بازدید 28427
حاشیه‌نگاری بر طرح استیضاح وزیر علوم؛

پیش از استیضاح برای پاسخ به افکار عمومی چاره‌جویی کنید!

گویی دو طرف که نتوانسته یا نخواسته‌اند به نقطه مشترکی با هم برسند، کارزار استیضاح را مشابه فرصتی برای اثبات خود یافته‌اند تا اگر وزیر نتوانست رأی اعتماد دوباره بگیرد، نمایندگان استیضاح کننده بتوانند ادعاهای خود را ثابت کنند و اگر وزیر بار دیگر رأی اعتماد گرفت، مجموعه وزارت اثباتی برای ادعاهای خود یافته باشند.
کد خبر: ۴۲۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷ 14 August 2014
استیضاح فرجی دانا که بحث آن مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود، سرانجام رسمیت یافت و کمتر از ده روز دیگر تعیین تکلیف خواهد شد؛ اما اگر بپرسیم آنچه تاکنون از این پروسه طولانی در اذهان جامعه نقش بسته چیست‌، آنگاه شاید بتوان آسان‌‌تر قضاوت کرد که این استیضاح به دعوا شبیه‌تر است تا روندی برای رعایت قانون!

به گزارش «تابناک»، با بر سر کار آمدن دولت یازدهم، زمانی که گرفتن رأی اعتماد برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، به یکی از سخت‌ترین کارهای دولت در آغاز راهش تبدیل شد، شاید می‌شد حدس زد که حساسیت نمایندگان برای انتخاب فردی که قرار است سکاندار آموزش عالی کشور باشد، نوید روزهای پر چالشی را در این عرصه می‌دهد؛ اما کمتر کسی حدس می‌زد این راه در کمتر از یک سال تصدی‌گری وزیر منتخب، تا آنجا باریک شود که نخستین استیضاح دولت یازدهم به نام وزیر علوم ثبت شود.

آغاز ماجرا را باید در‌‌ همان روزهای نخست حضور فرجی دانا در وزارت علوم جست‌وجو کرد؛ جایی که وزیر به دو گزینه پیشنهاد شده از طرف دولت برای تصدی‌گری وزارت علوم که موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشده بودند، پست داد تا نشان دهد ‌همفکری زیادی با این افراد دارد.

از همین جا بود که تنشی نامعلوم میان دو طرف شکل گرفت. در یک طرف، وزیر علوم و مدیران همراه وی و در طرف دیگر، دسته‌ای از نمایندگان مجلس. شاید همین تنش ‌را بتوان نقطه آغاز استیضاحی خواند که امروز رسمیت یافته و شاید به عزل وزیر منجر شده و بار دیگر چالش‌ها را به خانه اول بازگرداند؛ گزینه‌هایی که دولت به مجلس معرفی می‌کند و رأی نمی‌آورند!

بدین ترتیب در حالی روز به روز بر عمر دولت افزوده می‌شد که میان همه وزارت‌خانه‌ها، برخی ذره بینشان را تنها روی وزارت علوم نشانه رفته بودند و برای عزل و نصب‌های قانونی وزیر کنتور ساخته بودند تا بگویند این وزیر همه را تغییر داده و لذا خوب نیست! اینجاست که وقتی می‌بینیم از جمله محورهای استیضاح، عزل و نصب‌های صورت گرفته است، نباید تعجب کنیم.

البته روشن است ‌به‌‌ همان میزان که نظارت و پیرو آن، استیضاح، حق قانونی نمایندگان مجلس است، وزیر هم حق دارد برای پیش برد اهداف دولت در وزارت خانه تحت امر خود، عزل و نصب داشته باشد و در این مسیر هیچ قانونِ محدود کننده‌ای جز برخی مسائل عرفی و منطبق با اصل تعامل قوا وجود ندارد.

اما هر چه تا اینجای ماجرا، کش و قوس‌های بین دو طرف به لجبازی شباهت یافته ‌و جنگ دورادور را سبب شده بود، وقتی داستان عجیب و غریب پذیرفته شدن سه هزار تن در دوره دکترای تخصصی بدون کنکور دادن برملا شد، تنش‌های وزارت‌خانه و نمایندگان معترض به عملکرد ایشان اوج گرفت.

دیگر داستان به پرونده‌ای حقوقی گره خورده بود که نمی‌شد به تهدید به استیضاح و خرده گرفتن به عزل و نصب‌ها بسنده کرد و اینجا بود که برخی نمایندگان استیضاح وزیر را کلید زدند. استیضاحی که با دخالت رئیس مجلس یک ماه به تأخیر افتاد تا شاید مباحثات طرفین، به رفع ابهامات برسد و کان لم یکن شود که این گونه نشد.

این در حالی است که اگر به افکار عمومی مراجعه کنیم، درخواهیم یافت ‌در استدلال‌های متعدد ۵۱ نماینده امضا کننده ذیل طرح استیضاح، نه عزل برخی مدیران و به‌کارگیری برخی مدیران منتسب به جریانات فتنه به جای ایشان، نه مجوز ادامه تحصیل دادن به دانشجویان ستاره‌‌دار و نه حتی جنجال آفرینی درباره بورسیه‌های بدون کنکور، هیچ کدام مشکلی نیست که قابل پیگیری نباشد و نتوان درستی آن را ثابت کرد که نیاز به استیضاح برای اثبات حقانیت درباره آن‌ها یافت.

از سوی دیگر، وقتی به کارکرد وزارت علوم دقت می‌کنیم، درخواهیم یافت که ایشان نیز نتوانسته‌اند برای برائت خود از اشکالات مطرح ‌اقدام کارسازی انجام داده و زمینه‌ای فراهم آورند که ابهامات جامعه نسبت به این موارد برطرف شود؛ حال آنکه فرصت چنین دفاعی با پا درمیانی رئیس مجلس و برخی نمایندگان برایشان فراهم آمده بود.

بدین ترتیب گویی دو طرف که نتوانسته یا نخواسته‌اند به نقطه مشترکی با هم برسند، کارزار استیضاح را مشابه فرصتی برای اثبات خود یافته‌اند تا اگر وزیر نتوانست راأی اعتماد دوباره بگیرد، نمایندگان استیضاح کننده بتوانند ادعاهای خود را ثابت کنند و اگر وزیر بار دیگر رأی اعتماد گرفت، مجموعه وزارت اثباتی برای ادعاهای خود یافته باشند.

اگر به این مجموعه، فارغ شدن دو طرف از عملکرد وزارت علوم در ماه‌های گذشته را بیفزاییم و فراموش کنیم هرچه برخی نمایندگان معتقدند عزل و نصب‌های وزیر به مانند مجوز ادامه تحصیل به برخی دانشجویان یا جهت گیری ایشان درباره بورسیه‌های دولت گذشته درست نبوده، در طرف مقابل زمزمه‌هایی از قطع بورس برخی نمایندگان یا منسوبان و نزدیکان ایشان به عنوان دلیل اصلی استیضاح مطرح می‌شود، به این نتیجه خواهیم رسید که تا رسیدن رابطه مجلس و دولت به نقطه استیضاح وزیر، نه تنها هیچ شفاف سازی‌ ‌نشده، بلکه روز به روز همه چیز مبهم شده است.

اینجاست که باید بپذیریم افکار عمومی بسیار مظلوم واقع شده و جز بمباران توسط دو طرف، تا این لحظه نصیب دیگری از ماجرا نداشته است و چه استیضاح به عزل وزیر منجر شود و چه به ابقای وی ختم شود، مردم حق دارند از کل ماجرا گلایه‌مند باشند؛ گلایه‌ای که اگر با افتادن وزیر همراه باشد، چون به تزلزل وزارت خانه‌ای مهم منجر شده و ابهامات پیرامون آن پاسخ نیافته، می‌تواند نقطه تاریکی در کارنامه دولت یازدهم و مجلس باشد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۱۶
انتشار یافته: ۵۲
همه چيز از بركناري شريعتي شروع شد ، كسي كه همگان فكر مي كردند مادام العمر رئيس دانشگاه باقي خواهد ماند و آن را به دانشگاه امام صادق شماره دو تبديل خواهد كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
جناب وزیر لطفا با قدرت حرفتان را بزنید و حتی به قیمت برکناری نگذارید شانتاژ بازی برخی ها شما را مرعوب کند. مهم دادگاه الهی است...
چه کسی به فکر ایران و مردمش است؟
من فکر میکنم که علت اصلی، لو رفتن ماجرای بورسیه های غیرقانونی دو دولت نهم و دهم بوده .
اقای وزیر شما فتنه گر و اصلاح طلبی نمونده که روی کار نیاورده باشید.الکی هم منفی ندید برید دانشگاه ها رو ببینید بعد هر چی خواستید منفی بزنید.البته از دولتی که مردمو به زور به بهشت نمیبره و تعارف جهنم هم میکنه این کارا بعید نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
مرسی بیسواد جان !
کورش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
واقعا اسمت بهت میاد
ناشناس
| United States |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
خداییش اسمت شایسته همین کامنته
محمد اقایی
| United States |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
چه اسمی داری شما
هیچ ابهامی نیست!
پسرخاله و دختر خاله و دوست و آشنای آقایان نماینده ها بورسیه الکی گرفته برای دوره دکتری وزیر هم گفته از این خبرا نیست تو این دولت و در نتیجه آقایان نمایندگان ملت دست به کار شنده اند. امیدوارم اگر هم استیضاح رای آورد و وزیر برکنار شد، وزیر بعدی هم این بورسیه های الکی را لغو کند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
اما باید مواظب یه چیز دیگه هم بود و اون اینکه این استیضاح اهرم فشاری برای دست برداشتن از سر بورسیه های غیرقانونی نباشه و وزیر هم این رو بیاد وجه المصالحه قرار بده و بگه باشه، به بورستون ادامه بدین آقایان و آقازاده ها!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
ببخشید اشتباها منفی دادم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
ببخشید اشتباهی منفی دادم
بنده اطلاع دارم که در برخی دانشگاه ها برای انتخاب رییس دانشکده یا دانشگاه انتخابات برگزار کردند ولی نفر اولی که بیشترین رای را آورده بود کنار گذاشتند و نفر دوم را رییس کردند. سوال من این است که چرا می خواهید بگویید ما به رای اکثریت احترام می گذاریم؟ از اول یک دفعه حکم می زدید خیلی سنگین تر بود تا بخواهید انتخابات برگزار کنید بعد هر کس را خودتان خواستید رییس کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
آقای مطلع لطفا اسم دانشگاهی را که در خواب دیده ای بگو. بدان انتخابات مدنظر وزیر برای رییس دانشگاه است نه دانشکده که این کار در دوره آقای توفیقی انجام می شددر دوره اخیر این کار اصلا انجام نشده و فقط مقدمات آن آماده شده.
omid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
حتما همین یک دلیل برای اینکه نمایندگان محترم مجلس همه وظایف خود در حمایت از حقوق ملت را منحصر به استیظاح وزیر علوم کنند کافیست!!
اینم که اسم بعضی ها و فرزندانشون تو لیست بورسیه های غیر قانونی است کاملا اتفاقی است!!
ما هم که جیگر کلاه قرمزی!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
خواب هم ندیدم. عین واقعیت بود. دانشکده برق دانشگاه ....
البته بعدا توجیه کردند که هدف از انتخابات این بوده که دو سه نفر اول را به رییس دانشگاه معرفی شود تا از بین آنها یکی را ایشان انتخاب کند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
مثلا دانشگاه ا... که آقای دکتر .... بیشترین رای را کسب کرد ولی در کمال ناباوری آقای دکتر .... که کمترین رای را آورده بود بر مسند ریاست تکیه زد
هر چی هست زیر سر این بورسیه ها ی غیر قانونیه وزیر باید این اسامی را افشاء کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
لطفا اسامي بورسيه هاي غيرقانوني را از 16 سال قبل به اين طرف اعلام كنند.
اساتیدی بودند که چند سال بود نتوانسته بودند حتی یک مقاله بدهند و ارتقاء پیدا کنند و در دوره قبل اخراج شدند. حالا دوباره اینها را برگردانده اند. آخر وقتی این همه جوان نخبه و با اطلاعات به روز داریم، باز گرداندن اساتید اخراجی با اطلاعات قدیمی و از رده خارج ضرورتی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
شما که راست میگی!
کسانی که اخراج شدند ، برای مسائل سیاسی بود .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
برو بابا جمع کن، مقاله مقاله ...
به چه درد می خوره، مثلا از نظر تولیدات علمی تو کل کهکشان ها اول بشیم چی بهمون میدن، مهم اینه که در اخر هواپبمای مونتاژی مون هم سقوط می کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
زرشك
sam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
دلیل اخراج کردن اون استادا رو همه دیگه میدونن سطحشون رو هم اندازه تو نیست بخوای دربارشون حرف بزنی
منم با دسوت ناشناسي كه در مورد انتخاب روساي دانشگاه ها نظر داده بودند موافقم. اگرچه به دولت تدبير و اميد احترام ميزارم اما آقاي فرجي دانا متاسفانه در وزارت علوم خوب ظاهر نشد. كجا ديده ايد كه براي انتخاب رئيس دانشگاه رأي گيري كنند و بعد هم به اقتضاء راي گيري عمل نكنند و كس ديگري رو معرفي كنند.
با احترام و شأن افراد بازي مي كنند و افراد سرشناس رو بي اعتبار مي كنند.
نمونه اين موضوع در مورد دانشگاه لرستان پيش اومد.و شايد دوستان جاهي ديگه رو هم سراغ داشته باشند.
با نظر من دكتر توفيقي (صرف نظر از گرايشات سياسي) بهترين گزينه براي وزارت بود. و اي بسا مجلسيان هم اگر فكر مي كردند به اين نتيجه مي رسيدند.
نمايندگان ملت هم بايد درابره اينكه ايا اهداف شخصي دارند و يا واقعا به صلاح علم و دانش در كشور اين كارو مي كنند در پيشگاه خدا و ملت جواب بدهند.
در كل اميدوارم وزير علوم از اين استيضاح سقوط كنه و نفر بعدي با اعتبار علم و علما بازي نكنه.
بانيان فتنه بايد محاكمه شوند متاسفانه برقدرت حاكم شده اند، تابناك چرا اينگونه مذبذب تحليل ميكند ؟كشور را به پرتگاه كشاندند وبا پرورويي و خباثت مدعي هم شده اند
به وزیر علوم برای لو دادن بورسیه های غیر مجاز باید جایزه هم داده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
سلام. من یکی از این بورسیه ها هستم که با کلی خون دل خوردن و با رزومه قوی تونستم بورس بگیرم. من حاضرم پروندم رو بررسی مجدد کنند ولی از کسانی که با آبروی ما بازی کردند در آن دنیا تخواهم گذشت
سئوالات را در چارچوب قانون پیگیری کنیم
1- انتصاب افراد کلیدی در دولت از قبیل معاون و مشاور وزیر باید پس از استعلام وزارت اطلاعات (نه نهادهای اطلاعاتی) ، قوه قضائیه و نیروی انتظامی باشد . اگر این استعلام ها دریافت و اشکالی وجود نداشته باشد نمیتوان بر وزیر خرده گرفت.
2- ادامه تحصیل دانشجویان اگر مشکل سیاسی و اطلاعاتی دارند میبایست نظر وزارت اطلاعات (نه نهادهای اطلاعاتی) اخذ و مطابق ان عمل گردد . در دهه 60 محکومین گروهکها از ادامه تحصیل محروم بودند و از سال 68 ادامه تحصیل انان بلااشکال تشخیص داده شد.
3-ضوابط بورسیه توسط قانون مشخص شده است ، اگر کسی بدون این ضوابط بورسیه شده باشد نباید بیت المال حفظ گردد؟
به وزیر علوم پیشنهاد میکنم کاملا صادقانه تمامی مباحث را در روز استیضاح شفاف کند، یا رای خواهد اورد و حساب مجلس از اقلیت تندرو جدا خواهد شد و یا رای نمی اورد و حداقل ابروی سیاسی دولت را حفظ کرده است
دلیل اصلی اقدامات وزیر در لو دادن لیست بورسیه که به احتمال زیاد اسامی خیلی ها رو لو میده هست!اقدامات دیگه هم اوردن کسایی که واقعا باید بورسیه میشدن ولی ستاره دار شدن بجاش به دانشگاه
دمش گرم که گندکاری خیلی ها رو رو کرد.فرجی دانا دوست داریم
اشتباه احمدی نژاد این بود که اسامی کسانی را که قبل از سال 84 غیرقانونی بورس و هیات علمی شده بودند افشاء نکرد.
پاسخ ها
حقگو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
منظورت چیه؟
یعنی اینایی که تو دولت 9 و 10 بورسیه شدن افشا نشه
......اگه احمدی نژاد اطلاعاتی پیدا میکرد همون سال اول کرده بود تو بوق.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
اتفاقا خوب است افشاء شود. ولی این روندی است که همیشه بوده و در آینده هم خواهد بود. یعنی هر دولتی تمایل دارد که به اطرافیانش امتیازاتی داده شود.
مش سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
بزرگترین اشتباه احمدی نژاد
رئیس جمهور شدنش بود دوست عزیز...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
منظورم این است که اگر می خواهند واقعا بررسی کنند به جای 8 سال قبل، از 20 سال پیش بررسی کنند.
نمیدونم چطوری وزیر رو شما الان داری مقصر جلوه میدید مقصر اونایی که فک و فامیلشون بورسیه شد و الان برای مشکل نخوردن میخوام وزیر رو استیضاح کنن و وزیرم محکم جلوشون وایستاده !
همون رییس دانشگاهی که پسر و دختر خودش بورسیه و عضو هیت علمی دانشگاه میشن !!!!
دوباره چهار سال بعد یا هشت سال بعد هم عده ی دیگری خواهند آمد و علیه دولت روحانی به خاطر پارتی بازیها موضع خواهند گرفت و این داستانی است از قدیم الایام بوده و در آینده هم خواهد بود.
اتفاقا استیضاح فرصتی است تا مردم بیشتر و بهتر با نمایندگان پیشروی خود آشنا شوند. به نظرم وزیر علوم هم باید افکار عمومی را خطاب قرار دهد و گزارش کاملی از آنچه در این هشت ساله بر دانشگاه رفته به مردم بدهد.
http://www.ilna.ir/news/news.cfm?id=194736
مگر این کشور قوه قضاییه ندارد که این نماینده گان!به هر کسی که دلشون می خواد انگ فتنه گر میزنند .اگر این آقایون فتنه گر بودن و جرمی مرتکب شدن پس چرا قوه قضاییه با هاشون برخورد نکرده .......
یه بنده خدایی قبلاً هی میگفت"بگم؟بگم" و پنهانی مشغول باندبازی و دادن بورسیه به آشنایانش بود. حالا این وزیر جدید از همون اول اومد و گفت ! برای همین دارن "کله پا"
میکننش.
این جناب وزیرو رییس جمهور محترم علی رغم فریاد زدن بر حاکمیت رای مردم بصورت زیر آبی و شبه قانونی به آرای مردم دهن کجی میکنن ! وگرنه وقتی که نیلی منفرد و توفیقی نمره قبولی از مجلس -که در راس امور است - نمگیرن معرفی بلافاصله آنان بعنوان معاون چه معنایی دارد ؟ من اگر نماینده مجلس بودم همان موقع استیضاح وی را در خواست میکردم و یکسال آموزش عالی را معطل این لجبازی (بقول شما )نمی کردم!
باور مردم لجبازی قبول نشده های مجلسی در دانشگاههاست
من واقعا متاسفم که وزیر علوم مملکت برای یک سری سیاسی بازی قضیه بورس ها رو انجوری طرح کرد و تر و خشک رو با هم سوزوند
بابا جون نماینده ای که 500میلیون تومان هزینه میکنه تا بره مجلس آیا برای حقوق ماهی 3میلیونه ؟ظرف چهار سال جمعا میشه 144میلیون تومان پس نتیجه میگیریم برای چیز دیگه ای تشریف برده -بورسیه دکترا - .... - ... - .... - رفتن به مسابقات ج.... - ...... - بازم بگم؟ بگم ؟؟؟؟؟؟؟؟حالا وای به حال وزیری که ساز مخالف یزنه .
پیشنهاد من این است که کلیه ی بورس ها از 20 سال پیش تا امروز را دوباره بررسی کنند نه فقط 8 سال پیش را.
زنده باد حقیقت و حق
درود بر وزيري كه "داناي كل" داستان بورسيه ها شد..
تابناکی ها چرا تاریک مى اندیشید. ،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار