وزیر آموزش و پرورش دولت که پیش از ظهر امروز به مناسبت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، ضمن تبریک این مناسبت، با بیان برخی واقعیتها از خبرنگاران خواست در بیان مسائل مشابه آینه تخت عمل کنند.
به گزارش «تابناک»، به فاصله چهل و چند روز تا آغاز سال تحصیلی ۹۳ ـ ۹۴، علی اصغر فانی در حالی به میان خبرنگاران آمده بود که آموزش و پرورش را به لحاظ گستردگی مخاطبان، نزدیک به دوازده و نیم میلیون دانش آموز و همچنین اولیای ایشان و اولیای مدارس، بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت خواند و گفت: هر تصمیمی که در آموزش و پرورش گرفته میشود، اعم از موضوع بیمه طلایی، فضای آموزشی، مقاومسازی، نقل و انتقال و... همه جامعه را متأثر میکند؛ بنابراین، مخاطبان ما همه مردم ایران هستند.
وی افزود: احساس بنده این است که ما نه تنها سانسور خبری نداریم، بلکه بیشترین ارتباط را با رسانهها خواهیم داشت. تلاش آموزش و پرورش این است که هر چه هست، صادقانه در اختیار مردم بگذارد، ولی گاهی حفظ حریم اجتماعی ایجاب میکند به یک خبر دامن نزنیم و این موضوع مبنی بر پوشیدن آن خبر نیست.
فانی در ادامه به ضرورت تأمین امنیت شغلی برای خبرنگاران و تلاشهایی که در دولت یازدهم به این منظور در جریان است تا به تدریج مشکلات مرتفع شود، اشاره کرد و گفت: خبرنگاران باید در حوزه فعالیت خود آزادی عمل داشته باشند، ولی یکی از مشکلات کنونی که با آن روبهرو هستیم، نهادینه نشدن پیوست رسانهای برنامههاست؛ همان گونه که مقام معظم رهبری تذاکراتی درباره پیوست فرهنگی دادهاند، این تذکرات باید با پیوست رسانهای همراه باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: فصل مشترک وزارت آموزش و پرورش و جامعه بسیار وسیع است. برای همین، پیش از هر تحولی که قرار است در آموزش و پرورش شکل بگیرد، باید کار رسانهای مرتبط با آن آغاز شود و ضرورت دارد مشارکت با خبرنگاران گسترش یابد.
وی در ادامه با بیان اینکه توسعه مشارکت یک سیاست جدی مطرح در آموزش و پرورش است، گفت: تلاش ما بر این است که فرهنگ توسعه مشارکت در جامعه و بدنه آموزش و پرورش نهادینه شود. یکی از خواهشهای ما از رسانهها این است به آموزش وپرورش کمک کنند تا هر کاری را که احساس میکنیم با تحلیل مطالعه به آن میرسیم، در بدنه آموزش وپرورش و جامعه تسری بخشیم. خبرنگاران باید کمک کنند تا آموزش و پرورش با پیوست رسانهای، زمینهساز فعالیتهای این رسانه باشند؛ بنابراین، نیاز به رسانههای گوناگون برای زمینهسازی داریم.
فانی ادامه داد: عملیاتی کردن برای بودجه آموزش و پرورش، یکی از سیاستهای ماست. امروزه آموزش و پرورش ۲۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد که نزدیک به ۹۹ درصد آن مربوط به حقوق معلمان است؛ بنابراین، بودجهای که برای آموزش وپرورش در سایر فعالیتها میماند، کمتر از ۲ درصد خواهد بود. لذا پرداخت معوقاتی که از دولت قبل مانده، ما را دچار کسری چند هزار میلیاردی بودجه کرده که باید برای آن چارهجویی شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: لازم است، فارغ از کار تولید خبر و خبرنگاری، نشستهایی داشته باشیم که حرفهایی زده شود تا یک ادبیات مشترک بین آموزش و پرورش و خبرنگاران به وجود آید. نگرشها تقلید شود، نه به این معنا که یکسانسازی شده بلکه با تعامل نگرشها به هم نزدیک شود.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از انحرافاتی که ممکن است در دولت شکل گیرد، میتواند از سوی خبرنگاران جلوگیری شود. باید خبرنگاران با ایجاد یک مرکز رصد و دیدهبانی کمک مجریان باشند، زیر نقش خبرنگاران ارزشمند است.
فانی با خطاب قرار دادن خبرنگاران گفت: شاید شما به عنوان رسانه، این ادعای من را تأیید کنید که با روی کار آمدن دولت یازدهم، آرامش در آموزش وپرورش حاصل شده است؛ اما این به این معنا نیست که آموزش و پرورش نقص نداشته باشد، بلکه کمبود امکانات و مشکلات پیش رو از نارساییهایی است که پیش از دولت یازدهم پدید آمده و ما امروزه باید پاسخگو باشیم.
وی در ادامه گفت: بنا بر تصمیمات گرفته شده، قرار بود دیروز (هفدهم مرداد) آزمون استخدامی مربیان پیشدبستانی برگزار شود؛ اما این موضوع با اجازه توسعه مدیریت ریاستجمهوری امکانپذیر است و ایشان میگویند ردیف استخدامی برای این موضوع نداریم و ردیف در نظر گرفته شده برای این کار، پیش از بر سر کار آمدن دولت یازدهم مورد استفاده قرار گرفته و یکباره بیش از صد هزار تن جذب شدهاند که خودتان بهتر میدانید چگونه بوده و آیا ضوابط و مقررات در آن رعایت شده است یا خیر!
فانی تصریح کرد: در اجرای شتابزده نظام ۳_۳_۶ وزارت آموزش و پرورش ناچار شده است تا برخی نارساییهای دولت قبلی را جبران کند، چراکه قطار در حال حرکت را نمیتوان متوقف کرد و تنها باید روشی برای کاهش هزینههای آن در پیش گرفت؛ همچنین ماجرای تعطیلی پنجشنبهها یا معوق ماندن پاداش اضافه خدمت ۲۴ هزار معلم بازنشسته، که همه مربوط به قبل از دولت یازدهم هستند و ما باید دربارهشان پاسخ بدهیم. از خبرنگاران نمیخواهیم مشکلات را نگویند، بلکه میخواهیم در کنار بیان مشکلات بگویند که این مشکلات از گذشته است و مربوط به عمر دولت کنونی نیست.
وی با تأکید بر ریشهیابی این مشکلات در وزارت خانه تحت امر خود، کاری که در وزارت خانه آموزش و پرورش در جریان است را از جمله اصولیترین کارهای ممکن خواند و گفت: تخصصیترین برنامهای که در دولت تدبیر و امید در آموزش و پرورش شکل میگیر، احصا شدن مسائل و چالشهای آموزش وپرورش است که در این راستا توانستهایم، نزدیک به ۷۵۰ مسأله را در این وزارتخانه در قالب پنج سیاست اعلام شده و با در نظر گرفتن اولویتبندی آنها، احصا کنیم.
فانی توزیع نامناسب نیروی انسانی در آموزش و پرورش را از مشکلات بر جای مانده در این وزارتخانه خواند که از مشکلات پیش روی این وزارت خانه در دولت یازدهم است و در این باره گفت: وقتی میبینیم نتایج تحقیقات، نشان میدهد که افراد جذب شده برای خدمت در مناطق محروم پس از میانگین سه سال، با دست انداختن به انواع شیوههای گوناگون، مجوز انتقال خود به شهرهای دیگر را که برخوردار هستند، گرفتهاند، ناگزیر از تغییر رویه خواهیم بود و لذا در دولت تدبیر و امید درصددیم تا استخدام را از بوم برای بوم قرار دهیم.
وی در پایان پیشنهاد برگزاری یک کارگاه تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت برای تقریب آرا میان فعالان این حوزه و مسئولان را داد و در این باره گفت: باید کارگاههای تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت شکل گیرد. من نیز آموختههای خود را به شما انتقال میدهم تا نگرشها به خوبی تغییر پیدا کند؛ بنابراین، حاضریم با میزبانی ما یک کارگاه آموزشی شکل گیرد و با برگزاری کلاسها بحث و گفتوگو کنیم و حتی با تشکیل انجمن تخصصی و علمی خبرنگاران حوزه آموزش وپرورش به کار حرفهای در تعلیم و تربیت بپردازیم تا قرابت میان خبرنگاران و مسئولان شکل گیرد و اثرگذاری رقم بخورد.