بازدید 9370

فاجعه‌اي که بايد از تکرار آن جلوگيري شود

به دنبال انعکاس گزارش آلودگي شيميايي در رودخانه سزار و مرگ 120 هزار قطعه ماهي در خبرگزاري مهر استاندار لرستان عصر روز شنبه بر بالين سوگوار رودخانه سزار حاضر شد تا به مسئولان امر در شرکت راه آهن براي نوسازي خطوط فرسوده ريلي استان ضرب الاجل بدهد.
کد خبر: ۴۳۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶ 22 September 2014
به دنبال انعکاس گزارش آلودگي شيميايي در رودخانه سزار و مرگ 120 هزار قطعه ماهي در خبرگزاري مهر استاندار لرستان عصر روز شنبه بر بالين سوگوار رودخانه سزار حاضر شد تا به مسئولان امر در شرکت راه آهن براي نوسازي خطوط فرسوده ريلي استان ضرب الاجل بدهد.

به گزارش مهر، روز چهارشنبه هفته گذشته واژگوني هفت واگن حامل سود سوزآور و کک در حاشيه رودخانه سزار و خالي شدن بيش از 60 هزار ليتر از محموله هيدروکسيد سديم اين واگن‌ها در اين رودخانه موجب رقم خوردن فاجعه اي تلخ شد تا سزار در سوگ ماهيان خود بنشيند.

به دنبال انعکاس خبر اين حادثه تلخ در خبرگزاري مهر استاندار لرستان با لغو برنامه‌هاي خود با حضور در محل وقوع سانحه به طور ميداني از عمق خسارات وارد شده به اکوسيستم منطقه بازديد و در جريان جلسه اي خواستار پيگيري مسئولان راه آهن جمهوري اسلامي ايران براي نوسازي خطوط ريلي فرسوده خود در اين منطقه شد.

عمر بالاي خطوط ريلي منطقه و تکرار حوادث

هوشنگ بازوند استاندار لرستان در حاشيه اين بازديد در گفت‌وگو با مهر از حادثه تلخ رخ داده در رودخانه سزار و خسارات زيست محيطي آن ابراز تاسف و بر پيگيري مطالبات قانوني محيط زيست در اين زمينه تاکيد کرد.

وي با اشاره به عمر بالاي خطوط ريلي در اين منطقه عنوان کرد: مسوولان امر در شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران بايد ظرف مدت زمان کوتاهي نسبت به آغاز نوسازي اين خطوط اقدام کنند. بازوند با بيان اينکه تاخير در بهسازي و نوسازي خطوط ريلي استان منجر به تکرار حوادث در اين زمينه مي‌شود، افزود: مطابق اظهار نظر مسئولان در حال حاضر به طور مستمر شاهد تکرار حوادث در خطوط ريلي هستيم. استاندار لرستان افزود: اين در حاليست که وقوع حوادث مشابه در منطقه مي‌تواند خسارات جبران ناپذيري را به دنبال داشته باشد.

بازوند با تاکيد بر پيگيري مسوولان امر در سطح ملي و استاني براي رفع دغدغه‌ها و مشکلات موجود در اين بخش عنوان کرد: بهسازي و نوسازي خطوط ريلي در استان ضمن ايمن سازي مسافرت‌هاي ريلي و امنيت انتقال بار از اين طريق موجب جلوگيري از وقوع چنين مشکلات زيست محيطي مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه توجه به محيط زيست به عنوان يکي از ارکان توسعه پايدار ضروري است از اداره کل محيط زيست استان لرستان خواست در راستاي پيگيري مطالبات قانوني خود اقدامات لازم را انجام دهد. مدير کل حفاظت از محيط زيست استان لرستان نيز در حاشيه اين بازديد به مهر گفت: از دقايق اوليه حادثه واژگوني واگن‌هاي قطار باري که متوجه ورود محموله شيميايي اين واگن‌ها به رودخانه شديم اداره محيط زيست شهرستان دورود را در جريان امر براي پيگيري موضوع قرار داديم.

مهرداد فتحي با اشاره به اعزام شبانه تيم‌هاي نظارت و پايش اداره کل محيط زيست لرستان به محل حادثه عنوان کرد: همان ساعت 10 شب تيم‌ها از خرم آباد به دورود به منظور بررسي ابعاد حادثه اعزم شدند. وي عنوان کرد: در نخستين اقدام به توجه به اينکه چند تا از واگن‌ها نشتي داشتند و مستقيم مواد وارد رودخانه مي‌شد با همکاري راه آهن نسبت به ايجاد سدهاي خاکي به منظور جلوگيري از نفوذ مواد شيميايي به رودخانه اقدام شد. مدير کل حفاظت از محيط زيست استان لرستان با اشاره به ورود محوله يکي از واگن‌هاي حمل سود سوزآور به درون رودخانه عنوان کرد: صبح روز بعد از حادثه نيز گشت‌هاي کنترل در سطح منطقه تشديد شد.

قرنطينه منطقه به منظور جلوگيري از فعاليت سودجويان


فتحي بيرانوند با اشاره به اينکه روز بعد تلفات زيادي ماهي از منطقه گزارش شد عنوان کرد: در اين راستا به منظور جلوگيري از فعاليت سودجويان در زمينه جمع آوري اين ماهي‌ها و فروش در بازار نسبت به ايجاد گشت‌هاي نظارتي و قرنطينه منطقه اقدام شد. وي با بيان اينکه همچنين همکاران ما در واحد آزمايشگاه براي بررسي ميزان غلظت مواد شيميايي در آب به منطقه اعزام شدند يادآور شد: در اين راستا «پي اچ» آب اندازه‌گيري و برآوردهاي لازم صورت گرفت. مدير کل حفاظت از محيط زيست استان لرستان يادآور شد: در اين زمينه بر اساس تخمين‌هاي صورت گرفته 120 هزار قطعه ماهي در رودخانه سزار تلف شده است.

فتحي بيرانوند با بيان اينکه در همان روزهاي نخست وقوع حادثه اداره کل محيط زيست به عنوان دستگاه حاکميتي در راستاي مطالبه خسارات وارد عمل شده و نسبت به اعلام شکايت از مقصران اقدام کرده است ادامه داد: در اين راستا از راه آهن جمهوري اسلامي ايران شکايت شده و پرونده‌اي در اين زمينه در دادسرا تشکيل شده است.

وي با اشاره به بازديد استاندار لرستان از محل حادثه رخ داده و خسارات وارد شده به محيط زيست عنوان کرد: مهندس بازوند در جريان اين بازديد از متوليان امر خواستند که تا هفته آينده نسبت به آغاز عمليات بهسازي خطوط راه آهن موجود در اين منطقه اقدام کنند. مدير کل حفاظت از محيط زيست استان لرستان با اشاره به قاطعيت استاندار لرستان در اين زمينه عنوان کرد: ايشان تاکيد کردند که در صورت عدم توجه متوليان امر موضوع از طريق معاون اول رئيس‌جمهور پيگيري خواهد شد.

فتحي بيرانوند افزود: همچنين استاندار لرستان تاکيد کردند که در اين راستا نسبت به ملاقات با مدير عامل شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران براي پيگيري مطالبات اين حوزه اقدام خواهند کرد.

وي با بيان اينکه مطابق اعلام متوليان امر به طور متوسط هر ماه يک سانحه در مسير خطوط آهن لرستان بر اثر فرسودگي ريل‌ها رخ مي‌دهد يادآور شد: اگر رفع اين مشکل پيگيري نشود به طور قطع حادثه رخ داده در مسير رودخانه سزار اولين و آخرين آن نخواهد بود.

خط آهني که کابوس «سزار» شد


مدير کل حفاظت از محيط زيست استان لرستان ضمن هشدار نسبت به تکرار وقوع حوادث مشابه در اين منطقه ابراز اميدواري کرد که هر چه سريعتر مسوولان امر در راه‌آهن جمهوري اسلامي نسبت به نوسازي اين خطوط فرسوده اقدام کنند.

فتحي بيرانوند با بيان اينکه اين خط آهن در مسير رودخانه سزار به عنوان يکي از سرشاخه‌هاي سد دز احداث شده است افزود: در صورت وقوع اتفاقات خسارت بار در آينده بيم آن مي‌رود که تبعات جبران ناپذيري به همراه داشته باشد.

وي با بيان اينکه بسياري از قطارهاي عبوري از اين محور حامل مواد شيميايي هستند عنوان کرد: تکرار اين حوادث مي‌تواند خسارات جبران ناپذيري روي اکوسيستم منطقه و حتي سلامت مردم به همراه داشته باشد. مدير کل حفاظت از محيط زيست استان لرستان با اشاره به دغدغه‌هاي فعالان محيط زيست در اين زمينه يادآور شد: من اطمينان مي‌دهم به همه علاقمندان و فعالان اين حوزه که اداره کل محيط زيست لرستان به عنوان متولي امر از پيگيري مطالبات به حق خود کوتاه نخواهد آمد.

فتحي بيرانوند با بيان اينکه اگر دغدغه و جديت ما از فعالان محيط زيست در اين زمينه بيشتر نباشد به طور قطع کمتر نيست عنوان کرد: در اين راستا همان روز نخست بعد از حادثه نسبت به اقامه دعوا در مراجع قضايي اقدام کرده و پيگير جبران خسارات وارد شده به محيط زيست هستيم.

حوادثي که در ميان غفلت مسوولان تکرار مي‌شود


بنابر اين گزارش شامگاه چهارشنبه هفته گذشته واژگوني قطار باري در مسير رودخانه سزار در شهرستان دورود موجب ورود هزاران ليتر سود سوزآور به درون اين رودخانه شد، موضوعي که از چشم رسانه‌ها دور نگه داشته شد.

مطابق اظهار نظر مسئولان از تعداد واگنهاي خارج شده از ريل پنج واگن حامل سود سوزآور (هيدوکسيد سديم) و هر واگن نيز حامل 60 هزار ليتر سود سوزآور بوده که از اين تعداد يک واگن به طور کامل در رودخانه تخليه شده و دو واگن ديگر نيز در حال نشت بوده است.

باتوجه به عمق آلودگي منطقه با هماهنگي صورت گرفته با فرمانداري اطلاع رساني لازم براي ممانعت در زمينه استفاده از ماهي‌هاي رودخانه، شنا در رودخانه، آب پايين دست و حتي صيد و خريد و فروش ماهي صورت گرفت.

خبرگزاري مهر پيش از اين در گزارشي با انعکاس عمق حادثه واژگوني قطار باري در حاشيه رودخانه سزار از تلف شدن آبزيان اين رودخانه و تسري آلودگي تا شعاع 15 کيلومتري خبر داده بود.

رودخانه سزار که گاهي به آن «آب دز» نيز مي‌گويند، از شاخه‌هاي رودخانه دز بوده و يکي از بزرگترين رودخانه‌هاي زير حوضه کارون بزرگ در لرستان محسوب مي‌شود. رودخانه سزار از به هم پيوستن دو رودخانه ماربره و تيره شهر دورود تشکيل شده و کساني که با قطار به جنوب سفر مي‌کنند، پس از عبور از ايستگاه دورود در امتداد خط راه‌آهن تا ايستگاه تنگ پنج اين رودخانه را مي‌بينند که تا کيلومترها با آنها همسفر است.

آلودگي اين رودخانه مهم به عنوان يکي از تبعات ناشي از فرسودگي خطوط ريلي موجود در منطقه لرستان در حالي رخ مي‌دهد که پيش از اين خبر خبرگزاري مهر بارها در گزارش‌هاي مختلفي بر ضرورت نوسازي خطوط فرسوده ريلي در استان لرستان به منظور جلوگيري از حوادث ريلي تاکيد کرده بود که متاسفانه مورد توجه مسوولان امر تاکنون قرار نگرفته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار