بازدید 9596

تاثیر دما بر حال و احوال ​ما

دمای بین 20 و 23.5 درجه سلسیوس برای مغز و عملکرد شناختی ما خوب است و وقتی دما در این محدوده قرار دارد و رطوبت نیز 40 تا 70 درصد است، از نظر روانشناختی در بهترین حالت خود قرار می‌گیریم.
کد خبر: ۴۲۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۶ 11 August 2014
این روزها که در گرم ترین روزهای سال قرارداریم، دما تا حد بسیار زیادی توجه ما را به خود جلب کرده است. بیشتر مردم در خانه یا محل کار​ تلاش می​کنند با کمک دستگاه‌های خنک‌کننده، دما را در حالت معتدل نگه دارند. بنابراین اکنون بهترین زمان است تا به این‌ موضوع که چقدر از دمای هوا و اثر آن روی انسان شناخت داریم نگاهی بیندازیم.

به گزارش جام جم، گفته می‌شود دمای بین 20 و 23.5 درجه سلسیوس برای مغز و عملکرد شناختی ما خوب است و وقتی دما در این محدوده قرار دارد و رطوبت نیز 40 تا 70 درصد است، از نظر روانشناختی در بهترین حالت خود قرار می‌گیریم. درحقیقت این دما برای تمام افراد بهترین دماست. از آنجا که پاهای ما بشدت به سرما و سرهایمان به گرما حساس است، پس اگر دستگاه‌های گرم‌کننده در کف محیط قرار گیرند و دستگاه‌های خنک‌کننده در ارتفاع سر انسان واقع شوند، بدنمان در بهترین وضع قرار می‌گیرد.

گرمای اجتماعی و فیزیکی باهم در ارتباط است. وقتی اندکی احساس گرما می‌کنیم، نسبت به دیگران احساس مثبت‌تری داریم (مثلا فکر می‌کنیم که آنها بخشنده‌تر و دلسوزتر هستند و به ما توجه بیشتری نشان می‌دهند) اما وقتی احساس خنکی بیش از گرما، بر ما غالب می‌شود ـ البته نه در حدی که احساس ناراحتی کنیم ـ چنین احساسی را در مورد همان اشخاص نخواهیم داشت. وقتی در محیط گرم‌تر قرارداریم نسبت به مردم اطراف خود احساس نزدیکی می‌کنیم و حتی مهربان‌تر می‌شویم. البته موسیقی معمولا باعث می‌شود ما احساساتی شویم و اندکی احساس گرما کنیم. بنابراین اگر خواستیم محیط سردی را گرم‌تر کنیم می‌توانیم از موسیقی نیز بهره بگیریم. هر یک از ما در زمان‌های مختلف روز دمای خاصی را ترجیح می‌دهیم. بنابراین اگر بتوانیم چه در خانه و چه در محل کار دمای محیط را متعادل کنیم می‌توانیم در عملکردمان بهتر باشیم.​ در واقع دما بر نحوه کار و روابط اجتماعی‌مان اثر می‌گذارد. هریک از ما درون روح و روان خود «راهنمای دما» داریم و اگر بتوانیم دمای محیطی را که در آن هستیم، مناسب وضع خود تنظیم کنیم، در بهترین حالت روحی قرار می‌گیریم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار