحابه و خویشاوندان خود که در جنگهای صدر اسلام شهید شده بودند بارگاه بسازند و تعزیه کنند و همه ساله به زیارت قبور آنها بروند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
برای شهادت عمویش حمزه به صورت ضمنی از زنان مدینه خواست که تعزیه کنند و بگریند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
ناشناس 12.48 شما آنجا بودی که درخواست پیامبر رو ببینی در ضمن پیامبر هند جگر خوار را بعد از اسلام آوردن با لبخندی بخشید
به شخص آدم معتقدی هستم ولی با این قضیه توسل نمیتونم کنار بیام . یولی خوشحال میشم کمک کنید از این ابهام دربیام .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خداوند در قرآن می‌گوید کسی را که در راه خدا جان داده را اموات مپندارید به حکم قرآن مجبوریم و محکوم هستیم یک شهید را زنده بدانیم پس آیا درخواست نیاز از یک زنده چیز عجیبی است یک شهید هر چند هزار سال پیش لباس مادی خود را از تن به در کرده ولی همچنان قادر به انجام امور هست همان گونه که من و شما قادریم و این قدرت ما خدشه ای به ربوبیت خدا نیست خدا گفته یک شهید زنده است آیا همین یک حجت قاطع نیست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
به چي اعتقاد داري به مذهب حقه شيعه يا به دلار
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خداوند فرموده شهدا زنده اند و نزد پروردگارشان
روزی میخورند آیه رو نصفه نخون برادر
اگر زنده ای که شما نظرت هست باشه پس چرا اموالش رو تقسیم میکنند همسرش هم ازدواج میکنه
آیا این همه مشکلات که گریبان مردم را گرفته از فروش اعضای بدن برای نامین معاش خانواده تا کاهش سن اعتیاد و حضور مفسدان بر اریکه های قدرت و ثروت با توسل به ائمه اطهار (س) حل می شود یا باید در کنار توسل، به راه حل های کاربردی تر نیز اندیشه کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
آی گفتی
حضرت یعقوب زنده بود وچون فرستاده خدا بود از خدا طلب مغفرت کرد نه اینکه فرزندان او از قبر پدرشان بخواهند.این توسل به معنی خواستن از پدر برای دعا کردن برای فرزندان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
پیامبر خاتم نیز هم اکنون زنده و حی می باشد ندیدن جسم خاکی ایشان به معنی زنده نبودن ایشان نیست ما اجنه را نمی بینیم پس آیا به این معنی است که اجنه زنده نداریم
ناشناس
| Austria |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
تنها جایی از کره زمین که زمینه برای ظهور پیامتر خاتمتان فراهم است و همه چبز در مرز فروپاشی و غرق فساد است علی الخساب ایرانه به لطف دوست داران عرزشی و ارشادی علی الخصوص شعبه گیلان
اجنه را هم کسی ندیده حتما شماها ملاقاتشون میکنید
بسيار عالي ومفيد بود
خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر است...چه حاجت به توسل...خدا سمیع علیم است ...چه حاجت به گریه و تزرع؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
تضرع صحیح است بزرگوار!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خداوند سمیع و علیم است پس چه حاجت به قرار دادن خلیفه در زمین طبق یک روایت گران بها خداوند از این که امور را بدون واسطه انجام دهد ابا دارد خداوند کبیر و متعال مایل است رزق مخلوقات و شفای بیماران و همه امور را با واسطه انجام دهد مثلا شفای بیماران را در دارو و نظر پزشک و دعای والدین بیمار قرار داده و به این مشیت و اراده خود راضی ست و بلکه مباهات می کند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خدا از رگ گردن به ما نزدیکتر است)شما كه يك آيه از قرآن
رو گفتي خوبه يه بار كل قرآن رو براي تحقيق بخوني خيلي چيزا دستگيرت ميشه اون وقت ميفهمي چه نياز به تضرع و گريه و دعا و شفاعت و توسل و توكل هست . البته اگه دنبال جوابي ولي اگه قصدت تخريب دينه كه اون يه حرف ديگس
عزیز من اصل توسل درست است ولی این برداشت که من گناهکارم برم سراغ یکی از آنها و ایشان از خدا برایم جاجت بگیرد کاملا شرک است - ایاک نعبدا و ایک نستعین - خدایا فقط و فقط تو را عبادت میکنم و فقط و فقط از تو کمک میخوام
معنای درست توسل این است - یک نفر راه رسیدن به خدا را بلد است ما هم بریم ازش توسل بگیریم ازش بپرسیم این راه چطوریه انهم تو این زمینه کمکمان کند- مثل اینکه شما ریاضی بلد نیستی توسل میکنی به معلم ریاضی و ازش درس ریاضی میپرسی
اینکه درآیه سوره حضرت یوس را آوردید - به مشکل نداره ما از دیگران بخواهیم برایمان دعا کنند ولی هبچ جای قران هم اشاره نشده که خدا بگوید بجای اینکه از من مستقیم کنک بخواهید بروید سراغ بنده ام بلکه دهها بار اشاره کرده فاستقیموا الیه = یا ایاک نستعین - اصلا در نماز مت داریم روزانه 10 با با خدا پیمان میبندیم که فقط و ققط از خودش کمک بخواهیم
خداوند در آیه الکرسی که قلب قرآن است و خداوند در آن خود را توصیف نموده است می فرماید "" من دالدی یشفع عنده الا باذن اله " یعنی خداوند گفته کسی جرات شفاعت نزد او را ندارد الا کسانی که او به آنها اذن داده است . از این گفته میشود استنباط نمود که خداوند به برخی اذن شفاعت میدهد و در این شکی نیست. حالا باید دید این اذن به چه کسانی داده میشود. خود قرآن گفته که بیایید تا پیامبر بر سما نزد خدا شفاعت کند پس شفاعت پیامبر هم حتمی است و در قرآن وقتی پیامبر بر رهبر منافقین مدینه نماز خواند و برایش طلب آمرزش کرد خداوند فرمود فرقی نمیکند که برایش آمرزش بخواهی خدا او را نمی بخشد !!! پس نتیجه اینکه خداوند بجز اون شفاعت بر اعمال و طینت آن فرد شفاعت شونده نیز نظر دارد . یعنی شافی هم هست ولی مورد شفاعت شافی مورد قبول حق قرار نمیگیرد .
"سبحان‌الله، ما نشنيده‌ايم که سلف صالح در مساجد و حسينيه‌ها و مراقد اوليای خدا و در مجلس ختم و مجالس عروسي بمب‌گذاري کنند و حتي معلم مدرسة ابتدايي را در حضور شاگردان مدرسه سر ببرند و وحشيانه به صف کارگران و نانوايي حمله ‌و زير اتوبوس زائران بمب وصل کنند و چنين آدم‌کشي شرم‌آوري در عراق، افغانستان، پاکستان، الجزاير، سومالي و يمن به راه اندازند. اين اعمال پيروي از کدام سيرة سلف صالح است؟ اما همچنان که عرض کردم توسل به اوليای خدا يک حقيقت قرآني است."
و هيچ مسلماني هم نطفت كه اينكارها درسته و علمای اهل سنت هم مخالف این گروه‌هایی هستند که مسلمانان رو تکفیر میکنند و قتل عام.
در مورد توسل هم فقط میشه از آدم "زنده" درخواست کرد که برایشان دعا کنند و از مرده طلب کردن کار هیچ پیامیری نبوده و سلف صالح هم چنین کاری نکردند پس انحرافیه که در دین وارد شده.
حرف عمر هم توسل نبود چرا که میشه مثلا از خدا خواست که خدایا به خاطر فرزند صالحم به من پولی بده که خرج مدرسش رو بدم یا از این دست و عمر از خدا خواست ( که خدایا به خاطر عباس بر ما آب فرست (چرا که آدم صالح و از اهل بیت پیامبره) و عباس هم این حرف رو شنید و اون هم از خدا طلب باران کرد.
از قدیم گفتن هر که تنها به قاضی برود راضی بر می گردد.
این توجیهات چیه؟ مستقیم هرچی میخوای و هر حرفی داری به خدا بگو. واسطه تراشیدن چه معنی داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
این مملکت بر مبنای واسطه گری میچرخه همه چیزش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
من در کودکی گاهی مورد خشم پدرم قرار میگرفتم مادرم را واسطه می کردم تا ناراحتی را از دل پدر در آورد و این کار جواب میداد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
۱۳:۲۴
اینکه داری پدرت رو با خدا مقایسه میکنی نشون میده هیچ درک و شناختی از خداوند متعال که آگاه و توانا بر هیچیزی هست نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خداوند از روی اکرامی که به بنی آدم دارد بسیاری از صفات خود را به انسان موهبت نموده
مورد تایید سنی نیست به هیچ عنوان. حتی شرک میدونن
به حضرت ابراهیم ظلم و جفا شد بنابراین یک نوع حق الناس بود و طبیعی است که باید از خود او طلب عفو و گذشت می کردند و حضرت ابراهیم علیه السلام هم از تقصیر آنها گذشت و از درگاه خداوند متعال هم برای آنها طلب عفو و بخشش نمود
خداونددرایت الکرسی میفرمایدهیچکس نمیتواندشفاعت کسی رابکندمگربه اذن واجازه باریتعالی «کیست آنکس که جزبه اذن اودرپیشگاهش شفاعت کند» واین ازمعجزه های کتاب آسمانی مااست مثلاًدرمسیحیت عیسی میفرمایندمن گناه شمارامیبخشم
ولی دردین مبین اسلام بخشش باخدااست وشفاعت فقط با
اذن خداکه یعنی فکرنکنیم هرگناه وخطائی بکنیم احدی از
بندگان خدا قادرباشدطلب بخشش برایمان بکندمگربااجازه خدا
که کاربسیارسختی است واین باعث میشودکه خطاوگناه نکنیم
به امیدبخشش روزجزا که هیچ معلوم نیست چنین شودیانشود
ببینیدچه دینی داریم وچه آموزشی که تاابدراهنمای مامیتواند
باشداگربفهمیم وبدستوراتش توجه کنیم «من ذالذی یشفع عنده
الا باذنه »
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
معجزه است این کلام وپیام اگربفهیمم وبخواهیم بفهمیم ماگنهکاران‌که‌درروزجزامنظروساطت بنده دیگرخداباشبم خدابدادکسی برسد باچنین افکاری که نمیرسد
چقدر خوب میشد وقتی از قول سنی ها میخواهید بنویسید خود طرف گوینده سنی باشه!! متاسفانه با توجه به مسدود شدن سایتها و منابع اهل سنت برادران شیعه تنها از طریی خطبای شیعه با نظرات سنیها آشنا میشن!! فکر کنم جالب نباشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
توسل از نظر سنی شرک بوده و بخشش فقط از آن خداست و بهترین کار دعا و نیایش و راز و نیاز با خود او می‌باشد.
توسل به هیچ عنوان مورد تایید هیچ گروهی از اهل سنت نیست در مورد داستان حضرت یعقوب شما از یک فرد زنده که مقرب خداوند هست تقاضا می کنید که براش شما طلب عفو کند این کجای ان توسل به مرده هست این همان فلسفه دعا هست که در نماز امام دعا می کند و بقیه آمین می گویند .اهل سنت معتقد به کرامات و یا استجابت دعای مومن برای مومن هستند اما توسل را در هیچ صورتی جایز نمی دانند .خدا نیاز به هیچ واسطه و پارتی ندارد چون فرموده ادعونی استجب لکم و حواله به این و ان هم نداده وکسی که توسل را قبول داشته باشد قطعا خدا را نشناخته و میان خود و خدا دیوار کشیده در صورتی که به قول حافظ میان عاشق و معشوق هیچ حایل نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز .چگونه یک انسان عاقل به کسی که از رگ کردن به او نزدیکتر است و عالم به اسرار نهان و آشکار اوست و در خانه اش همیشه باز است پناه نمی برد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
درایت الکرسی خداوندمیفرمایدکه هیچکس نمیتواندشفاعت کسی رابکند الا به اذنه مگربه اجازه خداوند یعنی خداوند واسطه وحامی قبول نمیکند مگربااجازه خودش واین ازمعجزات الهی است که هرکسی رامسئول اعمال خودش میساز درمسحیت عیسی میفرماید هرگناهی مرتکب شوید من درروزقبامت شفاعت شمارامیکنم ولی دراسلام خداوندمیفرمایدهیچکس نمیتواند شفاعت کسی رابکند مگربا احازه خداوند که معلوم نیست شفاعت کسی راقبول کند یانکند ببینید جقدرمهم است که ماهمه مسئول کارخوب وبدمان باشیم ازمعجزات دین مبینمان
کیوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
در گذشتە زیارت قبوڕ شیوخ و بزرگان طریڤت صوفی گری و حاجت خواهی در مناطق ما کە مناطق سنی نشین است دیدە می شد کە البتە امروزە خیلی کم شدە.
. شرع . البتە در مذاهب اهل تسنن
خوب خدا که واسطه نمیخواد سرچشمه رحمت وفیض
حتماً دلیلی دارد که مثلاً من گناهکار‌تر و شرمسار‌تر از آنم که جرأت و روی درخواست داشته باشم یا زبان اولیا‌ را در بیان این درخواست گویا‌تر می‌داند یا بیان این حاجت را از زبان مقربان پروردگار به اجابت نزدیک‌تر می‌شناسد.
کسی که همچین توجیه بچه گانه ای بیاره اصلا خدای خودشو نشناخته! بری از یه مرده استعانت کنی که به خدا بگو منو ببخشه؟؟؟ شما حتما ایمان هم داری؟
اولا موضوع خدا فرق می کند. دوما التماس به کسی غیر خدا برای حل مشکل دنیوی و اخروی شرک است و نشان می دهد خداوند برای تو کافی نیست. معنی وسیله برای ائمه مانند استاد است نه وسیله حل انواع مشکلات مادی و غیر مادی ما.
دعا در کنار قبر والدین توصیه میشود. فرد مرده اتفاقا کاملا شنوا و بیناست ما جسم مادی او را می بینیم که مرده و بیجان به نظر میرسد در حالیکه او در جسم برزخی بسیار شنوا و دعایش به استجابت نزدیک است. حتی شهیدان صدر اسلام را خداوند با وجود اجساد تکه تکه فرموده مرده نیستند زنده اند و نزد پروردگارشان روزی میخورند. نزد یعنی نزدیک و مقام قرب و قطعا بی زبان نیستند که کلام یا خواستی از خدا نداشته باشند
واما ختم کلام انشالله خداوند قائلان به توسل را با امام‌حسین و امام علی و امام صادق و امام رضا و رد کنندگان آن را با ابن تیمیه شیخ الاسلام و نیز عبدالوهاب و دیگر رد کنندگان توسل محشور فرماید.
الکی نگو توسل قبول ندارن من بارها شنیده ام و نظراتشون در اینستا و غیره دیده ام اشکال میکنن به ما
دوستان لطفا با تعقل جواب دهید ایا خدا فقط زبان عربی میفهمد که بایستی حتما بازبان عربی با او حرف زد ؟ مسلما این خدا خدای من نیست . خدا را در حد یک فرمانروا تنزل داده اید که افراد بارگاه و مقربین باید با واسطه حرف من را به او برسانند و در شان او نیست که با من حرف بزند . در سوره بقره امده است از روزی پروا کنید که نه کسی از کسی عذابی را دفع میکند و نه از کسی شفاعتی میپذیرند و نه از کسی فدیه و عوضی میگیرند حالا بروم دعای توسل و... بخوانم و تعقل در قران را رها کنم.خدایا گمراهان را به راه راست هدایت فرما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
در قرآن آیات دیگری هم هست همه را باید با هم دید. در ضمن خداوند در قرآن می گوید ما آیاتی را در قرآن قرار دادیم که انها که مستحق گمراهی هستند با دیدن آن ایه راه گمراهی را برگزینند قریب به مضمون. و خداوند به کسی ظلم نمی کند
فقط خدای بزرگ خالق هستی فقط . بقیه همه مخلوقات خدا هستند .شکر گزاری مستمر از خدای بزرگ راه نجات هست
ضمن احترام به تمام مذاهب اسلامی، صرفا جهت اطلاع به عرض می رسد که برادران اهل سنت بهیچوجه معتقد به توسل نبوده و بنابراین مقاله تابناک در این خصوص صحت ندارد.
اگر‌ در‌ خواستن‌ حاجت‌ از خدا‌ یکنفر‌ را که ابروی‌ بیشتری‌ نزد‌ پروردگار‌ دارد‌ واسطه‌ قرار‌ دهیم‌ چه‌ ایرادی‌ می تواند‌ داشته‌ باشد‌ ؟!
ان‌ شاالله‌ ابا‌ عبدالله‌ الحسین‌ این‌ شبها‌ ویژه‌ شفیع‌ بنده‌ و همه‌ متوسلان‌ بدرگاه‌ ملکوتیش‌ باشد‌ و گره‌ از‌ زندگی‌ ماها‌ بگشاید‌ امین‌ !
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خیلی ایرادمیتواندداشته باشدچون خداوندگفته من واسطه قبول نمیکنم مگراین دنیااست که بشودباپارتی بازی حق راناحق وناحق راحق جلوه داد استغفرالله
حتی کسی که فقه و قران هم نمی داند با خواندن این دلایل می فهمد که زورکی دارند بعضی چیزها رو تفسیر می کنند
نویسنده با دادن ادرس اشتباه سعی در توجیه افکار خودش است
طلب دعا کردن از انسان مومن و همچنین پدر و مادر در قید حیات مشکلی ندارد حتی کار پسندیده ای هم هست
ولی توسل به افراد درگذشته کاملا خلاف آموزه های اسلامی میباشد
موضوعات را با هم قاطی کردی.
شهید اگر شنونده هم باشد باز هم خدا نیست‌، ارزش هر چیزی محدود و البته محفوظ است.
فکر میکنم نیا پرستی دلایلی داشته از جمله احترام برای گذشتگان ولی کرونا با دارو و واکسن خوب میشود و ربطی به اموات ندارد . اموات محترم هستند و هیچ جای اسلام گفته نشده بجای عمل صالح فقط درخواست کنید آن هم از غیر خدا.
داستان یعقوب داستان است نقشه راه نیست. گذشته از اینکه مفسر دین یهودی باید نظر بدهد و البته داستان ها برای پند گرفتن هستند نه تقلید داستان و توجیه اعمال .
به حضرت یعقوب از طرف فرزندان ظلم و جفا شد بنابراین یک نوع حق الناس بود و طبیعی است که باید از خود او طلب عفو و گذشت می کردند و حضرت یعقوب علیه السلام هم از تقصیر آنها گذشت و از درگاه خداوند متعال هم برای آنها طلب عفو و بخشش نمود
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
احسنت.واینکه خداوند میفرماید شهید زنده است نه اینکه داره شما رو میبینه و حرفاتونو میشنوه .الان یکی تو جزایر خوش آب وهوای اقیانوس آرام زنده و خوشبخت و در تنعم زندگی میکنه یعنی حرفای ما و شما رو الان داره میشنوه؟دیدن زندگی ما برای شهدا ارزشی که نداره بماند باعث تکدر خاطر اونا میشه.میگن اگه پیامبر صدای ما رو نمیشنوه چرا به صیغه مخاطب بهشون سلام میدیم تو نماز؟ ظاهرا خود آقایون قبول ندارند که این نمازی که ما میخونیم همون نماز حضرت رسول است و گرنه میدونستند که چرا خود حضرت در نماز به خودشون برای
چی سلام میدادن.،!!
و به تو امر نموده (دستور داده) از او بخواهى تا ببخشد، و رحمتش را بطلبى تا رحمت آرد،

وَ لَمْ يَجْعَلْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ مَنْ يَحْجُبُهُ عَنْكَ

و بین خودش و تو کسى را حاجب و واسطه قرار نداده است

وَ لَمْ يُلْجِئْكَ اِلى مَنْ يَشْفَعُ لَكَ اِلَيْهِ،

و تو را مجبور نساخته كه به شفيع و واسطه‌اى پناه ببرى. نامه امام علی به امام حسن
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
احسن..این متن بالا نامه سی و یکم نهج‌البلاغه امیر المومنین علی ع بخش دهم. حالا هر کس از ایشان بهتر خدارا میشناسد برود متوسل شود
البته شفاعت طبق آیه الکرسی و ... وجود دارد و دارای شرایطی است ولی الزامی نیست.
بخشی از نامه امام علی به امام حسن (علیهما سلام)
وَ لَمْ يَجْعَلْ [بَيْنَهُ وَ بَيْنَكَ] بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ مَنْ يَحْجُبُكَ عَنْهُ، وَ لَمْ يُلْجِئْكَ إِلَى مَنْ يَشْفَعُ لَكَ إِلَيْهِ، وَ...
و ميان تو و خود، هيچكس را حجاب قرار نداده و تو را به كسى وانگذاشت كه در نزد او شفاعتت كند
هرچند تمام فرمایشات ایشان پاسخ دارند که برخی دوستان زحمت آنرا کشیدند، اما آیا در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه نوع توسل مشخص نشده؟ آیا در فرمایش علی ع به امام حسن نفرموده که خدا بین خودش و تو واسطه ای قرار نداده؟
از همه اینها گذشته چرا به چیزی که بین همه مسلمین مسترک است یعنی فقط از خدا خواستن اتکا نکنیم و به اصطلاح روزه شک دار نگیریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خداوند حتی در لحظه ای که فرد واسط در حال واسطه گری و شفاعت است شاهد بر همه چیز از جمله فرد واسطه شونده میباشد در ضمن شاید مصداق سخن علی شخص فرزندش میباشد که نور وجودش را بلا واسطه از خضرت حق گرفته
سوره القصص ایه 88-معبود دیگری را با خدا مخوان که هیچ معبود ی جز او نیست همه چیز جز ذات (پاک)او فانی مبشود حاکمیت تنها از ان اوست و همه بسوی او باز گرداننده میشوند سوره الاحقاف ایه 5-چه کسی گمراهتر است از ان کس که معبودی غیر خدا را میخواند که تا قیامت هم به او پاسخ نمیگوید و از خواندن انها (کاملا )بی خبر است (و صدای انها را هیچ نمیشنود )اینها ایات خداوند هستن که صریح بیان میکند به کارشناستون بیشنهاد میکنم که قران بخواند که سندی ست بدون انکا ر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
منظور خداوند. بت میباشد که از سنگ و چوب ساخته می‌شد و همچنین اجداد و پدران مشرکین که دلهای از سنگ داشتند ودر قرون پیش مرده بودند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
استادی که فرمودید معنی آیه بت میباشد. معنی بت میدونی چیه؟ هرچیزوهرکس غیر خدارا عبادت کنی بت حساب میشه ضمنا آیه سوم سوره زمر و صدونودوچهار سوره اعراف خداوند با ضمیر شخص فرموده کسانی را که میخوانید
به نظر من توسل بالاترین درجه ضعف ایمان است و کسانی که به غیر خدا متوسل می شوند نه به خدا ایمان دارند و نه خدا را می شناسند.وقتی خود خدا ادعونی استجب لگم اگر سراغ خدا بری به این وعده خدا شک داری . مثل این که یک مدیر اداره به کارمندان خودش بگه دم دفتر من بازه و هر خواسته ای دارید من حتما پیکیری می کنم ولی باز کارمندان سراغ پارتی بازی و آشپا پیدا کردن میرن حال این که هر گز قول خدا را نمیشه با قول بشر مقایسه کرد پی کسی که خدا را شناخته و به خدا ایمان داره از هیچ کس غیر خدا کمک نمیگیره
دعا خواستن از فرد زنده جایز است اما دعا خواستن از مرده چه پیامبر باشد وچه امام وچه خلیفه ویا اولیای خدا صحیح نیست چون انها خودشان در دنیای برزخ هستند ودر اعمال خود گرفتارند و هیچ ارتباطی با دنیای زندگان ندارند وفقط خداوند شنونده وعالم الغیب است سنیان به توحید اعتقاد دارند ایاک نعبدو وایاک نستعین
Yunus, verse 66

أَلَآ إِنَّ لِلَّهِ مَن فِى ٱلسَّمَـٰوَ‌ٰتِ وَمَن فِى ٱلْأَرْضِ ۗ وَمَا يَتَّبِعُ ٱلَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ شُرَكَآءَ ۚ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا ٱلظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ
آگاه باش، كه هر كه [و هر چه‌] در آسمانها، و هر كه [و هر چه‌] در زمين است از آنِ خداست. و كسانى كه غير از خدا شريكانى را مى‌خوانند، [از آنها] پيروى نمى‌كنند. اينان جز از گمان پيروى نمى‌كنند و جز گمان نمى‌برند.

توضیح: همه چیز خداست و برای خداست پس چیزی غیر از خدا را نخوانید.
An-Nahl, verse 20-23

وَٱلَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ لَا يَخْلُقُونَ شَيْـًٔا وَهُمْ يُخْلَقُونَ
و كسانى را كه جز خدا مى‌خوانند، چيزى نمى‌آفرينند در حالى كه خود آفريده مى شوند.

أَمْوَ‌ٰتٌ غَيْرُ أَحْيَآءٍ ۖ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ
مردگانند نه زندگان، و نمى‌دانند كِى برانگيخته خواهند شد.

إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَ‌ٰحِدٌ ۚ فَٱلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِٱلْءَاخِرَةِ قُلُوبُهُم مُّنكِرَةٌ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ
معبود شما معبودى است يگانه. پس كسانى كه به آخرت ايمان ندارند، دلهايشان انكاركننده [حق‌] است و خودشان متكبرند.

لَا جَرَمَ أَنَّ ٱللَّهَ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ ۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ ٱلْمُسْتَكْبِرِينَ
شك نيست كه خداوند آنچه را پنهان مى‌دارند و آنچه را آشكار مى‌سازند، مى‌داند، و او گردنكشان را دوست نمى‌دارد.

شیعیان قرآن را کنار گذاشتند و گرفتار شدند
میبینم از سری پیش که همین مطلب رو کار کردین جواب ها پخته تر و صریح تر شدن انشالا مردم بیشتر هدایت بشن
توسل به انچه جزو جانداران نیست مصداق بارز شرک و بت پرستی است.
خدا نیاز به واسطه نداره
عجیبه که استفاده از دارو برای درمان را با توسل یکی دونسته؟ به نظرم مشکل توسل هایی که ما شیعیان انجام میدهیم اینه که بعضی هامون به جای اینکه بیشتر با خدا در ارتباط باشیم و از او بخواهیم، به توسل متکی میشیم. حتی تو توسل کردن هم بیشتر به امامان توسل می کنیم تا پیامبر اسلام، درحالیکه جایگاه پیامبر پیش خدا خیلی بالاتر از امامان می باشد. و فکر میکنیم هر کار بد و گناهی که انچام دادیم با توسل پاک میشه.
نیاز ندارد ولی دوست دارد
اگر اشتباه نکنم این مطلب پارسال هم منتشر شد،
بهتر نیست اقلا نظرها رو بخونید شاید واسه سال اینده متوجه بشید مثل بیست سال قبل نمیشه هر چیزی رو به گروه یا کسی چسپوند و ازش سواستفاده کرد
شمایی که این مطلب رو تهیه کردید بهتر از هر کسی میدونید اهل تسنن توسل به هیچ مرده ای رو قبول ندارن و شرک میدوننش ولی ...
ایاک نعبد و ایاک نستعین (خدایا تنها تو را می پرستیم و تنها از تو کمک می خواهیم)
پیامبران و امامان صرفا راهنما هستند و ما با جسم و اسم و که بودن آنها کاری نداریم و فقط به این کار داریم که خداوند آنها را برای راهنمایی ما فرستاده است و فقط از سخنان و احادیث و رهنمودهایشان که با منطق و عقل مطابقت داشته باشند استفاده می کنیم و هیچگاه آنها را بت نمی کنیم ، حسین را من به خاطر راهنمایی اش که نشان داده باید در مقابل ظالمان قیام کرد حتی به قیمت جانت باشد دوست دارم آیا امروز از آنهایی که حسین حسین می گویند کسی جرات قیام در مقابل ظلم در دنیا را دارد.
خداوند بی نیاز است . یعنی از همه چیز بی نیاز است. حتی از داشتن واسطه. خداوند قادر متعال است یعنی بر هر چیزی تواناست یعنی حتی با تک تک شما ها میتواند سخن بگوید. وگر نه قادر متعال نیست
برای من باور اینکه پروردگار متعال با قدرت بینهایت به درخواستهای با واسطه بهتر از درخواست های مستقیم توجه میکندسخت است مگر بر توانایی اش شک داشته باشیم. او از رگ گردن به ما نزدیکتر است.
اگر کسی خدا را بطور واقعی بشناسد و دریای بیکران لطف او را حس کرده باشد، غیر ممکن است که برای گرفتن حاجت، به بندگان او توسل بکند
هدف از آمدن انبیا و اولیا این بوده است که انسانها به خدا ایمان بیاورند و فقط اورا پرستش بکنند و تنها از او یاری بجویند نه اینکه دهها انسان را واسطه قرار دهند تا با خدا حرف بزنند . وقتی که خداوند شنوا و بینااست و ازرگ گردن به بندگانش نزدیک است ، دیگر چه نیازی است که دهها انسان را واسطه قرار دهیم . مگر خداوند هم مثل مدیران دنیا اهل پارتی و منشی بازی است ؟؟
توسل به یک انسان هر چند معصوم و بزرگوار شرک است
هر چقدر هم گناه کارید به سمت خودش بروید شما را خواهد پذیرفت
توسل برای چه چیزی مهم است. بله توسل برای هدایت از لوازم هدایت است اما اگر برای هر چیز بزرگ و کوچکی مثل مریضی و ترس و امثال هم به جای خدا نام غیر خدا را صدا کنیم جایی در درونمان اشکال وجود
با هزار ترفند و سخن بدون منطق، حتی الله را هم اهل پارتی بازی و امضاء طلایی معرفی میکنید؟!
برای فلانی یک قطره اشک بریز تمام گناهانت بخشیده میشود!
از فلانی بخواه که پیش خدا برایت وساطت کند!

من خدا را نور و روشنایی و راهنمایی در قلبم میدانم و برای او هیچ کارکرد بیرونی متصور نیستم. مردمان عملکرد گروههایی از خودشان را به خدا نسبت میدهند.
بارها وبارها از طرق مختلف پرودگار گفته که صحبت با او و درخواست از او نیاز به هیچ واسطه ای ندارد.
با هزار ترفند و سخن بدون منطق، حتی الله را هم اهل پارتی بازی و امضاء طلایی معرفی میکنید؟!
برای فلانی یک قطره اشک بریز تمام گناهانت بخشیده میشود!
از فلانی بخواه که پیش خدا برایت وساطت کند!
ما اصل را رها کرده و سالهاست که در حاشیه می‌رویم این ره به ترکستان است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها