بازدید 36444
۱
ماجرای اسب‌های فرست کلاس سوار چه بود؟

قاتلان صنعت اسب را با پرواز فرست کلاس به ایران آوردیم

هفته گذشته، ۶۵ اسب اصیل با پرواز فرست کلاس شرکت هواپیمایی لوفتهانزا وارد تهران شدند؛ کشوری که زمانی از صادرکنندگان نژادهای اصیل ایرانی اسب به سایر نقاط دنیا بود، اکنون به یک وارد کننده بزرگ تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۲۳۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱ 07 August 2014
قاتلان صنعت اسب را با پرواز فرست کلاس به ایران آوردیمهفته گذشته، ۶۵ اسب اصیل با پرواز فرست کلاس شرکت هواپیمایی لوفتهانزا وارد تهران شدند. اتفاقی که همه روی گزینه‌های چون «اصیل»، «فرست کلاس» و «لوفتهانزا» آن تمرکز کردند و اینکه این یک رکورد بی‌نظیر در صنعت هوایی است، ولی کسی به این توجه نکرد که این محموله و محموله‌های مشابه آن که سالانه و در حجم‌های متفاوت وارد کشور می‌شوند، قاتلان صنعت اسب ایران هستند؛ کشوری که زمانی از صادرکنندگان نژادهای اصیل ایرانی اسب به سایر نقاط دنیا بود، اکنون به یک واردکننده بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، سوارکاری یک ورزش گران‌قیمت است و بی‌شک پرداختن به آن، کار هر کسی نیست و برای همین هم هست که این رشته هواداران چندانی در میان افکار عمومی ندارد؛ اما آن‌قدر جذاب است که همین جمعیت اندک فعال و علاقه‌مند به آن، اخبار مربوطه به آن را با جدیت فراوان پیگیری کنند.

بنا بر این گزارش، اواخر هفته گذشته بود که خبری در صدر اخبار رسانه‌های جهان و ایران قرار گرفت. یک بوئینگ ۷۷۷ شرکت لوفتهانزا، ۶۵ رأس اسب اصیل را از فرانکفورت به تهران رسانده و این رکورد بی‌نظیر دنیای حمل و نقل به یاری تبلیغات‌های شرکت لوفتهانزا مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
 
در سوی دیگر و در کشور مقصد، یعنی ایران، جایی که سرگرمی‌های لوکس، ولخرجی‌های آنچنانی و دارایی‌های فراوان با واکنش‌های منفی جامعه مواجه می‌شوند همه به طعنه، شوخی و کنایه با آن برخورد کردند که کاریکاتور یکی از روزنامه‌های پرتیراژ کشور هم در همین چند روز پیش به آن پرداخت. 

قاتلان صنعت اسب را با پرواز فرست کلاس به ایران آوردیم

اما نکته فراموش شده این ماجرا، ضربه‌ای است که این پرواز لوفتهانزا و پروازهای مشابه به صنعت پرورش اسب کشور می‌زند. سال‌ها پیش ایران با داشتن چهار‌ نژاد اصلی عرب، کرد، کاسپین و ترکمن، یکی از کشورهای صادرکننده اسب به دنیا بود و از این محل درآمد چشمگیری هم نصیبش می‌شد، ولی سال‌هاست در پناه بی‌توجهی‌های صورت گرفته در این رشته، نه تنها پرورش اسب در ایران رو با نابودی رفته که ایران به یکی از واردکننده‌های اسب در منطقه هم تبدیل شده تا جایی که بزرگ‌ترین محموله اسب دنیا هم در هفته گذشته وارد کشورمان شده است.
 
نکته جالب ماجرا اینجاست که رئیس فدراسیون سوارکاری ایران از ورود این محموله به کشور اطلاعی ندارد و می‌گوید از آغاز سال، رقم چشمگیری اسب به کشور وارد شده و این تنها محموله‌ای نبوده که وارد کشور شده است.

باید گفت، اسب و نگهداری از نژادهای اصیل آن در کشور، یک تفریح برای برخی از قشرهای جامعه است که گویا این روز‌ها حاضرند، پول خوبی هم برای آن بپردازند و این محموله بزرگ هم برای بخشی از این افراد که برای تفریحات لوکس خود سوارکاری می‌کنند وارد می‌شود.



رئیس فدراسیون سوارکاری از جهاد کشاورزی می‌خواهد در واردات اسب در کشور توجه بیشتری کنند تا با واردات بی‌رویه صنعت پرورش اسب در ایران نابود نشود.

مهدی جمشیدخانی، پدر سوارکاری علمی ایران با شکایت از این موضوع که ما جایگاهمان را از صادرکننده اسب به واردکننده آن تغییر داده‌ایم، می‌گوید: برخی دلال با آگاهی از علاقه میلیونر‌ها و میلیاردهای ایرانی، اسب‌ها را وارد می‌کنند و به بهای بالاتری به آن‌ها می‌فروشند تا اصطبل‌های میلیونی این افراد پربار‌تر از پیش شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۱
کلا درایران به صنعت اسب توجه نمیشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان